løbe en mc igang
Fra : tom nielsen

Dato : 24-10-04 19:59

Hejsa,

Mit batteri er lavt og jeg skal vist have den løbet igang... men hvordan er
det lige.

Er det bare at sætte den i 2.gear og så løbe, slippe kobling og hive
koblingen igen straks efter ? skal jo nødig have at den drøner fra mig og
tumler
Eller skal man til at springe på dyret når man vil slippe koblingen...

Råd søges inden jeg laver mit første styrt

Det er forresten en GS500

- Tom

Fra : MKS - 74

Dato : 24-10-04 20:10

On Sun, 24 Oct 2004 20:59:03 +0200, "tom nielsen"
<tom_nielsen@hotmail.com> wrote:

>Råd søges inden jeg laver mit første styrt

Der er mange måder hver har sin, men der er nok bedst at sidde på
dyret når du slipper koblingen, enten løber du og springer på hende
inden koblingen slippes eller også sætter du dig på hende og
"pedalerer" bare derudad med fødderne indtil passende hastighed opnås
hvorefter du slipper, hvilket nok er den sikreste metode for
begyndere, en GS500 er sædvanligvis uhyre nem at starte og hastigheden
behøver ikke være særlig høj - Og ja 2 gear er rigtigt.

--
-Michael
No. 74 in limbo...

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 24-10-04 20:15

"tom nielsen" <tom_nielsen@hotmail.com> skrev i

> [...]
> tumler
> Eller skal man til at springe på dyret når man vil slippe koblingen...

Ja, jeg brugte tricket på Vifferen, spring op lav en kvart drejning med
hoftepartiet og sæt dig sidelæns, i det øjeblik du lander med bagen på sædet
slipper du koblingen. Det skulle kunne rykke baghjulet rundt.

> Råd søges inden jeg laver mit første styrt

Overtager med ovenstående ingen garantier

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen
Om signatur og quoting: http://www.usenet.dk/netikette/essentiel.html

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-04 20:19

Jeg kunne ikke løbe min gs500 i gang. Baghjulet blokerer når man slipper
koblingen... (det virkede heller ikke i 2. gear).

Jeg startede den istedet ved at gå ned i føtex/aldi og købe den start dims
som man i øjeblikket kan få få max. 300 kr. Det er et bærbart batteri med
startkabler, kompressor og lader til stikkontakt eller cigar tænder.

GS'eren startede i første forsøg da dette aggregat blev tilkoblet.

Mvh
Jesper

Fra : Kim Olsen

Dato : 24-10-04 20:28

> [...]
> Eller skal man til at springe på dyret når man vil slippe koblingen...
>
> Råd søges inden jeg laver mit første styrt

Jeg vil mene at du absolut IKKE skal slippe koblingen før du ER hoppet op på
dyret. Det andet lyder som det godt kunne blive lidt farligt.
Du risikerer at den "løber" fra dig når den starter.

Hilsen
Kim Olsen

Fra : Bjarke Rasmussen

Dato : 24-10-04 23:48

> [...]
> dyret. Det andet lyder som det godt kunne blive lidt farligt.
> Du risikerer at den "løber" fra dig når den starter.

Ohøj

Jeg må indrømme, at mit første styrt skete under sammenlignelige forhold
for år tilbage - ja, man snubler nemt, og en Honda CB 500four kan snildt
løbe fra een i tomgang i 2. gear. Jeg havde vist på det pågældende
tidspunkt endnu ikke købt dyret, som tilhørte en i omgangskredsen fra
min hjemegn. Jeg havde stort set besluttet mig for at købe den, og ville
blot køre nogle små ture på den, da den ellers stod stille. Jeg har
siden indset fornuften i sikkerhedsudstyr udover blot en hjelm. Det
kostede mig skrammer, bukser, ære og et par gode arbejdssko.

M.v.h. Bjarke

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 26-10-04 15:34

"Jeg vil mene at du absolut IKKE skal slippe koblingen før du ER hoppet op
på dyret"

Jeg er aldrig hoppet op på MC'en, jeg har altid kunnet nå at trække
koblingen igen, inden den løber fra mig, helt uproblematisk. Hvis man
forsøger at starte i 3. (det gør jeg), er det faktisk muligt at løbe en
"pænt" stykke, mens den er i gear, det er sværere når man sidder på den...

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Karl-Ove Pedersen

Dato : 24-10-04 23:28

......løb aldrig en mc i gang, med mindre du har hjælp. Én af mine venner kom
alvorligt til skade ved sådan en manøvre.
kop

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-04 17:04

"Karl-Ove Pedersen" <kop@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> .....løb aldrig en mc i gang, med mindre du har hjælp. Én af mine venner
kom
> alvorligt til skade ved sådan en manøvre.
> kop

Pjat... Har løbet min GSX750´er i gang de første 30 gange da jeg i en
overgang havde problemer med fugt i ledningsnettet, det betød at den stod og
afladede batteriet konstant.

Find et sted hvor det bare skråner en anelse, sæt cyklen i fri-gear og løb
ved siden af den (det er noget lettere at løbe med end i gear). Hop på den,
træk koblingen, sæt den i andet gear, slip koblingen og den drøner der
udaf...

Tror det er lettere at snuble når motorcyklen er tung at skubbe fremad.

Mvh.
Lars H

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 26-10-04 01:21

"LCH" <Hessellund SNABEL-A c PUNKTUM dk> wrote in message

> [...]
> udaf...
>
> Tror det er lettere at snuble når motorcyklen er tung at skubbe fremad.

Ja jeg har da også ofte tidligere måtte løbe motorcykler i gang. Især mine
tidligere motorcykler uden selvstarter, såsom BMW R26, R69S, BSAére og andre
gamle engelske og min Honda CB 750 som var tunet så selvstarteren ikke kunne
trække den.

Når der ikke var selvstartere hvortil man kunne koble en opladere var man jo
nærmest nødt til at løbe dem i gang hvis de ikke startede efter nogle forsøg
med kickstarteren. Dette fordi man jo fik dem op i højere omdrejninger
(hvilket jo for magnettændinger resulterer i højere spænding/kraftigere) og
flere efter hinanden følgende tændingsforsøg, kontra normalt kun 1 ved brug
af kickstarteren.

Mvh. Gert

Fra : Mikkel L

Dato : 25-10-04 10:22

Har selv en ER5 som jeg har løbet i gang en 10 gange, ikke noget
problematisk i det, virker hver gang. sætter den i anden gear, trækker
kobling o gløber ved siden af den. Når ønsket hastighed er nået hoppet jeg
op på den, og i det jeg lander slipper jeg kobling og giver gas. grunden til
at du skal hoppe når du giver gas, er for at lægge så meget vægt på
baghjulet som muligt, så det kan få fat, og ikke bare blokere og bremse.

Held og lykke

Fra : Armand

Dato : 25-10-04 21:11

Mikkel L <maan@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cligiq$1h7o$1@news.cybercity.dk...
> Har selv en ER5 som jeg har løbet i gang en 10 gange, ikke noget
> problematisk i det, virker hver gang. sætter den i anden gear, trækker
> kobling og...................

Kan du godt få ER'eren i 2.gear sådan uden videre??

--
Armand.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 25-10-04 10:23

De gange jeg har gjort det (og det er mange, indtil jeg fik et Schnabel
laderelæ), der løb jeg ved siden af og i 3. gear. 2. blokere baghjul på min.
Men det er nok forskelligt fra MC til MC. Min er en BB.

Fra : Torben

Dato : 25-10-04 10:43

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
min.
> Men det er nok forskelligt fra MC til MC. Min er en BB.

Husk motorcykler med kat. må IKKE løbes/skubbes i gang.

---

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 25-10-04 15:46

"Husk motorcykler med kat. må IKKE løbes/skubbes i gang"

Det har min heller ikke...

Men ved du hvorfor? Er det fordi der kan komme uforbrændt benzin i
udstødning? Den risiko er der vel også, hvis der fx. ikke er gnist på
tændrør og forsøger at starte den på normal måde. Eller er der en anden
grund.

Fra : Armand

Dato : 25-10-04 21:14

tom nielsen <tom_nielsen@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:417bfb69$0$222$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Mit batteri er lavt og jeg skal vist have den løbet igang... men hvordan
> er det lige...............
> Råd søges inden jeg laver mit første styrt

At løbe modellen igang er egentlig noget at man for tilfældets skyld bør
prøve/øve når den er driftsvarm og derfor må formodes at ville starte
ubesværet :-/

Men nu hvor du står i situationen:
Hvorfor ikke blot låne startkabler og startstrøm af naboen/familien??

--
Armand.

Fra : Rune \(Bandit600RR\)

Dato : 25-10-04 22:00

tom nielsen wrote:
> [...]
> Eller skal man til at springe på dyret når man vil slippe koblingen...
>
> Råd søges inden jeg laver mit første styrt

Jeg har løbet min Bandit i gang adskillige gange, ved at løbe ved siden af
den hoppe op på den og så sætte den i andet gear. Det virker fint for mig.
Det var inden jeg fik et større batteri i der kunne levere strøm nok til at
starteren kunne kapere den ekstra kompretion

--
Best regards Rune
http://dfmc.dk/?id=7

---

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-10-04 13:11

tom nielsen wrote:
> [...]
> Eller skal man til at springe på dyret når man vil slippe koblingen...
>
> Råd søges inden jeg laver mit første styrt

Der er sikkert en velvillig bilist med startkabler i en by nær dig.

Jeg har dog før i tiden løbet cykler som Yamaha FS1, MZ TS150, Honda CB400F
og Honda VF750S i gang. Nogen gange er det let, men er ikke alt som det skal
være ender man med lungerne på ydersiden og blødende øjne uden at maskinen
vil starte. En FJ1200 jeg fik stoppet ved hjælp af for forsigtig start kunne
startes ved at steppe 3 trin afsted overskrævs og så slippe koblingen i 2.
gear. Jeg ville godt turde gøre forsøget med en GS500, men en vægt på 90 kg
og en højde på 195cm hjælper lidt på modet

--
vh
Torben

Fra : Martin Guld Thomsen

Dato : 26-10-04 21:23

Jeg tvivler lidt på at en GS500 kan løbes igang i 2. gear, min blokere
iværdfald baghjulet, men jeg vejer jo kun lidt over 80kg, måske kan man
trykke hjulet hårdt nok ned hvis man vejer 120kg :)

Jeg vil foreslå 3. eller 4. gear, en medhjælper til at skubbe og at man
sidder på cykel iværdfald til teknikken er mestret.
Jeg kan iøvrigt selv skubbe min igang i 4. gear uden problemer.

Husk sætte nøglen på "ON" og sluk lyset (man kan let glemme det).
Indstil choke.
Vælg 3. eller 4. gear.
Skub den op fart.
Drej gashåndtaget.
Slip koblingen i ca. 1 sek før den den trækkes ind igen.
Så skulle den starte uden problemer...

Guld80.

Fra : MKS - 74

Dato : 26-10-04 22:03

On Tue, 26 Oct 2004 22:22:39 +0200, "Martin Guld Thomsen"
<guld80@cs.auc.dk> wrote:

>Jeg tvivler lidt på at en GS500 kan løbes igang i 2. gear,

Jeg har startet et par GS500'ere med fladt batteri uden problemer ved
at løbe dem igang og koble til i 2. gear - temmelig nemt endda, så
nogle af dem kan i hvert fald sagtens, man kan undertiden opnå en
fordel (mere fart) ved at løbe med den i frigear og først sætte den i
gear når man er hoppet op på den.

--
-Michael
No. 74 in limbo...

Fra : Martin Guld Thomsen

Dato : 26-10-04 23:18

Det lader til at jeg skal have prøvet 2. gear igen.
Kan simpelhen ikke forstå I kan starte den i 2. gear, men da der nu
efterhånden er et par stykker, der siger det er muligt må jeg jo have det
afprøvet igen :)

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 27-10-04 08:26

"Martin Guld Thomsen" <guld80@cs.auc.dk> wrote in news:417ecd03$0$18214
$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
> Kan simpelhen ikke forstå I kan starte den i 2. gear, men da der nu
> efterhånden er et par stykker, der siger det er muligt må jeg jo have

Det handler mestendels om at man i tilkoblingsøjeblikket sørger for at
forøge vægten på baghjulet ved at sætte sig hårdt (lade sig dumpe ned) på
sædet.

Martin: check lige din citationsteknik:

Mvh - Arne.

Fra : Rasmus

Dato : 31-10-04 12:38

"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
> "Martin Guld Thomsen" <guld80@cs.auc.dk> wrote in news:417ecd03$0$18214
> $14726298@news.sunsite.dk:

Jeg ar været med til at skubbe en HD i gang, bare vælg et gear som ikke
blokere baghjulet, og så snart den starter så kobler du bare ud. I tilfældet
med HD´en var det det højeste gear som skulle til