Fejlkode Toyota Carina E 1,8 1997
Fra : Bo Rasmussen

Dato : 08-11-04 15:20

Er der nogle, der kan fortælle mig, hvad fejlkode 21 betyder.

Udlæst ved at kortslutte 2 forbindelser i diagnosestikket.

På forhånd tak for hjælpen.

Bo

Fra : FJ

Dato : 08-11-04 16:48

Fra : Esben

Dato : 08-11-04 16:54

Hej Bo!

Det betyder, at der er en fejl i Hepoføler kredsen. (lambdaføler med
forvarmning)
Det kan både være signalfejl og i varmeføleren.
Dette er rimeligt nemt at konstatere!

mvh
Esben

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 09-11-04 18:53

> [...]
> forvarmning)
> Det kan både være signalfejl og i varmeføleren.

Tak for svaret.

Med fare for at blive til grin , HVAD er en hepoføler, sådan en har jeg
aldrig hørt om !!?
Minder mig om dengang jeg sendte min datter til bageren efter kejsersnitter.

Er hepoføleren den dims, som sidder fast i udstøderen med en ledning i, som
jeg plejer at kalde
lambdasonden? Mente ellers det var fejlkode 27, den udløste.
Og hvordan konstaterer jeg om det er signalfejl eller føleren der er kaput?

Tak for det
Bo

Fra : Esben

Dato : 10-11-04 16:26

> [...]
> lambdasonden? Mente ellers det var fejlkode 27, den udløste.
> Og hvordan konstaterer jeg om det er signalfejl eller føleren der er

Hej Bo!

En lille stavefejl: HEGO-føler = Heated Exhaust Gas Oxygensensor =
Lambdasonde
med opvarmningselement.
Der går 4 ledninger til Sonden; 2 hvide henholdsvis + og stel til
varmeelementet.
Og en grå signalledning samt en sort stel forbindelse.
Kontroller med multimeter om der er strøm og stel til varmeelementet med
tænding på.
Dernæst mål om der er gennemgang i varmeelementet med multimeter (Ohm).
Med motoren kørende kontroleres om spændingen på signalledningen pendler
mellem 0.1-0,9 volt.
Den sorte stelledning kontrolleres helst med belastning på. evt en pære.

mvh
Esben

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 14-11-04 17:52

> [...]
> mellem 0.1-0,9 volt.
> Den sorte stelledning kontrolleres helst med belastning på. evt en pære.

Hej Esben.

Ledningerne i min er 2*sort, 1 blå og en hvid.
Det lykkedes mig ikke at måle nogen som helst form for modstand over nogle
af
de 6 kombinationer de 4 ledninger har - videre måling opgivet!
Jeg går ud fra, at en udskiftning er nødvendig? ;-(

Tak for hjælpen.

--
Bo Rasmussen
www.ChipsAway-Roskilde.dk