For meget olie og underlig lyd?
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 02-11-04 22:40

Hejsa

Her i weekenden skiftede jeg olie på bilen. Doven, som jeg er, troede jeg,
at jeg kunne huske hvor meget olie, der skulle på i stedet for at slå det
op, og kom til at hælde 5-7 dl for meget på. Jeg har vel kørt 50 km i bilen
siden, men lagde mærke til, at den siger en sjov lyd 1-2 sek. efter jeg
starter den. Det lyder som en rislende å, og vare ca 1-2 sek, så holder det
op. Jeg har efterfølgende tappet noget olie af igen, men den siger det
stadig. Hvad kan det være? Og hvad gør jeg ved det?

mvh Frank

Fra : Olesen

Dato : 02-11-04 22:46

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> op. Jeg har efterfølgende tappet noget olie af igen, men den siger det
> stadig. Hvad kan det være? Og hvad gør jeg ved det?

Lyden er der garanteret kun ved koldstart efter en kølig nats pause ?
Hvis det er tilfældet, så er der ikke ret meget at gøre, og næppe
nødvendigt...

5-7 dl gør intet, og har INTET med lyden at gøre.

Hvilken bil ?

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 02-11-04 22:55

> [...]
>
> Lyden er der garanteret kun ved koldstart efter en kølig nats pause ?
> Hvis det er tilfældet, så er der ikke ret meget at gøre, og næppe

Nej, jeg synes at det kommer hver gang, men jeg vil da lige prøve det af.

> 5-7 dl gør intet, og har INTET med lyden at gøre.

Hvad kan det være? Ved du det?

Den har aldrig sagt det før.

Jeg har godt nok hældt et andet mærke på denne gang, men det er
halvsyntetisk 10W-40, som jeg plejer, så det kan jeg ikke forestille mig har
noget at sige.

> Hvilken bil ?

En Corolla 1,3 XLi fra '90

mvh Frank

Fra : Olesen

Dato : 03-11-04 00:23

> Hvad kan det være? Ved du det?

Ingen anelse faktisk.
Men en 'rå' koldstartslyd accepteres gladeligt idag.
-altså lyden af manglende smørring de første 2-3 sekunder.

> [...]
>
> Jeg har godt nok hældt et andet mærke på denne gang, men det er
> halvsyntetisk 10W-40, som jeg plejer, så det kan jeg ikke forestille mig

Uanset olien, så bør den absolut IKKE få motoren til at klapre,
og en 10w-40 er jo en helt ordinær god olie.

> En Corolla 1,3 XLi fra '90

90% iorden ? *S*...ej..få den checket.
De vil nok sige, det intet betyder, og du blot
skal tøffe videre.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 03-11-04 08:16

> "Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_stofanet.dk> skrev i en meddelelse
>
> 90% iorden ? *S*...ej..få den checket.
> De vil nok sige, det intet betyder, og du blot
> skal tøffe videre.

Har nu fundet ud af, at det nok ikke er olien, men vandet til varmen Ja
dumme mig, men jeg lagde først mærke til lyden her i søndags efter jeg havde
skiftet olie. Sikkert fordi at det er blevet så kodt, at varmen er tændt når
jeg slukker bilen og derfor også når jeg tænder den igen Har prøvet at
tænde med varmen slukket, og så siger den først lyden, når jeg tændere for
varmen.

Men mit spørgsmål er så nu, om det er noget man skal gøre noget ved?

mvh Frank

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 03-11-04 09:30

Frank K. Jensen wrote:
> [...]
> siger den først lyden, når jeg tændere for varmen.
>
> Men mit spørgsmål er så nu, om det er noget man skal gøre noget ved?

Kan det måske være fordi der er en luftlomme i varmeapparatet.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 03-11-04 12:16

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Kan det måske være fordi der er en luftlomme i varmeapparatet.

Jeps, det tror jeg også. Jeg har lige fundet ud af at vandpumpen er utæt :-/
Her for en uges tid siden, hvor jeg ikke havde tjekket vand i lang tid
manglede der lidt. Jeg undrede mig godt nok lidt over det, da jeg ikke
plejer at skal fylde vand på, men nu hvor det var så lang tid siden, at jeg
havde tjekke sidst, så fik den bare lige en lille sjat. Den har jo så nok
manglet vand på et tidspunkt og har fået luft i systemet.

Mange tak for svarene,
mvh Frank

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 02-11-04 22:46

> [...]
> holder det op. Jeg har efterfølgende tappet noget olie af igen, men den
> siger det stadig. Hvad kan det være? Og hvad gør jeg ved det?

Glemte lige:

Det er en Corolla 1,3 XLi fra '90

mvh Frank