flaps på ror
Fra : Preben Christensen

Dato : 14-11-04 00:07

Hej

Er der nogen her der kan fortælle mig hvorfor nogen har "flaps" på roret???

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 17-11-04 19:05

"Preben Christensen" <dunder@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er der nogen her der kan fortælle mig hvorfor nogen har "flaps" på
> [...]

Hej Preben.

I tidens løb tror jeg ikke, at jeg mere end en gang har set
en motorbåd med et par små vinger på rorbladet. Jeg kender ikke noget
til det, men mon ikke meningen er, at de skulle virke som almindelige
trimflaps. Da det ikke er mere udbredt, kan du vist godt regne med, at
virkningen i bedste fald er lig nul.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Lars Kristensen

Dato : 17-11-04 22:31

Preben Christensen wrote:
> Hej
>
> Er der nogen her der kan fortælle mig hvorfor nogen har "flaps" på roret???

Uden jeg ved hvordan de sidder kommer lige en tanke:
Når man drejer roret vil noget af vandet blive presset op og neden om
roret. Måske man kan sætte "flaps" på for at forhindre dette og dermed
øge effektiviteten af roret. Kanvære det skal kompensere for et for
lille ror.
Som sagt, har jeg ikke set det, men det kunne være et bud.

- Lars