sommer/vinter/helårsdæk?
Fra : Tina Christoffersen

Dato : 06-11-04 15:55

Hejsa!

Jeg har lige fundet ud af, at den nye gamle polo kører på sommerdæk - nogle
nyere nogen.
Jeg spurgte en bekendt, som ved en smule om biler, om det ikke var en god
ide at skifte til vinterdæk. Men han mente, at der er meget lidt effekt at
hente i at skifte, så længe dækkene er gode og nye... hmmm....hvorfor dælen
skifter folk så?

Derfor: hvad er forskellen egentlig på sommer/vinter/helårsdæk? Hvad kører I
på og hvorfor?

Mine dæk hedder Sirius - hvad siger eksperterne, godt eller skidt?

mvh. tina

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-04 16:58

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> wrote in
message news:418ce5cb$0$63039$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> på og hvorfor?
>
> Mine dæk hedder Sirius - hvad siger eksperterne, godt eller skidt?

Eksperterne holder fri i dag

Er du sikker på, at det ikke er Eurostone Sirius vinterdæk du har.
Sirius står normalt for vinterdæk
Du må ud og se igen.

der er flere oplysninger at hente på dine dæk:
http://www.sds.dk/sider/dækdata.html
--
Møller

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 06-11-04 21:43

"Møller" <eam_host_g2n_dot_dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Sirius står normalt for vinterdæk
> Du må ud og se igen.
>
> der er flere oplysninger at hente på dine dæk:

Noget ekspertice er der, kan jeg se
tak for linket, jeg må ud og kigge på dæk i morgen, når jeg kan se noget og
sammenligne...

mvh. tina

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-04 17:21

> [...]
> skifter folk så?
>
> Derfor: hvad er forskellen egentlig på sommer/vinter/helårsdæk? Hvad kører

Læs her.

http://www.dackinfo.nu/dack/index2.asp?land=se

Men der er mange forhold der gør sig gældende:
Sne
Frost,
sjap
vejen
kørselsbehov
krav til altid at kunne komme frem
så hvor meget kører du, hvor, og hvilke krav har du til altid at kunne komme
frem.

Personligt sætter jeg vinter dæk på når temperaturen kommer under 5 gr. C i
de perioder hvor jeg skal køre, og jeg ønsker at kunne komme frem i ethvert
vejrlig og kunne stoppe bedre end ham/hende der køre foran, dem bagfra
forsøger jeg at holde langt bagved, ved at holde afstand til forankørende,
så vil en tailgater overhale, og jeg bestemmer afstanden igen.
Vinterdæk bør ikke være over 3-4 år gamle, så lader jeg den sidde på om
foråret og slider den ned til 2-3 mm og skifter til nye sommerdæk.

Se f.eks test her:
http://www.aftonbladet.se/ettor/webb/1631_normal.html men du risikerer at
skulle betale for at downloade resultatet.
http://makeashorterlink.com/?J38B117B9
www.fdm.dk
--
Møller

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-11-04 18:24

"Møller" <eam_host_g2n_dot_dk> skrev i en meddelelse >
> http://www.dackinfo.nu/dack/index2.asp?land=se

Linket er pt. dødt. Desuden linker du kun til svenske,norske sider, og de er
nok ikke repræsentative for DK. forhold, de har jo RIGTIG vinter med sne og
is, mens vi i DK. kun har våd + kold sommer ;))). Jeg foretrækker en artikel
fra alfaklub.dk's side; http://www.alfaklub.dk/vinderdaek.htm
Kilden borger lidt for at den er lavet af en som ikke lader sig spise af med
hva' som helst, og den stemmer oxo over ens med det som er skrevet af fx.
FDM.

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 06-11-04 21:45

> [...]
med
> hva' som helst, og den stemmer oxo over ens med det som er skrevet af fx.

Tror nok, jeg blev lidt klogere - tak!

mvh. tina

Fra : Kim Kristensen

Dato : 06-11-04 18:02

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse news:418ce5cb$0$63039$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> på og hvorfor?
>
> Mine dæk hedder Sirius - hvad siger eksperterne, godt eller skidt?

Møller har helt ret at det som navnet antyder er vinterdæk, så den bekymring
kan du spare dig. Spørgsmålet er så om du ikke skulle tænke på nogle
sommerdæk til foråret, evt. på et sæt aluminiumsfælge.

Link til en Eurostone dækpusher http://www.edderup.dk/p65.asp

Med venlig hilsen Kim

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 06-11-04 18:25

Tina Christoffersen skrev:
> hmmm....hvorfor dælen skifter folk så?
>
> Derfor: hvad er forskellen egentlig på sommer/vinter/helårsdæk? Hvad
> kører I på og hvorfor?

Jeg skifter fordi min bil elelrs skøjter rundt om sig selv på mine 205/50-15
når der er lidt smattet eller sne
Om vinteren kører jeg på 185/65-14 vinterdæk.
Regner med at jeg skifter til vinterdæk imorgen... hvis vejret er til at jeg
kan gøre det i indkørslen...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Debat om KIA biler: http://kiaforum.dyndns.dk

Fra : TGD

Dato : 06-11-04 19:03

> [...]
> ide at skifte til vinterdæk. Men han mente, at der er meget lidt effekt at
> hente i at skifte, så længe dækkene er gode og nye... hmmm....hvorfor

Fordi folk ikke kender nok til dæk men hører historien om 5-7 grader så skal
der vinterdæk på.

> Derfor: hvad er forskellen egentlig på sommer/vinter/helårsdæk? Hvad kører
> på og hvorfor?

Forskellen på vinter/sommerdæk er gummien der er brugt.

På Kadetten sidder der Contonental bagi og et eller andet kopimærke foran,
dækkene er så smalle at jeg ikke ser nogen ide i at skifte og sidste vinter
havde jeg ikke nogen problemer med at stoppe uden at skubbe andre nå ja den
er også forhjulstruken.

Vinterdæk er KUN bedre på sne og is, i vådtføre er bremselængden op til 20%
længere, de fabler du hører om man skal skifte ved 5-7 grader er ikke sande.
Det er faktisk kun nødvendigt at smide vinterdæk på bilen hvis de er over en
vis størelse 185*65*14 mener jeg.

Og alt den viden som andre kalder skidt snak er fra en test sidste vinter.

Og her lidt link:
http://www.sds.dk/sider/vinterd%C3%A6kdata.html

Og denm som stadig kalder det hjernedødt ikke at skifte partout kan se hvad
færdselsstyrelsen skriver:
http://www.fstyr.dk/sw992.asp?art_id=739

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-11-04 21:01

TGD telepaterede følgende til sin PC:
> Og denm som stadig kalder det hjernedødt ikke at skifte partout kan
> se hvad færdselsstyrelsen skriver:
> http://www.fstyr.dk/sw992.asp?art_id=739

Jeg synes det er sørgelig, at dem der burde vide bedre, kan finde på at lave
en sådan pressemeddelelse.

Det kan sagtens være, at et godt sommerdæk er bedre om vinteren end et
dårligt vinterdæk.

Jeg har pt. Dunlop SP9000 til sommeren og Continental TS810 til vinter. Det
er begge rigtig gode dæk. Det ene til sommer, og det andet til vinter. Og
der er INGEN der skal fortælle, at mine (6 stjerner ud af 6 mulige - som det
eneste) vinterdæk ikke er meget bedre om vinteren end et sommerdæk - selvom
sommerdækket have en smal bredde...

Når man kigger på en vinterdæktest kan man se, hvor stor forskel der er på
vinterdæk, og jeg tvivler på, at et sommerdæk vil klarer sig godt i en sådan
test.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : TGD

Dato : 06-11-04 21:13

meddelelse news:418d2d6e$0$33736$14726298@news.sunsite.dk...
> TGD telepaterede følgende til sin PC:
>
> Jeg synes det er sørgelig, at dem der burde vide bedre, kan finde på at
> lave en sådan pressemeddelelse.

Det er jo nok fordi de har ret.

> Det kan sagtens være, at et godt sommerdæk er bedre om vinteren end et
> dårligt vinterdæk.

Du tror måske ikke at den test de har lavet pressemeddelsen udfra ikke tog
højde for det?

> [...]
> som det eneste) vinterdæk ikke er meget bedre om vinteren end et
> sommerdæk - selvom sommerdækket have en smal bredde...

Det er kort og godt enkelt et vinterdæk er bedst på sne og is.

> Når man kigger på en vinterdæktest kan man se, hvor stor forskel der er på
> vinterdæk, og jeg tvivler på, at et sommerdæk vil klarer sig godt i en
> sådan test.

Ja men et vinterdæk er ikke bedre på vand.

For dælen da det er Fstyr, SBI og FDM der har lavet testen, hvad skal der
til før du tror på deres resultat ?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-11-04 08:27

TGD telepaterede følgende til sin PC:
> Ja men et vinterdæk er ikke bedre på vand.

Det tror jeg ikke på. Et vinterdæk har blødere gummi, hvilket gør at dækket
er bedre på våd vej... Sådan er det i hvert fald med vores racerdæk. Samme
dækmønster, samme størrelse, men forskellige blødheder..

> For dælen da det er Fstyr, SBI og FDM der har lavet testen, hvad skal der
> til før du tror på deres resultat ?

At jeg tror på resultatet...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Fly Christensen

Dato : 07-11-04 10:32

On Sun, 7 Nov 2004 08:27:25 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>TGD telepaterede følgende til sin PC:
>
>Det tror jeg ikke på. Et vinterdæk har blødere gummi, hvilket gør at dækket
>er bedre på våd vej...

Den skal du altså fortælle til mine dæk, for de opfører sig anderledes.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-11-04 15:21

Fly Christensen telepaterede følgende til sin PC:
> Den skal du altså fortælle til mine dæk, for de opfører sig
> anderledes.

Det skal jeg gøre næste gang jeg kommer syd på..

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : TGD

Dato : 07-11-04 14:28

meddelelse news:418dce69$0$33742$14726298@news.sunsite.dk...

<KLIP>

> Det tror jeg ikke på. Et vinterdæk har blødere gummi, hvilket gør at
> dækket er bedre på våd vej... Sådan er det i hvert fald med vores
> racerdæk. Samme dækmønster, samme størrelse, men forskellige blødheder..

Nej et vinterdæk er dårligere på våd vej, det er meget enkelt.

> At jeg tror på resultatet...

Fint fint hovmod står for fald men nu sælger du også selv dæk og fælge så
hvorfor være sandfærdig når det kan skade salget af vinterdæk.

http://www.alfaklub.dk/vinderdaek.htm

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-11-04 15:11

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> Fint fint hovmod står for fald men nu sælger du også selv dæk og fælge så

Aha, M.F. hermed erklæret inhabil ;)).

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-11-04 15:23

TGD telepaterede følgende til sin PC:
> Fint fint hovmod står for fald men nu sælger du også selv dæk og
> fælge så hvorfor være sandfærdig når det kan skade salget af
> vinterdæk.

Det har da ikke en skid med min egen personlige mening!
Og ja, jeg sælger vinterdæk, men det udgør maks. 1-2 % af min omsætning,
så...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : TGD

Dato : 07-11-04 16:17

meddelelse news:418e2fdc$0$33731$14726298@news.sunsite.dk...

<KLIP>

> [...]

eneste) vinterdæk ikke er meget bedre om vinteren end et sommerdæk - selvom

Det har det jo ligenetop.

> Og ja, jeg sælger vinterdæk, men det udgør maks. 1-2 % af min omsætning,
> så...

Men en god forretningsmand vil hellere ikke miste 1-2% af omsætningen.

Sagen er at FDM, SBI og Færdselsstyrelsen siger at vinterdæk er bedre på sne
i andre slags føre er de ikke bedre men dårligere, som du kan læse via
linket til Alfa klub så kan man så stille for og imod op, 10% bedre føre på
sne og is mod 90% vådt føre i vinterhalvåret, det giver ikke balance, så med
vinterdæk i vinterhalvåret forøger du din bremselængde med XX antal % og
udsætter dine medtrafikanter for udnødigt fare.

Så kan du synge her fra og til dommedag om at dine dæk har fået 6 stjerner,
ja bevares men de er ikke testet under de forhold vi har i Danmark.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-11-04 16:33

> [...]
> stjerner ud af 6 mulige - som det eneste) vinterdæk ikke er meget
> bedre om vinteren end et sommerdæk - selvom sommerdækket have en smal

Det du har citeret er min personlige mening, og ikke en mening, jeg skriver
for at sælge 1 sæt dæk ekstra.

> Men en god forretningsmand vil hellere ikke miste 1-2% af omsætningen.

Så er jeg ikke en god forretningsmand. Jeg er rent faktisk skide ligeglad
med 1-2 % af omsætningen. Jeg har fuldtidsarbejde som Ingeniør - firmaet er
bare for sjov. Jeg skriver i denne NG fordi jeg synes det er sjovt og ikke
for at sælge dæk.

Beklager at jeg tillader mig at have en mening!

EOD

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : TGD

Dato : 07-11-04 17:01

meddelelse news:418e403e$0$33745$14726298@news.sunsite.dk...
> TGD telepaterede følgende til sin PC:

> Det du har citeret er min personlige mening, og ikke en mening, jeg
> skriver for at sælge 1 sæt dæk ekstra.

Nå ja jeg kan ikke se forskel, men lad da det ligge.

<KLIP>

> [...]
> med 1-2 % af omsætningen. Jeg har fuldtidsarbejde som Ingeniør - firmaet
> er bare for sjov. Jeg skriver i denne NG fordi jeg synes det er sjovt og

Er det sjovt at nægte fakta.

> Beklager at jeg tillader mig at have en mening!

Det har du ret til det er jo lige netop derfor at der findes disse grupper,
men der er forskel på at have en menning og så benægte fakta.

> EOD

Bevares.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-11-04 18:20

TGD telepaterede følgende til sin PC:
> Er det sjovt at nægte fakta.

Fakta er at 2 + 2 = 4.
Ikke at een test viser noget.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-11-04 19:29

In news:418e5968$0$33745$14726298@news.sunsite.dk,
Morten Fruergaard <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote:
> TGD telepaterede følgende til sin PC:
>
> Fakta er at 2 + 2 = 4.
> Ikke at een test viser noget.

Men du jublede over at dine dæk havde scoret 6 ud af 6 i en test ?!?
Nu modsiger du jo dig selv..
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : TGD

Dato : 07-11-04 21:53

meddelelse news:418e5968$0$33745$14726298@news.sunsite.dk...

<KLIP>

> Fakta er at 2 + 2 = 4.
> Ikke at een test viser noget.

Nej men du fanger vist ikke budskabet.... FÆRDSELSSTYRELSEN og SBI det burde
vægte meget i en vægtskål (denne gang med fakta på bordet), det er ligsom
den der bestemmer hvoran biler skal være udstyret.

Du har stadig ikke læst linket til alfa klub? Det er ikke kun en test men
også videnskabeligt.

Fra : Steen F.

Dato : 07-11-04 21:09

TGD wrote:
> Ja men et vinterdæk er ikke bedre på vand.

Jeg synes, at man også bør tage disse 2 pointer med i sine overvejelser
mellem sommer- og vinterdæk i vinterhalvåret:

1) Når temperaturen går under 5-6 grader, så stopper den ikke nødvendigvis
der. Temperaturen vil svinge meget i løbet af natten og morgentimerne. Og
når man kl. 6.30 begiver sig ud af villakvarteret i +1 grad, så kan der
sagtens ligge rim og måske endda frost fra nattetimerne. Også selvom det er
tørvejr. Hvis det har regnet og der er +4 grader, men temperaturen måske har
været nede og runde ÷3 i løbet af natten, så er det heller ikke usandsynligt
at man skøjter lidt rundt ved de første hajtænder eller kloakdæksler man
møder. Man kan jo ikke skifte dæk, hver gang temperaturen skifter. Derfor
synes jeg at vinterdæk er på sin plads i vinterhalvåret.

2) Det er muligt at sommerdæk har kortere bremselængde i tørt vejr og i
+grader, men gælder det ikke kun ved katastrofeopbremsninger?? Hvor ofte
foretager man en katastrofe opbremsning? Og hvem kan garantere en HELT tør
vej i dette tilfælde... hvad nu hvis der ligger et par fugtige og fedtede
blade fra træerne, så er situationen måske 50/50 igen. Det er svært at
sammenligne tests på en lukket bane, hvor der ENTEN er vådt eller tørt, med
forhold ude på vejene i dagligdagen. Mine Continaltal WinterContact TS790
rutscher i hvert fald ikke så dramatisk hen over våde kloakdæksler og glatte
kørebanestiber (inkl. de hvidt optegnede fodgængerfelter), som mine Conti.
Premium Contact gør når der bliver koldt og fugtigt.

/Steen

Fra : TGD

Dato : 07-11-04 22:26

"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> skifter. Derfor synes jeg at vinterdæk er på sin plads i vinterhalvåret.

For at der skal komme islag på vejen kræver det at der er vand og vejen er i
minusgrader og at der ikke er saltet, læs konklusionen det er KUN når der er
is og sne på vejen at vinterdæk kommer til sin ret, og da mængden af sne og
is er mindre ifht. vand så er det smartest med alm. dæk.

Se hvem pressemeddelesen kommer fra, JA det er dem som der med i
lovgivningsarbejdet og har forstand på det.

> [...]
> og glatte kørebanestiber (inkl. de hvidt optegnede fodgængerfelter), som
> mine Conti. Premium Contact gør når der bliver koldt og fugtigt.

Du ved ikke hvor testen er fortaget, og nej pressemeddelesen skriver ikke om
katastrofeopbremsning men om bremselængde.
Og nej det er hellere ikke i + grader at alm. dæk er bedste.

DET ER KUN PÅ SNE OG IS VINTERDÆK ER BEDST!

Fra : Steen F.

Dato : 08-11-04 03:37

TGD wrote:
> [...]
> er KUN når der er is og sne på vejen at vinterdæk kommer til sin ret,
> og da mængden af sne og is er mindre ifht. vand så er det smartest

Og hvad med rimfrost? Jeg har oplevet at miste vejgrebet totalt fra
baghjulene på en baghjultrukket bil på motorvejen (kørte med fartpilot), da
der åbenbart var rimglat. Vejen var derudover tør. Efter skift til vinterdæk
samme år, præsterede jeg ikke at opleve det igen. Men testen har vel
selvfølgelig undersøgt alle mulige vintersituationer på et højt kvalificeret
niveau

> Du ved ikke hvor testen er fortaget, og nej pressemeddelesen skriver
> ikke om katastrofeopbremsning men om bremselængde.

Ja, og for at måle den korteste bremselænge må der nødvendigvis
katastrofeopbremses, ikke?
Og sådanne opbremsninger foretager jeg i hvert fald ikke ved hvert lyskryds.
Har måske fortaget 2 i løbet af de sidste 8 år.

> DET ER KUN PÅ SNE OG IS VINTERDÆK ER BEDST!

.... og rimfrost og våde nedfaldne blade og våde kloakdæksler og de hvide
glatte kørebanestriber. I hvert fald i min bil. Men det har muligvis også
noget med bilens egenvægt at gøre? Våde/glatte nedfaldne blade fra træerne
_kan_ være et problem for en 1700 kg baghjulstrækker.
Men okay, sommerdækkene er sikkert udemærkede for mange bilister, jeg vil
dog bare ikke køre med sommerdæk hele året netop pga. det meget skiftende
vejlig i vinterhalvåret.

/Steen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 08-11-04 20:13

In news:Fpwjd.62866$Vf.3096270@news000.worldonline.dk,
TGD <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote:

> Se hvem pressemeddelesen kommer fra, JA det er dem som der med i
> lovgivningsarbejdet og har forstand på det.

Nu er det at være med i et lovgivningsarbejde, altså ikke det samme som
at have forstand. Det er sq lidt for autoritetstro til mig..

> DET ER KUN PÅ SNE OG IS VINTERDÆK ER BEDST!

Når man løber tør for argumenter hæver man stemmen, eller hvad?

Fra : TGD

Dato : 11-11-04 19:09

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:418fc53d$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

<KLIP>

> Når man løber tør for argumenter hæver man stemmen, eller hvad?

Ja hvis folk ikke fatter fakta - så må man jo rømme halsen og råbe det ud,
de forstod det jo ikke da det stod med småt.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 11-11-04 22:06

In news:qVNkd.63522$Vf.3156146@news000.worldonline.dk,
TGD <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote:

> Ja hvis folk ikke fatter fakta - så må man jo rømme halsen og råbe
> det ud, de forstod det jo ikke da det stod med småt.

Benytter du samme princip overalt hvor du fører dig frem?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-11-04 21:21

meddelelse news:418d2d6e$0$33736

> Jeg synes det er sørgelig, at dem der burde vide bedre, kan finde på at
> lave en sådan pressemeddelelse.

Hvad sørgeligt er der ved den?. citat: "
Det er altid bilisterne selv, der skal træffe afgørelse om dækvalget ud fra
kørselsbehovet og særlige ønsker til dækkets egenskaber."

> Jeg har pt. Dunlop SP9000 til sommeren og Continental TS810 til vinter.

Og??

> der er INGEN der skal fortælle, at mine (6 stjerner ud af 6 mulige -

UHH Hvor er du DYYYGTIG ;)), Det er der heller ingen der gør , citat: " Man
kan som bilist kun afpasse kørslen efter forholdene og køre sikkert, hvis
man kender både fordelene og ulemperne ved dækvalget.

Vi kan ikke give et generelt råd for eller imod vinterdæk, for mens
vinterdæk er bedst på dage med is eller sne, er sommerdæk bedst på tør og
våd vej."

Og der er som bekendt kold, våd sommer i DK. 90 % af året ;). Jeg støtter
mig til alfaklub's artikel, jeg tror han ved hva' han taler om ;):
http://www.alfaklub.dk/vinderdaek.htm

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-11-04 08:39

Jørgen M. Rasmussen telepaterede følgende til sin PC:
> Hvad sørgeligt er der ved den?. citat: "

At de siger at vinterdæk er unødvendige...
De siger bl.a. at sommerdæk er gode nok, hvis man lader bilen stå de enkelte
dage om året. Men problemet er at, "man" ikke lader bilen stå de enkelte
dage om året - til stor gene, usikkerhed o. lign for "os andre"...

De siger, at hvis bredden er almindelig, fx 185, hvor 205 er bredt. Mange
alm. biler kører på 195, er de bredde eller alm.? Det eneste budskab "de"
har fået igennem med pressemeddelsen er at det ikke er nødvendigt med
vinterdæk. Betingelserne (Bredde, forhjulstræk, lade bilen stå hvis der
kommer meget sne) kommer ikke igennem. Bemærk selv, hvad der bliver skrevet
i denne NG. Der bliver blot skrevet at vinterdæk ikke er nødvendige, men
ikke noget om betingelser (Enkelte har dem med, men desværre ikke alle)

> Og??

Jeg mener ikke, at jeg have bedre dæk...

> UHH Hvor er du DYYYGTIG

Ja Jeg synes ikke at de få penge ordentlige dæk koster er værd at
risikere noget for...
Men jeg falder nok også uden for at være "normal" , da jeg kører 200 km
hver dag, og skal kunne køre 200 km HVER (arbejds)dag.

> Vi kan ikke give et generelt råd for eller imod vinterdæk, for mens
> vinterdæk er bedst på dage med is eller sne, er sommerdæk bedst på
> tør og våd vej."

Jeg har svært ved at tro at sommerdæk er bedre på en våd vintervej end et
blødt vinterdæk...
Har de forudgående for pressemeddelesen testet sommerdæk vs. vinterdæk i en
vinterdæktest?

--
Mvh. Morten Fruergaard

begin 666 tongue.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$``,S_`+V]O?\I2@```"'_"TY%5%-#05!%,BXP`P$````A
M^00)R `!`"P`````#P`/```(4 `#"!0XH&#!@0@#% 3 D.%!A ,:2G0X,.+$
MB0,(.K0(8&%'A0T]=N0H\J+$DB8W=DRYTJ/!ERY!.A0P@&9(C3,%V*2(<R3)
MA"@?)E3X,F% `"'Y! D9``$`+ `````/``\```A+``,(%#B@8,&!" ,4!,"0
MX4&$`QI*=#@PXL2)`P@ZM A@84>%#3UVY"CRHL22)C=V3+G2H\&7+D&R_"B3
M94:-*6]6Y+@QX4Z#"0,"`"'Y! F0`0$`+ `````/``\```A+``,(%#B@8,&!
M" ,4!,"0X4&$`QI*=#@PXL2)`P@ZM A@84>%#3UVY"CRHL22)C=V3+G2H\&7
7+D&R_"B394:-*6]6Y+@QX4Z#"0,"`#L`
`
end

begin 666 smile.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$!`````+^_O___`````"'Y! $```$`+ `````/``\```(N
MC V9QY$"X6(@6GGJO0!)+3RA$XDA:&Y6JGXMIX$K%G,8^2EE]G:4?&ID%+Y#
#`0`[
`
end

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-11-04 10:19

meddelelse

> At de siger at vinterdæk er unødvendige...

Det siger de IKKE, de siger der er forskellige behov, og at vinterhjul ikke
nødvendigvis er et "must", det må bero på en individuel vurdering. Og at
flere gl "skrøner" er ikke gangbare mere, bl. den m. <+5°C.= vinterhjul.

> De siger bl.a. at sommerdæk er gode nok, hvis man lader bilen stå de
> enkelte
> dage om året. Men problemet er at, "man" ikke lader bilen stå de enkelte
> dage om året -

Du undervurdere fulks ansvarlighed, det er som skrevet af lá Cour Sell ;)).
jeg har ingen probs med at lade bilen stå, hvis den ikke er forsvarlig at
benytte.

> De siger, at hvis bredden er almindelig, fx 185, hvor 205 er bredt. Mange
> alm. biler kører på 195, er de bredde eller alm.?

I netop det punkt vil jeg give dig ret ;).

Bemærk selv, hvad der bliver skrevet
> i denne NG. Der bliver blot skrevet at vinterdæk ikke er nødvendige,

Der bliver skrevet lige så meget af det modsatte: JEG køre på XYZSuperduper
så DET er minmum krav. Uden at skelne at der er forskel. behov

> Jeg mener ikke, at jeg have bedre dæk...

Der kan du selv se, du hopper i m. samlede ben ;)).

Det er ironisk ment, læs det som "hellig", lidt lige som dem der konsekvent
ligger i 2. vognbane m. 110/130 kmt., uden at trække til højre :(((.

> Men jeg falder nok også uden for at være "normal" , da jeg kører 200 km
> hver dag, og skal kunne køre 200 km HVER (arbejds)dag.

Se det behov har jeg SLET ikke, min egen bil køre højst 40-60 km om UGEN i
gen.snt. :). Og forsvaret udruster konsekvent kun vores firmabiler m.
vinter/pigdæk hvis vi fx. skal til Norge.

> Jeg har svært ved at tro at sommerdæk er bedre på en våd vintervej end et
> blødt vinterdæk...

Det kommer an på hvilke dæk/temp. kombination. I linket til alffaklub.dk, er
et eksempel på at vinterhjul til polarklima er solgt i DK. som ugens tilbud
:(. Hvis der er for varmt "brænder" det bøde gummi simpelthen sammen, så de
har modsat effekt af hensigten, man får dårligt vejgreb :((. Den danske
"normal"vinter er til begge dele, hvis det skal være optimalt, så igen, det
kommer an på behovet.

> Har de forudgående for pressemeddelesen testet sommerdæk vs. vinterdæk i
> en vinterdæktest?

Jeg har set en, men kan ikke finde noget link, så den får lov at "hænge" ;).

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-11-04 15:33

> [...]
> Du undervurdere fulks ansvarlighed, det er som skrevet af lá Cour
> Sell ;)). jeg har ingen probs med at lade bilen stå, hvis den ikke er

Ok. Så tror jeg desværre du er en af de få. Jeg ser mange hver vinter, som
fx kører på nedslidte sommerdæk...

> Der kan du selv se, du hopper i m. samlede ben ;)).

Ikke forstået?

> Det er ironisk ment, læs det som "hellig", lidt lige som dem der
> konsekvent ligger i 2. vognbane m. 110/130 kmt., uden at trække til
> højre :(((.

Hvad har de to ting med hinanden at gøre?
Jeg kører mange km og mener, at dækket er det eneste der holder bilen fast
på vejen. Og dette greb vil jeg have er så godt som muligt. For hvad betyder
udgiften til vinterdæk i forhold til den samlede udgift til bilen (jeg skal
nok nå at få slidt begge sæt dæk op) eller muligheden for IKKE at sidde i
kørestol...

> Se det behov har jeg SLET ikke, min egen bil køre højst 40-60 km om
> UGEN i gen.snt. :).

Selvfølgelig har de ret i, at det hænger sammen med behovet. Men hvis du
kommer ud for situationen der gør, at vinterdækket kan rede dig, så er det
underordnet om man har kørt 500 m eller 500 km for at komme til det punkt,
hvor dækket er afgørende.

> [...]
> får dårligt vejgreb :((. Den danske "normal"vinter er til begge
> dele, hvis det skal være optimalt, så igen, det kommer an på behovet.

Enig. Selvfølgelig kommer det an på behovet. Og hvis man kun bruge
pressemeddelelesen som det den er, og ikke mere, er den OK.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-11-04 18:29

meddelelse

, læs det som "hellig", lidt lige som dem der

> Hvad har de to ting med hinanden at gøre?

At du,andre fantaster ophøjer sig til "helgener", og de eneste af rette tro,
med ret til at fordømme vantro som har en mere nuanceret holdning.

.. For hvad betyder
> udgiften til vinterdæk i forhold til den samlede udgift til bilen (jeg
> skal nok nå at få slidt begge sæt dæk op)

Se jeg når ikkke at slide ET sæt op, før det falder for "sidste holdbarheds
dato". Og jeg holder mit bil-budget på min., tingene SKAL fungere-heller
ikke mere, men ingen fancy gadgets til mig ;).

> [...]
> underordnet om man har kørt 500 m eller 500 km for at komme til det punkt,

Den vise er lige så halv-kvædet som den m. "farten dræber" . Det gælder om
at køre efter forholdene og kende sine begrænsninger, you know ;).

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-11-04 19:31

In news:418e5b20$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Jørgen M. Rasmussen <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

> Se jeg når ikkke at slide ET sæt op, før det falder for "sidste
> holdbarheds dato". Og jeg holder mit bil-budget på min., tingene SKAL
> fungere-heller ikke mere, men ingen fancy gadgets til mig ;).

Hvorledes vurdere du "sidste holdbarheds dato" ? 5 år? 10 år?
Eller ser du efter om de er ved at være møre?

> Den vise er lige så halv-kvædet som den m. "farten dræber" . Det
> gælder om at køre efter forholdene og kende sine begrænsninger, you
> know ;).

Jeps, men hvis man kan forbedre forholdene, med bedre dæk, hvad så?

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-04 08:30

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse

> Eller ser du efter om de er ved at være møre?

Der er et tal som hedder "4 år", så skal man til at se sig om efter nye.

> Jeps, men hvis man kan forbedre forholdene, med bedre dæk, hvad så?
> --
Hvis man køre på vinterdæk som er ældre, stikker man sig selv blår i øjnene,
for en stor del af deres "effekt" ligger gummiblandingen, der jo bliver
nedbrudt af tiden :(.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 08-11-04 20:14

In news:418f1fa4$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Jørgen M. Rasmussen <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote:

> Der er et tal som hedder "4 år", så skal man til at se sig om efter
> nye.

Hvor har du set det?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-11-04 22:45

> [...]
> At du,andre fantaster ophøjer sig til "helgener", og de eneste af
> rette tro, med ret til at fordømme vantro som har en mere nuanceret

Og hvad er der nu galt I at jeg ønsker at køre på gode dæk?
Du skulle du og andre bilister da kun være glade for...
AT ligge i 2. vognbane kan skabe farlige situationer, hvis man ikke trækker
ind for hurtigere kørende... Hvad er det farlige i at jeg har gode dæk? At
du kører op bag i mig, da jeg kan bremse, og du ikke kan?

> Se jeg når ikkke at slide ET sæt op, før det falder for "sidste
> holdbarheds dato". Og jeg holder mit bil-budget på min., tingene SKAL
> fungere-heller ikke mere, men ingen fancy gadgets til mig ;).

Det er jo så _dit_ valg...

> . Men hvis du
>>
> Den vise er lige så halv-kvædet som den m. "farten dræber" .

Det kan jeg ikke se. Jeg kan ikke se, hvad det har med sagen af gøre, at man
ikke kører meget. NÅR man har brug for et godt dæk, er alle øvrige km
ligegyldige, så er det dét øjeblik det handler om. Og derfor er det vigtigt
for alle - også for søndagsbilister at sørge for at bilen, bremser, dæk mv.
er i forsvarlig stand.

> Det
> gælder om at køre efter forholdene og kende sine begrænsninger, you
> know ;).

Nemlig.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-04 06:58

meddelelse

> Og hvad er der nu galt I at jeg ønsker at køre på gode dæk?
> Du skulle du og andre bilister da kun være glade for...

Du har tilsyn. lad samme indstilling, som dem der konsekvent holder sig til
fx. hast.grænserne med samme argumenter som du, og forsøger at
overbevise,tvinge andre til de samme. Uden at have for øje, der er andre som
vurder situationen anderledes. Du må gerne køre på vinterdæk, hvis du mener
behovet er der, jeg har det bare ikke- derfor lader jeg være, eller køber
helårs.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-11-04 22:49

> [...]
> vinterdæk, hvis du mener behovet er der, jeg har det bare ikke-
> derfor lader jeg være, eller køber helårs.

Du er da vist noget af det mest dobbeltmoralske der findes...

Jeg må ikke sige, at jeg ønsker at køre på gode vinterdæk uden at blive
rakket ned. Men du må gerne selv bestemme, hvilke dæk du ønsker at køre på.
Det skulle ikke undre mig, hvis du er blandt dem, der blikker med det lange
lys, når man tillader sig at overhale dem med en hastighed der ligger over
det lovlige...

I trafikken kan du/man da ikke - pånær i ekstreme situationer - se hvilke
dæk jeg kører på. En person som genere andre ved at overholde
hastighedsgrænser og tvinge andre til det, genere jo de andre... Beklager,
men jeg kan overhovedet ikke se sammenhængen.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-04 07:01

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com>

> Du er da vist noget af det mest dobbeltmoralske der findes...

Hvordan??, jeg siger som du selv har gjort v. flere lejligheder; At det er
forholdene , det indivuelle valg, som "råder". Jeg har vist ikke sagt
andet, så hvis nogen er dobbeltmoralsk er det da dig, det ene øjeblik mener
du det fx. er forsvarligt at overtræde gældende hastgrænser, det næste at
det er dybt uforsvarligt at køre uden vinterdæk DK. .

> Jeg må ikke sige, at jeg ønsker at køre på gode vinterdæk uden at blive
> rakket ned.

Det er noget du selv ligger i det, jeg har hele tid sagt det kommer an på
behovet. Set i det lys er der flere uvildige kilder som siger det er
forsvarligt nok i DK, at benytte sommer,helårsdæk i DK.,igen
omstændighederne taget i betragtning. Og jeg har ikke set EN fra dig, kun
dine egne postulater. Jeg har tidligere kørt m. Goodyear Ultragrip, og som
mine kilder oxo siger, der er er kun en reel forskel i sne,is,sjap, og med
de klimaforandringer vi oplever i DK., er det 7-8 år siden vi har oplevet
det har strakt sig ud over 10. dage.

Men du må gerne selv bestemme, hvilke dæk du ønsker at køre på.

Tak..

> Det skulle ikke undre mig, hvis du er blandt dem, der blikker med det
> lange lys, når man tillader sig at overhale dem med en hastighed der
> ligger over det lovlige...

Nu løber du tør for gode argumenter, kan jeg se, så er det jo nemt at gå
efter manden i stedet, det er lidt lavt at smide med sådanne påstande. Nej,
jeg køre defensivt, for jeg ved at der er nogen som overvurdere deres
vinterdæk, men naturlovene gælder desværre stadig for dem :((. EOD.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-11-04 16:47

> Og der er som bekendt kold, våd sommer i DK. 90 % af året ;). Jeg støtter
> mig til alfaklub's artikel, jeg tror han ved hva' han taler om ;):
> http://www.alfaklub.dk/vinderdaek.htm

Jeg kan da lige fortælle, at den pågældende Peter Dyrelund, der har skrevet
artiklen, selv arbejder i Færdselsstyrelsen - ligesom han er stedfortræder
for Færdselsstyrelsens Victor Hollnagel i Havarikommisionen for
Vejtrafikulykker.

Det er Victor Hollnagel, der for alvor ved noget om dæk - og som har
forfattet notatet om den tilgængelige viden om vinterdæk.

/Jan W Nielsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-11-04 18:35

"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse

---SNIP---
- og som har
> forfattet notatet om den tilgængelige viden om vinterdæk.

Se det bliver det jo IKKE mindre rigtigt af, TVÆRTIMOD .

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-04 22:33

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
> Jeg har pt. Dunlop SP9000 til sommeren og Continental TS810 til vinter.

Kan dette gå an?:

Sommer: Goodyear EA Ventura 85V TL
Vinter: Continental, Winter Contact TS770 VR, DOT-LLUX AXBX (497*)

Når jeg skal skifte, bliver der det nye TS 780

--
Møller

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-11-04 07:54

Møller telepaterede følgende til sin PC:
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in
> message news:418d2d6e$0$33736$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Kan dette gå an?:

Jeg kender ikke dækkene, men udfra mærkerne, så "helt sikkert"...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 06-11-04 21:49

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> Forskellen på vinter/sommerdæk er gummien der er brugt.

Der er ikke større riller eller noget på vinterdæk?

klip

> Vinterdæk er KUN bedre på sne og is, i vådtføre er bremselængden op til
20%
> længere, de fabler du hører om man skal skifte ved 5-7 grader er ikke
sande.

Den fabel havde jeg så ikke hørt - jeg starter helt fra bunden

mvh. tina

Fra : TGD

Dato : 06-11-04 21:56

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse news:418d38d4$0$86920$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

<KLIP>

> Der er ikke større riller eller noget på vinterdæk?

Det er kommer an på designet, men den store forskel ligger i gummiet
vinterdæk er blødere.

<KLIP>

> Den fabel havde jeg så ikke hørt - jeg starter helt fra bunden

Skal gøre det nemt på en Polo skal du ikke have vinterdæk på, køb et par
gode helårs dæk .

Linket her er fra Jørgen M. R det forklarer det godt:
http://www.alfaklub.dk/vinderdaek.htm
Det er en opfølger til Fstyr, SBI og FDMs pressemeddelelse.

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 06-11-04 22:38

> Det er kommer an på designet, men den store forskel ligger i gummiet
> vinterdæk er blødere.

ok

> Skal gøre det nemt på en Polo skal du ikke have vinterdæk på, køb et par
> gode helårs dæk .

Tror lige jeg starter med at tjekke, hvad der egentlig sidder på... hvis det
er vinterdæk, som andre i gruppen mener, kan jeg jo vente med at forholde
mig til det til foråret...

> Linket her er fra Jørgen M. R det forklarer det godt:
> http://www.alfaklub.dk/vinderdaek.htm
> Det er en opfølger til Fstyr, SBI og FDMs pressemeddelelse.

Ja, der har jeg faktisk lige været - meget oplysende

mvh. tina

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-04 11:55

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> wrote in
message news:418d4447$0$87003$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Det vigtigste er nu, at blødheden ikke forsvinder ved frost, du kan sagtens
få sommerdæk der er ligeså bløde som vinterdæk, men de skal op på højere
arbejdstemperatur.
det ekstreme: biler til baneløb får, selv om sommeren, dækkene varmet op af
elopvarmede bandager medens de venter på start.
Når de bliver kolde, bliver de hårde som et gammelt udtørret dæk. det er som
"glas" næsten

Der er normalt også meget smallere lameller på et vinterdæk. Det vil du
kunne se, hvis du går ind på en side med både vinter og sommer dæk og
sammenligner profiler.

Nu håber jeg at de ikke er døde, det er de ikke hos mig

http://www.ntf.se/konsument/bilar/default.asp?RecID=10105#Vinterdäck
http://www.dackinfo.nu/
En komplet liste over vinterdæk der må bruges i sverige kan du få her:
http://www.dackinfo.nu/dack/index3.asp?knapp=39&xid=36&sida=1

--
Møller

Fra : Steen F.

Dato : 08-11-04 03:52

TGD wrote:
> [...]
> http://www.sds.dk/sider/vinterd%C3%A6kdata.html
>
> Og denm som stadig kalder det hjernedødt ikke at skifte partout kan

Interssant læsning!
Findes der ikke noget mere uddybende materiale omkring de tests der er
foretaget? Altså en egentlig rapport?

/Steen

Fra : Verner Johnsen

Dato : 08-11-04 07:54

<http://www.trm.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fagomraader/krav/bremseegenskaber.pdf>

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 07-11-04 11:11

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse

klip

Nu har jeg været ud at kigge og kan se, at der står 155/80 R13. Så det må
vel være ret smalle dæk?

Der står også m+s, hvilket skulle betyde, at det er vinter- eller helårsdæk.
Jeg har søgt på "sirius eurostone" og finder umiddelbart kun vinterdæk i den
kategori. Betyder det, at jeg kan være sikker på, at det er vinterdæk?

mvh. tina

Fra : Kim Kristensen

Dato : 07-11-04 11:27

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse news:418df4bf$0$301$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
den
> kategori. Betyder det, at jeg kan være sikker på, at det er vinterdæk?

Ja, som jeg skrev så har du allerede vinterdæk på.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-04 12:00

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote in message

> "Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
> meddelelse news:418df4bf$0$301$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> helårsdæk.

M+S og Eurostone Sirius ER vinterdæk. og er godkendt til vinterkørsel i
Sverige som jeg henviste til for lidt siden . (11.54)

155/80 R13 er standard montage på bilen og ganske udmærket til vinterkørsel,
vi høres ved til foråret, når du skal finde ud af hvad du skal sætte på
bilen til den tid
--
Møller

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 07-11-04 12:54

> [...]
vinterkørsel,
> vi høres ved til foråret, når du skal finde ud af hvad du skal sætte på

Du har den rette forståelse for hvad det handler om

tak fra tina

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-11-04 13:24

In news:418e0cf8$0$86968$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,

> Du har den rette forståelse for hvad det handler om

Det eneste du bør at bekymre dig om, er hvor meget mønster der er på
dine dæk

Fra : Mogens

Dato : 07-11-04 14:56

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:418e13f5$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det eneste du bør at bekymre dig om, er hvor meget mønster der er på
> dine dæk

JA man må da ikke håbe, "hun" hører efter dén bemærkning...

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 07-11-04 17:18

> [...]
meddelelse news:418e13f5$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det eneste du bør at bekymre dig om, er hvor meget mønster der er på

5 mm

- mvh. tina

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-11-04 17:28

In news:418e4aac$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,

> 5 mm

Så bør du kunne køre vinteren sikkert i møde

Fra : Mogens

Dato : 07-11-04 12:12

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse news:418ce5cb$0$63039$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Hejsa!

Halløj :)

> [...]
> ide at skifte til vinterdæk. Men han mente, at der er meget lidt effekt at
> hente i at skifte, så længe dækkene er gode og nye... hmmm....hvorfor

Fordi brugernes egen erfaring siger dem, at de kører
bedst og sikrest på vinterdæk - om vinteren.

> Hvad er forskellen egentlig på sommer/vinter/helårsdæk?

Blødhed samt indhold i gummiblandingen - samt mønstret...

>Hvad kører I på og hvorfor?

Vinterdæk om vinteren og brede sportsdæk om sommeren.
Dette gør jeg, fordi dette erfaringsvist (!) er den bedste
kombination for mig...

> Mine dæk hedder Sirius - hvad siger eksperterne, godt eller skidt?

Det er et skoddæk (Eurostone).
2. rangs, som jég ikke kan anbefale (har ejet nogle!)
"Sirius" er vinterdækudgaven af Eurostone.

Jeg fatter stadigvæk ikke, hvorfor der skal spares
på noget af det vigtigste vedr. biler:
"Vedhæftningsevne ift. vejen" = dækkene!

Her er den tekniske udlægning af sagen vedr. vinter-/sommerdæk:
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&frame=right&th=218374ae24ff3e1d&see
km=3fc38b39%240%2427412%24edfadb0f%40dread16.news.tele.dk#link1

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-11-04 13:27

In news:cmkvub$298t$1@news.cybercity.dk,
Mogens <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> wrote:

> [...]

> Jeg fatter stadigvæk ikke, hvorfor der skal spares
> på noget af det vigtigste vedr. biler:
> "Vedhæftningsevne ift. vejen" = dækkene!

Nu der jo forskel på, om man har et "kør til bageren behov" eller man
skal / vil kunne race afsted, hver dag og hele tiden..

Fra : Mogens

Dato : 07-11-04 14:54

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:418e148e$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Nu der jo forskel på, om man har et "kør til bageren behov" eller man
> skal / vil kunne race afsted, hver dag og hele tiden..

Overhovedet ikke. Man må ikke spare på dækkenes kva-
litet, IMO - det er ligesom ret vigtigt, at de har fat i un-
derlaget...

OGSÅ ved lave hastigheder under 130 km/t, eksempelvis...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-11-04 15:07

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Overhovedet ikke. Man må ikke spare på dækkenes kva-
> litet, IMO - det er ligesom ret vigtigt, at de har fat i un-
> derlaget...

DVS. man skal tilsidesætte alt dømmekraft og folde hænderne + udstøde et
"ammen". Du lyder som vores hade-fjende no. 1., René la Coure Sell.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-11-04 15:39

Jørgen M. Rasmussen telepaterede følgende til sin PC:
> DVS. man skal tilsidesætte alt dømmekraft og folde hænderne + udstøde
> et "ammen". Du lyder som vores hade-fjende no. 1., René la Coure Sell.

Og du lyder som ham jeg samler op af grøften til vinter, da hans nedslidte
sommerdæk ikke kunne stå fast... Men dækkene er jo ikke vigtige; han har jo
kun 2 km til bageren...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-11-04 18:50

meddelelse

> Og du lyder som ham jeg samler op af grøften til vinter, da hans nedslidte
> sommerdæk ikke kunne stå fast...

Dvs at du mener at du mener, at med vinterdæk kan man køre alt hvad
"remme&tøjler" kan holde til ?. Er de så ikke farlige, du ved "farten
dræber" ).

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-11-04 22:47

Jørgen M. Rasmussen telepaterede følgende til sin PC:
> Dvs at du mener at du mener, at med vinterdæk kan man køre alt hvad
> "remme&tøjler" kan holde til ?.

Nej, har jeg nogensinde påstået det?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mikael L

Dato : 07-11-04 16:48

> DVS. man skal tilsidesætte alt dømmekraft og folde hænderne + udstøde et
> "ammen". Du lyder som vores hade-fjende no. 1., René la Coure Sell.

Mener du at der bare skal sidde noget sort noget rundt om fælgene og så er
det pisse ligegyldigt hvad det er, bare det kan kaldes et dæk?

Mikael

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-11-04 18:56

"Mikael L" <m_larsen@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Mener du at der bare skal sidde noget sort noget rundt om fælgene og så er
> det pisse ligegyldigt hvad det er, bare det kan kaldes et dæk?

På ingen måde. Man skal bare have for øje, hvad man har gang i, og holde
skæg & snot for sig ;).

Fra : Mikael L

Dato : 07-11-04 19:00

> På ingen måde. Man skal bare have for øje, hvad man har gang i, og holde
> skæg & snot for sig ;).

Okay, jeg blev bare lige bange en kort overgang.

Mikael

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-11-04 16:42

In news:cml9ek$2mmu$1@news.cybercity.dk,
> [...]

> derlaget...
>
> OGSÅ ved lave hastigheder under 130 km/t, eksempelvis...

Min pointe er at dæk med rigeligt mønster uanset mærke opfylder kør til
bageren behovet, og morfar kørslen, men ikke andre behov.

Fra : Mogens

Dato : 07-11-04 16:48

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:418e4237$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Min pointe er at dæk med rigeligt mønster uanset mærke opfylder kør til
> bageren behovet, og morfar kørslen, men ikke andre behov.

Det er jeg klar over.
Men jeg købte tilfældigvis Eurostone dæk til
min morfarbil (Ford Sierra 2.3 Ghia aut.) og
den kom til at køre meget dårligt af det !

Og dén bil er jo ikke skabt til race - alene aut.
gør, at man sadler helt om !

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-11-04 17:12

In news:cmlg2l$2vs5$1@news.cybercity.dk,
> [...]
> min morfarbil (Ford Sierra 2.3 Ghia aut.) og
> den kom til at køre meget dårligt af det !
>
> Og dén bil er jo ikke skabt til race - alene aut.

Well, jeg kender ikke Eurostone dækkene, så jeg kan ikke udtale mig
specifikt om dem, men ja self. er nogle dæk bedre end andre, selv har
jeg tidligere stiftet bekendtskab med Good Year Vector 2, og ikke engang
da de var sprit nye kunne de stå fast under min Orion 1,6 79 HK, når jeg
ville hurtigt rundt i kurverne på en tør vej. Men igen. min hustru, der
oftest har en mere afslappet kørestil brokkede sig ikke over deres
vedhæftningsevne, kun over at de var larmende..

Jeg vil stadig postulerer at for en morfar, er fabrikat og model af
mindre betydning (han når alligevel ikke at foretage en undvige manøvre,
eller bremse) han skal bare have noget mønster..

Generelt holder jeg mig fra dækmærker hvor "stone" indgår, men det er
nok mest religion..

Fra : Mogens

Dato : 07-11-04 17:19

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:418e4949$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Well, jeg kender ikke Eurostone dækkene, så jeg kan ikke udtale mig
> specifikt om dem,

:)

> men ja self. er nogle dæk bedre end andre
> Jeg vil stadig postulerer at for en morfar, er fabrikat og model af
> mindre betydning

Er du radikal?

> (han når alligevel ikke at foretage en undvige manøvre,
> eller bremse) han skal bare have noget mønster..

Hvornår ved man så lige det?

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-11-04 17:31

In news:cmlhtr$5s$1@news.cybercity.dk,

> Er du radikal?

Næe, jeg er ikke politisk engageret..

> Hvornår ved man så lige det?

Ved hvad?
--
Med venlig hilsen Michael Petersen

Om jeg er autoriseret? Ja, der er alt for langt rundt på cykel..

Fra : Mogens

Dato : 07-11-04 20:05

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:418e4dbf$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Ved hvad?

At man ikke alligevel kan nå at foretage en undvige manøvre eller bremse...

Selvfølgelig skal dæk være iorden og en vis kvalitet.
Dét siger sig selv. Og Eurostone er skod i den forbindelse!
Uanset hvad -> morfar eller ej...

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-11-04 21:08

In news:cmlrkk$btt$1@news.cybercity.dk,

> At man ikke alligevel kan nå at foretage en undvige manøvre eller
> bremse...

Ikke _man_

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-04 19:29

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote in
message news:418e4949$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
KLIP
> [...]
> mindre betydning (han når alligevel ikke at foretage en undvige manøvre,
> eller bremse) han skal bare have noget mønster..

http://www.petersensweb.dk/

Her kom det frem: postulat og ikke konkret viden.
Jeg går ud fra, at hjulene på hjemmesiden ikke er til morfar da de ingen
mønster har, Ergo må det være dine
--
Møller

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-11-04 19:57

In news:418e69bf$0$166$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Møller <eam_host_g2n_dot_dk> wrote:

> Her kom det frem: postulat og ikke konkret viden.

Og din konkrete viden på området består i?

> Jeg går ud fra, at hjulene på hjemmesiden ikke er til morfar da de
> ingen mønster har, Ergo må det være dine

Min web? Hvilke hjul? Jernbane hjulene (har ikke noget mønster, men står
godt fast på skinnerne)
Min Patrol, på webben har også pænt mønster, er det "4 hjulstræk"
tegningen på forsiden du refererer til?

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-04 10:36

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote in
message news:418e7003$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> In news:418e69bf$0$166$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
> Møller <eam_host_g2n_dot_dk> wrote:

> Min web? Hvilke hjul?

>er det "4 hjulstræk" tegningen på forsiden du refererer til?

Jep Flintstone replican.

--
Møller

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 07-11-04 22:09

Petersen_Michael wrote:

> Nu der jo forskel på, om man har et "kør til bageren behov" eller man
> skal / vil kunne race afsted, hver dag og hele tiden..

Ret beset er det er det nok en følge af massiv reklame, mere end sund
fornuft, medmindre man dagligt skal køre uanset vejbeskaffenhed.

Har ofte set mennesker som sætter vinterdæk som er 5-6 år gamle og næsten
lige så hårde som jernehjul uden gummi, - men vinterdæk skal der på.

Når man så oplever en klaphat som kravler op fra grøften hvor hans bil
ligger på siden, udbryde gravalvorligt - og jeg har endda lige fået
vinterdæk nye vinterdæk på.

Har selv over 40 års erfaring på landevej, jeg har kun en gang haft
vinterdæk, - og kun fordi en bekendt havde solgt sin bil og havde et sæt
vinterdæk som kun havde en sæson på bagen.

Det var både første og eneste gang jeg erhverver vinterdæk, brugte dem en
sæson, og kun i to korte perioder (mindre end en uge hver gang).

Jeg vil derimod hellere bruge et godt regnvejrsdæk, er ret overbevist om at
jeg har større gavn af dem end vinterdæk ved kørsel i Danmark.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Mogens

Dato : 08-11-04 06:34

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil derimod hellere bruge et godt regnvejrsdæk

LOL - hermed er så indført en ny betegnelse i branchen
(du mener sikkert et dæk med gode regnvejrsmæssige egenskaber)

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 08-11-04 09:32

Mogens wrote:
> "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> LOL - hermed er så indført en ny betegnelse i branchen
> (du mener sikkert et dæk med gode regnvejrsmæssige egenskaber)

Der kan du bare se hvordan det går når man læser for mange "Morten
Fruergaard" indlæg og får blandet ræs (banekørsel) sammen med morfarkørsel.
*ROFL*

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Kim Kristensen

Dato : 08-11-04 09:38

> "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> LOL - hermed er så indført en ny betegnelse i branchen
> (du mener sikkert et dæk med gode regnvejrsmæssige egenskaber)

Som det her måske
http://www.goodyear.dk/services/tyreguide/feat_hydragrip.html

Med venlig hilsen Kim

Fra : Christian Catu

Dato : 08-11-04 18:39

On Mon, 8 Nov 2004 06:34:00 +0100, Mogens wrote:

> "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> LOL - hermed er så indført en ny betegnelse i branchen
> (du mener sikkert et dæk med gode regnvejrsmæssige egenskaber)

Jeg kan da huske da jeg var yngrer nogle reklamer for et udenlandsk firma.
Deres slogan var: Uniroyal - the rain tyre

Fra : Mogens

Dato : 08-11-04 21:11

"Christian Catu" <40996701@spammail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan da huske da jeg var yngrer nogle reklamer for et udenlandsk firma.
> Deres slogan var: Uniroyal - the rain tyre

Jep - men det gik på kvaliteten i regnvejr
og ikke som dæktype

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-11-04 15:37

Mogens telepaterede følgende til sin PC:
> Jeg fatter stadigvæk ikke, hvorfor der skal spares
> på noget af det vigtigste vedr. biler:
> "Vedhæftningsevne ift. vejen" = dækkene!

Helt enig - i hele dit indlæg...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Gismo

Dato : 09-11-04 23:46

Har nu kørt godt en uge på min conti 810
og er meget tilfreds med vejgrebet og så larmer
de ikke.
Det koster ikke ekstra at køre på vinterdæk, det
er vel kun et spørgsmål hvad men selv er bedst
tilpas med.

i ekstreme sitiuationer hvor det går galt starer men
alligevel ikke forfra på andre dæk for at se om det
gik bedre.
Gismo