reparere plastickåbe
Fra : S.B.

Dato : 03-11-04 20:59

Hej

Hvad skal man bruge for at repare en plastickåbe hvor der er kommet et hul i
fra et sten slag, hullet er vel ca. 50 mm i diameter
Formoder man ikke bare kan bygge det op i plasticpadding.
Der findes vel et eller andet smart på markedet.

Søren

Fra : AW på ZRX

Dato : 03-11-04 21:52

> [...]
> Formoder man ikke bare kan bygge det op i plasticpadding.
> Der findes vel et eller andet smart på markedet.

Du køber et glasfiber reperationskit til både, og lidt glasfibermåtte.
Så bliver det det stærkeste sted på din kåbe bagefter.

Måtten på på indersiden, og fyld op med epoxy udefra når måtten sidder fast.
Der plajer at være en grundig instruktion med i reperationssættet.

Allan
ZRX 1200

Fra : S.B.

Dato : 03-11-04 23:00

"AW på ZRX" <allanfjern@malwis.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fast.
> Der plajer at være en grundig instruktion med i reperationssættet.

Takker
Ser om ikke der ligge en her i Århus der handler med sådan noget
gør der sikkert nede på havnen

Søren

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 04-11-04 08:17

"S.B." <sfb[slet-dette]@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Takker
> Ser om ikke der ligge en her i Århus der handler med sådan noget
> gør der sikkert nede på havnen
>
> Søren

Det er "Plastic Padding", der laver dem.
Du kan købe sådan et sæt ethvert byggemarked,

HUSK!!!!!!!!!!!! gummivanter og dæk ordentligt af,
Det sviner forfærdeligt næsten uanset hvor forsigtig man er.

--
Bo Rasmussen
www.ChipsAway-Roskilde.dk

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-11-04 09:49

Bo Rasmussen wrote:

> Det er "Plastic Padding", der laver dem.
> Du kan købe sådan et sæt ethvert byggemarked,
>
> HUSK!!!!!!!!!!!! gummivanter og dæk ordentligt af,
> Det sviner forfærdeligt næsten uanset hvor forsigtig man er.

2 lags beskyttelseshandsker er det bedste - næsten intet kan holde epoxy
ude. Læser man ikke grundigt op på sikkerheden risikerer man let at få
exoxyallergi - sker det, kommer du _aldrig_ mere i nærheden af (våd) epoxy.
Jeg er ikke helt klar over om polyester er mindre farligt, men god
udluftning er ikke en decideret dårlig idé.

Der er i øvrigt masser af forskellige fabrikanter af epoxy, polyester og
glasfibermåtte. Køb det "tilfældigt vævede" til en reparation . det bliver
pænest.

--
vh
Torben - der skal på epoxykursus på lørdag

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 04-11-04 10:07

"Torben Scheel" wrote:

> [...]
> Jeg er ikke helt klar over om polyester er mindre farligt, men god
> udluftning er ikke en decideret dårlig idé.

Tror jeg på!
Min den gamle har roddet noget med epoxy i fritiden sine yngre dage, og hvis
han stadig en sjælden gang lapper et lille hul i en båd eller lign. ligger
han i sengen og brækker sig i op til 14 dage efter med influenzalignende
symptomer - og så er det ikke engang løgn.
Så pas på stadset, det er ikke for børn ligemeget hvor meget folk siger, de
kan lave uden at få kvalme.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD

Fra : tb

Dato : 04-11-04 10:56

> [...]
> symptomer - og så er det ikke engang løgn.
> Så pas på stadset, det er ikke for børn ligemeget hvor meget folk siger,

Jeg har også fået den pågældende allergi. Jeg svumler over hele kroppen.
MEeeen : Ved brug af kulfibermaske + handsker har jeg faktisk fået støbt og
spartlet en kåbeside rigtigt flot uden gener, så man kan altså finde en vej.
Jeg vil dog anbefale at tage i Jem og Fix og købe den 3m giftmaske de har
til 200kr. Man kan stå inden for med den uden at kunne lugte noget som
helst, og Epoxy lugter ellers RIGTIGT kraftigt.

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-11-04 12:26

tb wrote:

> [...]
> Fix og købe den 3m giftmaske de har til 200kr. Man kan stå inden for
> med den uden at kunne lugte noget som helst, og Epoxy lugter ellers

Ja, noget epoxy. Jeg er jævnligt i et værksted hvor der støbes kåber til
Leitra (en kabinecykel) - den epoxy han bruger lugter næsten ikke. Jeg
checker mærket i aften.

--
vh
Torben

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 04-11-04 16:23

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message

> Ja, noget epoxy. Jeg er jævnligt i et værksted hvor der støbes kåber til
> Leitra (en kabinecykel) - den epoxy han bruger lugter næsten ikke. Jeg
> [...]
Jeg er heldigere stillet nu da jeg bor i Thailand for her er det jo så
varmt - vinter nu med 21/22 C ommorgenen - at man kan arbejde med det
udendørs.

Mindes altid hvordan jeg først skulle varme mit værksted op til 20 C før jeg
kunne gå i gang indendørs med forsøg på udluftning.

Var tilfældigvis i formiddags henne ved et værksted jeg kender meget, men
ikke kunne blive klog på om de kun spartlede kåber eller og brugte glasfiber
og epoxy. Men idag var de tilfældigvis i gang med at lave en form af en
kåbe. Og jeg fik købt polyester, hærder og glasfiber for 50 THB/7 Kr. som
jeg måske allerede i morgen kan gå i gang med at bruge på en af mine kåber.

Jeg har mistænkt et problem jeg til tider har med huden på min højre hånd
for resultat af da jeg for mange år siden rodede med den slags kemikalier.

Gert

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-04 09:28

Torben Scheel skrev i meddelelsen <418a196b$1@news.carlbro.dk>...

Forvirringen opstår ved, som jeg kender materialerne, at man fejlagtigt
kalder polyester for epoxy. Der er en verden til forskel. Polyester er den
normalt anvendte til svømmebassiner og både. Den hærder op på få minutter, i
en damp af styren som man kan blive meget syg af at indånde. Plastic
Paddings reparationskit er to komponent polyester.

Epoxy, som man stortset ikke kan købe her i landet uden at være registreret
bruger med epoxy kursus, bruges til eksempelvis experimental fly. Det lugter
ikke, for der er stortset ingen fordampning under ophærdning, en ophærdning
som tager op til fire timer. Det er meget tungt at arbejde med, og det er en
fordel at holde epoxy komponenterne opvarmet. Min kammerat, som byggede en
Pulsar experimental, havde varmeskab til epoxy'en. Den originale blå/hvide
araldit, som ikke længere findes i dansk handel, er epoxy.

Sammenfattet:

Polyester "driver din hjerne ud" hvis ikke at der er ventilation nok, eller
at man ikke bruger giftmaske.

Polyester er den kendte løsning man kan komme i nærheden af.

Epoxy giver allergi ved gentagen kontakt med huden.

Epoxy er den stærke og langtidsholdbare løsning, (derfor den må bruges i
flyvemaskiner).

mvh
Orla

Fra : Torben Scheel

Dato : 05-11-04 10:34

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> Pulsar experimental, havde varmeskab til epoxy'en. Den originale
> blå/hvide araldit, som ikke længere findes i dansk handel, er epoxy.

Jeg _tror_ nu godt at man kan købe west system epoxy hos f.eks.
www.hfmarine.dk - de var da villige nok til at quote priser på en
mailforespørgsel. Lovmæssigt skal man jo nok have f.eks. et SID
sikkerhedskursus i at arbejde med sagerne.

--
vh
Torben - der ikke kan vente med at komme i gang med det første

Biltema sælger i øvrigt (meget) små bøtter med 2k epoxy til private - kan
det tænkes at mængden er afgørende for om det må sælges til private? (lidt
ligesom private ikke må have 2000tons fyrværkeri liggende). Eller er det
bare sædvanlig svindel når de kalder det epoxy..

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-04 11:24

Torben Scheel skrev i meddelelsen <418b50d4$1@news.carlbro.dk>...

> [...]

>ligesom private ikke må have 2000tons fyrværkeri liggende). Eller er det
>bare sædvanlig svindel når de kalder det epoxy..

Sikkert lige så meget "epoxy" som de dobbelttuber man kan købe alle steder.
Tokomponent, ja, men egenskaber og holdbarhed som epoxy, nej. :-|

mvh
Orla

Fra : Freddy Lang

Dato : 05-11-04 14:12

Torben Scheel wrote:

> [...]
> mailforespørgsel. Lovmæssigt skal man jo nok have f.eks. et SID
> sikkerhedskursus i at arbejde med sagerne.

Næh, det skal man faktisk ikke... ikke som privat-person. Det er kun i
erhvervsøjemed at man skal have det såkaldte epoxy-kursus (som i dag ikke
længere hedder "epoxy-kursus").

--
Freddy
SV-R

Fra : Armand

Dato : 07-11-04 11:14

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:418a196b$1@news.carlbro.dk...

> Ja, noget epoxy. Jeg er jævnligt i et værksted hvor der støbes kåber til
> Leitra (en kabinecykel) - den epoxy han bruger lugter næsten ikke. Jeg
> checker mærket i aften.

Fordi det er lugtløst, er det ikke givet at man ikke reagerer på det :-|

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-11-04 09:51

Armand wrote:

> Fordi det er lugtløst, er det ikke givet at man ikke reagerer på det
> :-|

Ganske rigtigt. Men netop hjemvendt fra epoxykursus hos hf marine kan jeg
oplyse at malerkoden for west system epoxy er 00-4 - 00 betyder at der ikke
skal benyttes åndedrætsværn (ingen opløsningsmidler) - 4 handler om
hudkontakt, og da molekylerne i epoxy er meget små skal der specialhandsker
til at holde det ude. Ved slibning af ikke færdighærdet epoxy er det
naturligvis nødvendigt med støv- og ansigstmaske, ligesom bar hud ikke er en
god idé. Udluftning eller udendørs brug anbefales, så jeg er ikke så naiv at
tro at det er helt giftfrit, men kulfilter kan altså undværes.

Mange af skræmmehistorierne med epoxy stammer fra polyester der indeholder
rå mængder fortynder.

--
vh
Torben - der lige måtte have 50 flasker af det gode refsvindinge bryg med

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 08-11-04 13:41

> [...]
> vh
> Torben - der lige måtte have 50 flasker af det gode refsvindinge bryg med

Strengt taget er kan en støvmaske med fordel benyttes uanset hvad man sliber
på/i
Også hvis det blot er for at undgå sorte bussemænd.

--
Bo Rasmussen
www.ChipsAway-Roskilde.dk

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 08-11-04 22:11

Bo Rasmussen wrote:

> Strengt taget er kan en støvmaske med fordel benyttes uanset hvad man
> sliber på/i
> Også hvis det blot er for at undgå sorte bussemænd.

Jeps, men husk lige at de giver vand i lungerne, som man dør af!
(Altså i det lange løb.)

--
Psycho Cowboy (Flueknepper!)
Suzuki GSX-R 600 SRAD - sover... ZZ

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 08-11-04 23:17

"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeps, men husk lige at de giver vand i lungerne, som man dør af!
> [...]

Giver en støvmaske vand i lungerne ??
(Nu er vi vist ved at være i nærheden af OT)

--
Bo Rasmussen
www.ChipsAway-Roskilde.dk

Fra : S.B.

Dato : 09-11-04 00:21

> Giver en støvmaske vand i lungerne ??
> (Nu er vi vist ved at være i nærheden af OT)

Tror det er bussemændene han mener *G*

Søren

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 09-11-04 08:40

"Bo Rasmussen" wrote:

> Giver en støvmaske vand i lungerne ??
> (Nu er vi vist ved at være i nærheden af OT)

Ja, en støvmaske giver vand i lungerne i længden, og der er et par eksempler
på folk der er døde af det.
Af selv samme årsag siger arbejdsmiljølovgivningen, at det ikke er tilladt
at bære uventileret åndedrætsværn i mere end 3 timer om dagen.

Og ja vi er OT, men det passer altså.

--
Psycho Cowboy

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 09-11-04 19:37

> [...]
> Af selv samme årsag siger arbejdsmiljølovgivningen, at det ikke er tilladt
> at bære uventileret åndedrætsværn i mere end 3 timer om dagen.

OK, ånder lettet op , bærer sjældent maske SÅ længe.
Nogen steder man kan læse om det ?

Bo

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 09-11-04 20:05

Bo Rasmussen wrote:

> OK, ånder lettet op , bærer sjældent maske SÅ længe.
> Nogen steder man kan læse om det ?

Kan ikke lige huske andet en navnene på de 2 bøger jeg bruger, og som
desværre ligger nede på min skole i skrivende stund. De hedder
Sikkerhedshåndbogen og Arbejdsmiljøhåndbogen og der står alt om sådan nogle
potentielle farlige situationer under arbejde.

--
Psycho Cowboy

Fra : Peter Z

Dato : 09-11-04 21:10

"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@gmail.com> wrote in

> [...]
> Sikkerhedshåndbogen og Arbejdsmiljøhåndbogen og der står alt om sådan
> nogle potentielle farlige situationer under arbejde.

prøv at kigge på www.at.dk

Peter Z

Honda CBF 600 SA

Fra : Armand

Dato : 11-11-04 02:02

Bo Rasmussen <bo@FJERNChipsAway-Roskilde.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41910e39$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> "Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@gmail.com> skrev i en meddelelse

> OK, ånder lettet op , bærer sjældent maske SÅ længe.
> Nogen steder man kan læse om det ?

Kan du ikke selv Google dig frem til arbejdsmiljø-loven??

--
Armand.

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 11-11-04 07:18

<SNIP>

> Kan du ikke selv Google dig frem til arbejdsmiljø-loven??
>
> --
> Armand.

Hej Armand.

Jo, det har jeg skam også gjort.
Der står bare ikke så meget om det med vand i lungerne, og det var det der
overraskede mig,
og so jeg gerne vil vide lidt mere om.

--
Bo Rasmussen
www.ChipsAway-Roskilde.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-11-04 23:30

On Mon, 8 Nov 2004 09:50:32 +0100, "Torben Scheel"
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

Hej.

>Mange af skræmmehistorierne med epoxy stammer fra polyester der indeholder
>rå mængder fortynder.

Jeg har de senere år repareret og ombygget mange kåber.
Den tid er forbi nu.
Jeg har det sidste år sloges med en meget væmmelig eksem der
formentlig stammer fra for meget polyester på hænderne.
Skidtet har så bredt sig til hele kadaveret (huden er et
sammenhængende organ) og på det nærmeste nulstillet hele denne MC
season.
Så til dem der vil rode med rep af kåber selv er de gode råd herfra:
God udluftning, åndedrætsværn, kirughandsker, og når der skal slibes i
skidtet så gå udendørs med det.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo