/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Vinterklar?
Fra : Hjalte


Dato : 02-11-04 17:57

Hej alle...

Jeg tror snart at jeg skal tage mig en søndag og skifte til vinterdkæk
og ellers bare gøre galanten vinterklar.

Man hvad skal man gøre?

Har i en liste i bruger eller noget?

 
 
TGD (02-11-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 02-11-04 18:06


"Hjalte" <isak@cool.dk> skrev i en meddelelse
news:20ffo0hn898ffea3lh17fhssbn8kkte55c@4ax.com...
> Hej alle...
>
> Jeg tror snart at jeg skal tage mig en søndag og skifte til vinterdkæk
> og ellers bare gøre galanten vinterklar.

Du skal først skifte til vinterdæk når der er sne eller minus grader, i det
her vådeføre er vinterdæk dårligere end sommer/helårs dæk.

> Man hvad skal man gøre?

Drøn op på biblioteket og find en Haynes bog over Mitsubishien, der står
hvad der er at anbefale.

> Har i en liste i bruger eller noget?

På Kadetten følger jeg Haynes.



Allan Møller (02-11-2004)
Kommentar
Fra : Allan Møller


Dato : 02-11-04 18:29

> > Jeg tror snart at jeg skal tage mig en søndag og skifte til vinterdkæk
> > og ellers bare gøre galanten vinterklar.
>
> Du skal først skifte til vinterdæk når der er sne eller minus grader, i
det
> her vådeføre er vinterdæk dårligere end sommer/helårs dæk.


Ikke fordi jeg ved noget om det - men er du sikker på det ?


Mvh. Allan



Olesen (02-11-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 02-11-04 18:39


"Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev i en meddelelse
news:4187c3e9$0$33733$14726298@news.sunsite.dk...


> > (her vådeføre er vinterdæk dårligere end sommer/helårs dæk.)
>
>
> Ikke fordi jeg ved noget om det - men er du sikker på det ?

Vinteræk har størst positiv effekt på sneglatte veje, hvor
den kan 'bide' i sneen/sjappet.

Gummi på vinterdæk er blødt, og kan derfor
gribe ned i sneen, og har lettere ved at slippe
sneen igen.

Helårsdæk klarer jobbet fint et langt stykke.

Min forhjulstrukne Polo var en ørn til
at gå gennem de værste snedybder med
helårsdæk pga. vægten foran, hvorimod
Sierra'en ret nemt sætter sig...har formået
at sidde fast i en snedækket rendesten.:,o)



Roberto Saldo (05-11-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 05-11-04 17:10

Olesen wrote:
> "Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev i en meddelelse
> news:4187c3e9$0$33733$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
>
>>>(her vådeføre er vinterdæk dårligere end sommer/helårs dæk.)
>>
>>
>>Ikke fordi jeg ved noget om det - men er du sikker på det ?
>
>
> Vinteræk har størst positiv effekt på sneglatte veje, hvor
> den kan 'bide' i sneen/sjappet.
>
> Gummi på vinterdæk er blødt, og kan derfor
> gribe ned i sneen, og har lettere ved at slippe
> sneen igen.

Hvis de er ens, men mine sommerhjul er noget bredere (205 og minimalt
mønster) så derfor skifter jeg gerne til vinter (185 lamel) her i nov.

Mvh
Roberto

30 dage i Brasilien er godt imod vinterdepression :)


TGD (07-11-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 07-11-04 21:55


"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:418b96d4$0$86946$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

<KLIP>

> Hvis de er ens, men mine sommerhjul er noget bredere (205 og minimalt
> mønster) så derfor skifter jeg gerne til vinter (185 lamel) her i nov.

Der er jo bare ikke noget sne at bruge mønsteret i



Petersen_Michael (02-11-2004)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 02-11-04 18:47

In news:08Phd.62066$Vf.3033353@news000.worldonline.dk,
TGD <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote:
> "Hjalte" <isak@cool.dk> skrev i en meddelelse
> news:20ffo0hn898ffea3lh17fhssbn8kkte55c@4ax.com...
>> Hej alle...
>>
>> Jeg tror snart at jeg skal tage mig en søndag og skifte til
>> vinterdkæk og ellers bare gøre galanten vinterklar.
>
> Du skal først skifte til vinterdæk når der er sne eller minus grader,
> i det her vådeføre er vinterdæk dårligere end sommer/helårs dæk.

Det er der jo så delte meninger om. Mange anbefaler, at skifte til
vinterdæk, når temperaturen er +6ºC og jeg ved med sikkerhed, at mine
Michelin sommerdæk ikke bider sig fast i en våd vej lige i øjeblikket,
trods det der er mere end 4 mm mønster. Så jeg skifter til vinterdæk, en
af de nærmeste dage (når jeg har fået købt, og monteret nogle nye)
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk


TGD (02-11-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 02-11-04 21:34


"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4187c826$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

<KLIP>

> Det er der jo så delte meninger om. Mange anbefaler, at skifte til
> vinterdæk, når temperaturen er +6ºC og jeg ved med sikkerhed, at mine
> Michelin sommerdæk ikke bider sig fast i en våd vej lige i øjeblikket,
> trods det der er mere end 4 mm mønster. Så jeg skifter til vinterdæk, en
> af de nærmeste dage (når jeg har fået købt, og monteret nogle nye)

Der har lige været en test forrig år der slog fast at vinterdæk først virker
når man kører på is og sne, men at det kun var store dæk (husker ikke
målene) man anbefalede skulle skiftes til vinterdæk.
Konklusionen er at vinterdæks bremselængde er ~20% længere i glatføre, og
eftersom at det danske efterår er vådt så er det ikke kløgtigt at skifte før
der var islag og sne.

Måske du bare skulle skifte dæk for 4 mm er ikke meget.

Mener det er Tom her fra gruppen der ved noget om testen, så han kommer nok
med alt fakta når han ser tråden.



Petersen_Michael (05-11-2004)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 05-11-04 15:57

In news:0bShd.62088$Vf.3035506@news000.worldonline.dk,
TGD <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote:

> Der har lige været en test forrig år der slog fast at vinterdæk først
> virker når man kører på is og sne, men at det kun var store dæk
> (husker ikke målene) man anbefalede skulle skiftes til vinterdæk.
> Konklusionen er at vinterdæks bremselængde er ~20% længere i
> glatføre, og eftersom at det danske efterår er vådt så er det ikke
> kløgtigt at skifte før der var islag og sne.

Nu bekymrer jeg mig mindre om bremselængde, end om styre egenskaber. Mit
behov, er at kunne kører og styre præcist gennem kurver uden at skride,
her er det min erfaring, at vinterdæk bedre holder kursen. Da jeg kørte
Patrol, benyttede jeg mig desuden af 4x4 fordelen, ved hurtig
kurvekørsel i vådt fører.

> Måske du bare skulle skifte dæk for 4 mm er ikke meget.

Det er jo et definitions spørgsmål, og som du måske bemærkede skrev jeg
"mere end 4 mm"

> Mener det er Tom her fra gruppen der ved noget om testen, så han
> kommer nok med alt fakta når han ser tråden.

Det må vi så vente på..
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk


TGD (06-11-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 06-11-04 19:06


"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:418b94a0$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

<KLIP>

> Nu bekymrer jeg mig mindre om bremselængde, end om styre egenskaber. Mit
> behov, er at kunne kører og styre præcist gennem kurver uden at skride,
> her er det min erfaring, at vinterdæk bedre holder kursen. Da jeg kørte
> Patrol, benyttede jeg mig desuden af 4x4 fordelen, ved hurtig
> kurvekørsel i vådt fører.

Vi kan ikke give et generelt råd for eller imod vinterdæk, for mens
vinterdæk er bedst på dage med is eller sne, er sommerdæk bedst på tør og
våd vej. I denne forbindelse er det vigtigt at slå fast, at oplysninger om,
at sommerdæk mister vejgrebet ved temperaturer under 7°C, ikke længere er
gældende. Selv ved lave temperaturer er sommerdæk almindeligvis bedre end
vinterdæk, når vejen er tør eller våd. Det bedste og sikreste dækvalg
afhænger i høj grad af biltypen, kørselsbehovet og om man kan og vil lade
bilen stå, de få dage sneen virkelig vælter ned.

http://www.fstyr.dk/sw992.asp?art_id=739

Ja selv færdselsstyrelsen er enig med mig.

>> Måske du bare skulle skifte dæk for 4 mm er ikke meget.
>
> Det er jo et definitions spørgsmål, og som du måske bemærkede skrev jeg
> "mere end 4 mm"
>
>> Mener det er Tom her fra gruppen der ved noget om testen, så han
>> kommer nok med alt fakta når han ser tråden.
>
> Det må vi så vente på..



Resultat af testen:

http://www.fstyr.dk/sw992.asp?art_id=739



Petersen_Michael (06-11-2004)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 06-11-04 20:16

In news:so8jd.62662$Vf.3089577@news000.worldonline.dk,
TGD <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote:

> http://www.fstyr.dk/sw992.asp?art_id=739
>
> Ja selv færdselsstyrelsen er enig med mig.

>>> Måske du bare skulle skifte dæk for 4 mm er ikke meget.

Enig? Ikke i dit postulat om at 4 mm ikke er meget, fstyr anbefaler min
3mm..

Men lad nu det ligge. Min erfaring siger mig, at jeg med mit
kørselsbehov, og mit kørselsmønster bør kører med vinterdæk, i de kolde
måneder, eller med sprit nye sommerdæk. Ellers kommer jeg sidelæns
rundt..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk


TGD (07-11-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 07-11-04 00:06


"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:418d22e6$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

<KLIP>

> Enig? Ikke i dit postulat om at 4 mm ikke er meget, fstyr anbefaler min
> 3mm..

Ja de anbefaler men ligesom dig har jeg en menning.

> Men lad nu det ligge. Min erfaring siger mig, at jeg med mit
> kørselsbehov, og mit kørselsmønster bør kører med vinterdæk, i de kolde
> måneder, eller med sprit nye sommerdæk. Ellers kommer jeg sidelæns
> rundt..

Ja ja vi lader hån om det videnskabelige



Petersen_Michael (07-11-2004)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 07-11-04 09:37

In news:QNcjd.62706$Vf.3091335@news000.worldonline.dk,
TGD <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote:

> Ja ja vi lader hån om det videnskabelige

Helt seriøst ja. Der er ingen grund til at lave om på noget der virker i
praksis.

Tænk på humlebien, det er videnskabeligt bevist at den ikke kan flyve,
men det har man glemt at fortælle den, så det går nu meget godt
alligevel
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk


Roberto Saldo (05-11-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 05-11-04 17:12

TGD wrote:
> "Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
> meddelelse news:4187c826$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> <KLIP>
>
>>Det er der jo så delte meninger om. Mange anbefaler, at skifte til
>>vinterdæk, når temperaturen er +6ºC og jeg ved med sikkerhed, at mine
>>Michelin sommerdæk ikke bider sig fast i en våd vej lige i øjeblikket,
>>trods det der er mere end 4 mm mønster. Så jeg skifter til vinterdæk, en
>>af de nærmeste dage (når jeg har fået købt, og monteret nogle nye)
>
>
> Der har lige været en test forrig år der slog fast at vinterdæk først virker
> når man kører på is og sne, men at det kun var store dæk (husker ikke

Meget simplifeceret tolkning.

> målene) man anbefalede skulle skiftes til vinterdæk.
> Konklusionen er at vinterdæks bremselængde er ~20% længere i glatføre, og
> eftersom at det danske efterår er vådt så er det ikke kløgtigt at skifte før
> der var islag og sne.

For ens dimensionerede dæk.

> Måske du bare skulle skifte dæk for 4 mm er ikke meget.

Godt råd, sørg altid for at der er godt med mønster på.

> Mener det er Tom her fra gruppen der ved noget om testen, så han kommer nok
> med alt fakta når han ser tråden.

Mvh
Roberto


TGD (06-11-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 06-11-04 19:07


"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:418b974f$0$86946$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

<KLIP>

> Meget simplifeceret tolkning.
Sjovt du siger det for det er samme konklusion færdselsstyrelsen kommer med
http://www.fstyr.dk/sw992.asp?art_id=739



Petersen_Michael (02-11-2004)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 02-11-04 18:10

In news:20ffo0hn898ffea3lh17fhssbn8kkte55c@4ax.com,
Hjalte <isak@cool.dk> wrote:

> Man hvad skal man gøre?
>
> Har i en liste i bruger eller noget?

Silikone på gummilisterne ved dørene, og evt. vinterdæk, det har været
opskriften de sidste 5-6 år, og ikke givet anledning til problemer..

Der ud over mener jeg ikke der er noget specielt.. Jeg servicerer efter
km. stand, og ikke efter vejret. Og fylder sprinklervæske på ved behov..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk


Olesen (02-11-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 02-11-04 18:11


"Hjalte" <isak@cool.dk> skrev i en meddelelse
news:20ffo0hn898ffea3lh17fhssbn8kkte55c@4ax.com...

> Man hvad skal man gøre?

> Har i en liste i bruger eller noget?

Sørg for et sundt batteri.

Gi' gummilister beskyttelse af en art, gerne silikone,
men KUN KUN KUN på gummilisten.

Vask og rengør bilen indvendigt, inden vejret
blir' for surt og koldt til dên slags.

Smør nøglelåsne (hvis de må smøres).

For lakken HAR du vel poleret for nylig ?

Check sprinklerniveau og læg et varmt
tæppe samt en "sports varme-pose" i bagagerummet
hvis du sku' strande et sted.



Q (02-11-2004)
Kommentar
Fra : Q


Dato : 02-11-04 18:50


"Hjalte" <isak@cool.dk> skrev i en meddelelse
news:20ffo0hn898ffea3lh17fhssbn8kkte55c@4ax.com...
> Hej alle...
>
> Jeg tror snart at jeg skal tage mig en søndag og skifte til vinterdkæk
> og ellers bare gøre galanten vinterklar.
>
> Man hvad skal man gøre?
>
> Har i en liste i bruger eller noget?

Jeg plejer at gøre følgende, når der begynder at være nattefrost:

Check batteri
Smør hænglser, låse osv.
Silikone på gummilister omkring dørene
Check kølervædske ( Hvis du normalt kører på vand bør du skifte, så der er
frostsikret)
Undervognsbehandling hvert 2. år ( plejer at checke og lappe de væste huller
i snasket hvert år )
Vinduesviskere checkes og skiftes, hvis de trænger..
Vinterdæk på

/peter



Jan W Nielsen (02-11-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 02-11-04 23:31

> Check kølervædske ( Hvis du normalt kører på vand bør du skifte, så der er
> frostsikret)

Det bør man ikke gøre, da rent vand skader motoren.

Kølervæske beskytter motorens kølekanaler mod korrosion.

/Jan W Nielsen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste