/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
sandblæsning
Fra : Kai Mårsted


Dato : 09-11-04 17:17

Hej NG

Er der nogen der ved hvor man lejer et sandblæsnings anlæg og hvad det ca.
koster. Skal bruges til en stålbåd.

Helst omkring Køge bugt.


Hilsen Kai



 
 
Bo Carlé (09-11-2004)
Kommentar
Fra : Bo Carlé


Dato : 09-11-04 17:40

Kast et blik på:
http://www.koegetrae.dk/page.asp?page=5
Bo
_________________________________

"Kai Mårsted" <kem@ishoejby.invalid> skrev i en meddelelse
news:cmqqh4$ctd$1@news.net.uni-c.dk...
> Hej NG
>
> Er der nogen der ved hvor man lejer et sandblæsnings anlæg og hvad det ca.
> koster. Skal bruges til en stålbåd.
>
> Helst omkring Køge bugt.
>
>
> Hilsen Kai
>



Claus Tersgov (09-11-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 09-11-04 19:22

Bo Carlé skriblede og skrablede følgende:

> Kast et blik på:
> http://www.koegetrae.dk/page.asp?page=5

Ifølge deres udlejningsliste, så har de kun en lille 220v kompressor. Den
kan ikke bruge til ret meget, hvis det er en hel stålbåd, der skal blæses.
Dertil kræves en ordentlig dieselkompressor, som kan levere noget luft, 5-6
kubikmeter...

Søg evt på google efter sandblæsning og mobil osv..

Eller her. http://www.mobil-sandblaesning.dk/
Kender dem ikke, og aner intet om priser osv.

Claus



RasMussen (09-11-2004)
Kommentar
Fra : RasMussen


Dato : 09-11-04 23:56

Jeg har også prøvet at lede på google, stillet spørgsmål om det i denne
gruppe og på havnen, hvis der er nogen der kender en sandblæser som vil og
kan sandblæse både omkring københavn, så er det åbenbart noget de vil
beholde for dem selv!

RasMussen

> Søg evt på google efter sandblæsning og mobil osv..
>
> Eller her. http://www.mobil-sandblaesning.dk/
> Kender dem ikke, og aner intet om priser osv.
>
> Claus
>



Claus Tersgov (10-11-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 10-11-04 00:04

RasMussen skriblede og skrablede følgende:

> Jeg har også prøvet at lede på google, stillet spørgsmål om det i
> denne gruppe og på havnen, hvis der er nogen der kender en sandblæser
> som vil og kan sandblæse både omkring københavn, så er det åbenbart
> noget de vil beholde for dem selv!

Næste gang, jeg kommer i Lynetten, så skal jeg prøve at finde ud af et navn
til dig. Jeg kender to, der har brugt den samme gut, som er ret billig. Jeg
aner desværre ikke firmanavnet.

Men der er altså masser af tilbud på google, og de gule sider har også
masser om sandblæsning.

Claus



HKN (10-11-2004)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 10-11-04 08:25


> Ifølge deres udlejningsliste, så har de kun en lille 220v kompressor. Den
> kan ikke bruge til ret meget, hvis det er en hel stålbåd, der skal blæses.
> Dertil kræves en ordentlig dieselkompressor, som kan levere noget luft,
5-6
> kubikmeter...

Du mener nok Bar.......?

-Henrik



Claus Tersgov (10-11-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 10-11-04 12:38

HKN skriblede og skrablede følgende:

>> Ifølge deres udlejningsliste, så har de kun en lille 220v
>> kompressor. Den kan ikke bruge til ret meget, hvis det er en hel
>> stålbåd, der skal blæses. Dertil kræves en ordentlig
>> dieselkompressor, som kan levere noget luft, 5-6 kubikmeter...
>
> Du mener nok Bar.......?

Nej, jeg mener luft...

Trykket er ikke den væsentlige parameter i denne sammenhæng, men det er
mængden af luft derimod. En professionel malerpistol bruger eksempelvis
omkring 400 liter luft i minuttet, og et professionelt sandblæsningsaggregat
kan snildt bruge 3000-6000 liter luft i minuttet eller måske mere.

Så hvis en kompressoer kan levere den påkrævede mængde luft, som i dette
tilfælde er omkring 5-6 kubik, så kan den normalt også gøre det ved det
rigtige tryk. Det er sjældent, at du har brug for mere tryk end 6-10 bar ved
almindelig sandblæsning.

En almindelig mobilkompressor som er anvendelig til sandblæsning afgiver
100-200 liter luft i _sekundet_ så en kompressor og en sandblæsningspistol
fra Haral Nyborg, der kan levere 225 liter/min (nedadbakke*) kommer man ikke
langt med, men den er sikkert glimrende til at pille næse med

Claus



HKN (14-11-2004)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 14-11-04 17:05

> Nej, jeg mener luft...
>
> Trykket er ikke den væsentlige parameter i denne sammenhæng, men det er
> mængden af luft derimod. En professionel malerpistol bruger eksempelvis
> omkring 400 liter luft i minuttet, og et professionelt
sandblæsningsaggregat
> kan snildt bruge 3000-6000 liter luft i minuttet eller måske mere.
>
> Så hvis en kompressoer kan levere den påkrævede mængde luft, som i dette
> tilfælde er omkring 5-6 kubik, så kan den normalt også gøre det ved det
> rigtige tryk. Det er sjældent, at du har brug for mere tryk end 6-10 bar
ved
> almindelig sandblæsning.
>
> En almindelig mobilkompressor som er anvendelig til sandblæsning afgiver
> 100-200 liter luft i _sekundet_ så en kompressor og en sandblæsningspistol
> fra Haral Nyborg, der kan levere 225 liter/min (nedadbakke*) kommer man
ikke
> langt med, men den er sikkert glimrende til at pille næse med
>

Kære Claus,

Selvom du har en stor viden om mange sejl/bådrelaterede ting, så må du
altså en gang imellem acceptere at denne viden kan suppleres.

Det er jo fløjtende ligemeget om den kompressor du bruger kan levere 1
million liter luft i minuttet, hvis den ikke kan levere det med tryk nok på.
Når vi taler sandblæsning, så er det trykket der er relevant. Og at
kompressoren kan levere dette tryk konsistent i en længere periode.
Man bruger trykket og mængden af sand (eller andre blæsematerialer) til at
opnå den ønskede behandling.

Grunden til at en HN kompressor ikke kan bruges, skyldes 1 ting - at den
ikke kan levere tryk nok!

Og lad os så ikke diskutere dette mere her - kan blot oplyse dig om at min
bedstefader grundlagde OMØ A/S www.omoe.dk - og at jeg selv er tilknyttet
virksomheden, som i mere end 40 år har lavet denne form for
overfladebehandling.

Mvh
Henrik

P.s. vi lejer ikke udstyr ud



HKN (14-11-2004)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 14-11-04 17:11


Nej, jeg mener luft...
>
> Trykket er ikke den væsentlige parameter i denne sammenhæng, men det er
> mængden af luft derimod. En professionel malerpistol bruger eksempelvis
> omkring 400 liter luft i minuttet, og et professionelt
sandblæsningsaggregat
> kan snildt bruge 3000-6000 liter luft i minuttet eller måske mere.
>

Men jeg vil gerne give dig ret i det at man taler om luftmængde/min, når
snakken falder på kompressorer i almindelighed.

Bare ikke når vi taler sandblæsning.........

Mvh
Henrik



Bjarke Christensen (14-11-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 14-11-04 17:29

OK.

All JJ's sandblæsere angiver luft/min som krav til kompressoren. Er de så
helt forkert på den ??

Iøvrigt er der vel en sammenhæng mellem tryk og luftmængde. Når man åbner et
stort hul (som røret i en sandblæser jo er) så skal der jo immervæk leveres
ganske mange liter luft for at holde trykket på fødeslangen. Eller man kan
vende det om. Hvis ikke trykket er der, så ryger der ikke så mange liter
luft igennem.

Er det ikke 2 sider af samme sag ??

/Bjarke


"HKN" <divegearfjern@dettewebspeed.dk> wrote in message
news:419783aa$0$300$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Nej, jeg mener luft...
>>
>> Trykket er ikke den væsentlige parameter i denne sammenhæng, men det er
>> mængden af luft derimod. En professionel malerpistol bruger eksempelvis
>> omkring 400 liter luft i minuttet, og et professionelt
> sandblæsningsaggregat
>> kan snildt bruge 3000-6000 liter luft i minuttet eller måske mere.
>>
>
> Men jeg vil gerne give dig ret i det at man taler om luftmængde/min, når
> snakken falder på kompressorer i almindelighed.
>
> Bare ikke når vi taler sandblæsning.........
>
> Mvh
> Henrik
>
>



Børge Wedel Müller (14-11-2004)
Kommentar
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 14-11-04 18:21

Hej Bjarke

Jeg tror din konklusion er korrekt

mvh
/Børge

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cn814c$1kki$1@news.cybercity.dk...
> OK.
>
> All JJ's sandblæsere angiver luft/min som krav til kompressoren. Er de så
> helt forkert på den ??
>
> Iøvrigt er der vel en sammenhæng mellem tryk og luftmængde. Når man åbner
> et stort hul (som røret i en sandblæser jo er) så skal der jo immervæk
> leveres ganske mange liter luft for at holde trykket på fødeslangen. Eller
> man kan vende det om. Hvis ikke trykket er der, så ryger der ikke så mange
> liter luft igennem.
>
> Er det ikke 2 sider af samme sag ??
>
> /Bjarke
>
>
> "HKN" <divegearfjern@dettewebspeed.dk> wrote in message
> news:419783aa$0$300$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>> Nej, jeg mener luft...
>>>
>>> Trykket er ikke den væsentlige parameter i denne sammenhæng, men det er
>>> mængden af luft derimod. En professionel malerpistol bruger eksempelvis
>>> omkring 400 liter luft i minuttet, og et professionelt
>> sandblæsningsaggregat
>>> kan snildt bruge 3000-6000 liter luft i minuttet eller måske mere.
>>>
>>
>> Men jeg vil gerne give dig ret i det at man taler om luftmængde/min, når
>> snakken falder på kompressorer i almindelighed.
>>
>> Bare ikke når vi taler sandblæsning.........
>>
>> Mvh
>> Henrik
>>
>>
>
>



HKN (14-11-2004)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 14-11-04 18:27


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in message
news:cn814c$1kki$1@news.cybercity.dk...
> OK.
>
> All JJ's sandblæsere angiver luft/min som krav til kompressoren. Er de så
> helt forkert på den ??

Som jeg skrev - når der tales kompressorer, så er det den rigtige
terminologi.
>




Claus Tersgov (15-11-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 15-11-04 00:27

Bjarke Christensen skriblede og skrablede følgende:

> OK.
>
> All JJ's sandblæsere angiver luft/min som krav til kompressoren. Er
> de så helt forkert på den ??

Hvad er det for et indlæg, du svarer på?
Jeg kan hverken se det på CCnews eller på googlegroups...

Claus



Bjarke Christensen (15-11-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 15-11-04 21:15

En postet af HKN 14.11 KL 17:11

Desværre har jeg aldrig lært at paste links til news mails.

/Bjarke

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
news:cn8pj5$2g0q$1@news.cybercity.dk...
> Bjarke Christensen skriblede og skrablede følgende:

>
> Hvad er det for et indlæg, du svarer på?
> Jeg kan hverken se det på CCnews eller på googlegroups...
>
> Claus
>



Claus Tersgov (16-11-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 16-11-04 01:37

Bjarke Christensen skriblede og skrablede følgende:

> En postet af HKN 14.11 KL 17:11
> Desværre har jeg aldrig lært at paste links til news mails.

Det hjælper nu heller ikke, når indlægget ikke er på min server eller på
googlegroup

Claus



Bjarke Christensen (16-11-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 16-11-04 22:41

hmmm Det må du tale med din udbyder om. Jeg kan stadig se det ....

Bjarke
"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
news:cnbi1g$2i0v$1@news.cybercity.dk...
> Bjarke Christensen skriblede og skrablede følgende:
>
>> En postet af HKN 14.11 KL 17:11
>> Desværre har jeg aldrig lært at paste links til news mails.
>
> Det hjælper nu heller ikke, når indlægget ikke er på min server eller på
> googlegroup
>
> Claus
>



Claus Tersgov (09-11-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 09-11-04 19:10

Kai Mårsted skriblede og skrablede følgende:

> Er der nogen der ved hvor man lejer et sandblæsnings anlæg og hvad
> det ca. koster. Skal bruges til en stålbåd.
> Helst omkring Køge bugt.

For et par år siden sprøjtede jeg en motiva. Vi undersøgte dengang, hvad det
ville koste at leje et sandblæsnings anlæg til at blæse den og en anden
stålbåd.

Når det hele blev regnet med, så kunne det ikke svare sig at gøre det selv.
Dels var der transport til kompressoren, sandet og indpakning af båden og
dels var sandet dyrere. Der er folk, som har specialiseret sig i at køre ud
med det hele og lave det på een dag inkl. indpakning osv, og du kan få
tilbud fra kr. 3000- 5000 for en båd op til 38-40 fod. Ofte kan de også give
en fin pris på at få sprøjtet det første lag primer, hvis båden står ude og
hvis du ikke kan nå at prime inden aften.

Kompressoren koster ca. kr .600-800 pr. dag at leje. Dertil kommer slanger
og blæseaggregat, det er nogenlunde det samme. Husk at gennemgå *alle*
slanger, inden du skriver under. Sandet koster ca. kr. 1-1,75 pr. kg.
afhængigt af kvaliteten.

Kompressoren kræver ofte hængertræk og sandet vejer jo også en del.(regn med
*ca* 1000 -1400 kg til en båd på 38 fod - afhængigt af tidligere behandling
og blæserns/mandens effekt) Så er der alt bøvlet med indpakning. Det ikke
særlig smart at sandblæse uden behørig indpakning, hvis det er i nærheden af
offentlige arealer. Ha' i hvert fals en go' forsikring

Så det kan hurtigt blive en billig timeløn at få en specialist til det...

Claus



Bo Carlé (10-11-2004)
Kommentar
Fra : Bo Carlé


Dato : 10-11-04 11:09

På:
http://www.alrusta.dk/front/default.asp
finder du alrusta, som vi benyttede, da vi byggede skibe på Vølund.
(Øresundsvej på Amager)
Kan så sandelig anbefales, men ér lidt langt fra Køge.
Bo
_____________
"Kai Mårsted" <kem@ishoejby.invalid> skrev i en meddelelse
news:cmqqh4$ctd$1@news.net.uni-c.dk...
> Hej NG
>
> Er der nogen der ved hvor man lejer et sandblæsnings anlæg og hvad det ca.
> koster. Skal bruges til en stålbåd.
>
> Helst omkring Køge bugt.
>
>
> Hilsen Kai
>



Claus Tersgov (10-11-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 10-11-04 11:26

Bo Carlé skriblede og skrablede følgende:

> http://www.alrusta.dk/front/default.asp
> finder du alrusta, som vi benyttede, da vi byggede skibe på Vølund.
> (Øresundsvej på Amager)
> Kan så sandelig anbefales, men ér lidt langt fra Køge.
> Bo

Dem har jeg brugt flere gange til småting, men mig bekendt har de ikke
mobilblæsning.
(de er heller ikke blandt de billigste, men ligger dejlig tæt på Lynetten
)

Claus



Harding E. Larsen (10-11-2004)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 10-11-04 13:59

Kai Mårsted <kem@ishoejby.invalid> skrev:
>Hej NG
>
>Er der nogen der ved hvor man lejer
>et sandblæsnings anlæg og hvad det ca.
>koster. Skal bruges til en stålbåd.
>
>Helst omkring Køge bugt.
>
>
>Hilsen Kai


Hej Kai,

Prøv at spørge havnefogeden i Køge Lystbådehavn.
Der er kommet regler omkring sandblæsning og fjernelse af
bundmaling som vi alle bør hjælpe med til at overholde.

Det vil være bedst om der findes indrettet en speciel afskærmet
plads hvor dette arbejde kan udføres.

At foretage sandblæsning på bådepladsen mellem andre både bør ikke
tillades.
Selv om de omkringliggende både afdækkes og der laves
lokalafskærmning kan man altid finde sand inde i næsten alle
hulrum og skabe i bådene.
De omkringliggende bådejere bliver absolut ikke tilfredse med at
der foretages sandblæsning.
Vi har i Kastrup flere gange været ude for at sandblæsning på
vinterpladserne, ofte hvor det her været tilkaldte firmaer som har
forestået arbejdet. Sjusk og efterfølgende erstatningsansvar har
været "en by i Rusland".
Til det næste havneudvalgsmøde behandles et forslag fra samtlige
sejlklubber om at der ønskes indrettet en sandblæsningsplads i
afstand fra vinterpladserne og med asfalteret underlag for
opsamling af affaldet.

Prøv at se på Dansk Sejlunions hjemmeside under fanebladet "Miljø"
Her kan du bl.a. finde dette link:
http://ds1.inforce.dk/graphics/ds/DSMiljo/PDF/RedegorelseDS62003.pd
f

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen


HKN (14-11-2004)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 14-11-04 17:09


"Kai Mårsted" <kem@ishoejby.invalid> wrote in message
news:cmqqh4$ctd$1@news.net.uni-c.dk...
> Hej NG
>
> Er der nogen der ved hvor man lejer et sandblæsnings anlæg og hvad det ca.
> koster. Skal bruges til en stålbåd.
>
> Helst omkring Køge bugt.

Hej,

Du kan leje kompressor og hele udstyret hos JJ Maskinudlejning i Karlslunde.

http://www.jjm.dk/

Mvh
Henrik



Kai Mårsted (14-11-2004)
Kommentar
Fra : Kai Mårsted


Dato : 14-11-04 18:02

Hej alle i flinke mennesker og tak for jeres respons. Nu har jeg fået lidt
at tænke over og undersøge lidt nærmere, men da det er vintertid nu, har jeg
da lidt tid inden det bliver aktuelt.

Hilsen Kai



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste