skoda fabia 1.9 sdi vs. 1.4 tdi
Fra : Jimmi

Dato : 03-11-04 21:01

Hej

Jeg købte en Skoda Fabia 1,4 TDI combi for et par måneder siden og er
godt tilfreds med bilen.

Den eneste lille hage er at mine forældre har en med 1,9 SDI moter som
har 125 NM og 68 HK min har 196NM og 75 Hk.

Deres bil kan helt nede fra 1200 rpm trække op i fart uden at bilen
brummer min kan ikke, hvorfor?

Mvh Jimmi

Fra : Jan Vennike

Dato : 03-11-04 21:33

"Jimmi" <jimmi_jakobsen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har 125 NM og 68 HK min har 196NM og 75 Hk.
>
> Deres bil kan helt nede fra 1200 rpm trække op i fart uden at bilen

Nu er din "kun" en trecylindret - det borger jo ikke ligefrem for at den kan
trække fra bunden eller ihverifald ikke helt vibrationsfrit. Det KAN dog
lade sig gøre - der er bare ikke så meget liv dernede.

Til gengæld får du et spark i r.... ved 2200 omdr når turboen slår til - det
vil dine forældre aldrig opleve

--
Jan (Som har en VW Lupo 1.4 TDi)

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 03-11-04 22:01

Jimmi wrote:
> [...]
> har 125 NM og 68 HK min har 196NM og 75 Hk.
>
> Deres bil kan helt nede fra 1200 rpm trække op i fart uden at bilen

Kan det ikke tænkes at din har en højere gearing, da den jo har noget mere
( især Nm ) at gøre godt med ?

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 03-11-04 23:54

> [...]
> har 125 NM og 68 HK min har 196NM og 75 Hk.
>
> Deres bil kan helt nede fra 1200 rpm trække op i fart uden at bilen

Det kan måske skyldes at din Fabia har sit max. moment ved 2200 o/min, hvor
dine forældres har det ved 1600 o/min.
Set her:
www.skoda.dk/Kundeservice/pdfgen.asp?action=TechnicalData&strModel=Fabia

Mvh Henning

Fra : phk

Dato : 05-11-04 10:28

"Henning Mikkelsen" <mikmik@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan måske skyldes at din Fabia har sit max. moment ved 2200 o/min,
> hvor
> dine forældres har det ved 1600 o/min.

Det har så i hvert fald ikke lige noget med det at gøre.

--
Per, Esbjerg

Fra : Jimmi

Dato : 04-11-04 18:13

Ja jeg ved godt at den kun har 3 ben men jeg har en kurve over
moment og ved 1600 rpm har den ca. 140 NM altså mere end mine
forældres.

Men ellers, jooh de gamles er lidt bovlam at kører i sammenlignet med
den 3 benede, jeg kunne godt tænke mig at prøve en 1.9 tdi måske med
chip i det
kunne være sjovt..
MVH jimmi

Fra : phk

Dato : 05-11-04 10:30

> Men ellers, jooh de gamles er lidt bovlam at kører i sammenlignet med
> den 3 benede, jeg kunne godt tænke mig at prøve en 1.9 tdi måske med
> chip i det
> kunne være sjovt..

Hvor bor du?

--
Per, Esbjerg
110+ HK :)

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-04 21:17

> [...]
> har 125 NM og 68 HK min har 196NM og 75 Hk.
>
> Deres bil kan helt nede fra 1200 rpm trække op i fart uden at bilen

Din har max moment ved højere omdrejninger, højst sandsynligt fordi den skal
bruge omdrejninger til at opbygge ladetryk fra turboen.
Det er den såkaldte "ketchup effekt", først sker der ingenting når du slår
på dunken, derefter kommer det hele lige pludselig ned på hot-dog'en :)

--
/Claus

http://vwfanatic.dk