Vinter opbevaring udenfor under halvtag..
Fra : Kasper friis

Dato : 26-10-04 10:59

Kan man godt bare opbevare sin MC udenfor under halvtag vinteren igennem?
den tager vel ikke skade af en smule frost en gang imellem? :)

og alle de der ting man skal gøre inden vinter, er de fleste af dem
nødvendige, jeg tænker på folk der har bil, skifter jo ikke olie og alt
muligt andet før det bliver vinter, og bilen kører trods alt hele vinteren..

Skal gøre opmærksom på der er tale om en helt ny MC, olie er skiftet ved
1000 km service i sep. og har kørt under 1500 km siden,

og skal batteriet tages af?,

Bare nogen ting jeg har undret mig over, men okay det er jo mit første år
Som MC'ist, jeg kan jo kun blive klogere :)
--
Kasper Friis
ZX6R 636 04 i Kawa grøn :)

Fjern "FJERN" inden reply til mig

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-10-04 12:40

Kasper friis wrote:

1) Læs først de andre indlæg om vinteropbevaring.

> Kan man godt bare opbevare sin MC udenfor under halvtag vinteren
> igennem? den tager vel ikke skade af en smule frost en gang imellem?
> :)

2) Nej, frost er ikke farligt i sig selv. Den evindelige fugt er det der gør
din alu og chrom anløben - men det kan sikkert begrænses meget ved en
fornuftig overfladebeskyttelse. Hvilken? -> pkt. 1. Desuden danner
temperatursvingninger kondens i din tank og alle andre hulrum (stellet,
f.eks.)

> [...]
> nødvendige, jeg tænker på folk der har bil, skifter jo ikke olie og
> alt muligt andet før det bliver vinter, og bilen kører trods alt hele

3) Min MC er 20 år og ikke rusten, min bil er 9 og rusten.

> Skal gøre opmærksom på der er tale om en helt ny MC, olie er skiftet
> ved 1000 km service i sep. og har kørt under 1500 km siden,

4) Du tjener udgiften til en vinteropbevaring ind i øget gensalgsværdi på en
så ny maskine. Derudover er der syren i den brugte olie der angriber din
motor hele vinteren.

> og skal batteriet tages af?,

5) -> Pkt 1.

> Bare nogen ting jeg har undret mig over, men okay det er jo mit
> første år Som MC'ist, jeg kan jo kun blive klogere :)

6) Er din MC en brugsting der afskrives 100% på 6 år, så opfyld alene alm.
service. Er du derimod glad for den og er det måske endda en hobby for dig
er der ikke noget der er for godt til den. Your choice..

7) Check lige brandforsikringen hvis du vælger en opbevaring ude i byen -
der er futtet besynderligt mange MC lagre af sidste vinter

--
vh
Torben - der planlægger at opbevare MC'en i en kold garage over vinteren når

Fra : M. Hoey

Dato : 26-10-04 13:29

Hej Kasper

Går ud fra at det er din fine nye Kawa 636 der er snak
om!

Hvis det var min så stod den inde ved siden af sengen, eller som minumum i
en garage så den stod trygt væk fra vind og vejr! Du kan ikke undgå at
aluminiumen og boltene vil have tendens til at blive medtaget ved at stå
udenfor igennem en vinter, og det er synd med så dyr en cykel, eller også er
der nogen der kommer for let til pengene :-/

Se om du som minimum kan få skaffet en garage til den, så ville jeg blive
glad på cyklens vegne!

Mvh.

M. Hoey
Suzuki GT750A 1976
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=355

Fra : Kasper friis

Dato : 26-10-04 15:37

> [...]
> er der nogen der kommer for let til pengene :-/
>
> Se om du som minimum kan få skaffet en garage til den, så ville jeg blive

Ja det er min 636, og jeg har også gået sådan og kigget efter nogen der
havde garage eller lign, som kunne opbevare den, men indtil videre har jeg
ikke fundet noget.. (overvejede faktisk og trække den op af køkkentrappen og
ind i lejligheden, men tror sku kæresten skrider hvis jeg gør det *G*)

Så kunne man få den opbevaret hos div motorcykel forhandlere, værksteder og
lign, men er lidt i tvivl når de skriver, står i opvarmet lokaler, altså
hvordan ved jeg nu også at den gør det, de kunne jo lige så godt bare stille
den udenfor, og trække den ind, 1 døgn før jeg afhenter den..

Så er der mine forældres have med overdækket tarasse, den er bare åben, men
den står godt i læ for sne og regn, men stadig ude i frosten, det er mit
hidtil bedste sted jeg har fundet, kan man ikke dække den ind i sådan en
autogarage man kan købe, så kan den vel godt stå udenfor.. det svare jo lidt
til en normal garage som ikke er opvarmet eller hva??

Kasper friis
ZX6R 636 04

Fra : Steen E.

Dato : 26-10-04 16:31

> [...]
> dække den ind i sådan en autogarage man kan købe, så kan den vel godt
> stå udenfor.. det svare jo lidt til en normal garage som ikke er

Har haft Honda'en stående på sådan en overdækket terrasse vinteren
igennem, fuld benzintank, nyvokset og silikone på plastik og gummi (ikke
håndtag og sæde!), batteri inde og opladet et par gange, lidt olie i
cylindrene.

Så ud som ny når foråret kom.

Det er vigtigt med god ventilation og ikke altfor store
temperatursvingninger aht. kondens.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-10-04 17:01

Kasper friis skrev:

> køkkentrappen og ind i lejligheden, men tror sku kæresten skrider hvis
> jeg gør det *G*)

Det kan jo så kun blive hendes problem jo

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Richard

Dato : 26-10-04 20:53

Kasper friis wrote:

> [...]
> autogarage man kan købe, så kan den vel godt stå udenfor.. det svare jo lidt
> til en normal garage som ikke er opvarmet eller hva??

Når det nu ikke kan være anderledes så sprøjt blot cyklen godt ind i
vintervoks - dog ikke bremseskiverne - hvilket på en kåbecykel vel
nødvendiggør, at kåben bliver afmonteret for at du kan komme ind i alle
krogene.
Tag sæde og andre dele af skum med indendøre ligesom batteriet, som du
sætter til en lader med vedligeholdelsesfunktion som beskrevet.
Læg en mc-garage over cyklen og lav et eller andet, der øger afstanden
fra cyklen til garagen aht den kondens, der uvægerligt vil fotættes på
indersiden af mc-garagen.
Sørg for, at garagen sidder fast - om nødvendigt kan du samle den med en
snor eller stang under motoren, fx en renseristålbøjle, hvor krogen og
1/3 af skulderstiverne er afklippet.
Check hver 2. måned, at vintervoksen er intakt - nogle typer fordamper
langsomt og er helt væl efter 3-4 mdr. - og giv den et nyt lag. Jeg
bruger selv Motorex Protect&Shine 645 som vintervoks - se mine indlæg om
vintervoks fra de seneste 4-5 år om dens fortræffeligheder

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Boye Wildt

Dato : 26-10-04 16:26

Put MCen i en plastpose. Det lyder som en vittighed, men Zerust Motorcycle
bag, er en løsning til udendørs vinteropbevaring. Se www.zerust.co.uk eller
den danske forhandler www.duelco.dk pris for et stk. er 1750,- + moms. Du
kan også ringe til Marcus Holm på tlf. 98189608 for at få mere at vide

Boye Wildt

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-10-04 20:16

"Kasper friis" <pizzabagerFJERN@mobil.dk> writes:

> Kan man godt bare opbevare sin MC udenfor under halvtag vinteren
> igennem? den tager vel ikke skade af en smule frost en gang
> imellem? :)

Du køber en mc til langt over 100k og så vil du ikke give nogle få
hundrede for at få den vinteropstaldet (og i sikkerhed for tyve). Jeg
forstår dig ikke, og jeg er selv temmeligt nærig

Nåja, min egen Fazer ryger ind ved siden af sengen hver vinter
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>

Fra : klaus kristensen

Dato : 26-10-04 20:32

du fortjener ikke at eje en grøn kawa hvis du lader den stå halvt udenfor en
hel vinter. som det er skrevet af andre så har du betalt over 150 store for
frøen og så bliver du nærig over et par tusinde for en fornuftig opbevaring.
skam dig!!
hvor er det typisk dansk - du har vel heller ikke tænkt dig at køre med
regummierede dæk fra 'hjulcentret' (som har skiftet til et svært navn) for
et spare et par hundrede dask? afsted det går til nærmeste fornuftige
opbevaring og betal ved kasse 01.

kør forsigtigt de næste par dage inden du pakker frøen væk for i år.

klaus

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-10-04 09:09

klaus kristensen wrote:

> kør forsigtigt de næste par dage inden du pakker frøen væk for i år.

Hov, hov! Der er over en måned tilbage af sæsonen - 12,96% for at være
præcis

vh
Torben

Fra : Kasper friis

Dato : 27-10-04 15:57

Fandt en Løsning, mit kælderrum som jeg i forvejen havde bestemt mig for den
hverken kunne være i eller køres ned i pga de smalle gange, kan nok godt
lade sig gøre alligevel..

Dvs der er ikke varme direkte, men varmerør og varme fra lejlighederne oven
på.. så der er aldrig under 5 grader dernede.. temp er rimelig stabil og der
er helt tørt...

hva med det, der behøver vel ikke være 20 grader før den befinder sig ok? :)

Kasper Friis
ZX6R 636 04 i Kawa grøn :)

Fra : Richard

Dato : 27-10-04 22:21

Kasper friis wrote:

> Dvs der er ikke varme direkte, men varmerør og varme fra lejlighederne oven
> på.. så der er aldrig under 5 grader dernede.. temp er rimelig stabil og der
> er helt tørt...

Udmærket, så giver du den bare en let gang vintervoks over det hele som
nævnt - eller nøjes med at vokse lakken godt, smøre de blanke metaldele
ind i WD40 el.lign, gummidele i silicone, tager batteriet med op til
laderen og kigger så ned til dyret indimellem og glæder dig til næste
sæson

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : anders majland

Dato : 28-10-04 07:54

> Fandt en Løsning, mit kælderrum som jeg i forvejen havde bestemt mig
> for den hverken kunne være i eller køres ned i pga de smalle gange,
> kan nok godt lade sig gøre alligevel..

Det er ikke lovligt* - så sørg for at putte den derned på et tidspunkt
hvor risikoen for at møde naboer er minimal.

* Noget med brandhensyn. Jeg kan ikke huske den præcise forklaring men
jeg har fået registreringspligtige køretøjer "smidt ud" af 2 forskellige
kældre.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 28-10-04 08:08

> * Noget med brandhensyn. Jeg kan ikke huske den præcise forklaring men
> jeg har fået registreringspligtige køretøjer "smidt ud" af 2
> forskellige kældre.

Jeg har haft min gamle XJ 600 i en kælder. Der havde jeg pillet tanken af,
og opbevarede den i et skur. Det gav ingen problemer med viseværten der var
brandmand.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Kasper friis

Dato : 28-10-04 10:27

> [...]
> og opbevarede den i et skur. Det gav ingen problemer med viseværten der

Nææ jeg kan vel pille tanken af så er der vel ingen fare..?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-10-04 17:50

> [...]
> temp er rimelig stabil og der er helt tørt...
> hva med det, der behøver vel ikke være 20 grader før den befinder sig

Næh, det er faktisk bedre med 5 grader end 20 grader. Ved den lave
temperatur sker evt. kemiske reaktioner langsommere, og 5 grader er slet
ikke koldt nok til at en MC kan tage skade på nogen måde.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Brian Laursen

Dato : 27-10-04 16:38

Kasper friis wrote:
> [...]
> Skal gøre opmærksom på der er tale om en helt ny MC, olie er skiftet
> ved 1000 km service i sep. og har kørt under 1500 km siden,

HULK ville du bryde dig om at sove i nattefrsot?? Nej vel.. Behandel dine
skat som var det din kæreste.. Ind i varmen.. tsk tsk. am man i det hele
taget kunne komme i tanke om at tænke på at spørge om det?? tsk tsk tsk tsk

--
Venlig Hilsen

Brian W. Laursen
Honda cbr1100 double X " Til Salg"