/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Coronet 17 Runabout
Fra : Holm


Dato : 09-11-04 23:52

Hej, Jeg er igang med at "forelske" mig i en Coronet 17 Runabout.

Båden virker umiddelbart flot og godt vedligeholdt med regninger for megen
vedligeholdelse igennem tiden.. Jeg har spurgt lidt omkring holdbarheden på
den Volvo b20 eller b10 motor der ligger i samt drevet. Det hedder vist
noget med 100.. (flot at være godt orienteret)

Jeg har hørt, at der ikke kan eller det er meget svært, at skaffe
reservedele til drevet og at motoren larmer meget med et meget stort benzin
forbrug - fik beskrivelsen af en motor der gik 3500 omdr. i første gear op
af bakke.. Motorhaverier skulle være kendte og en ny motor skulle koste
+80000 inkl ilæggelse - dog i japansk udførelse som skulle passe præcis
over..

Skal man holde sig for sådan en motorbåd? Den er fra 1973 og prisen er
rimelig. Er der nogen der kan bekræfte mit værste mareridt eller er jeg bare
overdreven bange..

Båden er jo klassisk, stor til fjord sejlads og på trods af at det er en
Draco 1700 bygget på licens en "dansk" båd med historie..

Mvh
Holm



 
 
Claus Tersgov (10-11-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 10-11-04 00:18

Holm skriblede og skrablede følgende:

> Båden virker umiddelbart flot og godt vedligeholdt med regninger for
> megen vedligeholdelse igennem tiden.. Jeg har spurgt lidt omkring
> holdbarheden på den Volvo b20 eller b10 motor der ligger i samt
> drevet. Det hedder vist noget med 100.. (flot at være godt orienteret)
>
> Jeg har hørt, at der ikke kan eller det er meget svært, at skaffe
> reservedele til drevet og at motoren larmer meget med et meget stort
> benzin forbrug - fik beskrivelsen af en motor der gik 3500 omdr. i
> første gear op af bakke.. Motorhaverier skulle være kendte og en
> ny motor skulle koste +80000 inkl ilæggelse - dog i japansk udførelse
> som skulle passe præcis over..

Drevet har jeg absolut intet kendskab til, men Volvo B18 og B20 er
gammelkendte motorer. Det er ikke marinemotorer, men er ganske almindelige
bilmotorer, der er mere eller mindre heldigt mariniseret..

Det *er* en slider. Den sidder også i traktorer og diverse landbrugsmaskiner
og 117 andre ting. Men problemet er ofte mariniseringen, der tit er en
hjemmefusket annordning med et sammensurrium af forskellige metaller.

Jeg har endda set en båd, hvor den var lagt i med gearkasse og hele
molevitten

Du kan antageligvis få alle reservedele til denne motor endnu, og der er
også flere færdigsyede tuningsmuligheder, og den kan svjh. tunes op til ca
200 hk. Jeg ville ikke umiddelbart være betænkelig ved selve motoren, men
dens kondition bør naturligvis også afspejle prisen.

Men drevet bør du undersøge, der er mange gamle drev, man ikke længere kan
få dele til, så det er værd at vide.

Claus



Jesper Hedegaard (10-11-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 10-11-04 00:35


"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:cmrj5i$2p3n$1@news.cybercity.dk...
> Holm skriblede og skrablede følgende:
>
>> Båden virker umiddelbart flot og godt vedligeholdt med regninger for
>> megen vedligeholdelse igennem tiden.. Jeg har spurgt lidt omkring
>> holdbarheden på den Volvo b20 eller b10 motor der ligger i samt
>> drevet. Det hedder vist noget med 100.. (flot at være godt orienteret)
>>
>> Jeg har hørt, at der ikke kan eller det er meget svært, at skaffe
>> reservedele til drevet og at motoren larmer meget med et meget stort
>> benzin forbrug - fik beskrivelsen af en motor der gik 3500 omdr. i
>> første gear op af bakke.. Motorhaverier skulle være kendte og en
>> ny motor skulle koste +80000 inkl ilæggelse - dog i japansk udførelse
>> som skulle passe præcis over..
>
> Drevet har jeg absolut intet kendskab til, men Volvo B18 og B20 er
> gammelkendte motorer. Det er ikke marinemotorer, men er ganske almindelige
> bilmotorer, der er mere eller mindre heldigt mariniseret..
>
> Det *er* en slider. Den sidder også i traktorer og diverse
> landbrugsmaskiner og 117 andre ting. Men problemet er ofte mariniseringen,
> der tit er en hjemmefusket annordning med et sammensurrium af forskellige
> metaller.
>
> Jeg har endda set en båd, hvor den var lagt i med gearkasse og hele
> molevitten
>
> Du kan antageligvis få alle reservedele til denne motor endnu, og der er
> også flere færdigsyede tuningsmuligheder, og den kan svjh. tunes op til ca
> 200 hk. Jeg ville ikke umiddelbart være betænkelig ved selve motoren, men
> dens kondition bør naturligvis også afspejle prisen.
>
> Men drevet bør du undersøge, der er mange gamle drev, man ikke længere kan
> få dele til, så det er værd at vide.
>
> Claus
>
Hmm - B18 og B20 - mon ikke vi skal tilbage til Amazonen eller måske endda
Elefanten (544) for at finde de første af de motorer ?
Og forbløffende mange af dem kan stadig køre. Læste btw om en P1800
(Helgenen's model) de i USA har kørt et par mill km eller mere med samme
ejer !
Er du i tvivl om reservedele til motoren så find Volvoentusiasterne på
Google (de har en side) - de kan helt sikkert berolige dig på den front.
Mariniseringen er nok ganske rigtigt et springende punkt - er den lavet med
en varmeveksler (så motorens kølevand ikke ser skyggen af saltvand) er
riskoen vor tæring i motoren nok ret begrænset. Men varmeveksleren tar' jo
så skraldet...

Men som Claus skriver; drevet....det der med "100" i navnet sir' mig
noget.....men jeg kan ikke lige komme på fabrikkens navn. Men det er absolut
et af de kendte - hvis jeg husker rigtigt Find ud af drevets navn og søg
lidt - og spørg gerne et par marine-værksteder med relevant mærke-erfaring.
Er det forresten ikke et lyseblåt mæke med hvide tal ?
En alternativ idee ku' måske være at undersøge om drevets hul i hækken evt
kan bruges til et nyere drev. Så får du da i det mindste ikke en utæt båd
hvis du må ofre et nyere drev en dag

Men hvis standen er OK ku' jeg let selv falde for sådan een. Den er dog for
stor til mig; ku' sagtens traile den, men at få den i vandet på vort
ophaler-sted med sveller over stranden, tørre revler ved lavvande osv. tror
jeg jeg beholder min Micro Fun
--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder



Claus Tersgov (10-11-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 10-11-04 00:44

Jesper Hedegaard skriblede og skrablede følgende:

> En alternativ idee ku' måske være at undersøge om drevets hul i
> hækken evt kan bruges til et nyere drev. Så får du da i det mindste
> ikke en utæt båd hvis du må ofre et nyere drev en dag

Lige netop det, ville jeg ikke være så bekymret over. Er man bare en smule
fiks på fingrene, så kan man lave meget med glasfiber, epoxy og god finer.
Men tilpasningen mellem motor og et nyt drev kan måske vise sig at blive
halvdyr. Jeg aner intet om, hvilke motorer, der som standard findes
drevtilpasninger til i dag. Hvis der findes en skabelon, så er det klart, at
prisen er anderledes.

Claus



Mogens (10-11-2004)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 10-11-04 19:52

On Wed, 10 Nov 2004 00:17:30 +0100, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> Volvo B18 og B20 er gammelkendte motorer. Det er ikke
> marinemotorer, men er ganske almindelige bilmotorer,
> der er mere eller mindre heldigt mariniseret. Det *er*
> en slider, men problemet er ofte mariniseringen...

På dét tidspunkt var det en stor fordel at få sin Coronet leveret med
Volvo-motorer. Dén motor havde nemlig skyllekanaler, der kunne tåle at
sejle i al slags vand (læs saltvand) uden korrosion. Det profitterer
man så af "idag"

Min hedengangen motorbåd havde en Volvo B18 - den startede altid, var
driftsikker og nem at skaffe reservedele til...

Mvh Mogens

Claus Tersgov (11-11-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 11-11-04 02:55

Mogens skriblede og skrablede følgende:

> På dét tidspunkt var det en stor fordel at få sin Coronet leveret med
> Volvo-motorer. Dén motor havde nemlig skyllekanaler, der kunne tåle at
> sejle i al slags vand (læs saltvand) uden korrosion. Det profitterer
> man så af "idag"

Er Coronet blevet leveret med en B20 originalt fra værftet?

Så må man jo formode, at der er blevet foretaget en rimelig marinisering på
de ferskvandskølede modeller. Så vidt jeg ved, så havde Coronet da et
rimeligt godt renomme vedrørende byggekvalitet, da de var aktive. Men det er
måske kun på udvalgte modeller?

Claus



Mogens (11-11-2004)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 11-11-04 06:29

On Thu, 11 Nov 2004 02:54:56 +0100, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>Er Coronet blevet leveret med en B20 originalt fra værftet?

>Så må man jo formode, at der er blevet foretaget en rimelig marinisering

Derfor min posting!

Mvh Mogens

Jesper Christensen (10-11-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Christensen


Dato : 10-11-04 18:59

Hej

Så vidt jeg husker blev den opgivet til 30 Miles med en Volvo B20 vist nok
130 Hk.
og så skulle der også være to sove pladser når man lægger sæderne ned
men jeg vil nu nødig overnatte i den. Men den sejler faktisk godt det er en
lidt tung båd
så man bliver ikke banket helt i stykker hvis der er lidt buler på vandet

jeg har den i draco udgaven dog med en Mercruiser 5,7L V8 og ca. 300 Hk = 50
Knob
skal dog af med den i løbet af nogle måneder eller til foråret den skal lige
nettes lidt
da jeg har købt en lidt størrere båd

Mvh.
Jesper Christensen
Orø Holbæk
jesper@christensen.person.dk




"Holm" <mop007@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
news:cmrhlu$2nk5$1@news.cybercity.dk...
> Hej, Jeg er igang med at "forelske" mig i en Coronet 17 Runabout.
>
> Båden virker umiddelbart flot og godt vedligeholdt med regninger for megen
> vedligeholdelse igennem tiden.. Jeg har spurgt lidt omkring holdbarheden
> på den Volvo b20 eller b10 motor der ligger i samt drevet. Det hedder vist
> noget med 100.. (flot at være godt orienteret)
>
> Jeg har hørt, at der ikke kan eller det er meget svært, at skaffe
> reservedele til drevet og at motoren larmer meget med et meget stort
> benzin forbrug - fik beskrivelsen af en motor der gik 3500 omdr. i første
> gear op af bakke.. Motorhaverier skulle være kendte og en ny motor
> skulle koste +80000 inkl ilæggelse - dog i japansk udførelse som skulle
> passe præcis over..
>
> Skal man holde sig for sådan en motorbåd? Den er fra 1973 og prisen er
> rimelig. Er der nogen der kan bekræfte mit værste mareridt eller er jeg
> bare overdreven bange..
>
> Båden er jo klassisk, stor til fjord sejlads og på trods af at det er en
> Draco 1700 bygget på licens en "dansk" båd med historie..
>
> Mvh
> Holm
>



Mogens (10-11-2004)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 10-11-04 19:48

On Wed, 10 Nov 2004 18:58:58 +0100, "Jesper Christensen"
<fjern-jesper@christensen.person.dk> wrote:

> skal dog af med den i løbet af nogle måneder

Pris og billeder :)

Mvh Mogens

Bent Frederiksen (10-11-2004)
Kommentar
Fra : Bent Frederiksen


Dato : 10-11-04 20:56

Holm wrote:
> Hej, Jeg er igang med at "forelske" mig i en Coronet 17 Runabout.
>
> Båden virker umiddelbart flot og godt vedligeholdt med regninger for
> megen vedligeholdelse igennem tiden.. Jeg har spurgt lidt omkring
> holdbarheden på den Volvo b20 eller b10 motor der ligger i samt
> drevet. Det hedder vist noget med 100.. (flot at være godt orienteret)
>
> Jeg har hørt, at der ikke kan eller det er meget svært, at skaffe
> reservedele til drevet og at motoren larmer meget med et meget stort
> benzin forbrug - fik beskrivelsen af en motor der gik 3500 omdr. i
> første gear op af bakke.. Motorhaverier skulle være kendte og en
> ny motor skulle koste +80000 inkl ilæggelse - dog i japansk udførelse
> som skulle passe præcis over..
>
> Skal man holde sig for sådan en motorbåd? Den er fra 1973 og prisen er
> rimelig. Er der nogen der kan bekræfte mit værste mareridt eller er
> jeg bare overdreven bange..
>
> Båden er jo klassisk, stor til fjord sejlads og på trods af at det er
> en Draco 1700 bygget på licens en "dansk" båd med historie..
>
> Mvh
> Holm

Det lyder til at det er et originalt sæt volvo Penta der sidder på båden.
Sættet hedder aq 105 eller 130 Med volvo Pente drev100.Sætter er fra
1969-1970.
Hvis der er 2 kaburatorer på er det 130 hk versionen.
Jeg har selv ejet et sæt for 5 år siden og det sejler endnu.
Nu er det sådan at de næste modeller efter b20 også passer på drevet så hvis
du holder dig til Volvo så går det.
Hvis du vil have nyere drev på F.eks duoprop Så er volvo så smarte at de
laver hullet lidt større til grundpladen hvergang man går et nummer op i
drev så det er heller ikke et problem. Hvis du vil have yderlige oplysninger
om Volvo motorer og drev kan du få alt at vide på drevias forum.
http://www.drevia.se/
Mvh Bent.


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.792 / Virus Database: 536 - Release Date: 09-11-2004



Holm (11-11-2004)
Kommentar
Fra : Holm


Dato : 11-11-04 08:01

Hej Tak for alle jeres svar. Har hjulpet mig meget..

Har surfet lidt rundt på http://www.drevia.se/ og min største bekymring er
jo drevet og det her er hvad de skriver:

Nackdelar: Gammalt, ont om delar, klent.
Fördelar: billigt i inköp.

Nu må vi se om jeg tør købe - båden ser jo fornuftig ud og sælger virker
troværdig etc. Det vigtigste er jo nok at der er postet mange penge i at
renovere drevet, nyt topstykke på motor og ny manifold - dog er motor uden
varmeveksler!

Mvh
Holm



Bent Frederiksen (11-11-2004)
Kommentar
Fra : Bent Frederiksen


Dato : 11-11-04 08:17

Holm wrote:
> Hej Tak for alle jeres svar. Har hjulpet mig meget..
>
> Har surfet lidt rundt på http://www.drevia.se/ og min største
> bekymring er jo drevet og det her er hvad de skriver:
>
> Nackdelar: Gammalt, ont om delar, klent.
> Fördelar: billigt i inköp.
>
> Nu må vi se om jeg tør købe - båden ser jo fornuftig ud og sælger
> virker troværdig etc. Det vigtigste er jo nok at der er postet mange
> penge i at renovere drevet, nyt topstykke på motor og ny manifold -
> dog er motor uden varmeveksler!
>
> Mvh
> Holm

Ok det er en saltvandskølet version.Volvo leverede også med dobbelt pumpe og
varmeveksler.
Så er det ømme punkt manifolden,men den er jo skiftet.
ved evt prøvetur skal motor have 4600- 5000 rpm ved
tophastighed så kører det.
Held og lykke Bent.


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.792 / Virus Database: 536 - Release Date: 09-11-2004



Holm (12-11-2004)
Kommentar
Fra : Holm


Dato : 12-11-04 16:24


"Bent Frederiksen" <bent.f@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ok det er en saltvandskølet version.Volvo leverede også med dobbelt pumpe
> og varmeveksler.
> Så er det ømme punkt manifolden,men den er jo skiftet.
> ved evt prøvetur skal motor have 4600- 5000 rpm ved
> tophastighed så kører det.
> Held og lykke Bent.
>


Hvad gør man med benzin... en B20 skal da have rød 98 med bly ikk?



Bent Frederiksen (12-11-2004)
Kommentar
Fra : Bent Frederiksen


Dato : 12-11-04 17:22

Holm wrote:
> "Bent Frederiksen" <bent.f@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
>>
>> Ok det er en saltvandskølet version.Volvo leverede også med dobbelt
>> pumpe og varmeveksler.
>> Så er det ømme punkt manifolden,men den er jo skiftet.
>> ved evt prøvetur skal motor have 4600- 5000 rpm ved
>> tophastighed så kører det.
>> Held og lykke Bent.
>>
>
>
> Hvad gør man med benzin... en B20 skal da have rød 98 med bly ikk?

Jo det skal den.Kør med de erstaninger og tilsatser man kan købe.
Den havde fået nyt topstykke.Undersøg om der er kommet panserviler i, så kan
den køre 95 blyfri med en lille ændring af tænding ( lad fagfolk kigge på
det)
Mvh Bent.


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.795 / Virus Database: 539 - Release Date: 12-11-2004



Preben Christensen (12-11-2004)
Kommentar
Fra : Preben Christensen


Dato : 12-11-04 18:36

Hej

Hvis den ikke har de panserventiler i kan du sejle på OK benzin "den røde"
den bruger jeg selv i min marstall
motor som ikke kan sejle på blyfri

--
Venlig hilsen

Preben Christensen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste