Så er man vinterklar
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-11-04 16:22

Hejsa

En lille sidebemærkning - Vectra´en blev gjort vinterklar på denne fine
solskinsdag:

- Isætning af to friske 100 watt´ere i forlygterne.

- Polering af forrude med Sonax Rudepolish og efterfølgende
Rain-X-behandling.

- Montering af to nye Valeo-vinduesviskere med spoiler.

- Smøring af alle gummilister med sillicone.

- Smøring af alle låse med olie.

- Ilægning af gummi-bundmåtter.

- Skift af olie og filter.

- Spray-behandling med hulrums-tektyl gennem alle tidligere borede huller i
karosseriet.

- Venlig klapning af det ½ år gamle batteri.

- Undersøgelse af godkendelse af kølevæskens frysepunkt (- 30 grader)

Så mangler vi bare hjulene - Michelin Alpin A2´erne bliver monteret mandag -
og snekæderne ligger i bagagerummet sammen med en sovepose.

Så kan vinteren bare komme. )

/Jan W Nielsen - der ikke har bilen hjemme i Jylland mere end en gang om
måneden, og derfor gider køre rundt med kæderne bagi til den dag, hvor man
SKAL hjem... )

Fra : Cosworth POWER

Dato : 13-11-04 16:33

> En lille sidebemærkning - Vectra´en blev gjort vinterklar på denne
> fine solskinsdag:
>
> Så kan vinteren bare komme. )

Min bil klargjort sidste weekend - parkeret i en fin tør garage :)

Mvh/Thomas Krath
Kørende rundt i en 1984 VW Polo 1,3 HIT der iøvrigt er til salg ;)

Fra : Olesen

Dato : 13-11-04 16:50

"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse

> - Spray-behandling med hulrums-tektyl gennem alle tidligere borede huller
> karosseriet.

Er dêt egentlig nødvendig, hvis fagmanden HAR gjort sit arbejde ordentlig ?
*S*

Jeg lader min ½-behandle med en gang SUVO til foråret, efter
alt salt + møj er vasket af forneden, og nøjes med de obligatoriske
gør-det-selv steder.

Og forresten, så blev den poleret for 1.5 måned siden, i Sonax Extreme 2..så
det burde vel være nok..)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-11-04 20:11

> Er dêt (hjemmegjort hulrumsbehandling, red.) egentlig nødvendig, hvis
> fagmanden HAR gjort sit arbejde ordentlig ?
> *S*

Jeg har sparet den behandling væk i år, da jeg ikke regner med at køre ret
meget i min égen bil denne vinter. Normalt står den i en varm aflåst garage.

/Jan W Nielsen

Fra : Olesen

Dato : 13-11-04 21:37

> Jeg har sparet den behandling væk i år, da jeg ikke regner med at køre ret
> meget i min égen bil denne vinter. Normalt står den i en varm aflåst
garage.

....snakker vi Vectra'en ?...den nænsomt renoverede ??

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-11-04 21:46

> garage.

> ...snakker vi Vectra'en ?...den nænsomt renoverede ??

Jep - den er behandlet to gange indenfor de seneste fire år.

En yderligere komplet-behandling vil ikke være lønsom i forhold til dagens
indsats, dens begrænsede vinterkørsel dette år, bilens restlevetid, og min
adgang til kyndig karosserismed taget i betragtning.

Der ér lavet en kort cost-benefit-anaylyse.. )

(P.S.: Min næste bil er galvaniseret)

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-04 21:52

> (P.S.: Min næste bil er galvaniseret)

Ja Ford er da begyndt at galvanisere omend det kan ruste ad h til alligevel
)

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-11-04 21:53

> Ja Ford er da begyndt at galvanisere omend det kan ruste ad h til
> alligevel )

Det bliver ikke en Ford..

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-04 21:57

> Det bliver ikke en Ford..

Så er du også selv ude om det

--
Tom

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 13-11-04 22:47

"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> skrev :

>Der ér lavet en kort cost-benefit-anaylyse.. )

>(P.S.: Min næste bil er galvaniseret)

Jep - 3 linier ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-11-04 22:42

> Jep - 3 linier ;)

...?

/Jan W Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 13-11-04 22:57

>..?

1: Der ér lavet en kort cost-benefit-anaylyse.. )
2:
3: (P.S.: Min næste bil er galvaniseret)

got it ? <grin>

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-04 22:57

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> 1: Der ér lavet en kort cost-benefit-anaylyse.. )
> 2:
> 3: (P.S.: Min næste bil er galvaniseret)
>

> got it ? <grin>

111011101 110101110 1110 1111101101
3f547cc4232

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-11-04 23:08

> got it ? <grin>

Nøhh..

Der er nok noget helt andet, der er rustet her..

/Jan W Nielsen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 14-11-04 07:26

In news:on0dp09mnsos3u9dvdpodp0044pm0r0qm8@dtext.news.tele.dk,
jan@fedtegreven.dk <jan@fedtegreven.dk> wrote:

> 1: Der ér lavet en kort cost-benefit-anaylyse.. )
> 2:
> 3: (P.S.: Min næste bil er galvaniseret)
>

> got it ? <grin>

Ja det er da i altfald kort
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Thomas

Dato : 13-11-04 17:04

"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> wrote in message
> Hejsa
>
> Så kan vinteren bare komme. )

Jeg er nu selv den dovne type, der heller vil stå og bande og svovle, når
døre og nøglehul er frosset til, end at gøre lidt forarbejde der kunne spare
mig for en masse blodtrykspiller.......

Udover skift til vinterdæk, foretager jeg mig ikke andet. Men nu kører jeg
også Fiat og det er jo noget der starter og virker i al slags vejr
(ihvertilfælde når det er bygget i Brazilien)

Mvh

Thomas
Fiat Duna

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-11-04 17:14

Thomas skrev:

> Jeg er nu selv den dovne type, der heller vil stå og bande og svovle,
> når døre og nøglehul er frosset til, end at gøre lidt forarbejde der
> kunne spare mig for en masse blodtrykspiller.......

Sådan er der nok mange der har det.

Og når man så har problemer så er det bilen der er noget lort og
ISÆR mærket som man bare slet ikke skal eje noget fra igen......!

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-04 18:52

> En lille sidebemærkning - Vectra´en blev gjort vinterklar på denne fine
> solskinsdag:
>
> - Isætning af to friske 100 watt´ere i forlygterne.

Det er da vist ikke lovligt

> - Polering af forrude med Sonax Rudepolish og efterfølgende
> Rain-X-behandling.

Så behøver du jo ikke vindusviskere med mindre det begynder at sne

> - Montering af to nye Valeo-vinduesviskere med spoiler.

Spoilere er der kun brug for hvis man kører >120 i regnvejr og det gør du
vel ikke?

> - Smøring af alle gummilister med sillicone.
>
> - Smøring af alle låse med olie.

Så har du ikke fjernbetjent centrallås?

> - Ilægning af gummi-bundmåtter.
>
> - Skift af olie og filter.
>
> - Spray-behandling med hulrums-tektyl gennem alle tidligere borede huller
> i karosseriet.

Lyder som om at du har fritid nok

> [...]
>
> Så mangler vi bare hjulene - Michelin Alpin A2´erne bliver monteret
> mandag - og snekæderne ligger i bagagerummet sammen med en sovepose.

Skal du da til Norge igen?

--
Tom

Fra : Bernhard Ege

Dato : 13-11-04 20:15

Tom wrote:

> Det er da vist ikke lovligt

Næh, det tror jeg da heller ikke. Håber ikke jeg møder dig en mørk
aften...

mvh Bernhard

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-11-04 20:25

> Næh, det tror jeg da heller ikke. Håber ikke jeg møder dig en mørk
> aften...

Så får jeg måske bank.. *ROFL*

Nej, men når lygerne er justeret ordentligt, så er det intet problem. Hvis
det havde været et problem, ville jeg formentlig opdage det ved konstant
blinkende modkørende bilister. Dem ser jeg ingen af.

> mvh Skt Bernhard

Vuf..

/Jan W Nielsen

Fra : Bernhard Ege

Dato : 13-11-04 22:14

Jan W Nielsen wrote:

> Så får jeg måske bank.. *ROFL*

Nejda, men jeg håber bare ikke jeg skal udsættes for dine lamper

> Nej, men når lygerne er justeret ordentligt, så er det intet problem. Hvis
> det havde været et problem, ville jeg formentlig opdage det ved konstant
> blinkende modkørende bilister. Dem ser jeg ingen af.

Det ekstra lys du sender ud vil for største delen ryge ned i vejen. Det
er ikke et direkte problem, men på en regnvåd vej er det et stort
problem. Der blænder lyset fra lamperne ikke direkte men det indirekte
lys fra lamperne blænder temmelig meget. Jeg har set en del biler hvis
nærlys ikke blændede direkte men hvor reflektionen i vejen blændte som
kørte de med langt lys tændt. I sådan en situation har jeg signaleret at
deres lys er defekt (vip med langt lys). De vipper gerne tilbage, men
jeg ser næsten ingen forskel på deres nærlys og fjernlys. Og det er ikke
fordi deres nærlys står for højt for deres nærlys blænder som sagt ikke
direkte. De fleste bilister har dog heldigvis normal styrke lys i
nærlyslamperne.

> Vuf..

Jaja, gør du bare nar (og ret i den tekst du citerer), men jeg føler mig
faktisk temmelig udsat når jeg møder den slags egoistiske bilister for
de gør jeg næsten ikke kan se hvor jeg kører.

mvh Bernhard

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-11-04 22:23

> Det ekstra lys du sender ud vil for største delen ryge ned i vejen.

Den kender jeg godt - men som sagt oplever jeg aldrig blinkende medbilister.

Dermed mener jeg ikke, du behøver ligge vågen i aften af frygt for at møde
mig på en mørk vej.

> De fleste bilister har dog heldigvis normal styrke lys i nærlyslamperne.

Det er ikke lysstyrken (inden for rimelighedens grænser), der er problemet.
Det er justeringen af lygten, sliddet på lygteglasset og selve pærens
kvalitet.

Hvad ved du om dine pærers kvalitet og niveau for strølys..? Og om dine
lygter generelt..?

> Jeg føler mig faktisk temmelig udsat når jeg møder den slags egoistiske
> bilister for de gør jeg næsten ikke kan se hvor jeg kører.

Men som sagt - du vil ikke opleve, at mine lygter generer dig. Det ville du
derimod, hvis jeg var den sædvanlige klaphat, der ikke forstod at justere og
kontrolelre sine lygter - eller som kørte med tåbelys tændt på regnvåd vej.

/Jan W Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 13-11-04 22:49

> [...]

>kontrolelre sine lygter - eller som kørte med tåbelys tændt på regnvåd vej.

Du tabte ;)

Jan - du kan ikke bøje naturlovene - jo mere lys, hvor perfekt
justeret det end måtte være, jo mere vil en spejlblank overflade
reflektere.

Strølyset ser man jo ikke i selve lyskeglen

(at det så her er en våd vejbane ændrer ikke ret meget på tingene)
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-11-04 23:17

> Du tabte ;)

Ah - mon dog..

Du ved jo, jeg plejer at holde en bagdør åben. )

> Jan - du kan ikke bøje naturlovene.

Nej, da.

> - jo mere lys, hvor perfekt
> justeret det end måtte være, jo mere vil en spejlblank overflade
> reflektere.

Ja, da.

> Strølyset ser man jo ikke i selve lyskeglen

Nej, da.

Læg mærke til mit udsagn er betinget af "rimeligheden grænser".

Med andre ord - når vi kun taler 100 korrekt indstillede watt - så er det
intet problem.

Lysmængden i den pågældende pære er ikke voldsomt meget højere end en god
50+ pære (55/60W) - og det, der oftest giver problemer på vejen er ikke en
korrekt indstillet 100W-pære - men alle de folk hvis lygter lyser direkte op
i ansigtet på folk, og alle de folk der kører med tåbelyset tændt på våd
vej, og alle de folk der har så slidte lygteglas, at det virker som en
"spreder".

/Jan W Nielsen

Fra : Bernhard Ege

Dato : 14-11-04 08:52

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
> i ansigtet på folk, og alle de folk der kører med tåbelyset tændt på våd
> vej, og alle de folk der har så slidte lygteglas, at det virker som en

Igen, du vælger at overse problemet når vejen bliver til et spejl. En
korrekt indstillet lygte er nærmest værre end en lygte der spreder ud
til alle sider for i den situation får modkørende mindre lys direkte i
øjnene. Og om lygterne lyser direkte eller via et spejl et ligegyldigt.

Og det er vel egentlig ikke dig som lider under din 2*100W men dine
modkørende så om det er et problem eller ej er vel op til de modkørende
at vurdere. Du skriver de ikke blinker af dig, men det er nok fordi de
kan se det trods alt er nærlys du kører med (ikke så svært idet dine
lamper ikke blænder direkte) men de er nok usikre på om deres problem
med den kraftige refleksion af dine nærlygter i vejen er deres eget
problem (for følsom overfør kraftig lys i mørke) eller modkørendes
problem (for kraftige pærer i nærlyslamperne). Deres tvivl kommer så
muligvis blot dig til gode.

Personligt blinker jeg aldrig af modkørende der har forkert lys hvis der
er medkørende foran mig eller modkørende bag mig. Det gør at mange
bilister ikke får en markering af ringe lygteføring af mig.

Måske skulle man opfordre synshallen til at måle lysstyrken i nærlyset
til syn? Tror det vil hjælpe mange bilister på vejen...

mvh Bernhard

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-11-04 17:27

> Igen, du vælger at overse problemet når vejen bliver til et spejl.

Igen - der er ikke noget problem, og lygterne blænder ikke.

Formentlig fordi vinklen er korrekt indstillet - og at opkastningsvinklen så
bevirker, at "centeret" for den spejlede lyskegle er så langt væk fra bilen,
at effekten ikke er blændende.

> En korrekt indstillet lygte er nærmest værre end en lygte der spreder ud
> til alle sider for i den situation får modkørende mindre lys direkte i
> øjnene.

Vrøvl.

> [...]

> Og det er vel egentlig ikke dig som lider under din 2*100W men dine
> modkørende, så om det er et problem eller ej er vel op til de modkørende

Jep - for det første blinker de ikke.

For det andet har jeg jævnligt kørt en anden bil foran min egen og igen
konstateret, at min bil ikke blænder.

For det tredje har jeg spurgt andre, om de blænder, når vi har kørt flere i
kortege - og det gør de ikke.

Forrige gang kørte vi endda 4 mand i min bil, mens de kun var to mand i den
2CV, som min kammerat kørte i foran. Da vi kom ud i nærheden af et sommerhus
i et mørkt område kastede jeg for sjov det lange lys op i nakken på dem. Da
vi ankom spurgte jeg, om Vectra´en blændede med de kraftige pærer - nu hvor
vi havde to med på bagsædet - men svaret var:

"Nej, jeg har godt nok svejseøjne nu, men det skyldtes dit lange lys - når
du kører med nærlys, er der intet at se.".

Jeg er typen, der ikke kan se en blank overflade i en bygning, vinduer eller
lignende, før jeg undersøger lygternes justering og funktion.

Du er nok desværre nødt til at slå dig til tåls med, at der ikke er noget
problem.

I øvrigt kommer der ikke mere lys ud af sådan en gammel lygtetype, som min
Opel Vectras med 90/100W , end der gør med en 55/60 Vision+ eller en 25W
Xenon i en moderne lygte - tværtimod.

Ergo - lysstyrken er intet problem - og det er justeringen heller ikke i mit
tilfælde.

> Måske skulle man opfordre synshallen til at måle lysstyrken i nærlyset til
> syn? Tror det vil hjælpe mange bilister på vejen...

Hvis du læser mange bilblade, vil du hurtigt se, at lysstyrken er LANGT
større på nye biler, end den er på gamle biler. Lysstyrken er, som jeg skrev
før, ikke noget problem i sig selv - inden for rimelighedens grænser.

/Jan W Nielsen

Fra : Leonard

Dato : 14-11-04 17:33

> [...]

>Opel Vectras med 90/100W , end der gør med en 55/60 Vision+ eller en 25W

Og du ville sikkert kune hente meget mere lys ud ved at trække et par
solide ledninger direkte fra akkumolatorens poler via et par relæer
til dine lygter, for selvom der sikkert er relæer i elnettet til
lyset, så er gamle ledninger og stik store strømslugere.

--
Leonard

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 14-11-04 17:42

>Igen - der er ikke noget problem, og lygterne blænder ikke.

Du skal da vist have nogle skolepenge tilbage jan

Indfaldsvinkel er = udfaldsvinkel

Hvis dit lys rammer et spejl med 10 graders vinkel , spejler spejlet
lyset retur igen i samme vinkel

Jan modkørende

__ _______
\___ ____/x |
______|x x |__________|
x x
_____________________XXXXX_____________________________

Pafffff!!1

(håber denne ascii virker)

>For det andet har jeg jævnligt kørt en anden bil foran min egen og igen
>konstateret, at min bil ikke blænder.

Prøv at køre imod din egen næste gang ;)

>For det tredje har jeg spurgt andre, om de blænder, når vi har kørt flere i
>kortege - og det gør de ikke.

tsk tsk .............. i kører vel samme retning ?

>I øvrigt kommer der ikke mere lys ud af sådan en gammel lygtetype, som min
>Opel Vectras med 90/100W , end der gør med en 55/60 Vision+ eller en 25W
>Xenon i en moderne lygte - tværtimod.

se - deri har du nok ret ....

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-11-04 17:57

> Indfaldsvinkel er = udfaldsvinkel

Ja, netop.

>For det andet har jeg jævnligt kørt en anden bil foran min egen og igen

Det er bedre at køre foran, fordi du på den måde kan iagttage lygterne over
et længere tidsrum. Som modkørende ser du dem kun 10 sek.

Den rigtige måde er at køre foran over en længere strækning og med
varierende afstand.

> se - deri har du nok ret ....

Selvølgelig har jeg ret i det - det kan enhver se, der kører motorvej om
aftenen.

Det som et sæt 100W´ere (90W) gør, er at udligne lidt af den forskel. 60W
(55W) i en Opel Kadett årgang ´79 ligner jo to cykelygter.

Min grove og uhøflige mening: Folk kæfter op hurtigere, end de når at tænke
over, at der altså ikke er HELT SIKKERT, der er noget problem. Man behøver
ikke være et trafiksvin, fordi man kører med 100 W.

/Jan W Nielsen

Fra : Bernhard Ege

Dato : 14-11-04 22:04

Jan W Nielsen wrote:

> Min grove og uhøflige mening: Folk kæfter op hurtigere, end de når at tænke
> over, at der altså ikke er HELT SIKKERT, der er noget problem. Man behøver
> ikke være et trafiksvin, fordi man kører med 100 W.

Næh, ikke nødvendigvist, men sæt nu du er indblandet i et uheld og
modparten påstår han blev blændet og det var årsag til uheldet. Dine
lamper undersøges nok og må konstaneteres ulovlige. Det vil formodentlig
give dig et problem...

Det kan jo også tænkes at dine 100W (200W ialt) pærer måske ikke lyser
ret meget, men varmer meget i stedet for. I så fald har jeg ikke et
problem med situationen. Det vil være spild af energi...

Jeg vil nu stadig mene at hvis en bil er typegodkendt med en bestemt
slags pærer, så sætter man ikke kraftigere pærer i. Gør man det
alligevel havner man i mine øjne lidt i samme kategori som folk der
kører med tågeforlys tændt sammen med nærlys (efter mørkets frembrud).

Og jeg her HELT SIKKER på at det ikke er et problem for dig, men kan
ikke afvise at det er et problem for de modkørende. Tænk også på at når
lamperne blive beskidte så spredes de 200W temmelig meget og chikanerer
yderligere.

mvh Bernhard

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-11-04 22:13

> Næh, ikke nødvendigvist, men sæt nu du er indblandet i et uheld og
> modparten påstår han blev blændet og det var årsag til uheldet.

Men - de blænder jo ikke - hvorfor har du så svært ved at forstå det..?

> Dine lamper undersøges nok og må konstaneteres ulovlige. Det vil
> formodentlig give dig et problem...

Ikke hvis det ikke skønnes at være årsag til ulykken.

> Det kan jo også tænkes at dine 100W (200W ialt) pærer måske ikke lyser ret
> meget, men varmer meget i stedet for.

Det har jeg vist skrevet om før.

> [...]
> man i mine øjne lidt i samme kategori som folk der kører med tågeforlys
> tændt sammen med nærlys (efter mørkets frembrud).

Ok - jeg tror, vi stopper her - du forekommer mig en anelse
argumentresistent.

/Jan W Nielsen

Fra : John Sahl

Dato : 14-11-04 23:37

Jan W Nielsen wrote:
> Men - de blænder jo ikke - hvorfor har du så svært ved at forstå
> det..?

Altså Jan, når Bernhard siger dine lygter blænder så
passer det altså. Han mødte dig jo i din bil den..........

Nååååh, han har aldrig set din bil live

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-11-04 19:34

> Nååååh, han har aldrig set din bil live

Nej, det er det, der er problemet.

Hvis det stødte mig, at man kørte med kraftigere pærer, end det var lovligt,
så tror jeg, at jeg selv ville have skrevet noget i retningen af:

"Jeg håber sgu meget, at du har styr på de lyskegler, når du vælger at
tilsidesætte Færdselsstyrelsens bestemmelser om nærlys. Ellers er vi en
masse, der må betale prisen ved den irritation, det giver."

Hvis jeg så fik samme "forsikring" af synderen, tror jeg, jeg ville tænke,
at vedkommende faktisk HAVDE fokus på det potentielle problem.

Det undrer mig, at man ikke fanger den med "lysmængde, retning og
spredning"...!

Faktum er, at jeg ikke adskiller mig fra de fleste nyere biler med de 100W.
Hverken i lysstyrke, retning eller spredning. Dermed blænder mine forlygter
ikke mere end alle andres.

Med 60W i de gamle lygtekonstruktioner, havde situationen været den samme -
blot var der kommet mindre lys ud af lygterne end på nyere biler.

/Jan W Nielsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 15-11-04 18:50

> Men - de blænder jo ikke - hvorfor har du så svært ved at forstå det..?

Han er nu ikke helt alene om at have det på den måde.
Må da indrømme at jeg har svært ved at se hvorfor de skulle være totalt
fritaget for at blænde
Du monterer 100W pærer.
Andre monterer xenon, de er vist ikke på mere end 40-45W
og de blænder ofte en helv.... masse

> Ok - jeg tror, vi stopper her - du forekommer mig en anelse
> argumentresistent.

Her tror jeg at jeg vil sige: Lige over, argumenter bider heller ikke på
dig.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : John Sahl

Dato : 15-11-04 19:04

Uffe Bærentsen wrote:
> Han er nu ikke helt alene om at have det på den måde.
> Må da indrømme at jeg har svært ved at se hvorfor de skulle være
> totalt fritaget for at blænde
> Du monterer 100W pærer.

Jeg har nu samme oplevelse ved egne tidligere 100W monteringer.
Ingen blænding ved korrekt justerede lygter.

> Andre monterer xenon, de er vist ikke på mere end 40-45W
> og de blænder ofte en helv.... masse

Xenon/HID opgraderingernes problemer er at de oftest
ikke kan finde ud af at pærens brændpunkt placeres
korrekt i forhold til parabolen. Dermed risikerer de at
blænde.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 15-11-04 19:35

> Jeg har nu samme oplevelse ved egne tidligere 100W monteringer.
> Ingen blænding ved korrekt justerede lygter.

Uanset hvad, så er lysstrømmen øget.
Med samme tilsmudsning, så er lysstrømmen på strølyset også øget.
Så kan I sige at I holder lygterne nok så rene.
Hvad med en køretur f.eks. Århus - København?
Bliver der gjort holdt, ved hver rastplads/benzinkiosk for at vaske ruder +
lygter?
Den tror jeg ganske enkelt ikke på!
Sprinkler/viskere på lygterne tager ganske enkelt ikke det hele.
Slutresultatet bliver så, at ved slutningen af turen så må der komme mere
strølys.

Hvis ovenstående ikke passer, så er der visse naturlove der må skrives om.
Melder I jer som frivillige til at omskrive dem?

Det er muligt at lygterne ikke blænder ved HELT rene glas,
men hvor realistisk er det, at de forbliver helt rene altid?

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-11-04 19:50

> Uanset hvad, så er lysstrømmen øget.

Ja, men ikke over "moderne niveau".

Skal vi have forbudt alle moderne biler med det samme antal "candela" eller
lumen, eller hvad dulen det nu hedder..?

/Jan W Nielsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 15-11-04 21:23

> Skal vi have forbudt alle moderne biler med det samme antal "candela"
> eller lumen, eller hvad dulen det nu hedder..?

Det er blot et mål for det samlede lys over hele fladen.
Så er det op til hver enkelt synsmand at vurdere om lysfordelingen ser
fornuftig ud.
Det er ikke muligt kun med øjet at foretage den vurdering.
Derfor er den måling der foretages på lygter ikke nok til at bevise eller
tilbagevise det vi snakker om.
Nemlig at strølyset (det diffuse lys) er forøget.

En bedre optik medfører et mere koncentreret lysbundt.
Det du siger i et andet svar er jo at dine lygter laver en af følgende:
1) Spreder lyset mere
2) Varmer omgivelserne mere op

ad 1) Ja det gør de da fremstillingstolerancerne på dine lygter jo var
større end dagens standard.
ad 2) Hvis de gørså har du dårlige paraboler og burde hellere koncentrere
dig om disse,
fremfor blot at montere kraftigere pærer.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-11-04 00:39

> Det er ikke muligt kun med øjet at foretage den vurdering.
> Derfor er den måling der foretages på lygter ikke nok til at bevise eller
> tilbagevise det vi snakker om.

Det jeg taler om er, at mine lygter ikke blænder.

- "Beviset" er, at folk ikke blinker af bilen - og at jeg ved selvsyn kan
konstatere, at bilen ikke blænder.

- Årsagen , at lygten ikke afgiver mere lys med 100W end en moderne lygte
med 60W, at lygten er justeret korrekt, og at lygteglasset ikke er
sandblæst, så det kastes i alle retninger.

> ad 2) Hvis de gørså har du dårlige paraboler og burde hellere koncentrere
> dig om disse,
> fremfor blot at montere kraftigere pærer.

Hvilken løsning jeg vælger betragter jeg som min egen sag - så længe det
ikke har konsekvenser for andre bilister.

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-11-04 19:29

> Andre monterer xenon, de er vist ikke på mere end 40-45W
> og de blænder ofte en helv.... masse

Jamen, jeg tager dig gerne en svingom med dig også.

Hvad er det, der gør, at du mener, de kan blænde - de præmisser jeg har
skrevet taget i betragtning..?

Hvis du mener, der er nogle af præmisserne, der ikke holder, så anfægt dem,
og lad os tage den derfra.

Jeg giver ikke en skid for en eller anden kvajpande, der mener at vide, at
mine lygter blænder uden nogensinde at have set dem. Jeg mener trods alt, at
jeg ved det bedst selv, og jeg har brugt en masse tid på at forklare,
hvorfor jeg ved, at de ikke blænder.

Jeg har blandt andet fortalt, at lysmængden i en aldrende lampekonstruktion
som min Vectras ikke er højere med en 100W (90 watt på nærlys), end den er
med en 60W Philips Vision Plus (50 procent ekstra) i en moderne højkvalitets
H7-konstruktion. Eller for den sags skyld en lovlig xenon af god kvalitet.

Dermed er vi ude over problemet med selve lysmængden - og så har vi kun
lysets fokusering og retning tilbage.

Jeg har også sagt, at der ALDRIG blinkes til mig, når jeg kører med nærlys.

Enten er jeg fyldt med løgn - eller også blænder de ikke - sådan er det
nødvendigvis.

Ser du - jeg ARGUMENTERER faktisk - i ordets egentlige betydning. Jeg påstår
ikke bare blindt og argumentresistent.

> Her tror jeg at jeg vil sige: Lige over, argumenter bider heller ikke på
> dig.

/Jan W Nielsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 15-11-04 20:37

> [...]
> nærlys), end den er med en 60W Philips Vision Plus (50 procent ekstra) i
> en moderne højkvalitets H7-konstruktion. Eller for den sags skyld en

Har du målt på lygterne?
Der er jo forskellige måder at måle på, to der er vidt forskellige,
men som ofte forveksles er lysstyrke og så lysstrøm
Lysstyrke er hvor meget lys den pågældende lyskilde udsender i alle
retninger.
Lysstrømmen er hvor meget lys der kommer i en vis åbningsvinkel fra
lyskilden.

> Dermed er vi ude over problemet med selve lysmængden - og så har vi kun
> lysets fokusering og retning tilbage.

og der havner vi ved det kedelige at fremstillings præcisionen er blevet
større med årene.
Det vil så sige at dagens lygter er mere præcise end dine gamle.

> Jeg har også sagt, at der ALDRIG blinkes til mig, når jeg kører med
> nærlys.

Hvis jeg kan se at en bil kører med nærlys, så plejer jeg heller ikke at
blinke til vedkommende.
Dette er dog ingen garanti for at bilen ikke blænder.
Årsagerne kan være mange, lige fra svigermor på bagsædet, til 10 kasser øl
hentet i tyskland

> Enten er jeg fyldt med løgn - eller også blænder de ikke - sådan er det
> nødvendigvis.

Se ovenstående.

> Ser du - jeg ARGUMENTERER faktisk - i ordets egentlige betydning. Jeg
> påstår ikke bare blindt og argumentresistent.

Men du har stadig ikke overbevist mig.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-11-04 00:44

> Har du målt på lygterne?

Nej.

> og der havner vi ved det kedelige at fremstillings præcisionen er blevet
> større med årene.

Det er der ingen tvivl om.

Sagen er bare, at bilen ikke lyser mere generende end flertallet af de
biler, der kører rundt med korrekt justerede lygter. Sådan vurderer jeg det
selv, når jeg kører foran den - og det gør jeg af forskellige årsager
rimeligt ofte. Sådan vurderer mine medtrafikanter det tilsyneladende også,
da de aldrig blinker til mig.

> Hvis jeg kan se at en bil kører med nærlys, så plejer jeg heller ikke at
> blinke til vedkommende. Dette er dog ingen garanti for at bilen ikke
blænder.

Altså hør nu her - hvis man aldrig får det lange lys som svar på
fejljusterede lygter eller lignende, så er der intet galt med lygterne. Hvis
vi skal længere ud på overdrevet, end at vi kan konkludere det, så hører
alting da op.

> Årsagerne kan være mange, lige fra svigermor på bagsædet, til 10 kasser øl
> hentet i tyskland

Det har du ret i - men selvfølgelig får man "det lange" i ny og næ, hvis man
kører med fejljusterede lygter.

> Men du har stadig ikke overbevist mig.

Nej, men det er heller ikke det vigtigste for mig. Vi to er ikke de eneste
her.

/Jan W Nielsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-11-04 06:20

> Nej.

En skam, da øjet automatisk korrigerer for mængden af lys og så ledes er et
særdeles dårligt måleinstrument.

> [...]
> det
> selv, når jeg kører foran den - og det gør jeg af forskellige årsager

Igen foretager med et subjektivt måleinstrument, der er bekentd med
måleobjektet.

> Sådan vurderer mine medtrafikanter det tilsyneladende også,
> da de aldrig blinker til mig.

Vurdering.

> [...]
> Hvis
> vi skal længere ud på overdrevet, end at vi kan konkludere det, så hører

Næ, verden stopper da ikke med at rotere af den grund.

> Nej, men det er heller ikke det vigtigste for mig. Vi to er ikke de eneste
> her.

Nej heldigvis, det ville da blive kedeligt her hvis vi var

> Hvad er det, der gør, at du mener, de kan blænde - de præmisser jeg har
> skrevet taget i betragtning..?

Har jeg gjort og det er stadig ikke tilbagevist.

> Hvis du mener, der er nogle af præmisserne, der ikke holder, så anfægt
> dem,
> og lad os tage den derfra.

Er også gjort, naturlovene er ikke så lette at ændre på.

> [...]
> at
> jeg ved det bedst selv, og jeg har brugt en masse tid på at forklare,

Du er jo ikke specielt objektiv her, vel?

> [...]
> højkvalitets
> H7-konstruktion. Eller for den sags skyld en lovlig xenon af god kvalitet.

Viden kontra påstand.

> Dermed er vi ude over problemet med selve lysmængden - og så har vi kun
> lysets fokusering og retning tilbage.

> Jeg har også sagt, at der ALDRIG blinkes til mig, når jeg kører med
> nærlys.

NU er vi ved sagens egentlige kerne.

> Enten er jeg fyldt med løgn - eller også blænder de ikke - sådan er det
> nødvendigvis.

Er besvaret andetsteds.

> Ser du - jeg ARGUMENTERER faktisk - i ordets egentlige betydning. Jeg
> påstår
> ikke bare blindt og argumentresistent.

Du hænger fast i det samme hele tiden

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-11-04 12:58

> En skam, da øjet automatisk korrigerer for mængden af lys og så ledes er
et
> særdeles dårligt måleinstrument.

Om en lampe blænder eller ej ER en subjektiv vurdering. Det skal evt et
testhold afgøre - ikke en måling.

> [...]

testhold afgøre - ikke en måling.

> Næ, verden stopper da ikke med at rotere af den grund.

Nej, men det gør den fornuftige samtale.

> Har jeg gjort og det er stadig ikke tilbagevist.

Om en lampe blænder eller ej ER en subjektiv vurdering. Det skal evt et
testhold afgøre - ikke en måling, som i øvrigt ikke findes..

> [...]

testhold afgøre - ikke en måling.

> Du hænger fast i det samme hele tiden

Om en lampe blænder eller ej ER en subjektiv vurdering. Det skal evt et

Der er tilsyneladende ikke nogen, der kan se det - og så blænder de vel
ikke, eftersom "blænder" ER en subjektiv vurdering, som skal afgøres af et
testhold og ikke en måling. Testholdet møder jeg i øvrigt på vejene hver
dag.

Hvordan kommer du videre derfra i din sag om, at mine lamper blænder..?

Jeg forholder mig afventende.

/Jan W Nielsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-11-04 14:04

> Hvordan kommer du videre derfra i din sag om, at mine lamper blænder..?
>
> Jeg forholder mig afventende.

Ved at konkludere at du ikke er fremkommet med noget som helst nyt.
Det eneste du holder fast på er din påstand om at dine lygter ikke kan
blænde.
Må derfor også konkludere at du vurderer dig sat udenfor fysikkens love.

og til sidst, det er ikke mig der skal komme videre, men dig

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-11-04 17:09

> Ved at konkludere at du ikke er fremkommet med noget som helst nyt.

Det er jo ikke nødvendigt.

Jeg har lagt frem, at jeg ikke mener, min forlygter blænder, og at der intet
er i min medbilisters reaktioner, der tyder på, vi har et problem. Bedre
indicium findes ikke.

Jeg har samtidig rationaliseret på dette.

> Det eneste du holder fast på er din påstand om at dine lygter ikke kan
> blænde.

Forkert - det kan de sagtens - hvis man peger dem op i hovedet på de
modkørende eller dem, der kører foran - eller måske på anden måde hæver
lyset op over et "almindeligt niveau".

> Må derfor også konkludere at du vurderer dig sat udenfor fysikkens love.

Vrøvl og Erasmus Montanus - nej, det kan man ikke - den logik holder ikke en
meter. I så fald ser jeg gerne dette nye postulat påvist logisk.

Lad høre........?

> og til sidst, det er ikke mig der skal komme videre, men dig

Med hvad..?

/Jan W Nielsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-11-04 17:17

> Vrøvl og Erasmus Montanus - nej, det kan man ikke - den logik holder ikke
> en
> meter. I så fald ser jeg gerne dette nye postulat påvist logisk.
>
> Lad høre........?

Stærkere lyskilde = mere blænding

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-11-04 17:31

love.

> Stærkere lyskilde = mere blænding

Det er sgutte nogen logisk påvisning af, at jeg har "sat mig uden for
fysikkens love".

Men nok tid på dén skævert af en konklusion.

Vil du bestride, at følelsen af at blive blændet af en anden bil er
bilistens egen..?

Vil du bestride, at hvis der ikke er nogen blandt de mange hundrede tusinde
biler, jeg har kørt forbi de seneste år, der blinker af min bil, så er det
sandsynligt, at de ikke blændes..?

/Jan W Nielsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-11-04 18:32

> Det er sgutte nogen logisk påvisning af, at jeg har "sat mig uden for
> fysikkens love".

Har du da ikke monteret stærkere pærer?

> Men nok tid på dén skævert af en konklusion.

Kan ikke se hvor den går skæv.

> [...]
> tusinde
> biler, jeg har kørt forbi de seneste år, der blinker af min bil, så er det

Jeg vil ikke fanges i den ordfælde du stiller

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-11-04 21:59

> Har du da ikke monteret stærkere pærer?

Jo.

> Jeg vil ikke fanges i den ordfælde du stiller

Ok - se det er mine præmisser - anfægt dem, hvis du vil.

Eller leg Erasmus Montanus og se, om du kan stille noget på benene, som kan
finde en god grund til, at de blændede bilister på vejene netop ikke blinker
til mig.

Der er kun to muligheder - enten er jeg fyldt med løgn - eller også føler
bilisterne sig ikke blændet af mine forlygter.

/Jan W Nielsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-11-04 22:19

> Ok - se det er mine præmisser - anfægt dem, hvis du vil.

Er gjort

> [...]
> kan
> finde en god grund til, at de blændede bilister på vejene netop ikke

Må tilstå at jeg ikke er klar over hvem han var.
Har hørt/læst navnet, men har glemt min børnelærdom, det er jo også en del
år siden

> Der er kun to muligheder - enten er jeg fyldt med løgn - eller også føler
> bilisterne sig ikke blændet af mine forlygter.

Om du er fyldt med løgn skal jeg lade være usagt, da jeg (endnu) ikke har
fået dig sprættet op
Men det er dog ikke mit indtryk, må jeg hårdt presset tilstå :-/

Eller også laver du 'en mur' af lys.
Sådan en virker ikke blændende, men den skjuler alt det der ikke er oplyst,
eller er i modlys.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-11-04 22:53

> Om du er fyldt med løgn skal jeg lade være usagt, da jeg (endnu) ikke har
> fået dig sprættet op

> Men det er dog ikke mit indtryk, må jeg hårdt presset tilstå :-/

Det har du sgu ret i. Men det er let at sige - for sig selv.

> Eller også laver du 'en mur' af lys.
> Sådan en virker ikke blændende, men den skjuler alt det der ikke er
oplyst,
> eller er i modlys.

Men de modkørende blændes ikke - HA..!!!

/Jan W Nielsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-11-04 16:12

> Om en lampe blænder eller ej ER en subjektiv vurdering. Det skal evt et
> testhold afgøre - ikke en måling.

Gad godt vide hvordan det så er muligt at lave lys og blændings beregninger
på computer.

Men det kan du måske forklare?

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-11-04 17:12

> Gad godt vide hvordan det så er muligt at lave lys og blændings
beregninger
> på computer.

Ja, det kan jeg da godt - men det er jo ikke det, sagen handler om.

Anyway - nu skal jeg nok slide mit tastatur på det også.

Du kan påvise hvorvidt lys spredes og fordeles - men om dette lys faktisk
blænder en anden person, det kan kun denne person afklare.

(blænde = at gøre blind)

Så let er det såmænd.

/Jan W Nielsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-11-04 18:37

> Anyway - nu skal jeg nok slide mit tastatur på det også.

Kan det nu ikke tåle en smule hamren i tasterne?
Ok, tråden taget i betragtning, så er den under bæltestedet

> Du kan påvise hvorvidt lys spredes og fordeles - men om dette lys faktisk
> blænder en anden person, det kan kun denne person afklare.

Hvor relevant tror du så det er at beregne og gøre ved, når det drejer sig
om lys?
Når postulatet er at det ikke blænder, så er det slået fast! (ser det ud
til)

> (blænde = at gøre blind)

Eller overdøve det svage lys.

> Så let er det såmænd.

Er det nu også det?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-11-04 22:05

> Hvor relevant tror du så det er at beregne og gøre ved, når det drejer sig
> om lys?

Det kan der være mange gode grunde til.

> Når postulatet er at det ikke blænder, så er det slået fast! (ser det ud
> til)

Jeg forstår dig ikke her.

> Eller overdøve det svage lys.

Jeg forstår dig heller ikke helt her.

Hvis du mener, at der er en anderledes fordeling af lyset - eller noget
andet - så betyder det ikke noget for mig. Jeg forholder mig strengt til, om
jeg mon generer nogle af de andre bilister, og det er der som sagt ikke
noget, der tyder på.

> Er det nu også det?

Ja.

Men det er klart, at "blænde" kan have flere betydninger alt efter hvilken
sammenhæng man bruger ordet i. Var der ikke en filofof, der fandt ud af det
midt i sin karriere, hvorefter han forkastede sine tidligere teorier..?

Sammenhængen her er efter min mening ret entydig - og jeg lægger samtidig en
"anvendt-dansk-betydning" til grund for min brug af ordet.

Altså ikke en fagsproglig betydning - men en talesproglig betydning.

/Jan W Nielsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-11-04 23:07

> [...]
> om
> jeg mon generer nogle af de andre bilister, og det er der som sagt ikke

Det er lidt lissom at kunne se skoven for bare træer.

> [...]
> det
> midt i sin karriere, hvorefter han forkastede sine tidligere teorier..?

U got me again, hvem?
Jeg må snart til at få noget af det fagstof ud af hovedet og noget andet
ind.

> [...]
> "anvendt-dansk-betydning" til grund for min brug af ordet.
>
> Altså ikke en fagsproglig betydning - men en talesproglig betydning.

Ih altså Jan.
Kommer du nu og åbner en bagdør for mig
Tror jeg vil benytte mig af den.
Enige bliver vi nok aldrig om den sag.
og uvenner gider jeg ikke at finde på den måde.

Konklusion: Vi har hver vores mening, godt vi lever i et demokratisk samfund

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-11-04 08:41

> U got me again, hvem?

Jeg ved ikke en skid om filosofi - men ham der Wittgenstein skrevn han ikke
noget om sproget og dennes afhængighed af sammenhænge..?

> Jeg må snart til at få noget af det fagstof ud af hovedet og noget andet
> ind.

> Kommer du nu og åbner en bagdør for mig

Mnjah - det er det vel..

> Konklusion: Vi har hver vores mening, godt vi lever i et demokratisk
samfund

Meninger er fine nok - også selvom man ikke er enige. Man skal bare ikke
mene noget om andre alt for bestemt uden at have undersøgt den konkrete sag
grundig nok, IMO.

/Jan W Nielsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 14-11-04 13:47

> [...]

> våd vej, og alle de folk der har så slidte lygteglas, at det virker som en

Jeg tror den eneste måden en test kan udføres på er følgende:

Der skal til testen fremskaffes xx biler med forskellige lygter
1) Jan W placeres i en bil
2) Nu kører bilerne en efter en mod JW, han skal nu sidde og afgøre om de
blænder eller ej

Testen skal selvfølgelig udføres som blindtest,
dvs at Jan ikke vd hvilken bil der kommer på et givet tidspunkt.

Nå-ja, den skal selvfølgelig foregå i mørke

Jeg tror det vil rykker ved nogle opfattelser af lygter og blænding.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-11-04 14:00

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev

> Testen skal selvfølgelig udføres som blindtest,

Hmm.ser Jan så dårligt?

Seriøst: der er forskel i klarheden i øjets linser, på forskellige folk. Dem
med en (to) helt klar linse vil sjældent blive blændet, men dem med uklar
linse vil nemmere blive blændet.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Bernhard Ege

Dato : 14-11-04 21:55

Uffe Ravn wrote:
> [...]
> med en (to) helt klar linse vil sjældent blive blændet, men dem med uklar

Ja, det er rigtigt. Og det er mest ældre der rammes af det problem. Det
er specielt den blå farve som spredes i linsen. Så kraftigt blåt lys vil
genere temmelig meget på den ældre generation.

Og husk at blindtesten skal gennemføres på en våd vejbane.

mvh Bernhard

Fra : anders majland

Dato : 13-11-04 23:05

> [...]
> er ikke fordi deres nærlys står for højt for deres nærlys blænder som
> sagt ikke direkte. De fleste bilister har dog heldigvis normal styrke

Og lige præcis det samme problem med folks (mis)brug af tågelygter. Det
er muligt at en del har fået dem justeret så de ikke blænder direkte
(Mange her i gruppen påstår ihvertfald at deres er justeret korrek), men
genskin fra våde veje kan stadig gøre lyset meget generende. Det hjælper
så heller ikke at jeg kører mest på mc, og har dermed har en "elendig"
forrude... Selv med et helt nyt visir giver det en del trælse
refleksioner.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-11-04 20:22

> Det er da vist ikke lovligt

Jo, da - det er en rally-bil..

> Så behøver du jo ikke vindusviskere med mindre det begynder at sne

Eller man kører bykørsel.

> Spoilere er der kun brug for hvis man kører >120 i regnvejr og det gør du
> vel ikke?

Ikke hvis regnen er underafkølet - og den lægger sig som isslag.

> Så har du ikke fjernbetjent centrallås?

Jo, da - men hvis man ikke smører og bruger låsene engang imellem vokser de
fast - og den dag hvor der ikke er mere batteri på fjernbetjeningen, er man
glad for sin rettidige omhu.

> Lyder som om at du har fritid nok

Ja, da - på en solrig og næsten frostklar lørdag.

> Skal du da til Norge igen?

Nope - men det er skod af strande 300 km væk fra hjemmet, når sneen vælter
ned - og med kæder kan man "næsten" ikke sidde fast. Hvis man ikke
decideret hænger oven på sneen, gnasker den sig let igennem 35 cm meter sne.
Du kan bremse op og ligefrem sætte hårdt i gang

/Jan W Nielsen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 13-11-04 21:57

On Sat, 13 Nov 2004 20:22:21 +0100, "Jan W Nielsen"

>Jo, da - det er en rally-bil..

>--

Jeg er ligeglad med hvilke pærer du kører med, men tror du ikke at den
der gavtyv du sætter på de tre ben på pæren, den smelter? Eller at
dine paraboler bliver matte?

>--

>Eller man kører bykørsel.

>Ikke hvis regnen er underafkølet - og den lægger sig som isslag.

>--

ROFL - Ja, der kan jeg godt se at du har brug for et par solide
spoilere. Så kan du sidde og kigge på, at ispanseret bare vokser og
vokser.......på spoilerne!

Aldrig har vendingen: "Du er på tynd is" været mere relevant.

>--

>--

Liiiidt bedre er det at blæse låsene helt tørre, og så bruge
grafitpulver, men det er rigtigt at rettidig omhu får man aldrig for
meget af.

> [...]

>Nope - men det er skod af strande 300 km væk fra hjemmet, når sneen vælter
>ned - og med kæder kan man "næsten" ikke sidde fast.

Skal vi vædde? *LOL* Selv med pigkæder på begge trækhjul og
diff.-spærre til at sætte igang, kan du sidde fast. Er det glat nok,
begynder skidtet oven i købet at køre baglæns. Så er det at man bliver
verdensmester i bakning med påhængsvogn på meget kort tid. *LOL*

>--

> Hvis man ikke decideret hænger oven på sneen, gnasker den sig let igennem 35 cm meter sne.

>--

Sådan en DAF har en helt fornuftig frihøjde, men der hvor jeg kommer,
kan der godt falde så meget sne, at du ikke kan få dørene op, når du
har holdt din 9 timers døgnhvile. Så er det s'gu smart at have
monteret kæderne inden man går i seng.

>--

>Du kan bremse op og ligefrem sætte hårdt i gang

>--

Det var s'gu da også noget at begynde at lære folk. *LOL* Har du
nogensinde set hvad der sker med en skærm, hvis en kæde springer, mens
du laver hjulspin?

SKAM DIG.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-11-04 22:10

> Jeg er ligeglad med hvilke pærer du kører med, men tror du ikke at den
> der gavtyv du sætter på de tre ben på pæren, den smelter? Eller at
> dine paraboler bliver matte?

Nej, da for fa´en - det er en gammel Vectra med glaslygter og
metalparaboler..

Jeg har kørt med 100W i flere år - det går helt fint.

> [...]
> vokser.......på spoilerne!
> Aldrig har vendingen: "Du er på tynd is" været mere relevant.

He-he.. Faktisk oplevede jeg i begyndelsen af 2003 at bilen var overtrukket
med den sjældne underafkølede regn, og at man umuligt kunne komme ind i den.
Alle revner ved døre etc var skjult under ½ cm tyk is.

> Liiiidt bedre er det at blæse låsene helt tørre, og så bruge
> grafitpulver, men det er rigtigt at rettidig omhu får man aldrig for
> meget af.

Ok - det vidse jeg ikke. Det må jeg overveje næste gang.

Heldgvis står den som regel i en kælder med cirkulerende opvarmet luft, så
det bliver der formentlig ikke brug for.

> Skal vi vædde? *LOL* ( - på at man kan sidde fast med snekæder, red.)

Nej, tak - jeg springer over.

Man kan selvfølgelig sidde fast, men jeg var vildt forbløffet over, hvor
godt de står fast, da jeg sidste år decideret opsøgte et sted at køre fast i
snevejr. Jeg kørte ud på en græsplæne med ½ meter sne ved Tangkrogen i
Århus, men den gnaskede sig problemfrit igennem alle driver, jeg fandt. Også
selvom jeg standsede midt i dem. Når bare ikke bilen hænger med hjulene i
det fri, så pløjer den sig godt igennem det meste.

> [...]
> begynder skidtet oven i købet at køre baglæns. Så er det at man bliver
> verdensmester i bakning med påhængsvogn på meget kort tid. *LOL*

Jep - jeg har hørt nogle drabelige historier om lastbilkørsel på de glatte
pas i bjergene ned i Europa af en kammerat. Det lyder lidt halvfarligt.

> [...]

> Det var s'gu da også noget at begynde at lære folk. *LOL* Har du
> nogensinde set hvad der sker med en skærm, hvis en kæde springer, mens

Nej, men det lyder som om, det gør ondt.

Men jeg har kørt hurtigt om hjørner med kun kæder foran - det er ret sjovt -
så kommer bagenden susende. )

> SKAM DIG.

I´m shameless.

/Jan W Nielsen

Fra : Rasmus

Dato : 14-11-04 12:48

> Nej, da for fa´en - det er en gammel Vectra med glaslygter og
> metalparaboler..
>
> Jeg har kørt med 100W i flere år - det går helt fint.

Må man spørge hvilke pærer du køber?, de eneste 100W pærer jeg har set i
funktionen kunne ikke justeret ordentligt (men det var også noget billigt
bras fra biltema)

Jeg bruger selv Philips Vision +, de lyser virkeligt godt.

mvh
Rasmus

Fra : Mogens

Dato : 14-11-04 08:55

"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa

G'morn...

> En lille sidebemærkning - Vectra´en blev gjort vinterklar på denne fine
> solskinsdag:
> - Isætning af to friske 100 watt´ere i forlygterne.

Bvadr!

> - Polering af forrude med Sonax Rudepolish og efterfølgende
> Rain-X-behandling.

Jow jow - samme her.

> - Montering af to nye Valeo-vinduesviskere med spoiler.

Hmm - må jeg ha' fat i

> - Smøring af alle gummilister med sillicone.

Jep sker i formiddag

> - Smøring af alle låse med olie.

Unødvendigt - jeg har en fjernbetjening :)

> - Ilægning af gummi-bundmåtter.

Nope

> - Skift af olie og filter.

Når jeg kommer hjem fra Holland og bilen haar rundet 40.000

> - Spray-behandling med hulrums-tektyl gennem alle tidligere borede huller
> karosseriet.

Ser fornuftigt ud...

> - Venlig klapning af det ½ år gamle batteri.

He, he - mit er nyere!

> - Undersøgelse af godkendelse af kølevæskens frysepunkt (- 30 grader)

Jep

> Så mangler vi bare hjulene - Michelin Alpin A2´erne bliver monteret
mandag -

Ja, mine er ikke dukket op med posten endnu

> og snekæderne ligger i bagagerummet sammen med en sovepose.

Min bil har anti-spin

> Så kan vinteren bare komme. )

Frygtelig tid - jeg hader det.

> /Jan W Nielsen - der ikke har bilen hjemme i Jylland mere end en gang om
> måneden, og derfor gider køre rundt med kæderne bagi til den dag, hvor man
> SKAL hjem... )

Jamen dog...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-11-04 17:31

?

> Unødvendigt - jeg har en fjernbetjening :)

Hvis du ikke bruger låsen i ny og næ vokser skidtet fast.

Samtidig kan du risikere, at fjernbetjeningen strejker af den ene eller den
anden årsag.

Jeg har i øvrigt også fjernbetjent centrallås.

> Min bil har anti-spin

Ha-ha... Du kan altid ringe - så kommer jeg og trækker dig fri med kæder..

(De fylder INTET i sådan en lille bitte smart kuffert)

/Jan W Nielsen

Fra : Mogens

Dato : 14-11-04 17:45

> ?

Det er ikke lovligt, og du kan brænde lortet af.
Udvid i stedet din lygteinstallation med et par
relæer og dertil hørende tykke ledninger!

> Hvis du ikke bruger låsen i ny og næ vokser skidtet fast.

Jow jow...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-11-04 18:00

> Det er ikke lovligt.

Op i r*ven med det.

Det højner trafiksikkerheden i den konkrete situation - og det generer ingen
som helst.

> og du kan brænde lortet af.

Så var det formentlig sket.

Det er andet eller tredje år nu - og jeg forsikrede mig først, at Vectra´er
kunne klare mosten.

> Udvid i stedet din lygteinstallation med et par
> relæer og dertil hørende tykke ledninger!

Rigtigt - det ville virke.

/Jan W Nielsen

Fra : Kim

Dato : 14-11-04 19:51

> Udvid i stedet din lygteinstallation med et par
> relæer og dertil hørende tykke ledninger!

Nej det vil jo give mere lys , måske som 100 watt pærer, så det er næppe
lovligt

Mvh. Kim

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-11-04 20:07

> Nej det vil jo give mere lys , måske som 100 watt pærer, så det er næppe
> lovligt

Det er ikke lysstyrken, der er problemet - ej heller juridisk.

Når man "slår ned" på watt, er det formentlig fordi, det er hurtigt at
kontrollere - og fordi man i gamle dage ikke havde pærer, der spændte over
så stor en skala som i dag, hvor man jo har nogle 60-wattere, der lyser
dobbelt så meget som andre 60-wattere.

....og så selvfølgelig xenon, der slår alle rekorder.

/Jan W Nielsen