Forslag til bilkøb ønskes
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-11-04 08:27

Hej NG.

Jeg kunne godt tænke mig nogle forslag til bilkøb, her er de kriterier som
vi har:

- max pris 140.000
- årgang 1999 eller nyere
- stationcar
- diesel

Nogle gode råd / inputs specielt mht. hvilke biler som er billige eller dyre
at "holde".

--
mvh/rg. Christian

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 03-11-04 11:04

Christian B. Andresen wrote:
> Hej NG.
>
> Jeg kunne godt tænke mig nogle forslag til bilkøb, her er de kriterier som
> vi har:
>
> - max pris 140.000
> - årgang 1999 eller nyere
> - stationcar
> - diesel

Umiddelbare bud kunne jo være
- Citroen Xsara HDI weekend
- Pug 306 HDI
- Skoda Octavia TDI Kombi (måske en anelse dyrere)

/Jakob

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-11-04 11:14

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> wrote in message

> Umiddelbare bud kunne jo være
> - Citroen Xsara HDI weekend

Vil helst ikke have Citroen igen, dog kan en Xsara2 måske komme på tale.

> - Pug 306 HDI

Et godt forslag.

> - Skoda Octavia TDI Kombi (måske en anelse dyrere)

Tak for forslaget, de ligger desværre lidt over de 140.000, men det afhænger
også af hvad vi får for den vi har nu.
Ved du noget om hvordan Skoda Oktavia er driftsmæssigt, er kvaliteten ligeså
høj som VW ?

Hvordan er 1,9 TDi motoren ?
Km ?

--
mvh/rg. Christian
We are ready for any unforeseen

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 03-11-04 14:20

Christian B. Andresen wrote:

> Vil helst ikke have Citroen igen, dog kan en Xsara2 måske komme på tale.

Kommer nok til at knibe til den pris - ellers skal den have kørt meget
langt.

> Tak for forslaget, de ligger desværre lidt over de 140.000, men det
afhænger
> også af hvad vi får for den vi har nu.

Skal det være en st.car eller kan du evt. nøjes med en hacthback?
Bagagerummet i sådan en octavia hb er kæmpestort....

> Ved du noget om hvordan Skoda Oktavia er driftsmæssigt, er kvaliteten
ligeså
> høj som VW ?

Jeg har selv en, men har kun haft den i ca. 1½ måned - kvalitetsindtrykket
fejler ikke noget (i forhold til min standard). Om det er værre eller bedre
en
VW (golf) skal jeg ikke kunne sige - det er længe siden jeg har siddet i en
golf.

> Hvordan er 1,9 TDi motoren ?

Rimelig kraftfuld til alm. brug. Den har noget "diesel-lyd", men det kan
man kun høre i tomgang. Jeg har den lille motor på 90hk og den er langt
rigelig til mit behov.

> Km ?

Tjah - 118000 ialt - har selv kørt de ~5000. Den klager sig på ingen måde.
Den tidligere ejer har passet den meget flot - f.eks. har den fået ny olie
med
max-interval på 25000km (den har longlife service, hvilket normalt betyder
olieskift pr. 50kkm).

Da jeg skiftede overvejede jeg også Xsara og prøvede et par stykker (dog
ingen 2'er) - der synes jeg octaviaen virker en klasse bedre.... (desværre
er
den også en klasse dyrere

/Jakob

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-11-04 14:31

> [...]
>
> Skal det være en st.car eller kan du evt. nøjes med en hacthback?
> Bagagerummet i sådan en octavia hb er kæmpestort....

Stationcar er ubetinget et krav.
Hund og klapvign/barnevogn

> [...]
bedre
> en VW (golf) skal jeg ikke kunne sige - det er længe siden jeg har siddet

Det er ikke så meget kvalitetsindtrykket, men mere den reele kvalitet som
int. mig.

> [...]
> ingen 2'er) - der synes jeg octaviaen virker en klasse bedre.... (desværre

Ja netop.
Jeg tror jeg vil se om ikke jeg kan finde en og prøvekøre.

Mange tak for dine inputs.

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 03-11-04 15:32

Christian B. Andresen wrote:

> Stationcar er ubetinget et krav.
> Hund og klapvign/barnevogn

Ok!
Nogen mener, at det sagtens kan lade sig gøre at ha' en hund i et hb-
bagagerum - jeg synes ikke det er "passende"

> Det er ikke så meget kvalitetsindtrykket, men mere den reele kvalitet som
> int. mig.

Der har jeg selvsagt ikke den store erfaring med min egen, men
svigermekanikken har haft to stk af samme bil (og motor) siden 1999 og de
har aldrig fejlet noget særligt (den ene havde lidt bøvl med at centrallåsen
til bagklappen gik i baglås - blev fixet på garantien svjh).

Har også kendskab til en 98'er med 101hk benzinmotoren - den har vist
heller aldrig fejlet noget. Fornylig troede man benzinpumpen var stået af,
men det viste sig at være en sikring der havde opgivet.

> Mange tak for dine inputs.

Velbekomme.

/Jakob

Fra : anders majland

Dato : 03-11-04 18:20

Så måske en fabia kombi - TDI'erne er nok så attraktive at prisen måske
stadig er til den høje side, men der er forholdsvis god plads i en
fabia. Jeg mener at det er omkring 400 liter og dermed blandt det
største i prisklassen - En ret vægtig grund til at vi har valgt en
sådan. Men det er nok stadig et valg mellem hund og barnevogn -
ihvertfald hvis hunden er over middelstørrelse

Vi har dog sparet "den gode motor" og købt den med den lille 1.2
benziner der kun har 64hk. De skal så godt nok alle af stald for at
foretage en overhaling "idenfor rimelig tid" men den er også rimelig
økonomisk af en benziner. Vi ligger over 16km/l ved blandet kørsel og
har på ture med meget landevej været over 18km/l - Den lille 75hk's TDI
vil nok klæde bilen lidt bedre (den er jo tung) men jeg tror det er godt
at jeg ikke har prøvet den stor 1.9 med 100hk - Det er nok den "rigtigt"
motor, men så runder den også 200.000kr fra ny.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 03-11-04 18:40

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en meddelelse

> Så måske en fabia kombi - TDI'erne er nok så attraktive at prisen måske stadig er til den høje side,

SNIP en masse gode betragtninger (som jeg er meget enig i).

Jeg har også været på udkig efter en Fabia Kombi Tdi (i stedet blev
det så en octavia). Der er meget få (hvis ikke slet ingen) fabia tdi på
brugtmarkedet som ikke har været demobiler. Bilen (med den motor)
er tilsyneladende endnu for ny til at have ramt brugtmarkedet.

/Jakob

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-11-04 08:27

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:418914c0$0$33731$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> sådan. Men det er nok stadig et valg mellem hund og barnevogn -
> ihvertfald hvis hunden er over middelstørrelse

Der kan ikke være både hund og barnevogn i vores xsara nu.
Der kan godt være klapvogn sammen med hunden da klapvognen kan stå på langs.

> [...]
> at jeg ikke har prøvet den stor 1.9 med 100hk - Det er nok den "rigtigt"
> motor, men så runder den også 200.000kr fra ny.

Hvordan vil 1.9 TDi motoren være i en Octavia ?

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-04 11:44

On Wed, 3 Nov 2004 08:26:48 +0100, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

> [...]
>- diesel
>
>Nogle gode råd / inputs specielt mht. hvilke biler som er billige eller dyre

En hurtig søgning på bilbasen i prisklassen 125-150 kkr (skulle kunne
handles ned i 140) er der stort set følgende muligheder:
Citroen Xsara HDI Week-end + en enkelt Xantia (privat)
Fiat Marea 1.9 JTD
Ford Focus 1.8 TDCi
Mazda 626 2.0 DITD
og et par Vectra'er.
Der står en del Peugeot 306 hos private.
Generelt er de alle særdeles vel tilkørte (150 kkm+), så forhistorien
for hver enkelt bil er vigtig. Prøv evt. den udvidede auktion på
autocom, der er sommetider noget - men det senest afviste bud kan jo
være langt fra sælgers drøm.

--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-11-04 12:04

<Ivan Madsen> wrote in message

> En hurtig søgning på bilbasen i prisklassen 125-150 kkr (skulle kunne
> handles ned i 140) er der stort set følgende muligheder:
> Citroen Xsara HDI Week-end + en enkelt Xantia (privat)
> Fiat Marea 1.9 JTD

Hvordan er Fiat mekanisk ?
Priser på reservedele ?
Mulighed for selv at skrue lidt i dem ?

> Ford Focus 1.8 TDCi

Hvordan er Ford Focus mekanisk ?
Priser på reservedele ?
Mulighed for selv at skrue lidt i dem ?

> Mazda 626 2.0 DITD

Masda er vel næsten lige så gode kvalitetsmæssigt som Toyota eller ?
Priserne på reservedele er de høje ?
Mulighed for selv at skrue lidt i dem ?

> og et par Vectra'er.

Er Vectra'er fra somkring 2000 kommet sig over rustproblemerne.

> --
> Ivan Madsen,
> Xsara Week-end HDI

Xsara2 eller 1 ?

Hvordan er du tilfreds med den eller ?

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-04 12:27

On Wed, 3 Nov 2004 12:03:31 +0100, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

><Ivan Madsen> wrote in message

<...>

>Hvordan er Fiat mekanisk ?
>Priser på reservedele ?
>Mulighed for selv at skrue lidt i dem ?

Mekanisk ved jeg ikke, hvordan dieselmotorerne holder. Ellers er det
de klassiske med el og rust, man skal være opmærksom på. Der kører en
Stilo JTD rundt i gruppen, hvor ejeren er meget begejstret, måske vil
han fortælle lidt.

>Hvordan er Ford Focus mekanisk ?
>Priser på reservedele ?
>Mulighed for selv at skrue lidt i dem ?

Focus anbefales som et godt køb i Brugt-revyen, men de skriver ikke
noget om dieselmotorerne. Der er næsten kun at håbe, at nogle der
læser her, kender noget til dem.

>Masda er vel næsten lige så gode kvalitetsmæssigt som Toyota eller ?
>Priserne på reservedele er de høje ?
>Mulighed for selv at skrue lidt i dem ?

Det påstas jo, at Mazda ikke går i stykker, men når de har kørt et par
hundrede tusinde kommer de jo også i reparationsalderen. Men 626 anset
for et rigtig fornuftigt brugtkøb - men igen, der findes uheldige
eksemplarer af alle biler.

>Er Vectra'er fra somkring 2000 kommet sig over rustproblemerne.

Det er vist ikke så galt mere, men selvfølgelig skal man se sig for.

>Xsara2 eller 1 ?

Det er en ny Xsara2 - pt. udmærket tilfreds, men den har altså først
lige rundet 1000 km.
Generelt spørger du om at skrue selv. Hvis du har evnerne og viljen
kan du naturligvis klare bremser, olieskift osv., men regulære
motorreparationer er jeg ikke sikker på er for hjemmemekkeren. De
moderne dieselmaskiner er vist ikke sådan at gå til, sikkert også
derfor, de er pakket godt væk fra nysgerrige fingre nede i
maskinhuset.
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-11-04 12:33

> [...]
> de klassiske med el og rust, man skal være opmærksom på. Der kører en
> Stilo JTD rundt i gruppen, hvor ejeren er meget begejstret, måske vil

Det vil jeg så håbe.

> Focus anbefales som et godt køb i Brugt-revyen, men de skriver ikke
> noget om dieselmotorerne. Der er næsten kun at håbe, at nogle der
> læser her, kender noget til dem.

Er de ikke lavet i samarbejde med PSA ?

> [...]
> hundrede tusinde kommer de jo også i reparationsalderen. Men 626 anset
> for et rigtig fornuftigt brugtkøb - men igen, der findes uheldige

Dvs. et lille plus i bogen til Mazda ?

> Det er vist ikke så galt mere, men selvfølgelig skal man se sig for.

Hvordan er Opel ellers mekanisk ?

> [...]
> moderne dieselmaskiner er vist ikke sådan at gå til, sikkert også
> derfor, de er pakket godt væk fra nysgerrige fingre nede i

Det var også olieskift, bremser etc. jeg tænkte på.

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-04 12:51

On Wed, 3 Nov 2004 12:32:34 +0100, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

><Ivan Madsen> wrote in message

<...>

>Er de ikke lavet i samarbejde med PSA ?

Det ved jeg faktisk ikke, men den har fået pæne roser i tests. Men
forhåbentlig er der nogle, der læser med her, der ved mere.

>Dvs. et lille plus i bogen til Mazda ?

Hvis man ifølge eksperterne vil leve med anonymt design og ikke særlig
inspirerende køreegenskaber, så ja! Tilsyneladende er det også den med
mest plads af dem vi taler om.

Der er iøvrigt en C5 2.2 HDI stc på den udvidede auktion på autocom
pt. til under 100 K. Det er en gammel taxa, men der er plads i -
brormandens Sct. Bernhard kan fint være i sådan et rumskib. Den har
godt nok snart rullet 300 kkm, så det kan da være, maskinen har set
bedre dage, men til prisen er der jo ved at være plads til en
udskiftning. Så er der selvfølgelig alt det elektriske og undervognen.
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-11-04 13:04

> Det ved jeg faktisk ikke, men den har fået pæne roser i tests. Men
> forhåbentlig er der nogle, der læser med her, der ved mere.

Fra 2001 i hvert fald:
http://www.psa-peugeot-citroen.com/en/psa_group/cooperation_ford_b2.php

> Hvis man ifølge eksperterne vil leve med anonymt design og ikke særlig
> inspirerende køreegenskaber, så ja! Tilsyneladende er det også den med
> mest plads af dem vi taler om.

Maxda 6 er nu meget flot, men alt for dyr for os nu.

> [...]
> bedre dage, men til prisen er der jo ved at være plads til en
> udskiftning. Så er der selvfølgelig alt det elektriske og undervognen.

Nej tak, så kan jeg lige så godt beholde den Xsara vi har nu.

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 04-11-04 19:51

On 11/03/2004 12:50:50 Ivan Madsen <> wrote:

> [...]
> prisen er der jo ved at være plads til en udskiftning. Så er der
> selvfølgelig alt det elektriske og undervognen.

Mit leasingselskab fraråder deres kunder at vælge C5, da de har haft
mange problemer med dem.
--
Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-04 20:00

On Thu, 4 Nov 2004 19:51:09 +0100, Jacob Jorvang
<email@slash-dot-dash-dot-slash.com> wrote:

>Mit leasingselskab fraråder deres kunder at vælge C5, da de har haft
>mange problemer med dem.

Nu var den henvisning egentlig mere for at vise, hvad der kan findes
på Autocom, jeg ville nok også betakke mig for en udslidt C5-taxa. Der
er en 2003- Xsara stc, HDI, der pt. ligger i 163k, men det er jo over
budgettet for den oprindelige spørger.
--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 04-11-04 19:55

On 11/03/2004 12:32:34 "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country>
wrote:

> Hvordan er Opel ellers mekanisk ?

Jeg arbejdede et sted med 2 Zafiraer, og de brød begge sammen efter 0,5 -
1 år med dyre rep. til følge. Men de blev så godt nok også kørt
rimelig hårdt, så det er ikke sikkert andre mærker havde holdt bedre.
--
Jacob

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 04-11-04 20:23

> Hvordan er Ford Focus mekanisk ?
> Priser på reservedele ?
> Mulighed for selv at skrue lidt i dem ?

Hej Christian
Her kan jeg da lige komme med et indspark.
Rust: Min er jo, som du nok har hørt, ramt af konstruktionsfejlen med rust i
døre + bagklap. Jeg har lige snakket med Fordidag, og det ender med at vi
får skiftet 2 døre + bagklap på garantien. Jeg synes Ford har været meget
fair omkring behandlingen af sagen, vores er jo efterhånden 6 år gammel og
har aldrig fået rusteftersyn eller noget.
Derudover er motoren voldsomt utæt, både olie og kølervæske vælter nærmest
ud af utallige huller, hvilket jeg synes er lidt tyndt efter 150 tkm, men
vores benziner er vist også en noget ældre konstruktion end dieselen, og de
tidligere ejere har vist ikke passet den for godt.
Ellers er en Focus en dejlig bil, kører rigtig godt.
Mvh
Anders O

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-11-04 09:13

"[8260]Anders Olesen" <a_k_olesen@varmpost.com> wrote in message

> [...]
de
> tidligere ejere har vist ikke passet den for godt.
> Ellers er en Focus en dejlig bil, kører rigtig godt.

Jeg har faktisk overvejet en Ford Focus 1,8 TD Ambiente st.car.
Det som afgør valget er at der skal være plads til klapvognen på langs så
hunden også kan være der.
Nogen der har en Focos stationcar som kan tage nogle mål for mig ?