Såkaldte helårsdæk
Fra : Jesper

Dato : 11-11-04 20:03

Jeg vil ikke (gen-)starte den religiøse diskussion om hvorvidt konceptet
"helårsdæk" holder eller ej, men jeg har et hurtigt spørgsmål til folk med
forstand på dæk; jeg indrømmer blankt at jeg selv ved stortset intet på
dette område:
Jeg har fået skiftet dæk på min bil. Værkstedet har i telefonen foreslået
"Gode helårsdæk, der har vundet en FDM test". Jeg har nu fået bilen tilbage,
påsat Uniroyal 550 88H 185/65. De optræder jo allevegne som sommerdæk,
hvilket nok ikke i sig selv er et problem da "helårsdæk" ikke angives som
selvstændig kategori. Men jeg havde fået opfattelsen af, at helårsdæk er
sommerdæk med M+S mærkning, er det helt forkert?
Er det nævnte dæk et "helårsdæk" i gængs forstand, eller synes værkstedet
blot at det egner sig fint til hele året, når kunden alligevel ikke ved
noget om dæk
På forhånd tak,
Jesper, bil-analfabet.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-11-04 20:42

"Jesper" <SvarTilGruppen@none.com> skrev i en meddelelse

> Er det nævnte dæk et "helårsdæk" i gængs forstand, eller synes værkstedet
> blot at det egner sig fint til hele året, når kunden alligevel ikke ved
> noget om dæk

Det sidste gør sig nok gældende, når nu Uni. ikke har givet dem M&S
mærkning:
http://www.conti-online.com/generator/www/de/de/uniroyal/automobil/themen/pkw/sommer/rallye550/rallye550_de.html

Og helårs er ikke "bare" sommerdæk med M&S mærkning. Et dæk er et kompromis
imel. en række egenskaber, det er "vægtningen" af disse som afgør dæktypen.
Med helårs skyder man med "spred-hagl", og forsøger at få "lidt af det
hele", så det er ens behov som afgøre om man køre lige godt hele året, el.
lige dårligt ;).

Fra : Jesper

Dato : 11-11-04 21:16

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message
> Det sidste gør sig nok gældende, når nu Uni. ikke har givet dem M&S
> mærkning:
Det frygtede jeg...

> Og helårs er ikke "bare" sommerdæk med M&S mærkning. Et dæk er et
> kompromis imel. en række egenskaber, det er "vægtningen" af disse som
> afgør dæktypen.
Yep, det er klart.

Tak for dit svar.
Jesper.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 11-11-04 23:34

On Thu, 11 Nov 2004 20:41:59 +0100, "Jørgen M. Rasmussen"
> [...]

>Med helårs skyder man med "spred-hagl", og forsøger at få "lidt af det
>hele", så det er ens behov som afgøre om man køre lige godt hele året, el.

Ifølge nogen af dæksiderne findes der faktisk ikke rene sommerdæk, men
kun m+s samt vinterdæk :(
Flemming Jacobsen

Fra : Bo Velschow

Dato : 13-11-04 14:21

> [...]
> Er det nævnte dæk et "helårsdæk" i gængs forstand, eller synes værkstedet
> blot at det egner sig fint til hele året, når kunden alligevel ikke ved

Hej Jesper

Citerer lige fra fdm.dk:
"Helårsdæk
Mange har fejlagtigt den opfattelse, at deres bil er monteret med helårsdæk.
Det er en udbredt misforståelse, som får mange til at køre rundt med en
falsk tryghedfølelse af, at bilen er rustet til sne og isglatte veje.
Rigtige helårsdæk skal også være M+S mærket. Udviklingen inden for helårsdæk
er gået stærkt inden for de seneste år, og fremover vil det i større omfang
blive muligt at benytte det samme dæk hele året rundt. Hvis man altså ikke
har et særlig stort kørselsbehov uden for almindelig snerydning og
saltningsperioder vel at mærke.

Desværre er udbudet af helårsdæk fra de forskellige dækfabrikker endnu ikke
særlig stort. Det er ærgerligt, når nu teknologien er til stede. FDMs årlige
test af vinterdæk i Motor viser da også, at helårsdæk på mange områder
klarer sig lige så godt som de mere traditionelle vinterdæk. Man må antage,
at en øget efterspørgsel vil tilskynde dækfabrikkerne til i større grad at
markedsføre helårsdæk. "

Jeg synes i øvrigt ikke at have set, at Uniroyal 550 har vundet nogen
FDM-(sommerdæk)test, jeg har kendskab til - og slet ikke i dimensionen
185/65 (hvilken fælgdiameter taler vi i øvrigt om?). Det virker som om, dit
værksted - måske i god mening - har fortolket realiteterne lidt for
kreativt(?). Bemærk også, at blot fordi et dæk klarer sig godt i én
størrelse, kan det godt have helt anderledes (læs: dårligere) egenskaber end
konkurrenterne i andre dimensioner. I øvrigt har jeg kun kendskab til ét
(seriøst) helårsdæk, nemlig Goodyear Vector (som har været på markedet i
mange år; p.t. hedder udgaven "Vector 5"). Mit råd, hvis du vil køre sikrest
muligt gennem vinteren: Glæd dig over dine nye sommerdæk (Uniroyal'erne);
send bilen til f.eks. Point-S og bed dem sætte 4 gode vinterdæk (jeg ville
selv vælge Michelin Aplin A2 eller Goodyear UG6; Alpin var FDM-testvinder
sidste år i dim. 185/60R14, og i 2002 i dim. 195/60R15) på fælge på, og gem
sommerdækkene til en gang til foråret, når der ikke længere er nævneværdigt
med nattefrost tilbage. Alternativt ville jeg klage til værkstedet og sige,
at du føler dig vildledt i forb. med dækskiftet - og se, om de evt. vil tage
dækkene retur (næppe) eller kompensere dig på anden måde. Egne erfaringer +
"fagfolk" siger entydigt, at så længe vejene er helt ryddede+saltede, er det
OK at køre på sommerdæk om vinteren - men med den mindste sne, frost,
isslag, slud osv. hører bilen hjemme i indkørslen/carporten (dvs. skal ikke
ud og køre).

Nå jo, en sidste ting: Jeg bruger konsekvent et autoriseret Ford-værksted
(som jeg i øvrigt er ganske tilfreds med!) - men jeg ville aldrig bede dem
om at skifte hverken dæk eller lydpotte(r) på min bil! De er simpelthen for
dyre! Jeg ville derimod vælge et decideret dæk-/udstødnings-firma til at
løse lige netop de opgaver.

Eksempler: 1) Jeg skulle bruge 2 nye vinterdæk (195/60R15) (Michelin Alpin
A2 eller Goodyear UG6). Værkstedet ville have godt 2500,- mens Point-S (som
fik "ordren") tog ca. 1500,-. 2) Min kones bil skulle have 4 stålfælge + 4
stk Michelin Alpin (175/70R13); det tog Point-S ca. 3600,- for (9% FDM-rabat
fratrukket). Jeg tør slet ikke tænke på, hvad Opel-værkstedet ville have
taget for det. 3) (et ikke-dæk eksempel) Ford skal have ca 4500,- for en
original (standard) bagpotte til min bil, mens f.eks. Point-S tager ca.
3000,- for en Remus rustfri sports-bagpotte (hvad mon jeg vælger, når
bagpotten skal skiftes inden for en overskuelig fremtid? ).

PS! Jeg er selv af den holdning, at vi her i huset konsekvent skifter mellem
sommer- og vinterdæk (vi bor også lidt ude på landet, og har behov for at
bruge bilerne hver dag). Det koster selvfølgelig lidt besvær+plads at have
et ekstra sæt dæk til hver bil - men jeg mener ikke, det er dyrere i
længden, da hvert sæt dæk teoretisk set må holde tilsvarende længere
svarende til den tid, det andet sæt dæk benyttes.

PPS! Min eneste relation til Point-S er, at de ligger bekvemt tæt på min
bopæl, og i øvrigt har vist sig at være både professionelle, hurtige og
billige de gange, jeg har brugt dem

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Fjern "XXX" i mail-adresse ved svar til denne