BSA ekspert søges
Fra : Carsten Jensen

Dato : 23-10-04 15:21

Jeg har lige fået min nye BSA c15t (Trial) hjem fra England, men den går
ikke helt rent. Den har fået en ny condensator, men det ændre ikke noget.
Hvordan skal tændingen stå på sådan en ? Kan man dreje på "strømfordeleren"
( Den som indeholder condensator og platin) ?

/Carsten

Fra : Futte & Co.

Dato : 23-10-04 16:17

"Carsten Jensen" <Nonnebo.slot@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Hvordan skal tændingen stå på sådan en ? Kan man dreje på
"strømfordeleren"
> ( Den som indeholder condensator og platin) ?

Iflg. min Haynes, er der en del forskelle i opbygningen i de forskellige
årgange.
Før 65, 65-67 , 68 og frem, så hvilken årgang har du?
Timing mark sidder under dækslet med 4 skruer på venstre side af motoren.
Jeg har lige stillet tænding på b40'en og det skulle være samme grader , 33
1/3
med strobo ved 3000 omdrejninger, eller 7 mm , målt på stempelhøjden, før
top.
Platinafstanden bør være 0,015" eller 0,382 mm .

--
Jørgen , Brøndby
CB550F , den fine årgang 1975

Fra : Carsten Jensen

Dato : 23-10-04 16:49

Jeg tror det er en 64´. Condensator og platin ligger i en "strømfordeler"
som er i højre side af motoren bag cylinderen. Det er en trial og skulle
være født sådan.

/Carsten

Fra : Futte & Co.

Dato : 23-10-04 17:47

> Jeg tror det er en 64´. Condensator og platin ligger i en "strømfordeler"
> som er i højre side af motoren bag cylinderen. Det er en trial og skulle
> være født sådan.

Strømfordeleren skulle kunne drejes.
Der skal sidde en bolt foran i højre side tæt på midten på motorblokken. Bag
hullet sidder timing mark på visse modeller. Det er en firkantet fordybning
i svinghjulet og der er så et stykke værktøj, "special BSA tool No. 60-1859"
som skrues i i stedet for at søge timing mark.
Det kan sikkert godt lade sig gøre at finde timing mark uden dette værktøj
som består af et gevind og en spids der kan skydes ind og ud inden i
gevindstykket. På nogle modeller findes blindbolten ikke, så der anbefales
det at finde toppunktet med ventilerne lukket og derefter via tændrørshullet
og en strikkepind eller lignende at søge 7mm inden inden toppunkt.
Håber du kan bruge forklaringen til noget

Og forresten , tillykke mæ'n.....

--
Jørgen , Brøndby
CB550F , den fine årgang 1975

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-10-04 18:54

> [...]
tændrørshullet
> og en strikkepind eller lignende at søge 7mm inden inden toppunkt.
> Håber du kan bruge forklaringen til noget

Det kan også være at den er i besiddelse af 'den lille sjove ting', at
chokeren skal stå som om den er helt tilsluttet (fuldt kabeltræk) for at
være lukket.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Carsten Jensen

Dato : 23-10-04 21:02

Tak for svarerne. Den har ikke choker, men jeg kender godt problemet fra min
Ariel. Jeg prøver at rode med det imorgen.

/Carsten

Fra : KubikH

Dato : 24-10-04 10:50

"Carsten Jensen" <Nonnebo.slot@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvordan skal tændingen stå på sådan en ? Kan man dreje på
"strømfordeleren"
> ( Den som indeholder condensator og platin) ?

Hej Carsten
Du har åbenbart ikke rodet så meget med den endnu.
Start med at stille ventiler, stil platinafstanden, og stil så tændingen.
Hvis den så g¨r som den skal er det fint.
Ellers er det næste skridt at kigge på karburatoren.

Mvh
Niels

Fra : Carsten Jensen

Dato : 24-10-04 12:57

Hej Niels

Nej, jeg har ikke rodet ret meget med den. Den kom med fragtmand i fredags.
Jeg har nu haft karburatoren skilt ad fordi den dryppede med benzin. Jeg
tror der mangler en pakning ved den "møtræk" der sidder over dysen.

Har du nogle tal hvordan ventiler, platin og tænding skal stå ?

/Carsten'