Jernkøl og epoxy igen-igen
Fra : Ivrige sejler

Dato : 04-11-04 20:41

Hej.

Jeg har slebet min jernkøl ned til det blanke metal og er klar til at
behandle den med LightPrimer fra Hempel.

Jeg er jo desværre sent ude og temperaturen er ved at dykke kraftigt. Af
denne grund har jeg tænkt på, hvad jeg bedst kan gøre for ikke at skulle
gøre hele forarbejdet igen til foråret...

Jeg har tænkt mig på lørdag (der lover DMI nogenlunde vejr) at slibe hele
kølen over en sidste gang og så umiddelbart efter give den første lag
LightPrimer.

*** Spørgsmål 1: Skal jeg vente med at give den rå køl mere end en eller to
lag LightPrimer og så vente med de andre lag til foråret?

*** Spørgsmål 2: Er der noget andet jeg kan gøre der er bedre i den relativt
lave temperatur?

*** Spørgsmål 3: Der er en fleksibel gummi-agtig fuge mellem jernkølen og
bådskroget - den ser nogenlunde intakt ud. Skal jeg bare malen den over med
LightPrimer?

Jeg mangler virkelig et par gode råd, for det har taget mange timer at få
kølen pæn, ren og blank!

Ivrige Sejler

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-11-04 23:43

Ivrige sejler skriblede og skrablede følgende:

> [...]

> *** Spørgsmål 1: Skal jeg vente med at give den rå køl mere end en
> eller to lag LightPrimer og så vente med de andre lag til foråret?

Nej, giv den så mindst to gange, så er der noget at slibe i, når du starter
forfra til foråret. Du slipper ikke for at slibe igen. Den tynde primer, du
påfører, kan ikke ses som ret meget end "shopprimer" en midlertidig primer.

> *** Spørgsmål 2: Er der noget andet jeg kan gøre der er bedre i den
> relativt lave temperatur?

Nej, man kan ikke arbejde med malig i lave temperaturer, hvis man vil have
ordentlige resultater. Der er en grund til, at producenterne altid opgiver
specifikationer ved 20 grader. Malingen bliver simpelthen så tyk og drøj, at
den ikke flyder og dermed mindskes indtrængningsevnen gevaldigt. Bemærk, at
tørretiden mere end fordobles pr. 10 grader, temperaturen falder!

Evt.kan man bygge en kasse rundt om kølen og så sætte varme på. Det er ikke
så slemt, som det lyder. Et par gamle paller og lidt plader. Blot skal du
sikre dig mod kondens, så der skal være varme på hele tiden.

> *** Spørgsmål 3: Der er en fleksibel gummi-agtig fuge mellem
> jernkølen og bådskroget - den ser nogenlunde intakt ud. Skal jeg bare
> malen den over med LightPrimer?

Ja, alt skal have primer. Også et godt stykke ind over den gamle maling.
Ellers begynder lagene bare at falde fra hinanden i overgangen.

> Jeg mangler virkelig et par gode råd, for det har taget mange timer
> at få kølen pæn, ren og blank!

Den står forhåbentlig ikke ubeskyttet nu?

I så fald kan du risikere, at den er ræverød i morgen..

Claus

Fra : Ivrige sejler

Dato : 05-11-04 06:54

Hej Claus.

Tak for de gode råd - endnu en gang!

Jeg går ud fra, at to lag lightprimer beskytter kølen tistrækkeligt mod
rust, så jeg til foråret blot skal matslibe lightprimeren og derefter påføre
10-12 lag yderligere lightprimer?!

Eller skal jeg til foråret slibe det meste lightprimer af igen og så starte
med lightprimer-lagene?

Kølen står rå lige nu, men jeg pudser den over en sidste gang lige før jeg
påfører lightprimer. Det der har taget mest tid er at fjerne gammel primer,
bundmaling o.s.v., så det skræmmer mig ikke så meget lige at skulle pudse
den op igen inden jeg påfører lightprimer.

Jeg tror ikke, at havnen går med til varme ved kølen af hensyn til
strømforbruget, men ellers er det da en god idé.

Ivrige Sejler

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-11-04 16:32

> [...]

> mod rust, så jeg til foråret blot skal matslibe lightprimeren og
> derefter påføre 10-12 lag yderligere lightprimer?!

Jeg kan ikke garantere dig, at rusten ikke slår igennem, men det gør ikke så
meget. Give den blot et par lag, og så lad det være til foråret. Du skal
alligevel slibe grundigt, når du starter forfra....

Lige nu er der nattemperaturer ned til nul grader, så du får en tørretid
(ikke hærdetid!) på lightprimeren der i praksis ligger på 2-3 dage. Rigtig
afhærdet LP bliver stenhårdt, derfor er det godt til at fylde med, men når
man påfører det i så lave temperaturer, så er problemet, at opløsningsmidlet
fordamper hurtigere end selve hærdningen, og man får en underlig gummiagtig
LP, der er dagevis om at hærde, og som aldrig hærder optimalt. Det er noget
møg på en jernkøl under vandlinjen....

Mal din køl og prøv så om nogle dage at sætte en negl i laget, og du vil
opdage, at du nemt kan lave et mærke.

Claus

Fra : Ivrige sejler

Dato : 05-11-04 21:20

Hej Claus.

Undskyld, at jeg bliver ved med at spørge og spørge...

Er løsningen så alt i alt følgende:

1) Jeg gør kølen fri for AL rust og slutter af med en kraftig roterende
stålbørste monteret på en vinkelsliber for at skabe lidt ridser, som
primeren kan hænge fast i

2) Primer kølen med det samme derefter

3) Primer en gang til en uges tid efter uden at mellemslibe

4) Venter til foråret og til der er mindst 10 grader om natten

5) Sliber kølen godt ned igen uden at det gør noget, hvis jeg sliber igennem
primeren til det rå metal

6) Spartler med epoxy-spartel én til flere gange, så overfladen bliver fin
og jævn

7) Sliber kølen grundigt igen

8) Primer herefter 12 gange med passende intervaller, så jeg ikke behøver at
mellemslibe

9) Påfører bundmaling mens det sidste primerlag endnu ikke er helt tørt for
at sikre bedre vedhæftning

10) Glæder mig over et forhåbentlig godt og gedignt resultat

Jeg er ked af, at jeg har spurgt så forfærdelig mange gange, men jeg vil
bare så gerne have et gennemført og holdbart resultat!

Ivrige sejler

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-11-04 21:43

Ivrige sejler skriblede og skrablede følgende:

> 1) Jeg gør kølen fri for AL rust og slutter af med en kraftig
> roterende stålbørste monteret på en vinkelsliber for at skabe lidt
> ridser, som primeren kan hænge fast i

nej, malingen skal ikke hænge fast i ridser, den skal sidde fast på en ren,
fedfrit og tilpas mat overflade. men ingen ridser Er der ridser, må du
slibe dem væk.

> 2) Primer kølen med det samme derefter

Jep. Giv den et tykt lag

> 3) Primer en gang til en uges tid efter uden at mellemslibe

Nej, jeg tror, det er spild af tid med et ekstra lag. Du slipper alligevel
ikke for at slibe i bund til foråret.

> 4) Venter til foråret og til der er mindst 10 grader om natten

Ja...

> 5) Sliber kølen godt ned igen uden at det gør noget, hvis jeg sliber
> igennem primeren til det rå metal

Ja, alt det, der ikke sidder *godt* fast, skal slibes af. Sidder det
inderste lag ikke fast, så falder alle de andre også af

> 6) Spartler med epoxy-spartel én til flere gange, så overfladen
> bliver fin og jævn

Ja...

> 7) Sliber kølen grundigt igen

Uden at slibe spartelmassen af

> 8) Primer herefter 12 gange med passende intervaller, så jeg ikke
> behøver at mellemslibe

Jeg ville nok mellemslibe let et par gange imellem, f.eks. mellem hver 3-4
lag.

> 9) Påfører bundmaling mens det sidste primerlag endnu ikke er helt
> tørt for at sikre bedre vedhæftning

God ide, men det afhænger af, hvor tykt de sidste par lag er, og hvor længe
de har siddet. Er de ikke ordentlige afhærdet, så må du ikke lave dette
nummer, fordi der er meget fortynder i bundmalingen, så den trænger dybt
ind. Så vent med det sidste lag primer, så du ved, at de øvrige lag er helt
afhærdede. Så kan du give den et *tyndt* lag primer og efter et givent
interval starte med bundmaling.

Jeg kan ikke give præcis tider, for det afhænger i høj grad af
påføringstemperaturen. Er der f.eks. 20 grader, så kan du starte med
bundmalingen allerede, når primeren har siddet i 10-15 minutter, men er det
koldere må man vente længere. det er svært at sige, det ligger osse i
fingrene

> 10) Glæder mig over et forhåbentlig godt og gedignt resultat

bare husk temperaturen, den er din værste fjende, og husk, at det kan
sagtens være dug om formiddagen, så vær sikker på, at der ikke er noget fugt
på overfladen, før du maler.

> Jeg er ked af, at jeg har spurgt så forfærdelig mange gange, men jeg
> vil bare så gerne have et gennemført og holdbart resultat!

Klart..

> Ivrige sejler

Spørger du ikke mere end du sejler

Claus

Fra : Ivrige sejler

Dato : 05-11-04 22:22

Hej Claus.

Tak endnu en gang - dine råd er uvurderlige!

Nu ved jeg, hvad jeg skal gøre og kan få kølen ordnet på den bedste måde.

Jeg sejler mindst lige så meget som jeg spørger - selvom det nok lyder
vildt.

Igen-igen - tusind tak for den store hjælp!!!

Ivrige Sejler

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-11-04 21:24

Ifølge Hempel så er den bedste løsning på "bundmaling-på-LP problemet", at
mellemstryge med yachtprimer. Den kan binde på LP og er ikke epoxy
baseret. - så den giver en fin vedhæftning for bundmalingen

Bjarke

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
> Ivrige sejler skriblede og skrablede følgende:

snip

Fra : Ivrige sejler

Dato : 07-11-04 08:17

Hej Bjarke.

Det vil jeg overveje til foråret. Indtil videre er jeg nået til at få primet
den blanke køl (selvom temperaturen ikke var optimal). Til foråret sliber
jeg godt ned igen og giver 10 lag lightprimer.

Jeg har også slebet den ene skrogside og den er klar til at prime til
foråret - den anden side skraber/sliber jeg sikkert i næste uge. Jeg har
slebet ind til gelcoaten nogle steder - andre steder bare sådan, at bunden
er glat.

Hvor mange lag lightprimer ville du give selve skroget for at beskytte mod
osmose m.v.?

Ivrige Sejler

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cmjbsi$qf0$2@news.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 07-11-04 08:55

4-6 lag afhængig af hvor udsat dit skrog er.

/Bjarke

"Ivrige sejler" <IngenSpamTak@IngenSpamTak.dk> wrote in message
> Hej Bjarke.

snip

> Hvor mange lag lightprimer ville du give selve skroget for at beskytte mod
> osmose m.v.?

snip

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-11-04 14:41

Bjarke Christensen skriblede og skrablede følgende:

> [...]
> problemet", at mellemstryge med yachtprimer. Den kan binde på LP og
> er ikke epoxy baseret. - så den giver en fin vedhæftning for

Nu kommer det også an på den båd, man sejler i. Problemet med at
bundmalingen falder af, er *langt* større på en planende motorbåd, der
sejler 30-40 knob. Normalt er det ikke et problem i en almindelig sejlbåd,
som jo slet ikke få tæsk på samme måde....

Claus

Fra : Ivrige sejler

Dato : 07-11-04 18:03

Hej.

Spørge-Jørgen er tilbage...

Ville du også sige, at 4-6 primerlag er nok, når jeg har slebet ind til
selve gelcoaten? Jeg vil være sikker på ikke at få osmose lige pludselig.

Jeg har haft en bådbygger til at tage et kig på bunden og han kunne ikke
umiddelbart se noget osmose eller lignende på bunden, så den skulle være fin
nok.

Jeg fik forøvrigt primet kølen i går og det ser fint ud - lad os håbe, at
det holder nogenlunde til foråret... Jeg har svøbt bådstativet ind i
presenning, så vinden ikke køler kølen yderligere ned. Tusind tak for de
gode råd m.h.t. projektet!

Hvad ville du forøvrigt benytte af bundmaling tilsidst? (stiller lige
spørgsmålet i en ny tråd)

Ivrige Sejler

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 07-11-04 20:12

Ja, 4-6 lag er Hempels egen anbefaling og de lever jo af at sælge bøtterne,
så man kan vel næppe forvente de anbefaler *mindre* end godt er.

Jeg ved ikke med ham bådebyggeren, men begyndende osmose skal ses lige når
både er kommet op og stadig er våd i materialet. Når den er tørret er det
kun udbredt osmose der kan ses med det blotte øje.

Hvis du er bekymret, kan du jo bruge "high protect" istedet for LP. Hempel
anbefaler (igen og de lever jo af at sælge bøtterne) følgende til grundig
osmose forebyggelse: epoxyspartel, 2-3 lag HP, 2-3 lag LP, 1-2 lag
bundmaling.

MEN du kan kun bruge HP hvis døgnets gennemsnitstemp er over 10 grader. Det
vil i praksis sige slutningen af Maj.

Jeg synes ikke man skal være så bange for osmose. Der er nogle få både der
er udsat, men langt de fleste får *aldrig* osmose; heller ikke selvom de
sejler rundt med uprimet, rå gelcoat.

Fra : Ivrige sejler

Dato : 07-11-04 20:21

Jeg har en Maxi 77 fra '75 - er det en vandrehistorie, at man ikke kender
til osmoseangreb på disse både?

Egentlig skulle jeg jo have spurgt på www.maximalt.dk - rigtig god side, men
den kender du jo nok...

meddelelse news:cmls1o$cbt$1@news.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 07-11-04 21:14

Jeg har jo set den web-side <smile>

M77 er ikke udsatte. Jeg ville ikke være bekymret.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-11-04 14:08

Ivrige sejler skriblede og skrablede følgende:

> Ville du også sige, at 4-6 primerlag er nok, når jeg har slebet ind
> til selve gelcoaten? Jeg vil være sikker på ikke at få osmose lige
> pludselig.

Ja, hvis der er gelcoat på. Men havde du ikke slebet ind til metallet på
kølen?

I så fald er 4-6 lag ikke nok. Hvis du har slebet på bunden, så er det svært
at finde osmoseblærer. De skal opdages, når båden lige er taget op og dermed
stadig er våd...

Claus

Fra : Ivrige sejler

Dato : 09-11-04 07:57

Hej Claus.

Jeg kiggede selv båden efter, da den kom op af vandet og der kunne jeg ikke
konstatere noget. Jeg kiggede ret grundigt efter, så jeg tror, at den er fin
og i orden.

Da bådbyggeren kiggede, havde jeg kun slebet den ene side og den kom op af
vandet en uges tid tidligere.

På min jernkøl sleb jeg helt ind til metallet, så den har jeg tænkt mig at
give ca. 10-12 lag lightprimer eller noget i den retning (har fået ét lag).

Det er på selve glasfiberskroget jeg er i tvivl om, hvor mange lag der skal
til. Her har jeg op til vandlinien slebet ind til gelcoaten. Jeg har forsøgt
ikke at slibe så meget ned i gelcoaten, men nogle steder virker gelcoaten
lidt tynd - specielt på roret. Nogle steder har jeg ladet gammel maling
sidde og så bare glatslebet.

Ivrige sejler

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 09-11-04 20:31

Der må *ikke* være rester af bundmaling. Bundmalingen er jo (som regel på en
M77'er) blød og den kan man ikke epoxy'e oven på.

Fra : Ivrige sejler

Dato : 10-11-04 06:05

Hej Bjarke.

OK, så du ville slibe helt ind til selve gelcoaten alle steder?

meddelelse news:cmr5ue$2ave$1@news.cybercity.dk...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-11-04 11:02

Ivrige sejler skriblede og skrablede følgende:

> OK, så du ville slibe helt ind til selve gelcoaten alle steder?

Eller fastsiddende primer. Alt gammel bundmaling og ikke fastsiddende primer
skal væk.

Claus

Fra : Ivrige sejler

Dato : 10-11-04 20:34

Hej Claus.

Endnu et godt råd fra din side. Jeg må snart af med noget rødvin for alle de
gode råd, jeg efterhånden har fået.

I dag fik jeg skrabet 2/3 af bagbord side. Den sidste trediedel tager jeg i
næste uge, så det hele er klar til foråret.

Jeg har allerede slebet styrbord side, men jeg tror nu alligevel, at jeg
skal igang med skraberen for at komme ordentlig i bund. Jeg kan godt lide at
være helt ind ved selve gelcoaten - jeg har indtryk af, at primerlagene
kommer til at sidde meget bedre fast. Når jeg nu har så meget arbejde med
skrabning og slibning, ville det sgu' være for ærgeligt, hvis det hele
begyndte at skalle af igen.

Jeg synes, at det er meget svært at bedømme, hvad der sidder godt fast og
hvad der ikke gør og derfor er vel smartere at gå i bund til jeg næsten er
helt inde ved den bare gelcoat. Et par steder er jeg kommet til at lave små
skrammer med skraberen, men de er ikke så dybe og jeg kan vel bruge lidt
epoxyspartel ovenpå første lag primer (til foråret), hvis det er nødvendigt
hist og her...

Ivrige sejler

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-11-04 01:13

> [...]

> og jeg kan vel bruge lidt epoxyspartel ovenpå første lag primer (til
> foråret), hvis det er nødvendigt hist og her...

Det er svært at fortælle om via langdistance, når man ikke kan se det selv

Men det er klart, at udgangspunket er, at sidder det så fast, at der skal
bruges heftige maskiner for at fjerne det, så lader man det naturligvis
sidde. Men det afhænger jo af, hvilken type maling, der er brugt. Som Bjarke
skriver, det er ikke godt at bruge LP på eksempelvis olie/alkyd malinger...

Jeg vil anbefale dig at købe en *god* excentersliber. Den kan bruger overalt
på en båd, og er i mine øjne den bedste slibemaskine en bådejer kan
investere i..

Men hold dig langt væk fra Kinzo, Powercraft og lignende discount mærker.
Selv om nogen af deres maskiner er glimrende, så er der *ingen* af dem, der
kan lave excenterslibere, som er noget værd. Der skal du minimum have en
Bosh eller lignende kvalitet. Og helst på minimum 400 watt.

Claus

Fra : Ivrige sejler

Dato : 11-11-04 06:28

Hej Claus.

Heldigvis råder havnen over skraber og ekstrem kraftig excentersliber -
begge med vacuum. Det er rart at stå og arbejde med, for så er der ikke støv
overalt og kvaliteten af værktøjet er i orden - ydermere gør man jo miljøet
en tjeneste.

Jeg har selv en Bosch-excentersliber, men den kan slet ikke være med i
forhold til den kraftige havnen har - den er effektiv!!! Jeg kommer dog
klart længst med skraber og derefter pudser jeg blot efter med
excentersliberen, så primeren får noget at hænge fast i.

Jeg har valgt at gå i bund, da der flere steder er skallet af ind til
primeren. Nogle steder sidder det ret godt fast, men jeg vil ikke risikere
at det senere begynder at skalle dér...

Jeg må jo næsten lægge nogle billeder af det hele ud på nettet, for du og
Bjarne har jo efterhånden været med hele vejen!

Det er fedt, at I er kommet med så mange gode råd. Det er bedst at gøre det
rigtigt første gang og det er jeg ikke i tvivl om, at resultatet bliver
perfekt med de gode råd, jeg har fået...

Ivrige Sejler

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-11-04 21:04

Nemlig.

Et lille tip, hvis du vil undgå for meget skraberi, som "ridser" mere end
godt er:

Bundmaling er (isærdeleshed den bløde) opløsbar med "bums" eller brun sæbe.
Jeg smurte kølen ind i et tykt lag sæbe og pakkede den ind i
afdækningsplastik (se note). 14 dage senere tog jeg plastikken af og gav den
en ordentlig tur med højtryksrenseren (med den hårde roterende dysse). Det
tog 99% af bundmalingen og så kunne man bedre se hvor primeren ikke sad
ordentligt fast og skabe denne af.

Blot en ide. Nogle gange skal man lade naturen og tiden arbejde for sig.

/Bjarke

Note: Der er mange der siger man skal bruge husholdningsfilm, men helt
ærligt, når man skal kæmpe med at pakke en agurk ind i film, hvordan pokker
skulle man så kunne pakke en båd ind i en efterårsstorm? Det er iøvrigt også
for dyrt. Brug det billige afdækningsplastik man kan købe alle steder. 30-40
kr for en rulle der kan dække hele båden 2 gange.

Fra : Ivrige sejler

Dato : 11-11-04 06:42

Hej Bjarne.

Jeg tror, at selve bundmalingen er kommet af de fleste steder nu. Jeg vil
alligevel ned til selve gelcoaten (eller nederste primerlag) for at være
sikker på ordentlig vedhæftning.

Det bliver skønt at se båden blive løftet i vandet til foråret med en bund
der er glat og fin og en køl uden rust.

Skrabe og slibearbejdet er ekstremt hårdt, men når første primerlag kommer
på til foråret, er jeg sikker på, at glæden ved resultatet overskygger det
hele.

Jeg må jo tage til Maxi-træf, så jeg kan blære mig...

meddelelse news:cmts6n$20sr$1@news.cybercity.dk...

Fra : Hans Olsen

Dato : 11-11-04 16:49

"Ivrige sejler" <IngenSpamTak@IngenSpamTak.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg må jo tage til Maxi-træf, så jeg kan blære mig...
> Ivrige sejler
Hej
Ja det bliver sjovt at se din båd hænge i en kran en hel
weekend så vi kan se din flotte bund og køl
Hilsen
Hans

Fra : Ivrige sejler

Dato : 12-11-04 07:32

Næ, jeg køber bare en stor stak dykkerbriller og nogle snorkler

Ivrige Sejler