Gule plader
Fra : Jesper

Dato : 08-11-04 23:04

Da jeg står og skal skifte job,behøver vi en bil mere ,men vi ønsker en gul
plade bil med plads, da vi har en dejlig rumelig person bil(hvide plader),
jeg kender ikke regler osv. mht. gule plade biler ,er der en som kan hjælpe
os.

Mvh
Jesper

Fra : Mogens

Dato : 08-11-04 23:09

"Jesper" <jubbe@city.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> plade bil med plads, da vi har en dejlig rumelig person bil(hvide plader),
> jeg kender ikke regler osv. mht. gule plade biler ,er der en som kan

Regler?
Du køber da blot og kører så i den.

Efter medio '98 blev der pålagt bilens ejer en årlig mis-
undelsesafgift på 5.000 kr; men ellers er det jo øget for-
nøjelse til en noget reduceret pris.
(gælder altså 1. reg. efter denne dato)

Fra : Madsen

Dato : 09-11-04 05:34

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Efter medio '98 blev der pålagt bilens ejer en årlig mis-
> undelsesafgift på 5.000 kr; men ellers er det jo øget for-

Du kan få nedsat misundelsesafgiften til det halve, hvis du bruge bilen i
dit arbejde. Bruger du kun bilen til arbejde kan misundelsesafgiften helt
bortfalde.

JM

Fra : TGD

Dato : 09-11-04 21:41

> [...]
> gul plade bil med plads, da vi har en dejlig rumelig person bil(hvide
> plader), jeg kender ikke regler osv. mht. gule plade biler ,er der en som

Normalt er der ikke mere plads i en gulplade bil pga. reglerne om
adskillelsen mellem vare- og førekabine, men der er kommet nye regler
hvilket gør at du kan rykke adskillelsen i nogen modeller.

1) Varerummet er til vare.
2) Der må faktisk ikke nogen fast inventar i varerummet der kan bruges til
at sidde på.
3) Madrasser og andet der kan soves på er verboten hvis ikke det er for at
transportere dem.
4) Der må ikke kunne åbnes vinduer bagi, dørene må hellere ikke kunne åbnes
inden fra.
5) I førerkabinen må der sidde så mange som du kan stoppe ind uden de
spolere dit udsyn (husk vægtregler og hvad dit kørekort dækker) dog skal
selerne stadig bruges af dem der er til.
6) Med de nye regler kan du gøre førekabinen større og der ved have plads
til flere passagere du må dog ikke udstyre denne merplads med sæder og seler
men må gerne have nogen der.

Der er altså en del restriktioner.

Husk at købe en bil der er betalt moms af ellers må den ikke køre rent
privat, hvis du vil slippe billigere så find en fra før 2. juni 98 ellers
kommer der er automatisk 5000 kr oveni hatten, en diesel varebil er fra 500
kr. og op dyrere end en tilsvarende benzindreven i vægtafgift, så afhængigt
af kørselbehov kan en benziner ende med at være billigere end en diesel
(dieselbilerne er også dyrer i brugt).

De nye regler for adskillelsen er 1,2 mtr fra den til bagsmæk og der skal
være 60 cm. højde.

Detailforskrifter for en varebil findes hos www.fstyr.dk der kan du læse om
hvordan bilen skal være udstyret, se efter Varebil N1.