[Rullefeltsmåling] Tab af effekt pga. stor~
Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 09-11-04 07:49

Da jeg i den kommende weekend skal have Alfaen på rullefelt i forbindelse
med Alfa træk hods Scantune, er jeg interesseret i at vide, om det har nogen
indflydelse på den målte effekt, om jeg monterer sommerdækkene (17") eller
vinterdækkene (15"). Vinterdækkene er noget lettere, og IMO er der mærkbar
forskel, når jeg går fra sommer -> vinterdæk.

\Mandal

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-04 09:05

> [...]
> vinterdækkene (15"). Vinterdækkene er noget lettere, og IMO er der
> mærkbar forskel, når jeg går fra sommer -> vinterdæk.

Det er ikke diameteren på fælgen, den har nogen betydning for en bils
accelerationsevne eller topspeed. Det er hjulets bredde.

Når det så er sagt, så vil jeg ikke mene, at det har nogen betydning. Det
effekttab, der er i "drivlinien", lægges, som jeg forstår en
rullefeltsmåling, til når man lader hjulene løbe omdrejningerne af sig efter
den "har fået pedal".

Fortæl gerne hvordan effektmålingen gik - den slags er altid spændende.

Som bekendt havde min egen Opel Vectra med 115 officielle hestekræfter
faktisk 125 hk ved Scantune. Min onkels Nissan Primera (årgang 2003), der
skulle have 116 hk havde kun 110 hk - målt på samme rullefelt ved Scantune.

Ikke alle biler har nøjagtigt det, som der opgives fra fabrikken.

--
/ Jan W Nielsen (Med en 1990 Opel Vectra 2.0i 8V - 125 hk ved Scantune)

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-04 09:18

> [...]
> mærkbar forskel, når jeg går fra sommer -> vinterdæk.

Det er ikke diameteren på FÆLGEN, den har nogen betydning for en bils
accelerationsevne eller topspeed. Det er hjulets bredde - eller samlede
omkreds..

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-04 20:31

> --
> / Jan W Nielsen (Med en 1990 Opel Vectra 2.0i 8V - 125 hk ved Scantune)

OK ! Så er han forberedt på at deres rullefelt er vildt optimistiskt :)

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-11-04 22:12

> OK ! Så er han forberedt på at deres rullefelt er vildt optimistiskt :)

*LOL*

/Jan W Nielsen

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 09-11-04 21:21

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
> Det er ikke diameteren på FÆLGEN, den har nogen betydning for en bils
> accelerationsevne eller topspeed. Det er hjulets bredde - eller samlede
> omkreds..

Nej, det ved jeg :D - Men den mærkbare forskel i vægten bør have en effekt,
men hvis der kompenseret for dette i målingen betyder det jo ikke noget.

> Fortæl gerne hvordan effektmålingen gik - den slags er altid spændende.

Alfas 2.0er er jo af mange blevet beskyldt for at yde for lidt, så det
bliver helt sikkert spændende :D

> [...]
> faktisk 125 hk ved Scantune. Min onkels Nissan Primera (årgang 2003), der
> skulle have 116 hk havde kun 110 hk - målt på samme rullefelt ved

Vi er vist en 31 Alfaer, der skal på rullefelt i løbet af dagen. Det bliver
helt sjovt at se, om Alfas opgivelser holder stik.

\Mandal

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-11-04 22:11

> Alfas 2.0er er jo af mange blevet beskyldt for at yde for lidt, så det
> bliver helt sikkert spændende :D

Det er blevet fikset med en opdatering af motorstyringen i 156´erne.

Ejerne opdagede det ikke engang - det blev ordnet i forbindelse med
serviceeftersyn.

Dermed er de tidlige Alfa 156 2,0´ere med for lidt effekt nu oppe på det,
som de skal have.

> Vi er vist en 31 Alfaer, der skal på rullefelt i løbet af dagen. Det
bliver
> helt sjovt at se, om Alfas opgivelser holder stik.

Det vil jeg tro..

/Jan W Nielsen

Fra : Kristian Marquard Kn~

Dato : 22-11-04 00:02

> Vi er vist en 31 Alfaer, der skal på rullefelt i løbet af dagen. Det
bliver
> helt sjovt at se, om Alfas opgivelser holder stik.
>
> \Mandal

Hvordan gik det..?

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 23-11-04 13:48

"Kristian Marquard Knudsen" <Knuden@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan gik det..?

Her er det samlede resultat:
http://www.cuoresportivo.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=322

Generelt ydede 2.0TSerne et godt stykke under det opgivede, hvilket var
frygtet. Min egen sølle 145, 7 hk imod de opgivede 155. Med korrektion i
forhold til DTIs angivelser af rullefelterne i DK giver det 150 hk. Det
generelle problem med 2.0eren er tilsyneladen de en for mager blanding,
hvilket skulle være forholdsvist let at justere, men selvfølgelig koster $$$

En af de andre 156 2.0ere fik målt 144 hk og et moment på 174 nm. Tre dage
efter fik han monteret chip hos Per Mai. Resultat: 159 hk og et moment på
204. Desuden en anden motorkarakteristik (Generelt havde 156 2.0eren et
problem med dykkende momentkurve ved 2.300 omdr. hvilket er p..... trælst i
hverdagen, hvis man kører bedstefar :D)

\Mandal, der selvfølgelig skal have justeret sin Alfa

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-11-04 23:51

> Generelt ydede 2.0TSerne et godt stykke under det opgivede, hvilket var
> frygtet.

Ok - jeg mente bestemt, at de fleste VAR rettet ved service. Men Per Mai har
også fortalt mig, om 156´ernes problemer.

> Min egen sølle 145, 7 hk imod de opgivede 155.

Nå, ja - men glæd dig - en anden fyrs havde kun 136 hk på en Alfa Romeo 156
2,0 - det er fandme for sølle. Så tror da fanden, min gamle Vectra med 115
officielle hk nææææsten kan følge flere af 156´erne i optrækket. Den har 125
hk ved Per Mai - og vejer kun 1025 kg.

> En af de andre 156 2.0ere fik målt 144 hk og et moment på 174 nm. Tre dage
> efter fik han monteret chip hos Per Mai. Resultat: 159 hk og et moment på
> 204.

Så er det pengene værd, må man sige.

Tak fordi du meldte tilbage.

/Jan W Nielsen