|
| Furukawa batteri, lades med alm. lader? Fra : Jan |
Dato : 14-11-04 08:20 |
|
Jeg har lige pillet mit batteri af, det er et Furukawa FTH16-12B det kan
ikke åbnes og jeg kan ikke se væskestand på det, jeg kan heller ikke høre om
der er væske i det, er det et almindeligt batteri der kan oplades med en
almindelig oplader til motorcykler med 12v ?
Ikke fordi det mangler strøm, men vil da gerne have det "opfrisket" nu da
det er afmonteret, og kan ikke rigtig læse mig frem til hvad det er for et,
jeg går udfra at beskrivelsen betyder 16ah og 12volt, er der nogen der kende
til en beskrivelse af denne type?
Kan ikke engang se hvor gammelt det er, det plejer da ellers at stå på
batteriet gør det ikke? (og chancen for at det er det originale er nok
minimal da "cyklen" er fra '88 LoL )
Jan
VS1400 Custom
http://hjemmesider.eucsyd.dk/jdnew1
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (14-11-2004)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 14-11-04 09:57 |
|
> Jeg har lige pillet mit batteri af, det er et Furukawa FTH16-12B det
> kan ikke åbnes og jeg kan ikke se væskestand på det, jeg kan heller
> ikke høre om der er væske i det, er det et almindeligt batteri der
> kan oplades med en almindelig oplader til motorcykler med 12v ?
Hej Jan
Det batteri du har et et forseglet almindeligt batteri. Det skal lades med
en svag lader på max en 10/del af batteriets kapacitet. Dvs 1,6 ah. En sådan
lader kan købe for omkring en 100kr seddel ved www.louis.de. F.eks vare
nummer: 10003669 eller 10003666 eller 10003664
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Jan (14-11-2004)
| Kommentar Fra : Jan |
Dato : 14-11-04 11:32 |
|
> Hej Jan
>
> Det batteri du har et et forseglet almindeligt batteri. Det skal lades med
> en svag lader på max en 10/del af batteriets kapacitet. Dvs 1,6 ah. En
> sådan lader kan købe for omkring en 100kr seddel ved www.louis.de. F.eks
> vare nummer: 10003669 eller 10003666 eller 10003664
>
> Jens Bager Jensen
Takker, kunne bare ikke rigtig se hvad det var for en type batteri
Jeg har en 6-12v lader med 1,2 amp ud, så den sætter jeg til.
Lidt ærgeligt man ikke kan se hvor gammelt batteriet er, men det opdager man
selvfølgelig når det ikke vil mere LoL når så bare det sker herhjemme, men
det gør det jo desværre sjældent LoL men det ser rimeligt nyt ud, så jeg
skifter det ikke i år.
Jan
| |
Armand (14-11-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 14-11-04 12:56 |
|
Jan <SPAMa45@SPAMsccd.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41973436$0$244$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> > > Furukawa FTH16-12B
> > >
> > Det batteri du har et et forseglet almindeligt batteri. Det skal lades
> > med en svag lader på max en 10/del af batteriets kapacitet. Dvs 1,6 ah. En
> > sådan lader kan købe for omkring en 100kr seddel ved www.louis.de.
>
> Takker, kunne bare ikke rigtig se hvad det var for en type batteri
Hæ!
Du skrev da ellers selv typenummeret der indeholder såvel tallet 12 (á
Volt)
som 16 (á Ampere-timer)!
--
Armand.
| |
Jan (14-11-2004)
| Kommentar Fra : Jan |
Dato : 14-11-04 13:57 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:cn7h4t$qdg$1@abbeden.bunk.cc...
> Hæ!
> Du skrev da ellers selv typenummeret der indeholder såvel tallet 12 (á
> Volt) som 16 (á Ampere-timer)!
>
> --
> Armand.
>
Ja ja, Armand, det danske sprog er sq forunderligt LoL det jeg skulle have
skrevet var om det var et vedligeholsfri ell. de der underlige Gelé
batterier, ell. noget helt tredie
Jan
| |
KubikH (14-11-2004)
| Kommentar Fra : KubikH |
Dato : 14-11-04 11:38 |
|
"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:2vokueF2mg0fbU1@uni-berlin.de...
> Hej Jan
>
> Det batteri du har et et forseglet almindeligt batteri. Det skal lades med
> en svag lader på max en 10/del af batteriets kapacitet. Dvs 1,6 ah. En
sådan
> lader kan købe for omkring en 100kr seddel ved www.louis.de. F.eks vare
> nummer: 10003669 eller 10003666 eller 10003664
>
> --
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
> Polyteknisk MC Forening (PMC)
>
>
Det kunne også være her:
http://www.thansen.dk/products.asp?c=351034238&n=282559283#xy
Nr. 99120740002 og 99120740003, er begge brugbare i dit tilfælde.
Jeg har givet knægtene en hver til deres scootere, og bruger selv en gammel
billader til mine egne MZére.
Det går også, så skal man bare lige holde øje med ladetiden -
vh
Niels
| |
PF (14-11-2004)
| Kommentar Fra : PF |
Dato : 14-11-04 12:44 |
|
Hej
Stop lige en halv!
Så vidt jeg kan se, er der tale om et vedligeholdelsesfrit batteri. Og ingen
af de omtalte ladere fra TH er beregnet for disse batterier.
Der gælder en helt anden ladningsteknik for disse batterier.
Batterispændingen for et sådan batteri skal være mindst 12,8 v efter mindst
30 min. stilstand. Hvis den er under 12,7v. skal batteriet oplades. Hvis det
er under 12,0 v, kasseres. Og hvis det skal oplades, skal der anvendes en
lader med variabel spænding, samt et amperemeter. Så skal spændingen øges
indtil man opnår den ladestrøm der står på batteriet. Og det kan godt være
helt oppe på 15-20 volt. I mit tilfælde (Yamaha Dragstar 1100, samme type
batteri) 1,5 amp i ca. 5- 10 timer. Hele proceduren er nøje beskrevet i min
servicemanual. Der findes også en sådan til din Kawa, så det bedste råd er
nok at prøve at få adgang til en sådan. Disse batterier er ret dyre, så det
gælder om at behandle dem korrekt. Spørg evt. din forhandler om proceduren
for at være sikker
MVH
Palle
"KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> skrev i en meddelelse
news:cn7cku$qi3$1@news.cybercity.dk...
>
> "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
> meddelelse news:2vokueF2mg0fbU1@uni-berlin.de...
>> Hej Jan
>>
>> Det batteri du har et et forseglet almindeligt batteri. Det skal lades
>> med
>> en svag lader på max en 10/del af batteriets kapacitet. Dvs 1,6 ah. En
> sådan
>> lader kan købe for omkring en 100kr seddel ved www.louis.de. F.eks vare
>> nummer: 10003669 eller 10003666 eller 10003664
>>
>> --
>> Mojn
>> Jens Bager Jensen
>> Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
>> Polyteknisk MC Forening (PMC)
>>
>>
> Det kunne også være her:
> http://www.thansen.dk/products.asp?c=351034238&n=282559283#xy
> Nr. 99120740002 og 99120740003, er begge brugbare i dit tilfælde.
> Jeg har givet knægtene en hver til deres scootere, og bruger selv en
> gammel
> billader til mine egne MZére.
> Det går også, så skal man bare lige holde øje med ladetiden -
>
> vh
> Niels
>
>
| |
KubikH (14-11-2004)
| Kommentar Fra : KubikH |
Dato : 14-11-04 14:00 |
|
"PF" <palleflygenring@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:41974517$0$94959$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej
> Stop lige en halv!
> Så vidt jeg kan se, er der tale om et vedligeholdelsesfrit batteri. Og
ingen
> af de omtalte ladere fra TH er beregnet for disse batterier.
> Der gælder en helt anden ladningsteknik for disse batterier.
> Batterispændingen for et sådan batteri skal være mindst 12,8 v efter
mindst
> 30 min. stilstand. Hvis den er under 12,7v. skal batteriet oplades. Hvis
det
> er under 12,0 v, kasseres. Og hvis det skal oplades, skal der anvendes en
> lader med variabel spænding, samt et amperemeter. Så skal spændingen øges
> indtil man opnår den ladestrøm der står på batteriet. Og det kan godt være
> helt oppe på 15-20 volt. I mit tilfælde (Yamaha Dragstar 1100, samme type
> batteri) 1,5 amp i ca. 5- 10 timer. Hele proceduren er nøje beskrevet i
min
> servicemanual. Der findes også en sådan til din Kawa, så det bedste råd er
> nok at prøve at få adgang til en sådan. Disse batterier er ret dyre, så
det
> gælder om at behandle dem korrekt. Spørg evt. din forhandler om proceduren
> for at være sikker
> MVH
> Palle
Tjaa, det er også fortalt mig.
MEN det er sandsynligvis blot et blybatteri, med gel eller en "måtte" i.
Jeg køber altid kun disse, for at slippe for syre mm., de er kun marginalt
dyrere end alm batterier.
MZérne skal lades tit, da de ikke ligefremt har nye elsystemer, og der
"lækker" en smule igennem laderelæet.
Efter 4 dage er de "døde", typisk MZ syndrom
Jeg har i flere år ladet med disse "Thansenladere."
Indtil sidste år, havde jeg en fast lader monteret under sideskjoldet på
MZén.
Så var det bare at sætte forlængeren til
Batterierne klarer det fint, den ene knægt har lige ladet et op med sin
Thansen lader.
Han var ved at lave gejl på sin scooter, og havde fået afladet batteriet
helt.
Prøv forresten at check hvordan man egentlig skal behandle et alm.
blybatteri!
mvh
Niels
| |
Jan (14-11-2004)
| Kommentar Fra : Jan |
Dato : 14-11-04 14:04 |
|
"PF" <palleflygenring@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:41974517$0$94959$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej
> Stop lige en halv!
> Så vidt jeg kan se, er der tale om et vedligeholdelsesfrit batteri. Og
> ingen af de omtalte ladere fra TH er beregnet for disse batterier.
> Der gælder en helt anden ladningsteknik for disse batterier.
> Batterispændingen for et sådan batteri skal være mindst 12,8 v efter
> mindst 30 min. stilstand. Hvis den er under 12,7v. skal batteriet oplades.
> Hvis det er under 12,0 v, kasseres. Og hvis det skal oplades, skal der
> anvendes en lader med variabel spænding, samt et amperemeter. Så skal
> spændingen øges indtil man opnår den ladestrøm der står på batteriet. Og
> det kan godt være helt oppe på 15-20 volt. I mit tilfælde (Yamaha Dragstar
> 1100, samme type batteri) 1,5 amp i ca. 5- 10 timer. Hele proceduren er
> nøje beskrevet i min servicemanual. Der findes også en sådan til din Kawa,
> så det bedste råd er nok at prøve at få adgang til en sådan. Disse
> batterier er ret dyre, så det gælder om at behandle dem korrekt. Spørg
> evt. din forhandler om proceduren for at være sikker
> MVH
> Palle
Ok, men nu er det en Suzuki VS1400 så det er nok ikke det originale batteri,
og ikke desto mindre har jeg sat min lader til, så får vi se om det virker
LoL
Laderen er en Accumate automatic til lead-acid batterier med udgang til 6
ell. 12v og 1,2A den ser selv efter om man har sat polerne rigtigt og slår
fra når batteriet er opladet.
Jan
| |
Jan (14-11-2004)
| Kommentar Fra : Jan |
Dato : 14-11-04 14:45 |
|
Virkede fint med min lader, 3 timers ladning og den meldte "fuldt opladet"
og nu er målingen på 13,4v, så det er vist ok, før var den på 12,3v men
stadig fin nok til at starte og lyse.
Skal måske lige sige at jeg ikke har haft cyklen så længe men er ved at lave
den istand, og lige det batteri mærke havde jeg ikke stødt på før, derfor
mit spørgsmål, men havde da min anelse om at det "blot" var et
vedligeholdelsesfrit batteri, men ville lige være helt sikker, da der kun
stod typebetegnelse på det, og jeg ikke kunne finde dybdegående beskrivelse
på nettet.
Jan
"Jan" <SPAMa45@SPAMsccd.dk> skrev i en meddelelse
news:41970701$0$291$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg har lige pillet mit batteri af, det er et Furukawa FTH16-12B det kan
> ikke åbnes og jeg kan ikke se væskestand på det, jeg kan heller ikke høre
> om der er væske i det, er det et almindeligt batteri der kan oplades med
> en almindelig oplader til motorcykler med 12v ?
>
> Ikke fordi det mangler strøm, men vil da gerne have det "opfrisket" nu da
> det er afmonteret, og kan ikke rigtig læse mig frem til hvad det er for
> et, jeg går udfra at beskrivelsen betyder 16ah og 12volt, er der nogen der
> kende til en beskrivelse af denne type?
>
> Kan ikke engang se hvor gammelt det er, det plejer da ellers at stå på
> batteriet gør det ikke? (og chancen for at det er det originale er nok
> minimal da "cyklen" er fra '88 LoL )
>
> Jan
> VS1400 Custom
> http://hjemmesider.eucsyd.dk/jdnew1
>
| |
|
|