Vinterklargøring - er der en faq/howto ?
Fra : Brian Ipsen

Dato : 25-10-04 15:26

Hej,

Tidspunktet for opmagasinering af "den lille kære" nærmer sig jo, og jeg må
erkende, at jeg finder visse forhandleres priser i hovedstadsområdet lettere
vanvittige; så jeg overvejer at få det klaret på anden vis (har mulighed for
at få maskinen sat i en udestue, og et medlem af familien er udlært
automekaniker, så mon ikke han kan hjælpe mig med den praktiske
klargøring)...

Der er tale om en Honda CBF600SA - Cyklen er forholdsvis ny, har kørt ca.
3000km (ca. 2000 km siden sidste olie-skift). Skift af olie og filter er
dermed nødvendig. Instruktionsbogen anbefaler ikke en specifik olie, men ud
fra diagrammet i bogen virker 10W40 eller 15W40 som et fornuftigt valg (når
man ser på temperaturer i Danmark) - spørgsmålet er blot, om man allerede
kan smide en fuld-syntetisk olie på, eller om dette først må ske efter
6000km (og jeg så skal have halv-syntetisk eller lignende på hen over
vinteren) ?

Med hensyn til tanken, så har jeg også set forskellige udsagn. Nogle
anbefaler, at man tømmer tanken, og giver den en gang syrefri olie indvedig
(lige et coat'ende lag) - måske WD40 ? Men hvad gør man til foråret ? Skal
man til at splitte en stor del af cyklen ad for at få tanken af, og skylle
den igennem med en slat benzin før man fylder på igen ? Eller er det nok
blot at få evt. olie i bunden af tanken ud først, og så ellers bare hælde
benzin på ? Tanken har ikke nogen benzin-hane, men fungerer ved
vakuum-princip; så måske får jeg mig sag for på det område til foråret..

Eller er der jo de sædvanlige ting med rengøring, mange anbefaler en
teskefuld olie i hver cylinder (så cylinder-vægge også får et tyndt lag olie
mens maskinen står stille), batteri-pleje, tømme bundkar på karburatorer for
benzin, smøring af kæde og kabler, syrefri olie på metal-dele samt evt.
påsmøring af auto-voks på alle lakerede flader.... Er det normalt at skifte
bremse-væske til foråret ?

Og så ellers ind og op på center-støttefoden, lidt træ-klodser under
motoren, så begge hjul hænger frit - så burde den vel være på plads ?

/Brian

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 25-10-04 15:38

Brian Ipsen wrote:

> SNIP... Om vinteropbevaring.

DMC har svar på dine vinteropbevarings-spørgsmål:
http://www.dmc-org.dk/Index-faq.html

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD - sover... ZZ

Fra : AW på ZRX

Dato : 25-10-04 19:20

> DMC har svar på dine vinteropbevarings-spørgsmål:
> http://www.dmc-org.dk/Index-faq.html

Hvis temperaturen er konstant og rummet tørt, kan du stort set bare stille
den ind uden at gøre noget - selvom man selvfølgelig lige vasker den først,
sådan bare for samvittighedens skyld.

Hvis den skal stå hvor der er temperatursvingninger, så skal man nok kigge
nærmere på DMC's afhandling om emnet

Min mening !!

Allan
ZRX 1200

Fra : Brian Ipsen

Dato : 25-10-04 20:37

"AW på ZRX" <allanfjern@malwis.dk> wrote in message

> [...]
> først, sådan bare for samvittighedens skyld.
>
> Hvis den skal stå hvor der er temperatursvingninger, så skal man nok kigge

Temperaturen kan sikkert sving lidt, men ikke voldsomt. Mit eneste
tilbageværende, ubesvarede spørgsmål er vedr. motorolien - om der skal
bruges "dino"-olie, halv- eller hel-syntetisk (betragtet ud fra km antal på
motoren)...

/Brian

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 25-10-04 21:05

Brian Ipsen wrote:

> Mit eneste
> tilbageværende, ubesvarede spørgsmål er vedr. motorolien - om der skal
> bruges "dino"-olie, halv- eller hel-syntetisk (betragtet ud fra km
> antal på motoren)...

Står det ikke i instruktionsbogen, hvad du bør gøre her?
Jeg vil skyde på, at det er meget forekslligt fra mærke til mærke, og
maskine til maskine, hvad der bliver anbefalet af tilkøringsmønstre osv. Det
bør stå i din instruktionsbog, ellers køb en Haynes eller Clymer, hvis ikke
du allerede har erhvervet dig sådan en af slagsen. Det kan klart anbefales,
for sådan en instruktionsbog er bare guld værd!

Fra : Armand

Dato : 25-10-04 21:33

Brian Ipsen <me@nowhere.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:417d55d6$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> bruges "dino"-olie, halv- eller hel-syntetisk (betragtet ud fra km antal på

DMC-FAQ'en har den ubetingede fordel at den forklarer problematikker
grundigt og efterfølgende efterlader til læseren at vælge ud fra egen
situation - Derfor er det en god ide at gennemlæse den en gang :-|

Ang olie:
Hvis olien er blot ½-gået ville jeg skifte den til dén olie du alligevel
ville hælde på, og dét ville jeg gøre i forbindelsen med opstaldningen så
forekommende sod ikke får tre måneders stilstand til at omdannes som slam
i bunden!

--
Armand.

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 25-10-04 21:55

Armand wrote:

> [...]
> alligevel ville hælde på, og dét ville jeg gøre i forbindelsen med
> opstaldningen så forekommende sod ikke får tre måneders stilstand til

Tror han mener, om den skal køres endnu lidt til på en halvsyntetisk for at
"slide" lidt, frem for at bruge syntetisk fra de 3.000 km den har gået på
klokken nu?