Tanktaske - afstand fra magneter til kredi~
Fra : anders majland

Dato : 25-10-04 18:18

Jeg har købt mig en brugt tanktaske. På toppen af den er en
plastiklomme til kort - og den er egenligt også velegnet til lige at
have de benzinkort mm ved hånden der skal bruges på turen - Men er det
en god ide med ~15cm til magneterne der holder den på plads på tanken ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-10-04 18:47

> [...]
> have de benzinkort mm ved hånden der skal bruges på turen - Men er det
> en god ide med ~15cm til magneterne der holder den på plads på tanken

Når magneten sidder på tanken, er den 'kortsluttet' og magnetfeltet omkring
den er meget lille. Samtidig skal der et ret kraftigt magnetfelt til for at
få et kreditkort ødelagt, så alt ialt kan jeg ikke se at det skulle kunne
give problemer. Jeg har endda prøvet (ved et uheld) at have mit dankort
liggende i en lomme sammen med en stor neodymium-magnet, en jeg havde pillet
ud af en defekt harddisk. Dem der kender dem, ved at de er pænt kraftige.
Men det tog mit dankort altså ingen skade af.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ole Hansen

Dato : 25-10-04 21:26

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> ud af en defekt harddisk. Dem der kender dem, ved at de er pænt kraftige.
> Men det tog mit dankort altså ingen skade af.

Jeg vil væde 12 ører på, du læser Dan's Data (Hvis ikke, så læs den
her http://www.dansdata.com/magnets.htm)

> signing off.. Martin Sørensen

--
Ole Hansen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-10-04 21:41

> Jeg vil væde 12 ører på, du læser Dan's Data

Nå, så har du tabt 12 øre(r?).

> (Hvis ikke, så læs den her http://www.dansdata.com/magnets.htm)

Ser da meget hygsomt ud. Sådan nogle magneter er også sjove..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ole Hansen

Dato : 26-10-04 09:15

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> writes:

> Nå, så har du tabt 12 øre(r?).

Æv.. Nå, dem må du få hvis vi støder ind i hinanden en dag :)

> Ser da meget hygsomt ud. Sådan nogle magneter er også sjove..

Meget! :)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-10-04 22:19

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> writes:

> Jeg har endda prøvet (ved et uheld) at have mit dankort liggende i
> en lomme sammen med en stor neodymium-magnet, en jeg havde pillet ud
> af en defekt harddisk.

Der er dog ingen garanti for at dankort ikke kan slås ihjel af
magneter. En kammeret fik sit ødelagt, da hans mor bestemte sig for at
sætte det fast på køleskabet med en magnet.

Jeg har også selv fået ødelagt et dankort, og jeg mistænker det for at
skyldes at jeg i et at mine tankeløse øjeblikke havde smidt det i
bunden af tanktasken. Normalt smider jeg det/pungen i kortlommen, og
så er der ingen problemer.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>

Fra : Lasse L

Dato : 26-10-04 10:37

jeg kan tilslutte mig skaren af folk der har fået ødelagt dankort af
tanktasker.... mine kort lå i bukselommen...og der var ikek et eneste der
virkede ved første tankstop i tyskland....så det blev på karins kort resten
af turen ...det har sæfølig også sine fordele...

Lasse
Mille - til salg....

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-10-04 16:55

> [...]
> der virkede ved første tankstop i tyskland....så det blev på karins
> kort resten af turen ...det har sæfølig også sine fordele...

Lyder som om jeg må revurdere min opfattelse af magnetstribens holdbarhed.
Jeg må have været heldig..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-10-04 09:24

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> neodymium-magnet, en jeg havde pillet ud af en defekt harddisk. Dem
> der kender dem, ved at de er pænt kraftige. Men det tog mit

Hæ, jeg har engang slettet alle mine 5 1/4" C64 floppyer ved at lægge dem på
TV'et for derefter at tænde :-/
SÅ fik jeg en fornuftig interesse..

--
vh
Torben

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 28-10-04 12:30

> Hæ, jeg har engang slettet alle mine 5 1/4" C64 floppyer ved at lægge dem

> TV'et for derefter at tænde :-/
> SÅ fik jeg en fornuftig interesse..

Lyder ret vildt... Jeg syntes ellers, at der skulle en god portion held til
at slette det ragelse på denne måde! Jeg har også forsøgt, med en god
kraftig magnet, det krævede nærkontakt, så der skal altså ret meget til.

Engang læste jeg i en bog, at nogen havde forsøgt at placere et... (ja, det
var så et spolebånd) et x antal cm fra en elektromagnet (der normalt blev
brugt til at løfte skrotbiler)... kun ganske få % af lydinformationen blev
svækket.

Hilsen
Lars

Fra : Ole Hansen

Dato : 28-10-04 12:58

"Lars T. Thomsen" <oz0ltt@ofir.deltakilo> writes:

> [...]
> brugt til at løfte skrotbiler)... kun ganske få % af lydinformationen blev

Hvad mon der sker med data gemt digitalt, hvis der ryger nogle få
procent? :)

--
Ole Hansen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 28-10-04 17:56

> Hvad mon der sker med data gemt digitalt, hvis der ryger nogle få
> procent? :)

LOL ja... dén var jeg selv udenom!
Pointen var blot, at svækkelsen ikke var enorm. Så der skal nok betydelig
mere til, før påvirkningen ligefrem får byttet om på ekstremerne 0 og 1.

Hilsen
Lars

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 28-10-04 15:01

"Lars T. Thomsen" <oz0ltt@ofir.deltakilo> wrote:

>Lyder ret vildt... Jeg syntes ellers, at der skulle en god portion held til
>at slette det ragelse på denne måde! Jeg har også forsøgt, med en god
>kraftig magnet, det krævede nærkontakt, så der skal altså ret meget til.

Det hjælper nok noget at TV'et har en degauss-funktion, som skal
afmagnetisere skyggemasken når apperatet tændes. Samme funktion kan
man udføre manuelt på visse billedrørs-computermonitorer.
Degauss-funktionen laver så vidt jeg ved et ret kraftigt vekslende
magnetfelt, og dét kan godt slette magnetkort m.m.

> [...]
>brugt til at løfte skrotbiler)... kun ganske få % af lydinformationen blev
Men hvis det er et fast magnetfelt - og det vil det være, hvis man
skal løfte biler med det - så er det ikke så destruktivt. Det er meget
værre, hvis man sætter vekselstrøm til sin elektromagnet.

Jeg har prøvet at slette videobånd (dvcpro - et professionelt,
digitalt format) med en bulk eraser som denne her:
http://www.rtico.com/verity/v880.html
Efter to hurtige ture på transportbåndet, er der intet billede
tilbage. Det analoge, langsgående lydspor på båndet, kan der dog ofte
høres rester af selv efter sletning.

--
Kåre

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 28-10-04 12:24

Hej Martin,

> Når magneten sidder på tanken, er den 'kortsluttet' og magnetfeltet
omkring
> den er meget lille.

Se! Dén nægter jeg, at tro på!
Magnetfeltet forsvinder på bagsiden ligesom et Faradaybur, men på oversiden
har man altså stadig fin en magnet (måske endda mere destruktiv end før,
pga. spredningen af feltet). En jernplade i helt bunden af tasken, kunne
muligvis sikre dankortet.

> [...]
> ud af en defekt harddisk. Dem der kender dem, ved at de er pænt kraftige.
> Men det tog mit dankort altså ingen skade af.

Næsten usandsynligt eller bare: ret heldigt!

Hilsen
Lars

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-10-04 17:17

> [...]
> destruktiv end før, pga. spredningen af feltet). En jernplade i helt
> bunden af tasken, kunne muligvis sikre dankortet.

Plejer sådan nogle magneter ikke også at være kapslet ind i metal på
oversiden? Fabrikanterne er vel klar over at folk kunne tænkes at kaste
disketter, kreditkort m.v. ned i sådan en taske? Men ok, der er jo flere
herinde der har fået ødelagt kreditkort i en tanktaske, så det er nok ikke
noget der tænkes så meget over fra fabrikanternes side, ihvertfald ikke
alle.

> Næsten usandsynligt eller bare: ret heldigt!

Heldig ja, det har jeg så fundet ud af her i tråden.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-10-04 10:20

Martin Sørensen wrote:
> [...]
> jo flere herinde der har fået ødelagt kreditkort i en tanktaske, så
> det er nok ikke noget der tænkes så meget over fra fabrikanternes

Jeg tror de bedste af dem svinger sig op til at advare om det. Ingen af dem
vil garantere dine magnetiske data, uanset hvad de lægger i, så for kunden
vil det alligevel bare være en dyrere taske der ikke er garanteret bedre end
den billige = intet salg.

--
vh
Torben

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 29-10-04 11:51

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> writes:

> [...]
> for kunden vil det alligevel bare være en dyrere taske der ikke er
> garanteret bedre end den billige = intet salg.

Der må være noget i hele denne debat jeg overser... Har alle i der har
fået ødelagt et kreditkort i/af tanktasken haft det løst liggende i bunden
af tasken?

Jeg har aldrig (siger og skriver aldrig) fået ødelagt et kreditkort i
tanktasken. Tanktasken sidder med nogle gode magneter. Tasken er som
regel fyldt med en del forskellige rare ting at have med. En ekstra
t-shirt, baglyspærer, lommelygte, kort, nød-cola, lidt værktøj, strips,
ørepropper, osv.

Oven på dette lille lager ligger cigaretterne, telefonen og min pung,
inkl. kreditkort.

Jeg har nok bare svært ved at forestille mig hvad andre kører rundt med
i deres tanktaske

--
Mikkel | Today is a good day. Not because anything wonderful
motortosse.dk | is happening, so much, but because my definition of

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-10-04 20:28

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> writes:

> Plejer sådan nogle magneter ikke også at være kapslet ind i metal på
> oversiden?

Ikke i min Held (der i øvrigt er som ny efter 50k kms hård brug).

Fra : Kim Olsen

Dato : 25-10-04 19:18

Men er det
> en god ide med ~15cm til magneterne der holder den på plads på tanken ?
>
> --
> Anders dot Majland at jyde dot dk
> email address in header is not valid

Hej Anders

På mit arbejde ser vi mange kort ødelagt af små magnetlåse i dametasker og
punge, og uden at kende "sikkerhedsafstanden" vil jeg tro at 15 cm til en så
stor magnet er i underkanten.
De nye chipkort påvirkes ikke, men da de alle endnu har en magnetstribe så
kan de altså ødelægges alligevel.

Tag betalingskortet i en af lommerne i køredragten -og nøjes med vejkort mv
i tanktasken.

Hilsen

Kim Olsen

Fra : Eg Egemarke

Dato : 25-10-04 21:14

Du skulle hellere tage og passe på ikke at lægge tasken på jorden mm da den
"hapser" alverdens små magnetiske sten og skidt som sætter sig fast på
magneterne og dernæst ridser tanken !!!

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-10-04 21:42

> Du skulle hellere tage og passe på ikke at lægge tasken på jorden mm
> da den "hapser" alverdens små magnetiske sten

Hvad er magnetiske sten?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-10-04 09:25

Martin Sørensen wrote:

> Hvad er magnetiske sten?

Sten der indeholder jernmalm. Har du i øvrigt aldrig hørt om glasmagneter?
0

--
vh
Torben

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-10-04 16:58

> Sten der indeholder jernmalm.

Magnetit? Findes det rundt omkring?

> Har du i øvrigt aldrig hørt om glasmagneter? 0

Det må jeg sige nej til, ikke før nu ihvertfald.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-10-04 16:59

> Magnetit? Findes det rundt omkring?

Nu mente jeg på gaden, jorden m.v. Troede kun det fandtes i større
underjordiske ophobninger.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Squish

Dato : 26-10-04 17:53

Martin Sørensen wrote:

> Nu mente jeg på gaden, jorden m.v. Troede kun det fandtes i større
> underjordiske ophobninger.

Der kan vel ligge så meget andet.. metalstumper/støv som kan give nogle
grimme ridser i lakken.. :-/

--
Squish (Som hár været der! )
CB400F

Fra : Tommy Nielsen

Dato : 26-10-04 22:25

"Squish" <hs304FJERN@hotmail.com> wrote in message

> Der kan vel ligge så meget andet.. metalstumper/støv som kan give nogle
> grimme ridser i lakken.. :-/
>
> --
> Squish (Som hár været der! )
> CB400F

Jaeh...altså alene tanktasken i sig selv kan godt beskadige lakken pga de
mange små vibrationer - uanset hvor påpassselig man er med at fjerne snavs.
Men det er selvfølgelg mest synligt på en nylakeret tank. Jeg ville ikke
smække en tanktaske på en splinterny tank (igen

MVH

Tommy

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-10-04 20:25

"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> writes:

> Du skulle hellere tage og passe på ikke at lægge tasken på jorden mm
> da den "hapser" alverdens små magnetiske sten og skidt som sætter sig
> fast på magneterne og dernæst ridser tanken !!!

....og 5 cm lunser af tintorstålspæle. *host*

Fra : Eg Egemarke

Dato : 26-10-04 21:24

He tænker på min gamle Volvo !! den har helt sikkert strøet en Go del
metal rundt derude........ men anyway pas på det er så ærgeligt at få
en feeeed ridse pga de magneter !!

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 25-10-04 22:36

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> writes:

> Men er det en god ide med ~15cm til magneterne der holder den på plads
> på tanken ?

Om ideen er god eller daarlig ved jeg ikke, men jeg har endnu ikke
oedelagt et kreditkort i min tanktaske. Nogengange bor det "foran" paa
tasken i en lille lomme (ca. 10cm fra naermeste magnet), men de fleste
gange rasler pungen rundt et sted i det store rum. Hvis du pakker
pungen nogenlunde oeverst tvivler jegg paa der kan ske noget.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 28-10-04 13:37

Ole Hansen <moped@get2net.dk> writes:

> Hvad mon der sker med data gemt digitalt, hvis der ryger nogle få
> procent? :)

Det kommer helt an på hvordan de er gemt, og hvilke procent det er der
ryger (hint: RAID).

--
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 28-10-04 13:51

> Jeg glemmer altid at RAID formatere mine floppyer

Findes der rent faktisk folk der stadig bruger floppyer ?-)

--
Bandit 600 N | ......_[]-=*