Honda VF 1000 - Taber ladespænding
Fra : Bjarne Aspevik

Dato : 21-10-04 20:24

HJÆLP - jeg har et problem med min VF1000. Den lader ikke ordenligt.
Når jeg starter MC'en, sætter et voltmeter på batteriet - når motoren
kører i tomgang - så lader den korrekt - 14 -14,2 volt.

Så efter et lille stykke tid < 5 min så falder ladespændingen til ca. 12
-12.5 V - hvis jeg så tænder nærlyset - så falder spændingen til 11 - 11,5
V - hvilket jo betyder at når jeg har kørt under en uge - så har jeg
"malket" batteriet.

Jeg har checkket stik, sikringer målt ca. 26-28 volt fra generatoren

Er der nogen der har en god ide hvor jeg skal lede

Mvh

Bjarne Aspevik

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 21-10-04 21:46

Laderelæ'et??

Schnabel i KBH er din ven

--
Mvh.
Henrik (som har købt en Schnabel laderelæ, det duer...)

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 21-10-04 22:38

> [...]
>
> Jeg har checkket stik, sikringer målt ca. 26-28 volt fra generatoren
>
> Er der nogen der har en god ide hvor jeg skal lede

Lige til orintering om, hvad du render rundt og måler det er ikke kun
ladespændingen du måler ved at måle polspændingen på batteriet: For hvad er
ladespændingen f.eks. når MC-motoren er slukket og hvad måler du på
batteriet?
Nå, men vi kan da eksperimentere med det: Hvis du nu kører en tur, slukker
din MC helt, måler batterispændingen og herefter tænder fjernlyset, hvad
måler du så? (falder polspændingen hurtigt?)
(systematisk fejlfinding del I: Først undersøger vi batteriets tilstand,
uden ladekredsløbets indflydelse)

Sagen er, at batteriets polspænding ikke burde ændre sig drastisk, så jeg
synes, at det lyder ret mærkværdigt, at ladekredsløbet kan holde en
batteripolspænding oppe på ca. 14.2V i tomgang, men hurtigt daler pga. en
naturlig belastning. Kunne IMO godt tyde på et halv-dårligt batteri!

Hilsen
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-04 05:21

Hej
Er det samme spænding du måler fra generatoren, når batterispændingen
er ok og dårlig? Hvis spændingen er den samme og der ikke er dårlige
forbindelser, så kan det være regulatoren, men også noget på mc'en
der begynder at bruge meget strøm.Feks.benzinpumpen.
Hvis du har et amp.meter, så mål fra regulatoren til batteriet, så kan
du se om den lader.

Hygge PD CBR1100

Fra : Bjarne Aspevik

Dato : 22-10-04 08:06

Bjarne Aspevik wrote:

> [...]

> Jeg har checkket stik, sikringer målt ca. 26-28 volt fra generatoren

> Er der nogen der har en god ide hvor jeg skal lede

Hej Igen

Tak for jeres input

Jeg har overvejet at køre ind til Schnabel - har haft telefonisk kontakt
til ham (inden jeg fandt ud af det der med at spændingen faldt).

Batteriet burde! være OK - jeg har købt det i september i år (men man ved
jo aldrig). Jeg troede dengang, at det var batteriet der var færdigt.

Hvad er det egentligt jeg måler -ja - jeg er ikke den store elektroniske
ørn, men det jeg har gjort, er at måle på de 3 gule ledninger fra
generatoren til ensretteren (inden ensretteren - mellem vilkårligt 2 af de
3 ledninger er der mellem 26- 28 volt vekselspænding.
Så har jeg målt direkte på batteriet's + og - pol. Det jeg har
konstateret, er at hvis jeg har kørt en tur - og stopper motor og måler -
så er der ikke ret meget spænding på - < 12,1 volt. Når den så står stille
- så stiger spændingen langsomt igen.
Så har jeg - som skrevet før - startet MC'en ladet den køre i tomgang -
med et voltmeter konstant på + og - for at se hvordan spændingen er - så
sker det, at spændingen falder fra 14,2 volt til 11-12 volt inden for 5
min.

Mvh

Bjarne