Ødelagt forkroming
Fra : Martin Schyth

Dato : 28-10-04 11:33

Hej,

Er der nogen af de kloge hoveder herinde som har en god idé til hvad man
kan gøre når nu producenten af ens MC har valgt at forkrome fælgene, og
nu er det så begyndt at krakkelere...

Kan man selv gøre noget, eller er det den bitre vej til maleren, og evt.
finde en maling istedet for krom?

På forhånd tak....

/Martin

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-10-04 13:18

Martin Schyth wrote:
> [...]
> fælgene, og nu er det så begyndt at krakkelere...
>
> Kan man selv gøre noget, eller er det den bitre vej til maleren, og

Du kan stoppe ulykken ved at reparere med grunder og sølvgrå lak - men det
er selvfølgelig ikke så pænt. Hvis de skal repareres rigtigt skal fælgene
uden eger og nav nok forbi et metalsliberi og et forchromningsbad => dyrt.
Alternativet er nye fælge, eller evt. brugte hjul fra Ebay. Har du overvejet
om støbte hjul kunne være pænt på din model? Det er måske muligt at finde
nogen der passer (hvilken cykel taler vi om?)

--
vh
Torben Scheel

Fra : Jørgen Aaris

Dato : 29-10-04 22:54

En forkromningsvirksomhed har fortalt mig, at man kan tage gammelt krom af
elektrolytisk uden slibning. I mit tilfælde er der tale om alufælge på en
Honda V65, som desværre er blevet forkormet yderst på fælgen, men som nu er
ved at skale lidt af pletvis. Jeg satser på at få forkromningen af og så
polere fælgen i stedet.

Fra : Psypher

Dato : 30-10-04 10:49

"Jørgen Aaris" <aaris@post11.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> ved at skale lidt af pletvis. Jeg satser på at få forkromningen af og så

Det er dejligt med polere fælge men man skal regne med at det ses meget nemt
når de er blevet
beskidte (olie fra kæde eksempelvis) Det skulle efter sigende ikke ses nær
så nemt på forkromede fælge,
ligeledes skulle det være nemmer at rengøre forkromede fælge Jeg vil gerne
have mine alu fælge forkromet
men kan ikke rigtig finde nogen steder i dk hvor det gøres.

Er der nogen der har et link, eller en adresse??

Mvh Lars

Fra : Jørgen Aaris

Dato : 30-10-04 14:18

"Psypher" <ask@for.it> skrev i en meddelelse

> [...]
> have mine alu fælge forkromet
> men kan ikke rigtig finde nogen steder i dk hvor det gøres.
>
> Er der nogen der har et link, eller en adresse??
Ja:
ÅK Chrom A/S
Axel Kiers Vej 38
8270 Højbjerg, tlf 86296788
Firnaet har oplyst mig, at der er måneders ventetid her i vinterperioden,
hvor mange skal have den slags lavet.

Fra : Richard

Dato : 30-10-04 17:51

Psypher wrote:
> Det er dejligt med polere fælge men man skal regne med at det ses meget nemt
> når de er blevet beskidte (olie fra kæde eksempelvis)

Hørt - og intet skjuler snavs så godt som sorte fælge. Det stod lysende
klart, hvor hurtigt blanke alufælge ser snavsede ud, selv ved kørsel på
tørre veje, da jeg anskaffede den kædetrukne GB500
Havde indtil da ingen idé om, hvor meget fælgrengøring jeg havde undgået
i de 5 foregående år qua VFS'ens sorte fælge...

> Det skulle efter sigende ikke ses nær så nemt på forkromede fælge,

Så få dem sort-forchomede, sort-brunerede eller hvordan de nu lægger den
metallisk sorte blanke belægning på fx lydpotter som VFS'ens

> ligeledes skulle det være nemmer at rengøre forkromede fælge

Nåeh, rengøring af alufælgene er nu ikke så slem, en klud med lampeolie
eller i grovere tilfælde WD40 efter hver tur holder støvet væk og
bevarer glansen. Husk bare at tørre dem over inden udturen, så de ikke
fanger støv

Men egerne - det er en helt anden, træls historie...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Psypher

Dato : 31-10-04 08:05

> [...]
> fanger støv
>
> Men egerne - det er en helt anden, træls historie...

Har en CBR954RR Fireblade ´02 Den har fået poleret fælgene, jeg vil mene at
det er noget irreterende
hvis man gerne vil have at fælgene skal være helt blanke, så må der autosol
og en den
knofedt til har ligeledes monteret Scottoiler og det gør jo så at fælgene
bliver meget nemt beskidte,
jeg har ihvertfald overvejet kraftigt at få dem forkromet (skal lige have
ringet til dem der i Højbjerg)
men selvfølgelig vil det altid være nemmere at holde en sort fælg pæn, jeg
kan bare godt lide at de skinder

Mvh Lars

CBR954RR Fireblade
(Nye billeder på vej, efter en grundig tur hos maler)

http://www.dfmc.dk/?id=562

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-04 10:02

Psypher skrev i meddelelsen
<41848e80$0$182$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> [...]
>ringet til dem der i Højbjerg)
>men selvfølgelig vil det altid være nemmere at holde en sort fælg pæn, jeg

Krom på aluminium er noget lort, been there, det holder ikke. I øvrigt
samler en kromfælg lige så meget olie og kædefedt som en malet/alufælg, det
syner blot ikke så meget på den mørkegrå farve, Honda har for vane at bruge
til fælge.

Og, nok vigtigst, en alufælg kan poleres når den er blevet grim, en
forkromet alufælg, der så småt er begyndt at "skalle" af skal tilbage til
"kilden" og have kromen fjernet elektrolytisk.

mvh
Orla

Fra : Richard

Dato : 31-10-04 10:55

Psypher wrote:

> Har en CBR954RR Fireblade ´02 Den har fået poleret fælgene, jeg vil mene
> at det er noget irreterende hvis man gerne vil have at fælgene skal være
> helt blanke, så må der autosol

Får du ikke fine ridser i fælgene, når du bruger Autosol? - jeg har fundet
et pudsemiddel med meget finere korn, der ikke ridser på hverken chrom
eller alu. Konsistensen er nærmest som tandpasta, og det virker osm om det
efterlader en beskyttende hinde. meget anbefalelsesværdigt. Navnet er
Autoglym Metal Polish, det kan købes fra Autoglym's danske importør - som
nævnt i en tidligere besked herinde - i Odense eller i UK; billigst i div.
eBay shops, især hvis man køber det i krukker i stedet for tuber

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Psypher

Dato : 31-10-04 20:30

"Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> nævnt i en tidligere besked herinde - i Odense eller i UK; billigst i div.
> eBay shops, især hvis man køber det i krukker i stedet for tuber

Har endnu ikke prøvet autoglym, kunne godt være der skulle investeres lidt.
Har set at de handler fælge på ebay.com der er blevet forkromet,
der koster de ca $600 og det er jo overkommeligt, dog vil jeg være pænt ked
af det hvis
de skaller af.

Mvh Lars

Fra : Armand

Dato : 31-10-04 17:48

Jørgen Aaris <aaris@post11.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4182bc14$0$59004$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> Honda V65, som desværre er blevet forkormet yderst på fælgen, men som nu >er

Endnu et bevis på at krom og aluminium ikke er en særlig god ide :-|

--
Armand.

Fra : Martin Schyth

Dato : 01-11-04 12:15

> [...]
> om støbte hjul kunne være pænt på din model? Det er måske muligt at finde
> nogen der passer (hvilken cykel taler vi om?)

Det er en BMW cruiser, med eger og det hele, så vidt jeg ved er det alu
fælge inden under. Og krekkeleringen er ikke blevet stoppet i tide, og
det gør jo så fælgene rigtigt grimme nu desværre.

At investere i en hel gang slibning, grunder og ny forkromning ser jeg
ikke som en løsning, da jeg slet ikke tror det er til at betale..

Men jeg vil da lige forsøge med det produkt der er blevet forslået
længere nede i tråden...

/Martin