Spm: brugt køb - toyota corolla [10-20.000~
Fra : Familien RP

Dato : 10-11-04 17:51

Hej i gruppen.

Jeg har forgæves forsøgt at søge i gruppen (via google groups) angående
brugt køb af en Toyota Corolla. Har kun fundet advarsler om lidt rust i
tårnene? Da jeg før, til mig selv har haft glæde af at spørge jer
bil-kyndige herinde, vil jeg være så bramfri at gøre det endnu en gang :0)

Jeg har en veninde der går og overvejer køb af en sådanne i prisklassen
10.000 - 20.000. Køber bor i Odense.

1. Hvad skal man være opmærksom ved sådan en bil.( Dem der skal ud og kigge
har ik den store bil-forstand - så hvordan man
kontroller/undersøger-overfladisk for kritiske punkter modtages med
kyshånd).

2. Er der måske nogen der ved hvor der holder en pæn udgave til salg i
omegnen (Odense mv.)?
Hun er mest hooked på forhandler-køb, men derfor hører vi gerne om private
tilbud også da.

På forhånd mange tak,
Venlige hilsner
Kasper

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-04 18:11

On Wed, 10 Nov 2004 17:51:03 +0100, "Familien RP"
<kasper_1981_@SLETMIGhotmail.com> wrote:

>Hej i gruppen.

<...<

> [...]
>har ik den store bil-forstand - så hvordan man
>kontroller/undersøger-overfladisk for kritiske punkter modtages med

Hmm. Det er sq halvfarligt, hvis ikke nogen af jer har den store
bilforstand, så prøv at alliere jer med en mekaniker eller overvej at
betale for en FDM-test. Generelt vil det jo være en gammel potte, så
rust vil altid være fjende nummer et. Kontroller hele vejen rundt -
også under måtten i bagagerummet og i bunden af kabinen. Undervognen
kan være slidt op, så vær opmærksom på uregelmæssigt slidte dæk. Prøv
at gynge den og slip, så skulle den gerne falde til ro hurtigt.
Maskinmæssigt er der kun at se ned i rummet, om der nogen steder er
olieudslip eller andet. Løft oliepinden, det skal helst være pænt
lysebrunt eller klart uden bobler - og inden for mærkerne. Skru
topdækslet af, det skal helst være pænt og nydeligt (uden "mayonnaise"
i!). Check de forskellige beholdere for væsker.

>2. Er der måske nogen der ved hvor der holder en pæn udgave til salg i
>omegnen (Odense mv.)?
>Hun er mest hooked på forhandler-køb, men derfor hører vi gerne om private
>tilbud også da.

Problemet med forhandler-køb er, at til den pris vil de fleste være
utroligt uvillige til at opfylde købelovens bestemmelser uden
FDM-indblanding eller retssag (ikke alle, men de fleste!) - og desuden
vil bilen være en indbytter der skal sælges hurtigst muligt med så
lidt klargøring som muligt. (igen - de fleste steder) Hos private kan
du finde guld, men så sandelig også det modsatte.
--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-11-04 18:14

On Wed, 10 Nov 2004 17:51:03 +0100, Familien RP wrote:

> [...]
>
> Jeg har en veninde der går og overvejer køb af en sådanne i prisklassen

Måske ikke meget, men til prisklassen er en corolla et fornuftigt valg.

> [...]
> har ik den store bil-forstand - så hvordan man
> kontroller/undersøger-overfladisk for kritiske punkter modtages med

Ja, det er selvfølgelig lidt svært når de ikke har forstand på det.
Men udover alm. rust, så skal der kigges efter på køleren, da Toyota'er
har et svagt punkt her. Hvis den er rådden skal den skiftes. Ellers så
må de jo som første punkt stole lidt på deres intuition. Hvordan
fremtræder bilen generelt, både udvendigt og indvendigt. Er der
udpræget slidtage på sæder, rat mv. og stemmer det overens med de km.
der er opgivet. Virker det hele som det skal (blæsere, lys mv).
Ved prøveturen (der _skal_ køres i den, helst uden sælger) virker den
som den skal, accelerere den, er der underlig vuggen eller rysten i rat,
bremser den som den skal (evt. hvis på øde vej, så prøves at hugge
bremserne i hårdt, og se om den bremser skævt). Hvis man er kommet
hertil, og stadig syntes den virker som et OK køb, så kør til nærmeste
mindre mekaniker, en sådan kan hurtigt lige hive den på lift for at
tjekke undervogn, rust, motorrum mv. både for rust samt for evt.
tidligere skader. De fleste mindre værksteder vil gerne gøre det mod en
mindre betaling (jeg har med fordel fået det gjort for en 50'er), og da
det er en meget kendt bil, så kender de fleste mekanikere til den, og til
hvor dens svageste punkter er.

Personligt ville jeg ikke have noget imod den hvis den fremtræder som
standard med max 250-300.000 km og ellers virker ok og vedligeholdt.
Primært 1.3 motoren, da den er en god motor der kan holde til en masse km.

håber det hjalp en smule.

/Thomas

Fra : Rasmus

Dato : 10-11-04 22:00

"Familien RP" <kasper_1981_@SLETMIGhotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har en veninde der går og overvejer køb af en sådanne i prisklassen

km tallet vil ikke være et problem, hvis bilen ellers er vedligeholdt.....,
det er en stor fordel hvis bilen har fået supplerende rustbeskyttelse i sine
unge dage.

Men i den prisklasse skal i nok ikke satse på at den kan klare et syn mere
uden der skal ofres en del på rustarbejde....., en Corolla ruster over det
hele.

mvh
Rasmus

Fra : NIL

Dato : 11-11-04 00:43

klipklip

> [...]
> uden der skal ofres en del på rustarbejde....., en Corolla ruster over det

Vel gør den ej!

Hilsen
NIL

Fra : Troels Pedersen

Dato : 10-11-04 22:12

Familien RP wrote:
> 2. Er der måske nogen der ved hvor der holder en pæn udgave til salg i
> omegnen (Odense mv.)?

Jeg kender en der har en Corolla fra 89 til salg i prislejet du søger i. Den
er hvid og ganske standard. Skal have ny kobling, men ellers i flot stand.
Et minus er dog at den står i Struer/Holstebro :(
Skal du have nogle kontaktinfo, eller er det for langt?

> Hun er mest hooked på forhandler-køb, men derfor hører vi gerne om
> private tilbud også da.

Tja, det er en privat der sælger, men igennem en forhandler :)

--
MVH Troels
Ford Siera 2.0i DOHC

Fra : Familien RP

Dato : 18-11-04 15:45

Hej igen.

Ang. mit tidl. indlæg:

"Familien RP" skrev:
> Hej i gruppen.
>
> Jeg har forgæves forsøgt at søge i gruppen (via >google groups) angående
> brugt køb af en Toyota Corolla.> Jeg har en >veninde der går og overvejer
køb af en sådanne i >prisklassen
> 10.000 - 20.000. Køber bor i Odense. >V.h. Kasper

Jeg takker for alle svarene. Har desværre måtte finde dem via google groups
da min NG reader driller - men i skal alle have mange tak. Svarene er
videregivet og vil blive brugt har jeg fået at vide.

venlige hilsner
kasper