Et spørgsmål om vilje (lang)
Fra : mc-stup

Dato : 16-05-01 22:47

Kære medmotorcyklister og andre medkiggere på d.f.m.

Endnu en gang popper diskussionen op om pro et contra omkring MCTC og DMC,
og jeg synes, der er et par væsentlige detaljer, der skal på plads:
Begge organisationer, foreninger eller hvad man nu vil, tilbyder to
forskellige produkter:

MCTC bygger deres udbud på direkte servicetilbud til medlemmerne: Et
fire-farvet medlemsblad i høj kvalitet, som i det meste af stofområdet
ligger tæt på eller over det niveau, der kan forlanges af de
kommercielle tilbud i Danmark, en campingplads for medlemmer og en
enkelt medfølgende gæst, et forsikringstilbud samt diverse
serviceydelser i øvrigt af forskellig art.
Denne "produktpalette" (undskyld dette nyere germanske låneord), er
relativ nem at "sælge", da det er præcise modydelser for
medlemskontingentet.

DMC bygger deres udbud på mere generelle tilbud, der oftest ligger i den
gråzone, hvor det kan være svært for medlemmer at se en direkte
returydelse i "hånden". Eksempelvis er det svært at sælge opsøgende og
forhindrende politisk arbejde.
Modydelserne af kontingentet er ligeledes et medlemsblad, diverse
serviceydelser, et forsikringstilbud og så kørekursusdelen.

Hvad så med det der samarbejde? Ja, det foregår da på forskellige
niveauer: MCSG (Motorcykel Sikkerheds Gruppen), FEMA og på andre mindre
områder: Udveksling af diverse informationer formændene imellem.
Om det så er godt nok og det kunne være mere, er ofte et
resourceproblem. Begge formænd og deres bestyrelser lægger jo arbejdet
på forskellige områder, og døgnet har altså kun 24 timer.

Gennem de sidste par år har der så med lige så stor sikkerhed, som at
foråret trods alt kommer i en eller anden form, været spørgsmålet:
Hvorfor to og ikke én landsdækkende mc-organisation. Og med lige så
usvigelig sikkerhed er vi gamle røvhuller nødt til at svare: Det kan
også lade sig gøre, hvis blot medlemsskaren vil det.
Et lille forsøg på at strømline MCTCs vedtægter (Min personlige
fortolkning!), var oppe at vende på generalforsamlingen i april.
Trefjerdele af de 208 stemmeberettigede sagde nej, så et nyt forsøg må
så vente til april næste år.
Heri ligger en del af forklaringen på, at Dannevang nødvendigvis må have
to systemer. MCTC har en meget traditionel foreningsstruktur. Det
betyder, at der er en høj grad af sikkerhed af en fortløbende stabil
styring, men til gengæld skaber det også mangel på fleksibilitet (Mere
personlig fortolkning). DMC har en åben struktur og trods mangel på
deltagerinteresse fra medlemmerne betyder det alt andet lige, at der kan
besluttes på et hurtigere niveau.
Det betyder også, at der - som det ligger i fundatsen - kan gribes ret
hurtigt ind, hvis der skulle dukke kedelige ting op fra
centraladministrationen eller Folketinget. Og de af jer, der ikke fatter
indsatsen om rygmærker: Den tradition blandt motorcykelfolket er altså
fra begyndelsen af det forrige århundrede og er ikke et nyopfundet
kendetegn. Baggrunden blev skabt i de amerikanske collegeshold i
eksempelvis Football eller Baseball.

Og når vi taler om medlemsinteressen, så er det, at jeg som regel bliver
grov. For Jer, der i en eller anden form er aktive og gør noget for
jeres medmotorcyklister: Læs videre og betragt de efterfølgende linjer
som et damptryk, der skal ud: For de danske motorcyklister er generelt
nogle usandsynligt snæversynede egoistiske sløve padder. Alt, hvad der
lugter af noget, der betyder penge ud af lommen uden man får mindst det
dobbelte igen, er noget snavs. "Vi vil bare have lov til at køre på
vores motorcykel og så have det sjovt...."
Gudfriogfrelsosvel! Men det er altså den holdning, man møder hos langt
størsteparten, når man diskuterer mc-forhold.
Læs TinTin "Koks i lasten", hvor Kaptajn Haddock flere gange forsøger at
fortælle "lasten" af muslimer, at de vil blive solgt som slaver, hvis de
rejser til Mekka. Deres svar er nogenlunde ud af samme skuffe hver gang:
"Vi vil ikke være slaver. Vi vil bare til Mekka".
Og jo flere medmotorcyklister vi får i den højere aldersklasse, der
måske aldrig har kørt før eller ikke kørt de sidste 30 år, bliver denne
"mig selv nærmest"-holdning tydeligere. Delvis fordi disse mennesker er
opdraget til at tro, at myndighederne da "aldrig kunne finde på at
indføre tåbeligheder uden grund". Jo, gomorgen min bare....

Jamen, for Hel***. Vi kan ikke bare lade stå til, og så blive kørt rundt
i manegen af inkompetente beslutningstagere i de statslige
institutioner. Det KOSTER, at have nogen vagthunde. Og indtil - måske -
et flertal i MCTC skaber basis for, at der kan komme mere fart på det
nødvendige arbejde, så må man bære over med det hele, og give det ekstra
bidrag til DMC. Og et ekstra medlemsskab koster ikke en herregård, men det kan i
det mindste sikre tålelige forhold for os alle. Og skulle tingene ændre
sig til næste generalforsamling i april, nåh, ja, så kan man da sige, at
man bidrog til at holde det vigtige arbejde kørende.
Men desværre er jeg bange for, at træerne heller ikke her vokser ind i
Himlen. Der findes et utal af usandsynlige undskyldninger blandt danske
motorcyklister, og det er til at få "Coh*** Longos" af.

Og hvorfor mener jeg, at jeg kan tillade mig denne svada? Jo, jeg har
siden 1989 været aktiv i hele spektret af motorcykelarbejde. Nationalt
og internationalt. Og den tiltagende ligegyldighed herhjemme er vi
desværre ikke ene om. I mange europæiske lande sniger den sig ind. Som
en tysk deltager i FEMA-arbejdet udtrykte det: "De fleste motorcyklister
er så ligeglade, at hvis det bliver forbudt at køre, så køber de bare en
cabriolet....".
Derfor er jeg også "blacklistet" hos tyske ADAC. For jeg forklarede
relativt råt til en af deres topmænd, at de repræsenterede præcis den
samme holdning og ligeledes ud fra devisen: "Take the money and run".
Altså, så længe der er penge i motorcykelfolket, så er det fint. Når
dagen kommer....??, Nå, ja, så er der andre kunder. Eksempel: ADACs
lokale afdelinger rørte ikke en finger, ad de første vejspærringer
dukkede op i Tyskland. Man ville jo nødig blive uvenner med de lokale
politikere og embedsmænd om bilspørgsmål.
Ekstradetalje: Da skiltene kom op, begyndte Golf-drengene at køre galt,
for der måtte jo være en fed vej med fede sving. Lukkede man så også for
biler....?? Har-har-har.....
Og hvor jeg ved det fra? Efter 10 år i FIM har man fået sig mange gode -
og i denne sammenhæng - anonyme kilder, for de skal jo ikke have røven
op at køre hjemme i Tyskland.

Så kig jer selv i spejlet og spørg: Hvornår har jeg sidst gjort eller
bidraget med noget, der gavner alle danske motorcyklister?

Mvh

Niels Hansen alias Stup
XS1100S

Fra : james

Dato : 17-05-01 18:56

Hvad mener du med forebyggende arbejde? Jeg vil gerne køre en 125cc motorcykel (den
største tilladt motorstørrelse) som er lakeret i selvlysende orange ( den eneste
tilladt farve) med sikkerhedstøj leveret af de 3 europæiske fabrikker godkendt til
levering af MC-tøj, som koster 10.000, betale 500/året for årlig teknisk syn, og
jeg kan godt forstå at mange veje og gader skal forbydes MCer...H.C. Andersens
Blvd, kystvejen, osv. Bilerne skal jo have fred. ...og skidt, med så små
motorcykler, behøver vi ikke trailere. Bliver vi hakket til små stykker af
autoværn.....ja men, ingen har tvunget os til at køre motorcykel. Vi bor jo i et
frit land............

-james
(enig med Stup)

Fra : Per Pedersen

Dato : 18-05-01 19:14

Tillader mig at svare over denne mail;

Det er desværre sandheden du så velformuleret åbenbarer for os alle. Nogle
af os har set sandheden i øjnene og forsøger som missionærer at få andre til
at åbne øjnene og fjerne de skrækkelige skyklapper der indskrænker ens
synsfelt så det oftest ikke når længere end til vejen man kører på. Gad vide
hvad der sker når man en dag kommer kørende i sin egen verden og pludselig
er vejen spærret af med et kæmpe skilt med teksten; "parker i højre side af
vejen og vent på bussen"........

Med Venlig Hilsen
Per Pedersen

mc-stup <mc-stup@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B02F561.58085BD3@get2net.dk...

Fra : Ib Jensen

Dato : 26-05-01 20:01

Hej Stup
Dejligt at høre, at der er liv i dig. Jeg må er meget enig med dig i din
analyse. Underligt, at der ikke er flere der repsponderer på dit indlæg, men
måske de er ved at anskaffe sig en cabriolet?!
Venlig hilsen Ib

Fra : Mads Lund

Dato : 28-05-01 09:36

> [...]
men
> måske de er ved at anskaffe sig en cabriolet?!

Handlede det ikke om mc folkets generelle ligegyldighed ??

Og så blev emnet om hastighedsoverskirdelser slet ikke nævnt. Hvis blot
vores samfund skrider et par mm længere væk, varer det nok ikke længe før
forslaget om 40% = mistet kort får fuld opbakning. Og hvor langt er der
derfra, til vi vaneforbrydere bliver sat bag lås og slå for evigt. Men så
kan vi jo selvfølgelig sidde i spjældet og diskutere motorcyklisme og frihed
!

Mads Lund
Ninja9RT