/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Mercedes 230 TE 2,3
Fra : Mikael Slot


Dato : 09-11-04 21:35

Hej !

Jeg overvejer, at købe en Mercedes 230 TE 2,3 fra 1990 og med 250.000 kørte
km. Bilen har automatgear.
Er der nogen, der har erfaringer med en sådan bil?
Kilometer-tallet lyder umiddelbart højt, men Mercedes-motorerne har jo ry
for at køre mange km, før problemerne begynder at opstå?
Jeg har aldrig ejet en Mercedes før. Skal jeg holde mig til Audien, eller
skal jeg vove springet?
Der er jo også noget med baghjulstræk og problemer i sne og is?

mvh
Mikael



 
 
Andreas Jensen (10-11-2004)
Kommentar
Fra : Andreas Jensen


Dato : 10-11-04 20:36

Hej Mikael

Jeg indkøbte i november 2002 en 230TE fra '87 med 265.000 på uret.

Og jeg har været overordentlig tilfreds !

Det er ikke nogen racer (Men dog ca. 11 sek. på 0-100 hvis man piner den...)
og totalbenzinøkonomien er ved en del motorvejskørsel ca. 9,5 km/l. Jeg
giver ca. 7.200 kr. årligt i forsikring inkl. kasko (Bauta) og vægtafgift er
ca. 5.000 årligt.

Selv når disse relativt høje driftsomkostninger tages i betragtning, så er
det en billig bil i drift (...for mig. Jeg kører ca. 30.000 årligt).
Reservedele er fra nye billige og mange dele kan fåes uoriginalt eller
"refurbished". En hel del vedligehold kan man selv klare, og der er
adskillige gode sites på nettet med tonsvis af information. Personligt er
een af mine favoritter http://www.mercefreaken.com/ Forum på dét site
indeholder mange gode tips.

Selve bilen er skøn at køre i, og der er plads. Masser af plads (Okay,
okay - det er min 1ste stationcar). Køreegenskaberne er rigtigt gode og din
vogn har formentlig både ABS og ASD. Automatgearet er på trods af alderen
eet af de bedste, der nogensinde er lavet. Jeg har for nylig været ude at
køre i en spritny VW Passat med automatgear og min 17 år gamle MB'er skifter
blødere (bedre ?) ! Hvis du ser på flere "tilbud", så tag hellere en model
med manuelt klimaanlæg end een med fuldautomatiskt. Blæseren på de
fuldautomatiske har en tendens til at køre uafbrudt, hvilket bryder
stilheden ved motorvejsfart (-.

Jeg har "kun" kørt 2 vintre med min og medmindre man er et fjols, så mener
jeg ikke, at den er værre at køre i på glatte veje end andre biler på 1,5
ton.

Bilen skal selvfølgelig være ordentligt vedligeholdt, når du køber den. Hvis
det er en vogn indkøbt i Tyskland, så tjek at alle services er overholdt og
at km-tallet er korrekt (Der skrues en del på kmtælleren i Tyskland...) Hvis
det er en vogn, der har kørt i Danmark, så tjek at den er rustbeskyttet.
Selvom det ikke er en vogn, der ruster "meget", så er det stadigvæk en 14 år
gammel bil !

Nu skriver du ikke hvilken Audi, der er konkurrenten, men min bror har i
foråret indkøbt en Audi A6 fra -94, og jeg er ikke i tvivl: Jeg vil hellere
have min egen 230TE.

Med venlig hilsen
Andreas Jensen

PS Og selvom en god 90'er vel kan fåes for ca. 125.000 - 150.000 i dag, så
tror mange at det er en "blærerøvsbil". Stjernen bliver konsekvent brækket
af, hvis man parkerer i en "storby" (Helsingør, Hillerød, København) en
aftenstund - Har prøvet det 3 gange på 2 år....




"Mikael Slot" <mikaelslot@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:419129e7$0$22721$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Hej !
>
> Jeg overvejer, at købe en Mercedes 230 TE 2,3 fra 1990 og med 250.000
kørte
> km. Bilen har automatgear.
> Er der nogen, der har erfaringer med en sådan bil?
> Kilometer-tallet lyder umiddelbart højt, men Mercedes-motorerne har jo ry
> for at køre mange km, før problemerne begynder at opstå?
> Jeg har aldrig ejet en Mercedes før. Skal jeg holde mig til Audien, eller
> skal jeg vove springet?
> Der er jo også noget med baghjulstræk og problemer i sne og is?
>
> mvh
> Mikael
>
>




Mikael Slot (11-11-2004)
Kommentar
Fra : Mikael Slot


Dato : 11-11-04 21:49

Hej Andreas

Tak for svaret.

Det lyder på dig som om, man ikke skal være specielt nervøs for at købe
Mercedesen, og jeg vil tage ud at kigge på den i week-enden.
Det store spørgsmål for mig er imidlertid stadig motoren. Hvor langt skal
man regne med, at den vil blive med at køre uden
problemer/reparationer/udgifter?
Jeg skifter i givet fald en Audi 100 2,3 1993 med 120t km på bagen ud med en
Mercedes fra 1990 og 250t kørte km. Er der fornuft i det, når Audien ellers
er en fantastisk bil? For det hele er jo mere eller mindre bare for at prøve
noget andet?
Nogle fortæller mig forresten, at reservedele til Mercedes skulle være meget
billigere end dele til Audi. Nogen kommentarer til det?
Og hvad er ASD iøvrigt?

mvh
Mikael
"Andreas Jensen" <ccc2500_skal_fjernes@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:41926d9c$0$86991$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej Mikael
>
> Jeg indkøbte i november 2002 en 230TE fra '87 med 265.000 på uret.
>
> Og jeg har været overordentlig tilfreds !
>
> Det er ikke nogen racer (Men dog ca. 11 sek. på 0-100 hvis man piner
> den...)
> og totalbenzinøkonomien er ved en del motorvejskørsel ca. 9,5 km/l. Jeg
> giver ca. 7.200 kr. årligt i forsikring inkl. kasko (Bauta) og vægtafgift
> er
> ca. 5.000 årligt.
>
> Selv når disse relativt høje driftsomkostninger tages i betragtning, så er
> det en billig bil i drift (...for mig. Jeg kører ca. 30.000 årligt).
> Reservedele er fra nye billige og mange dele kan fåes uoriginalt eller
> "refurbished". En hel del vedligehold kan man selv klare, og der er
> adskillige gode sites på nettet med tonsvis af information. Personligt er
> een af mine favoritter http://www.mercefreaken.com/ Forum på dét site
> indeholder mange gode tips.
>
> Selve bilen er skøn at køre i, og der er plads. Masser af plads (Okay,
> okay - det er min 1ste stationcar). Køreegenskaberne er rigtigt gode og
> din
> vogn har formentlig både ABS og ASD. Automatgearet er på trods af alderen
> eet af de bedste, der nogensinde er lavet. Jeg har for nylig været ude at
> køre i en spritny VW Passat med automatgear og min 17 år gamle MB'er
> skifter
> blødere (bedre ?) ! Hvis du ser på flere "tilbud", så tag hellere en model
> med manuelt klimaanlæg end een med fuldautomatiskt. Blæseren på de
> fuldautomatiske har en tendens til at køre uafbrudt, hvilket bryder
> stilheden ved motorvejsfart (-.
>
> Jeg har "kun" kørt 2 vintre med min og medmindre man er et fjols, så mener
> jeg ikke, at den er værre at køre i på glatte veje end andre biler på 1,5
> ton.
>
> Bilen skal selvfølgelig være ordentligt vedligeholdt, når du køber den.
> Hvis
> det er en vogn indkøbt i Tyskland, så tjek at alle services er overholdt
> og
> at km-tallet er korrekt (Der skrues en del på kmtælleren i Tyskland...)
> Hvis
> det er en vogn, der har kørt i Danmark, så tjek at den er rustbeskyttet.
> Selvom det ikke er en vogn, der ruster "meget", så er det stadigvæk en 14
> år
> gammel bil !
>
> Nu skriver du ikke hvilken Audi, der er konkurrenten, men min bror har i
> foråret indkøbt en Audi A6 fra -94, og jeg er ikke i tvivl: Jeg vil
> hellere
> have min egen 230TE.
>
> Med venlig hilsen
> Andreas Jensen
>
> PS Og selvom en god 90'er vel kan fåes for ca. 125.000 - 150.000 i dag, så
> tror mange at det er en "blærerøvsbil". Stjernen bliver konsekvent brækket
> af, hvis man parkerer i en "storby" (Helsingør, Hillerød, København) en
> aftenstund - Har prøvet det 3 gange på 2 år....
>
>
>
>
> "Mikael Slot" <mikaelslot@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:419129e7$0$22721$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
>> Hej !
>>
>> Jeg overvejer, at købe en Mercedes 230 TE 2,3 fra 1990 og med 250.000
> kørte
>> km. Bilen har automatgear.
>> Er der nogen, der har erfaringer med en sådan bil?
>> Kilometer-tallet lyder umiddelbart højt, men Mercedes-motorerne har jo ry
>> for at køre mange km, før problemerne begynder at opstå?
>> Jeg har aldrig ejet en Mercedes før. Skal jeg holde mig til Audien, eller
>> skal jeg vove springet?
>> Der er jo også noget med baghjulstræk og problemer i sne og is?
>>
>> mvh
>> Mikael
>>
>>
>
>
>



Andreas Jensen (12-11-2004)
Kommentar
Fra : Andreas Jensen


Dato : 12-11-04 21:40

Hej igen

ASD = automatiskt spærre differentiale. Populært sagt en slags forløber for
anti-spin baseret på mekanik istedet for elektronik.

http://www.mercefreaken.com/brosjyrer/s124_1990.htm er vist lige en reklame
for dig (-.

Min dyt har nu gået 310.000, og der er ikke en mislyd. Der er masser af
124'ere med både 500.000 og 600.000 på klokken. Prøv evt. at søge på
bilbasen.dk eller mobile.de så kan du se, at der er mange der forsøger at
sælge deres MB 230TE'ere, hvor de har kørt mere end dobbelt så langt. Jeg
kan i sagens natur ikke sige noget om, hvorlænge du kan køre uden
reparationer, men hvis det er en velholdt bil, så bør der INTET være i
vejen. Men der er selvfølgelig også "almindelige" sliddele i en Mercedes,
der skal vedligeholdes og skiftes. Eksempelvis skiftede jeg lejer og kul i
min generator ved 295.000, hvilket kostede ca. 300 kr. i reservedele, hvor
en ny vistnok står i 1.500. Så pas godt på den, og den ender som veteranbil.

Jeg udskiftede selv min Mitsubishi Galant 2.0 gti fra -90 til en MB 230TE
fra -87. Og har bestemt ikke fortrudt.

Og en -90'er er bedre end en -87'er. De første 230'ere (Vistnok 85-88) havde
for bløde knastaksler. De holdt kun ca. 250.000 hvilket for Mercedes vil
sige, at den kun lige er kørt til. Så det er ikke motoren du skal være
nervøs for (Hvis overhovedet nogetsomhelst).

Jeg kender ikke Audi'ens reservedelsprisindeks, men 124'eren er såvidt jeg
kan se een af de relativt billigste større biler på markedet nogensinde.

Jeg ved at nogle af 124'erne, der ikke er behandlet ordentligt, kan have
rust i de nedester kanter på dørene. Tag evt. plastiklisterne af for at
tjekke, når du er ude at se på bilen. Og så sidder man længe og godt i en
Mercedes, så førersædet har en tendens til at være slidt (-. De enkelte dele
i sædet kan skiftes til nyt uden problemer.

Omkring -92 trorjegnokatdetvar begyndte Mercedes at udskifte en del af
mekaniken til elektronik. Og der er derfor en del 124'ere fra -92 til -95
som har en del el-problemer. Hvis jeg skulle vælge i dag, ville det nok
blive en -90'er eller en -91'er.

Med venlig hilsen
Andreas Jensen


"Mikael Slot" <mikaelslot@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:4193d02d$0$13756$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Hej Andreas
>
> Tak for svaret.
>
> Det lyder på dig som om, man ikke skal være specielt nervøs for at købe
> Mercedesen, og jeg vil tage ud at kigge på den i week-enden.
> Det store spørgsmål for mig er imidlertid stadig motoren. Hvor langt skal
> man regne med, at den vil blive med at køre uden
> problemer/reparationer/udgifter?
> Jeg skifter i givet fald en Audi 100 2,3 1993 med 120t km på bagen ud med
en
> Mercedes fra 1990 og 250t kørte km. Er der fornuft i det, når Audien
ellers
> er en fantastisk bil? For det hele er jo mere eller mindre bare for at
prøve
> noget andet?
> Nogle fortæller mig forresten, at reservedele til Mercedes skulle være
meget
> billigere end dele til Audi. Nogen kommentarer til det?
> Og hvad er ASD iøvrigt?
>
> mvh
> Mikael
> "Andreas Jensen" <ccc2500_skal_fjernes@vip.cybercity.dk> skrev i en
> meddelelse news:41926d9c$0$86991$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Hej Mikael
> >
> > Jeg indkøbte i november 2002 en 230TE fra '87 med 265.000 på uret.
> >
> > Og jeg har været overordentlig tilfreds !
> >
> > Det er ikke nogen racer (Men dog ca. 11 sek. på 0-100 hvis man piner
> > den...)
> > og totalbenzinøkonomien er ved en del motorvejskørsel ca. 9,5 km/l. Jeg
> > giver ca. 7.200 kr. årligt i forsikring inkl. kasko (Bauta) og
vægtafgift
> > er
> > ca. 5.000 årligt.
> >
> > Selv når disse relativt høje driftsomkostninger tages i betragtning, så
er
> > det en billig bil i drift (...for mig. Jeg kører ca. 30.000 årligt).
> > Reservedele er fra nye billige og mange dele kan fåes uoriginalt eller
> > "refurbished". En hel del vedligehold kan man selv klare, og der er
> > adskillige gode sites på nettet med tonsvis af information. Personligt
er
> > een af mine favoritter http://www.mercefreaken.com/ Forum på dét site
> > indeholder mange gode tips.
> >
> > Selve bilen er skøn at køre i, og der er plads. Masser af plads (Okay,
> > okay - det er min 1ste stationcar). Køreegenskaberne er rigtigt gode og
> > din
> > vogn har formentlig både ABS og ASD. Automatgearet er på trods af
alderen
> > eet af de bedste, der nogensinde er lavet. Jeg har for nylig været ude
at
> > køre i en spritny VW Passat med automatgear og min 17 år gamle MB'er
> > skifter
> > blødere (bedre ?) ! Hvis du ser på flere "tilbud", så tag hellere en
model
> > med manuelt klimaanlæg end een med fuldautomatiskt. Blæseren på de
> > fuldautomatiske har en tendens til at køre uafbrudt, hvilket bryder
> > stilheden ved motorvejsfart (-.
> >
> > Jeg har "kun" kørt 2 vintre med min og medmindre man er et fjols, så
mener
> > jeg ikke, at den er værre at køre i på glatte veje end andre biler på
1,5
> > ton.
> >
> > Bilen skal selvfølgelig være ordentligt vedligeholdt, når du køber den.
> > Hvis
> > det er en vogn indkøbt i Tyskland, så tjek at alle services er overholdt
> > og
> > at km-tallet er korrekt (Der skrues en del på kmtælleren i Tyskland...)
> > Hvis
> > det er en vogn, der har kørt i Danmark, så tjek at den er rustbeskyttet.
> > Selvom det ikke er en vogn, der ruster "meget", så er det stadigvæk en
14
> > år
> > gammel bil !
> >
> > Nu skriver du ikke hvilken Audi, der er konkurrenten, men min bror har i
> > foråret indkøbt en Audi A6 fra -94, og jeg er ikke i tvivl: Jeg vil
> > hellere
> > have min egen 230TE.
> >
> > Med venlig hilsen
> > Andreas Jensen
> >
> > PS Og selvom en god 90'er vel kan fåes for ca. 125.000 - 150.000 i dag,

> > tror mange at det er en "blærerøvsbil". Stjernen bliver konsekvent
brækket
> > af, hvis man parkerer i en "storby" (Helsingør, Hillerød, København) en
> > aftenstund - Har prøvet det 3 gange på 2 år....
> >
> >
> >
> >
> > "Mikael Slot" <mikaelslot@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> > news:419129e7$0$22721$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> >> Hej !
> >>
> >> Jeg overvejer, at købe en Mercedes 230 TE 2,3 fra 1990 og med 250.000
> > kørte
> >> km. Bilen har automatgear.
> >> Er der nogen, der har erfaringer med en sådan bil?
> >> Kilometer-tallet lyder umiddelbart højt, men Mercedes-motorerne har jo
ry
> >> for at køre mange km, før problemerne begynder at opstå?
> >> Jeg har aldrig ejet en Mercedes før. Skal jeg holde mig til Audien,
eller
> >> skal jeg vove springet?
> >> Der er jo også noget med baghjulstræk og problemer i sne og is?
> >>
> >> mvh
> >> Mikael
> >>
> >>
> >
> >
> >
>
>



Mikael Slot (13-11-2004)
Kommentar
Fra : Mikael Slot


Dato : 13-11-04 08:01

Tak endnu engang, Andreas

Som det måske fremgår er jeg ikke specielt velbevandret i
Mercedes-historien. Jeg bliver derfor nødt til at spørge, hvilken sammenhæng
der er imellem MB 240 TE og 124'erne, som du omtaler.

Jeg er glad for, at du ikke er nervøs for det høje km-tal, og glæder mig til
en prøvekørsel i bilen i weekenden. Jeg mener selv, at det bliver svært at
konkurrere med min 5-cylindrede Audi, men det må komme an på en prøve.

For øvrigt kan jeg ligeså godt her spørge dig, hvad der ligger i Anti-spin,
som ikke findes på min egen bil. Det lyder som noget, der træder i kraft i
glatføre-kørsel, eller?

Og hvor langt kører din bil på 1 l benzin? Og noget nævneværdigt
olieforbrug?

mvh
Mikael

"Andreas Jensen" <ccc2500_skal_fjernes@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:41951fb3$0$86975$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej igen
>
> ASD = automatiskt spærre differentiale. Populært sagt en slags forløber
> for
> anti-spin baseret på mekanik istedet for elektronik.
>
> http://www.mercefreaken.com/brosjyrer/s124_1990.htm er vist lige en
> reklame
> for dig (-.
>
> Min dyt har nu gået 310.000, og der er ikke en mislyd. Der er masser af
> 124'ere med både 500.000 og 600.000 på klokken. Prøv evt. at søge på
> bilbasen.dk eller mobile.de så kan du se, at der er mange der forsøger at
> sælge deres MB 230TE'ere, hvor de har kørt mere end dobbelt så langt. Jeg
> kan i sagens natur ikke sige noget om, hvorlænge du kan køre uden
> reparationer, men hvis det er en velholdt bil, så bør der INTET være i
> vejen. Men der er selvfølgelig også "almindelige" sliddele i en Mercedes,
> der skal vedligeholdes og skiftes. Eksempelvis skiftede jeg lejer og kul i
> min generator ved 295.000, hvilket kostede ca. 300 kr. i reservedele, hvor
> en ny vistnok står i 1.500. Så pas godt på den, og den ender som
> veteranbil.
>
> Jeg udskiftede selv min Mitsubishi Galant 2.0 gti fra -90 til en MB 230TE
> fra -87. Og har bestemt ikke fortrudt.
>
> Og en -90'er er bedre end en -87'er. De første 230'ere (Vistnok 85-88)
> havde
> for bløde knastaksler. De holdt kun ca. 250.000 hvilket for Mercedes vil
> sige, at den kun lige er kørt til. Så det er ikke motoren du skal være
> nervøs for (Hvis overhovedet nogetsomhelst).
>
> Jeg kender ikke Audi'ens reservedelsprisindeks, men 124'eren er såvidt jeg
> kan se een af de relativt billigste større biler på markedet nogensinde.
>
> Jeg ved at nogle af 124'erne, der ikke er behandlet ordentligt, kan have
> rust i de nedester kanter på dørene. Tag evt. plastiklisterne af for at
> tjekke, når du er ude at se på bilen. Og så sidder man længe og godt i en
> Mercedes, så førersædet har en tendens til at være slidt (-. De enkelte
> dele
> i sædet kan skiftes til nyt uden problemer.
>
> Omkring -92 trorjegnokatdetvar begyndte Mercedes at udskifte en del af
> mekaniken til elektronik. Og der er derfor en del 124'ere fra -92 til -95
> som har en del el-problemer. Hvis jeg skulle vælge i dag, ville det nok
> blive en -90'er eller en -91'er.
>
> Med venlig hilsen
> Andreas Jensen
>
>
> "Mikael Slot" <mikaelslot@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:4193d02d$0$13756$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
>> Hej Andreas
>>
>> Tak for svaret.
>>
>> Det lyder på dig som om, man ikke skal være specielt nervøs for at købe
>> Mercedesen, og jeg vil tage ud at kigge på den i week-enden.
>> Det store spørgsmål for mig er imidlertid stadig motoren. Hvor langt skal
>> man regne med, at den vil blive med at køre uden
>> problemer/reparationer/udgifter?
>> Jeg skifter i givet fald en Audi 100 2,3 1993 med 120t km på bagen ud med
> en
>> Mercedes fra 1990 og 250t kørte km. Er der fornuft i det, når Audien
> ellers
>> er en fantastisk bil? For det hele er jo mere eller mindre bare for at
> prøve
>> noget andet?
>> Nogle fortæller mig forresten, at reservedele til Mercedes skulle være
> meget
>> billigere end dele til Audi. Nogen kommentarer til det?
>> Og hvad er ASD iøvrigt?
>>
>> mvh
>> Mikael
>> "Andreas Jensen" <ccc2500_skal_fjernes@vip.cybercity.dk> skrev i en
>> meddelelse news:41926d9c$0$86991$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> > Hej Mikael
>> >
>> > Jeg indkøbte i november 2002 en 230TE fra '87 med 265.000 på uret.
>> >
>> > Og jeg har været overordentlig tilfreds !
>> >
>> > Det er ikke nogen racer (Men dog ca. 11 sek. på 0-100 hvis man piner
>> > den...)
>> > og totalbenzinøkonomien er ved en del motorvejskørsel ca. 9,5 km/l. Jeg
>> > giver ca. 7.200 kr. årligt i forsikring inkl. kasko (Bauta) og
> vægtafgift
>> > er
>> > ca. 5.000 årligt.
>> >
>> > Selv når disse relativt høje driftsomkostninger tages i betragtning, så
> er
>> > det en billig bil i drift (...for mig. Jeg kører ca. 30.000 årligt).
>> > Reservedele er fra nye billige og mange dele kan fåes uoriginalt eller
>> > "refurbished". En hel del vedligehold kan man selv klare, og der er
>> > adskillige gode sites på nettet med tonsvis af information. Personligt
> er
>> > een af mine favoritter http://www.mercefreaken.com/ Forum på dét site
>> > indeholder mange gode tips.
>> >
>> > Selve bilen er skøn at køre i, og der er plads. Masser af plads (Okay,
>> > okay - det er min 1ste stationcar). Køreegenskaberne er rigtigt gode og
>> > din
>> > vogn har formentlig både ABS og ASD. Automatgearet er på trods af
> alderen
>> > eet af de bedste, der nogensinde er lavet. Jeg har for nylig været ude
> at
>> > køre i en spritny VW Passat med automatgear og min 17 år gamle MB'er
>> > skifter
>> > blødere (bedre ?) ! Hvis du ser på flere "tilbud", så tag hellere en
> model
>> > med manuelt klimaanlæg end een med fuldautomatiskt. Blæseren på de
>> > fuldautomatiske har en tendens til at køre uafbrudt, hvilket bryder
>> > stilheden ved motorvejsfart (-.
>> >
>> > Jeg har "kun" kørt 2 vintre med min og medmindre man er et fjols, så
> mener
>> > jeg ikke, at den er værre at køre i på glatte veje end andre biler på
> 1,5
>> > ton.
>> >
>> > Bilen skal selvfølgelig være ordentligt vedligeholdt, når du køber den.
>> > Hvis
>> > det er en vogn indkøbt i Tyskland, så tjek at alle services er
>> > overholdt
>> > og
>> > at km-tallet er korrekt (Der skrues en del på kmtælleren i Tyskland...)
>> > Hvis
>> > det er en vogn, der har kørt i Danmark, så tjek at den er
>> > rustbeskyttet.
>> > Selvom det ikke er en vogn, der ruster "meget", så er det stadigvæk en
> 14
>> > år
>> > gammel bil !
>> >
>> > Nu skriver du ikke hvilken Audi, der er konkurrenten, men min bror har
>> > i
>> > foråret indkøbt en Audi A6 fra -94, og jeg er ikke i tvivl: Jeg vil
>> > hellere
>> > have min egen 230TE.
>> >
>> > Med venlig hilsen
>> > Andreas Jensen
>> >
>> > PS Og selvom en god 90'er vel kan fåes for ca. 125.000 - 150.000 i dag,
> så
>> > tror mange at det er en "blærerøvsbil". Stjernen bliver konsekvent
> brækket
>> > af, hvis man parkerer i en "storby" (Helsingør, Hillerød, København)
>> > en
>> > aftenstund - Har prøvet det 3 gange på 2 år....
>> >
>> >
>> >
>> >
>> > "Mikael Slot" <mikaelslot@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
>> > news:419129e7$0$22721$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
>> >> Hej !
>> >>
>> >> Jeg overvejer, at købe en Mercedes 230 TE 2,3 fra 1990 og med 250.000
>> > kørte
>> >> km. Bilen har automatgear.
>> >> Er der nogen, der har erfaringer med en sådan bil?
>> >> Kilometer-tallet lyder umiddelbart højt, men Mercedes-motorerne har jo
> ry
>> >> for at køre mange km, før problemerne begynder at opstå?
>> >> Jeg har aldrig ejet en Mercedes før. Skal jeg holde mig til Audien,
> eller
>> >> skal jeg vove springet?
>> >> Der er jo også noget med baghjulstræk og problemer i sne og is?
>> >>
>> >> mvh
>> >> Mikael
>> >>
>> >>
>> >
>> >
>> >
>>
>>
>
>



Andreas Jensen (13-11-2004)
Kommentar
Fra : Andreas Jensen


Dato : 13-11-04 17:36

Hej igen

MB 230 TE 1990 er en årgang/motorstørrelse af Mercedes model 124. Så jeg
skriver 230TE når jeg mener den specifikke type og 124'er når jeg mener
modellen Du kan se modellerne på http://www.mercefreaken.com/ Jeg vil
anbefale dig at bruge en en times tid eller to på det site for at lære lidt
om bilen/-erne.

ASD er - korrekt - til at hindre udskridning, men er ikke så avanceret som
ASR.

Som jeg skrev i mit første svar kører jeg ca. 9,5 km pr. liter 95 oktan
blyfri med ca. 80 % lande-/motorvej og 20 % bykørsel.

Olieforbruget er ca. en liter pr. 4.000 km, hvilket ikke er imponerede, men
væsentligt bedre end min Galant, der brugte en liter pr. 1.000 km (Samme
kørsel - har arbejdet samme sted i 15 år)

Med venlig hilsen
Andreas Jensen

"Mikael Slot" <mikaelslot@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:4195b116$0$22712$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Tak endnu engang, Andreas
>
> Som det måske fremgår er jeg ikke specielt velbevandret i
> Mercedes-historien. Jeg bliver derfor nødt til at spørge, hvilken
sammenhæng
> der er imellem MB 240 TE og 124'erne, som du omtaler.
>
> Jeg er glad for, at du ikke er nervøs for det høje km-tal, og glæder mig
til
> en prøvekørsel i bilen i weekenden. Jeg mener selv, at det bliver svært at
> konkurrere med min 5-cylindrede Audi, men det må komme an på en prøve.
>
> For øvrigt kan jeg ligeså godt her spørge dig, hvad der ligger i
Anti-spin,
> som ikke findes på min egen bil. Det lyder som noget, der træder i kraft i
> glatføre-kørsel, eller?
>
> Og hvor langt kører din bil på 1 l benzin? Og noget nævneværdigt
> olieforbrug?
>
> mvh
> Mikael
>
> "Andreas Jensen" <ccc2500_skal_fjernes@vip.cybercity.dk> skrev i en
> meddelelse news:41951fb3$0$86975$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Hej igen
> >
> > ASD = automatiskt spærre differentiale. Populært sagt en slags forløber
> > for
> > anti-spin baseret på mekanik istedet for elektronik.
> >
> > http://www.mercefreaken.com/brosjyrer/s124_1990.htm er vist lige en
> > reklame
> > for dig (-.
> >
> > Min dyt har nu gået 310.000, og der er ikke en mislyd. Der er masser af
> > 124'ere med både 500.000 og 600.000 på klokken. Prøv evt. at søge på
> > bilbasen.dk eller mobile.de så kan du se, at der er mange der forsøger
at
> > sælge deres MB 230TE'ere, hvor de har kørt mere end dobbelt så langt.
Jeg
> > kan i sagens natur ikke sige noget om, hvorlænge du kan køre uden
> > reparationer, men hvis det er en velholdt bil, så bør der INTET være i
> > vejen. Men der er selvfølgelig også "almindelige" sliddele i en
Mercedes,
> > der skal vedligeholdes og skiftes. Eksempelvis skiftede jeg lejer og kul
i
> > min generator ved 295.000, hvilket kostede ca. 300 kr. i reservedele,
hvor
> > en ny vistnok står i 1.500. Så pas godt på den, og den ender som
> > veteranbil.
> >
> > Jeg udskiftede selv min Mitsubishi Galant 2.0 gti fra -90 til en MB
230TE
> > fra -87. Og har bestemt ikke fortrudt.
> >
> > Og en -90'er er bedre end en -87'er. De første 230'ere (Vistnok 85-88)
> > havde
> > for bløde knastaksler. De holdt kun ca. 250.000 hvilket for Mercedes vil
> > sige, at den kun lige er kørt til. Så det er ikke motoren du skal være
> > nervøs for (Hvis overhovedet nogetsomhelst).
> >
> > Jeg kender ikke Audi'ens reservedelsprisindeks, men 124'eren er såvidt
jeg
> > kan se een af de relativt billigste større biler på markedet nogensinde.
> >
> > Jeg ved at nogle af 124'erne, der ikke er behandlet ordentligt, kan have
> > rust i de nedester kanter på dørene. Tag evt. plastiklisterne af for at
> > tjekke, når du er ude at se på bilen. Og så sidder man længe og godt i
en
> > Mercedes, så førersædet har en tendens til at være slidt (-. De enkelte
> > dele
> > i sædet kan skiftes til nyt uden problemer.
> >
> > Omkring -92 trorjegnokatdetvar begyndte Mercedes at udskifte en del af
> > mekaniken til elektronik. Og der er derfor en del 124'ere fra -92
til -95
> > som har en del el-problemer. Hvis jeg skulle vælge i dag, ville det nok
> > blive en -90'er eller en -91'er.
> >
> > Med venlig hilsen
> > Andreas Jensen
> >
> >
> > "Mikael Slot" <mikaelslot@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> > news:4193d02d$0$13756$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> >> Hej Andreas
> >>
> >> Tak for svaret.
> >>
> >> Det lyder på dig som om, man ikke skal være specielt nervøs for at købe
> >> Mercedesen, og jeg vil tage ud at kigge på den i week-enden.
> >> Det store spørgsmål for mig er imidlertid stadig motoren. Hvor langt
skal
> >> man regne med, at den vil blive med at køre uden
> >> problemer/reparationer/udgifter?
> >> Jeg skifter i givet fald en Audi 100 2,3 1993 med 120t km på bagen ud
med
> > en
> >> Mercedes fra 1990 og 250t kørte km. Er der fornuft i det, når Audien
> > ellers
> >> er en fantastisk bil? For det hele er jo mere eller mindre bare for at
> > prøve
> >> noget andet?
> >> Nogle fortæller mig forresten, at reservedele til Mercedes skulle være
> > meget
> >> billigere end dele til Audi. Nogen kommentarer til det?
> >> Og hvad er ASD iøvrigt?
> >>
> >> mvh
> >> Mikael
> >> "Andreas Jensen" <ccc2500_skal_fjernes@vip.cybercity.dk> skrev i en
> >> meddelelse news:41926d9c$0$86991$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >> > Hej Mikael
> >> >
> >> > Jeg indkøbte i november 2002 en 230TE fra '87 med 265.000 på uret.
> >> >
> >> > Og jeg har været overordentlig tilfreds !
> >> >
> >> > Det er ikke nogen racer (Men dog ca. 11 sek. på 0-100 hvis man piner
> >> > den...)
> >> > og totalbenzinøkonomien er ved en del motorvejskørsel ca. 9,5 km/l.
Jeg
> >> > giver ca. 7.200 kr. årligt i forsikring inkl. kasko (Bauta) og
> > vægtafgift
> >> > er
> >> > ca. 5.000 årligt.
> >> >
> >> > Selv når disse relativt høje driftsomkostninger tages i betragtning,

> > er
> >> > det en billig bil i drift (...for mig. Jeg kører ca. 30.000 årligt).
> >> > Reservedele er fra nye billige og mange dele kan fåes uoriginalt
eller
> >> > "refurbished". En hel del vedligehold kan man selv klare, og der er
> >> > adskillige gode sites på nettet med tonsvis af information.
Personligt
> > er
> >> > een af mine favoritter http://www.mercefreaken.com/ Forum på dét site
> >> > indeholder mange gode tips.
> >> >
> >> > Selve bilen er skøn at køre i, og der er plads. Masser af plads
(Okay,
> >> > okay - det er min 1ste stationcar). Køreegenskaberne er rigtigt gode
og
> >> > din
> >> > vogn har formentlig både ABS og ASD. Automatgearet er på trods af
> > alderen
> >> > eet af de bedste, der nogensinde er lavet. Jeg har for nylig været
ude
> > at
> >> > køre i en spritny VW Passat med automatgear og min 17 år gamle MB'er
> >> > skifter
> >> > blødere (bedre ?) ! Hvis du ser på flere "tilbud", så tag hellere en
> > model
> >> > med manuelt klimaanlæg end een med fuldautomatiskt. Blæseren på de
> >> > fuldautomatiske har en tendens til at køre uafbrudt, hvilket bryder
> >> > stilheden ved motorvejsfart (-.
> >> >
> >> > Jeg har "kun" kørt 2 vintre med min og medmindre man er et fjols, så
> > mener
> >> > jeg ikke, at den er værre at køre i på glatte veje end andre biler

> > 1,5
> >> > ton.
> >> >
> >> > Bilen skal selvfølgelig være ordentligt vedligeholdt, når du køber
den.
> >> > Hvis
> >> > det er en vogn indkøbt i Tyskland, så tjek at alle services er
> >> > overholdt
> >> > og
> >> > at km-tallet er korrekt (Der skrues en del på kmtælleren i
Tyskland...)
> >> > Hvis
> >> > det er en vogn, der har kørt i Danmark, så tjek at den er
> >> > rustbeskyttet.
> >> > Selvom det ikke er en vogn, der ruster "meget", så er det stadigvæk
en
> > 14
> >> > år
> >> > gammel bil !
> >> >
> >> > Nu skriver du ikke hvilken Audi, der er konkurrenten, men min bror
har
> >> > i
> >> > foråret indkøbt en Audi A6 fra -94, og jeg er ikke i tvivl: Jeg vil
> >> > hellere
> >> > have min egen 230TE.
> >> >
> >> > Med venlig hilsen
> >> > Andreas Jensen
> >> >
> >> > PS Og selvom en god 90'er vel kan fåes for ca. 125.000 - 150.000 i
dag,
> > så
> >> > tror mange at det er en "blærerøvsbil". Stjernen bliver konsekvent
> > brækket
> >> > af, hvis man parkerer i en "storby" (Helsingør, Hillerød, København)
> >> > en
> >> > aftenstund - Har prøvet det 3 gange på 2 år....
> >> >
> >> >
> >> >
> >> >
> >> > "Mikael Slot" <mikaelslot@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> >> > news:419129e7$0$22721$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> >> >> Hej !
> >> >>
> >> >> Jeg overvejer, at købe en Mercedes 230 TE 2,3 fra 1990 og med
250.000
> >> > kørte
> >> >> km. Bilen har automatgear.
> >> >> Er der nogen, der har erfaringer med en sådan bil?
> >> >> Kilometer-tallet lyder umiddelbart højt, men Mercedes-motorerne har
jo
> > ry
> >> >> for at køre mange km, før problemerne begynder at opstå?
> >> >> Jeg har aldrig ejet en Mercedes før. Skal jeg holde mig til Audien,
> > eller
> >> >> skal jeg vove springet?
> >> >> Der er jo også noget med baghjulstræk og problemer i sne og is?
> >> >>
> >> >> mvh
> >> >> Mikael
> >> >>
> >> >>
> >> >
> >> >
> >> >
> >>
> >>
> >
> >
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste