Ford Escort 1.8RS '96 larmer fra Katalysat~
Fra : Jesper Knudsen

Dato : 07-11-04 18:46

Hejsa med jer,

Min bil er begyndt at skramle temmeligt meget - så meget at folk vender
hovedet når jeg kører rundt i byen. Jeg har flere gange været under den, for
at prøve at lokalisere lyden, men først igår havde jeg success.

På undersiden af katalysatoren sidder der en rustfri plade med huller i, med
ca. ½ cm afstand til selve katalysatoren. Den er punktsvejset på siden af
katalysatoren, og er desuden ford mærket, så det er vel en orginaldel.
Ryster jeg lidt forsigtigt med udstødningen, kan jeg tydeligt høre at det
kommer derfra. holder jeg derimod på katalysatoren og pladen samtidigt når
jeg ryster med det, så skramler det ikke.

Udfra ovenstående gætter jeg på, at der ikke ligger noget løst i kat'en.
Pladen ser ud til at have fået et lille kantstenstryk ca. midtpå, så den
muligvis rører ved katalysatoren dér (deraf larmen).

Er der nogen der genkender den plade jeg snakker om? Jeg kan ikke lige finde
den på nogen side om reservedele, så jeg frygter lidt at den kun fås sammen
med en ny kat. Har jeg ret? Kan jeg evt. ikke bare klippe l*rtet af og lade
det være med dét (hvilke ulemper kan det evt give, udover at katalysatoren
så er mere udsat for slag)?

På forhånd tak
Jesper Knudsen

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-04 18:49

"Jesper Knudsen" <flipster@r4m0v3.th1s.telia.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> og lade det være med dét (hvilke ulemper kan det evt give, udover at
> katalysatoren så er mere udsat for slag)?

Kaldes et varmeskjold.
Den sidder der for at bilen ikke skal tænde ild i græsset om sommeren, så
det er måske ikke så klogt at fjerne den.
Monter et langt spændebånd omkring den. Vigtigt at båndet KUN er af metal

--
Tom

Fra : Jesper Knudsen

Dato : 07-11-04 19:07

> [...]
> det er måske ikke så klogt at fjerne den.
> Monter et langt spændebånd omkring den. Vigtigt at båndet KUN er af metal

Og nu føler jeg mig så lidt dum. Det er min første slæde med
katalysator, så jeg kunne ikke lige genkende dimsen. Tak for tippet, jeg
tror jeg triller ned og monterer sådan et ved den lokale fixselv biks med
det samme!

--- Jesper

Fra : Jesper Knudsen

Dato : 07-11-04 20:24

> [...]
> det er måske ikke så klogt at fjerne den.
> Monter et langt spændebånd omkring den. Vigtigt at båndet KUN er af metal

Nå, så er det prøvet. Jeg købte noget flexiwrap (hvem fanden har designet
den spændemetode, det er for elendigt!) men desværre uden success - jeg
begynder at tro at der måske ligger noget inden i kat'en alligevel,
alternativt mellem varmeskjold og kat, men jeg kan ikke se noget igennem de
huller der er i skjoldet.

Nuvel, det er svjv. den orginale kat der sidder på den - kun bagerste dæmper
ser ud til at være byttet på den. Det hele er lidt rustent, men den klarede
sig i hvert fald igennem syn for 2 uger siden. Anyway, jeg overvejer bare at
bytte lortet, og så lade det være med det. Jeg _hader_ ikke at kunne
lokalisere en fejl.

Tak for hjælpen Tom, det var et forsøg værd.

--- Jesper