Mercedes 190E 2,6. Problemer med ASD
Fra : bjp

Dato : 12-11-04 22:44

Hejsa NG

Håber i kan hjælpe mig.

Denne her mercedes som ovennævnt har en lampe i kontrolpanelet der lyser og
der står ASD. Jeg har kigget i manualen men den er desværre på tysk og det
forstår jeg ikke helt så meget af. Det har noget at gøre med anti spin.

Er der en der kender til det problem og evt. kan forklare hvordan man
afhjælper dette, eller skal vognen på værksted ??

Håber i kan hjælpe

Bjarke

Fra : Mogens

Dato : 12-11-04 22:51

"bjp" <pejtersen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forstår jeg ikke helt så meget af. Det har noget at gøre med anti spin.

Nope - antispin hedder ASR
ASD er automatisk spærredifferentiale

Fra : bjp

Dato : 12-11-04 22:59

Ok så blev jeg lidt klogere. Men er det noget jeg evt selv kan lave ???

Tak for hurtigt svar iøvrigt

Fra : Mogens

Dato : 12-11-04 23:01

"bjp" <pejtersen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ok så blev jeg lidt klogere. Men er det noget jeg evt selv kan lave ???

Hvis ikke teksten er for alng, kunne du skrive den
her i NG. Så oversætter vi gerne...

> Tak for hurtigt svar iøvrigt

Selvtak

Fra : bjp

Dato : 12-11-04 23:08

Den fylder en lille side, jeg skriver den imorgen, så hvis du har tid der må
du meget gerne hjælpe mig.

Fra : Mogens

Dato : 12-11-04 23:19

"bjp" <pejtersen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Den fylder en lille side, jeg skriver den imorgen, så hvis du har tid der

> du meget gerne hjælpe mig.

OK - så er det nok ikke blot en henvisning til
at søge værksted...

Fra : Mogens

Dato : 13-11-04 08:36

> [...]

> forstår jeg ikke helt så meget af. Det har noget at gøre med anti spin.

Hér gør man:
www.mercedes-forum.com/forum/search.php?searchid=277866

> og evt. kan forklare hvordan man afhjælper dette

Jep - du gør således:

"Das ASD mit der ganzen Steuerelektronik ist ein ziemlich komplexes Thema"

ASD-systemet inkl. elektronik er et temmeligt kompliceret Thema

"Um die Störung zu finden, muß man den sogenannten Blinkcode abfragen"

For at finde fejlen må man teste systemet vha. af den såkaldte blinkkode

"Wäre aber ziemlich viel, daß hier alles reinzutippen. Hier mal ein Auszug:"

Men det fylder for meget at indtaste metoden hér. Her er et uddrag:

"-Motor starten"

Start motoren

"-an der Prüfkupplung (sitzt vor der Batterie) Buchse 5 nach Buchse 1
(Masse) ca. 1 sekunde überbrücken oder mit langem Kabel von Buchse 5 zum
Fahrerplatz verlegen und dort irgendwo an Masse halten"

Foran batteriet er der en testpunkt, hvor pin 5 og pin 1 (stel) shuntes i 1
sekund.
Evt træk en lang ledning fra pin 5 og ind til førersædet, hvor ledningen
lægges til stel

"-nach Lösen der Massebrücke verlöscht die gelbe ASD-Leuchte für 2 Sekunden
und beginnt zu blinken"

Når ledningen løftes fra stel slukker den gule ASD lampe i 2 sekunder
og begynder herefter at blinke

"-Blinkimpulse zählen"

Tæl impulserne

"-jeder Anzahl der Blinkimpulsen ist ein bestimmter Fehler zugeordnet"

Antal blink "bestemmer" fejlårsag (se længere nede)

"-nach Ausgabe der Blinkimpulse leuchtet die ASD-Lampe wieder ständig"

Når denne test er overstået, vil ASD lampen at lyse igen

"-nachdem eine Störung behoben wurde, muß der gespeicherte Blinkcode wieder
gelöscht werden. Dazu die Buchse 5 und 1 an der Prüfkupplung für min. 10
sekunden überbrücken. Danach bleibt die ASD-Lampe aus"

Efter at fejlen er rettet, må den lagrede blinkkode slettes igen.
Dette gøres ved at shunte pin 5 og 1 i 10 sek.
Herefter slukker ASD lampen

Fejloversigt:
Blinkimpulse (blinkimpuilser, antal)
1 - keine Störung (ingen fejl)
2 - ASD-Steuergerät defekt (Styring defekt)
3 - Bremslichtschalter defekt (bremselyskontakt defekt)
4 bis 7 - Drehzahlimpulse fehlen ---> Drehzahlfühler defekt
(manglende impuls for omdrejningstæller (hjul) -> følerfejl)

"(4=vorne links,5=vorne rechts,6=Hinterrad)"

4 = venstre foran - 5 = højre foran - 6 = baghjul

8 - Magnetventil oder Bremslichtschalter defekt
(magnetventil eller bremselyskontakt defekt)

"Wenn ASD- UND ABS-Kontrolleuchten gleichzeitig leuchten, kann auch das ABS-
Steuergerät defekt sein"

Hvis ASD og ABS lamperne lyser på samme tid, kan fejlen
ligge i ABS styreenheden (defekt)

"Das Steuergerät für das ASD wird vom Überspannungsschutz (wie alle
elektronischen Geräte) mit Strom versorgt"

Styreenheden for ASD forsynes med power via en
overspændingsbeskyttelsesenhed
(gælder for alle elektroniske enheder)

"Mach mal die Störungsabfrage mit dem Blink- Code, dann kannst du den Fehler
schon mal eingrenzen. Viel Erfolg!"

Udfør blinktesten så du kan indkredse fejlen - good luck

Mvh
Mogens

Fra : Mogens

Dato : 17-11-04 21:07

"bjp" <pejtersen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Håber I kan hjælpe mig.

Jeg har da forsøgt!

> Er der en der kender til det problem og evt. kan forklare hvordan man
> afhjælper dette, eller skal vognen på værksted ??

Hvad med de råd og vejledning, jeg gav ??

> Håber I kan hjælpe

I lige måde...
(tilbagemelding!)

Fra : bjp

Dato : 23-11-04 18:50

Hej Mogens

sorry jeg først svare dig nu, men har haft problemer med net og pc.

Der var en klog ven der sagde til mig at jeg skulle tjekke sikringerne og
var det ikke dem så skulle jeg rense følerne ved hjulene. ASD kører på samme
system som ABS så nu er der renset og fejlen er væk. Men du skal have mange
tak for din hjælp også til at ville oversætte det tyske for mig som så ikke
blev aktuelt

Mvh Bjarke