Fra : Armand

Dato : 15-05-01 23:38

Fra: Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com>
Emne: Re: Mit første olieskift
Dato: 15. maj 2001 16:36

Nemlig. Der gemmer sig lidt olie i filteret, og derfor bør du ikke
montere
bundskruen før du har afmonteret filteret. Nu kan jeg ikke lige se om du
lader den dryppe af ved bundskruen, men hvis du næste gang prøver at
vente
med at montere bundskruen indtil du afmonterer filtret, vil du se at der
kommer en lille sjat olie ud igen. Jeg ved ikke lige hvorfor, men sådan
er
det på de fleste motorcykler.

Det er det olie der står imellem pumpen og filteret, som får lejlighed
til at løbe tilbage når der "kommer luft til"!
I mine øjne er det egentlig en fejl at man derved tapper oliesystemet
helt og holdent :-/
Man kan dog kompensere for det ved at fylde filteret så godt man kan
inden montage, samt evt. køre olietryk på inden(!) at man genindsætter
(de nye) tændrør, hvorved motoren (= krumtappen) ikke er under
kompression samt er i fare for pludselig opstart med for mange
omdrejninger :-/

--
Armand.

Fra : Adam Christensen

Dato : 16-05-01 07:12

> [...]
> til at løbe tilbage når der "kommer luft til"!
> I mine øjne er det egentlig en fejl at man derved tapper oliesystemet

Hmm... der står nu også i manualen at bundskruen skal skrues i, før filteret
skiftes.

--
Adam (lidt forvirret nu)
SV650S

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-05-01 15:44

"Adam Christensen" <adam_christensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hmm... der står nu også i manualen at bundskruen skal skrues i, før
filteret
> skiftes.

Ja, jo, men når vi taler olieskift, så er det jo ikke sådan at der er noget
som er helt tørt nøste gang man starter motoren, så det tager den altså ikke
skade af - hvis man har haft motoren adskilt og monteret nye dele (eks:
stempler eller knastaksel) ville der være risiko for opstart med tørt metal,
og det ville være noget skidt.
Ved alm. olieskift kan det nu ikke skade at få den sidste sjat snask med ud.

Rittig