dækstørrelser
Fra : Janus

Dato : 16-05-01 00:35

Lige et spørgsmål fra spørgehjørnet... ændres køreegenskaberne meget, hvis
man skifter et bagdæk fra 150/60 til 150/70 ???

Janus

Fra : Brian Luckow

Dato : 16-05-01 08:39

"Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk> wrote:

>Lige et spørgsmål fra spørgehjørnet... ændres køreegenskaberne meget, hvis
>man skifter et bagdæk fra 150/60 til 150/70 ???

Nu vi snakker om dækstørrelser, så har jeg også et spørgsmål. Min
900'er født med et 120/70 fordæk, men har nu fået sat et 120/60 på.
750 modellen af min, har 120/60 fordæk som standard, og cyklerne vejer
stort set det samme. Hvorfor så denne forskel i dækprofilen? Skulle
der være nogle ulemper forbundet med mit profilskift?

Brian Luckow

Fra : Henry

Dato : 16-05-01 09:51

Ja, det gør de, men om det er godt eller dårligt er en smagssag.

> [...]
> stort set det samme. Hvorfor så denne forskel i dækprofilen? Skulle
> der være nogle ulemper forbundet med mit profilskift?

150 er breden på dækket (surprise) 60 er højden på dækket i procent af
breden, dvs. at dit bagdæk er 90 mm højt med en 60 profil, og 105mm med en
70 profil. Hvilket igen vil medføre at din mc med en 60 profil blivere
lavere, vægten forskydes (lidt) og rullediameteren (omkredsen) på hjulet
bliver mindre = total gearing ændres.

En ændring af profilehøjden alene ændre altså på styregeometrien samt total
gearingen (det medførere yderligere misvisning af hastighed).

Mange ændre bredden fordi det ser "sejt" ud med en bred sut, det kan altså
bare ødelægge køreegenskaberne. Enkelte maskiner, f.eks. TL1000 skulle efter
sigende blive mere styrevillig med en 180 sut frem for den originale 190
sut.

Jeg plejer at være den kedelige type der anbefaler at man holder sig til de
originale størrelser med mindre at man er indstillet på at man kan risikere
at købe noget skrammel der får MC'en til at styre som en pølsevogn, eller at
man virkelig ved hvad man laver.

mvh
Henry

Fra : Allan jørgensen

Dato : 16-05-01 10:10

Henry <henry@mail.removethis.dk> skrev i en
> [...]
risikere
> at købe noget skrammel der får MC'en til at styre som en pølsevogn, eller

jep, men problemet er ihvertfald med janus (og mig) at originalstr. som er
140/60-18 ikke er til at få i de nye dæktyper hvorimod 150/60 og150/70 er
der et rimeligt stort udvalg af.

Allan(fzr600us) som ikke har noget imod 150/60

Fra : Janus

Dato : 16-05-01 12:28

> jep, men problemet er ihvertfald med janus (og mig) at originalstr. som er
> 140/60-18 ikke er til at få i de nye dæktyper hvorimod 150/60 og150/70 er
> der et rimeligt stort udvalg af.

Ja det er det evige problem med de latterlige 18" fælger. Jeg har lige
skrevet en mail til Max import som er DK's eneste importør af Avon dæk, om
de kan skaffe dem i 140/60 eller 150/60 18". De kan i hvertfald skaffe
160/70 18" model AV281 og det var det dæk jeg tænkte på. Det er helt af
individuelle årsager at jeg netop vil vælge Avon dæk.

Janus

Fra : Allan jørgensen

Dato : 16-05-01 13:29

Janus <janusz@kampsax.dtu.dk> skrev i en
> [...]
> 150/70 18" model AV281 og det var det dæk jeg tænkte på. Det er helt af
> individuelle årsager at jeg netop vil vælge Avon dæk.

prisen har vel en del at sige

ellers kan jeg se i mc-nøglen 2000 at man kan få AV281 i 140/60VR18 og ST23
i 150/60ZR18 og 150/70ZR18
men der står intet om dem i 2001 kataloget?

Allan(fzr600us)som snart skifter dæk til bridgestone BT010 både for og bag

Fra : Allan jørgensen

Dato : 16-05-01 09:58

> Lige et spørgsmål fra spørgehjørnet... ændres køreegenskaberne meget,
hvis
> man skifter et bagdæk fra 150/60 til 150/70 ???

tja de ændre sig ihvertfald fra 140/60 til 150/60 den bliver mindre
svingvillig.men det er marginaler synes jeg selv, men mine dæk er jo også
touringdæk

gearingen vil ændre sig,
forskel 150/60 til 150/70
1 gear. 95 + 4 km/t
2 gear. 138 + 7
3 gear. 174 + 8
4 gear. 202 + 10
5 gear. 226 + 11
6 gear. 243 + 11

hmm det gearings program virker vist ikke helt som det skal, når der ikke er
større spring mellem 4-5-6 gear. og så kommer jeg aldrig i nærheden af de
243 km/t i 6 gear maks.230 med mindre min omd.tæller viser for lidt. Har
haft den oppe på 217.5 ved ca 11000 omd så mangler der 500 omd. til det råde
felt, og 500 omd svare til ca 10 km/t.

Allan (fzr600us)som godt ville vide hvilket dæk du har kig på?

Fra : Armand

Dato : 17-05-01 16:40

Allan jørgensen <allan.c.jorgensen@get2net.dk> skrev i en
> Janus <janusz@kampsax.dtu.dk> skrev i en
> gearingen vil ændre sig,
> forskel 150/60 til 150/70
> 1 gear. 95 + 4 km/t
> 2 gear. 138 + 7
> 3 gear. 174 + 8
> 4 gear. 202 + 10
> 5 gear. 226 + 11
> 6 gear. 243 + 11
> hmm det gearings program virker vist ikke helt som det skal, når der
ikke er
> større spring mellem 4-5-6 gear.

Nu ér der betragteligt mindre spring imellem de højeste gear end de
laveste, så det kunne tænkes at mer-hastigheden er afrundet i
decimalerne, hvorved at dine to højeste gear ligger indenfor samme 0,9
km/t (5. gear oprundet?)

Jeg slår lige efter:
Ifølge den gængse dæktabel er der et spring i diameter fra 637mm og til
649mm, hvilket udgør 2,2%.
hastigheden v. fastlagt omdrejningstal, hhv, omdrejningerne ved fastlagt
hastighed, vil blive påvirket med samme samme procentdel og det får jeg
til ca. følgende hastigheder for de enkelte af ovenstående gear:
2 km/t - 2,2 km/t - 3,8 km/t - 4,5 km/t - 5 km/t - 5,4 km/t !

Hertil kommer den effekt at dæk bliver større jo hurtigere de roterer
(radialdæk dog ikke væsentligt); men eftersom dette er en sammenligning
forekommer det jo også med de hidtidige dæk :-/

--
Armand.

Fra : Allan jørgensen

Dato : 17-05-01 22:46

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
> [...]
> til ca. følgende hastigheder for de enkelte af ovenstående gear:
> 2 km/t - 2,2 km/t - 3,8 km/t - 4,5 km/t - 5 km/t - 5,4 km/t !

aha, så ser det da ikke så slemt ud som min beregning. jeg tror lige jeg
skal snakke lidt med forfatteren til det program for den er lidt misvisende.

Allan(fzr600us)som godt tør sætte et 150/70 bagdæk på nu hvis det var.

Fra : Allan jørgensen

Dato : 16-05-01 10:12

Fra : Henry

Dato : 16-05-01 10:14

> [...]
> 243 km/t i 6 gear maks.230 med mindre min omd.tæller viser for lidt. Har
> haft den oppe på 217.5 ved ca 11000 omd så mangler der 500 omd. til det

Hvor måles hastigheden på din MC? Forhjul eller foreste kædetandhjul? Det
vil jo ændre på den omsatte hastighed når rullediameteren ændres - min
gamle VF1000F kunne ca. 280km/t med "modificerede" dæktørrelser
wroooommm rigtig tuning....

Henry

Fra : Allan jørgensen

Dato : 16-05-01 13:14

> [...]
> vil jo ændre på den omsatte hastighed når rullediameteren ændres - min
> gamle VF1000F kunne ca. 280km/t med "modificerede" dæktørrelser

på baghjulet med en sigma bc800 , og den er meget præcis, testet på 1000
m. nul fejlvisning

hvis jeg skulle kigge på mit speedometer ved ca 200 så står sigmaen på 188
kmt.
så jow jeg kan godt få den op på 240 men så er det ikke ægte km/t

Allan(fzr600us)som måler hastigheden på begge hjul

Fra : origo@earthling.net

Dato : 16-05-01 13:55

"Allan jørgensen" <allan.c.jorgensen@get2net.dk> wrote in message

> på baghjulet med en sigma bc800 , og den er meget præcis, testet på
1000
> m. nul fejlvisning
I hvilken hastighet testet du?

JS

Fra : Allan jørgensen

Dato : 16-05-01 14:10

<origo@earthling.net> skrev i en news:9dttb7$dpo$1@sunsite.dk...

> "Allan jørgensen" <allan.c.jorgensen@get2net.dk> wrote in message

> 1000
> I hvilken hastighet testet du?

fra 0 -120 - 0 km/t

Allan(fzr600us)som godt kan huske en tidligere tråd omkring hjulspind på
baghjulet ved høje hastigheder