Er der en oliesheik i gruppen?
Fra : Henning Lund

Dato : 21-10-04 16:30

Jeg gider ikke spørge i dk.fritid.knallert da det snart ikke er andet
end 13 års knægte som sidder der og svarer øst og vest, men håber der
er en sagkyndig oliemand herinde.
Jeg har de seneste år ikke fulgt med i totaktsolierne da min gamle MZér
er solgt (ikke grine den var trofast) så jeg er lidt på herrens mark med
hvilken olie der er bedst egnet.
Mine knægte har begge scootere og de kører dælme stærkt, nærmest som
lavtflyvende jetjagere, og der skal jo noget smørelse til i olietanken
på sådan en totakter, hvilken olie skal man gå efter når de yder omkring
10hk ved en frygtelig masse omdrejninger?
Jeg talte i en anden forbindelse med et tyskt firma som sælger stumper
til scootere, de omtalte at en olie med flammepunkt på 165 grader ville
være fin, men hvad skal den så hedde?
Vi har 3 scootere i huset så der går en del olie til, så hvis man kan
købe en rimelig billig olie ville det være fint.
Nogen som kan hjælpe?

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hl@lite.dk

Fra : Futte & Co.

Dato : 21-10-04 16:40

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> wrote in message
> [...]
> Vi har 3 scootere i huset så der går en del olie til, så hvis man kan
> købe en rimelig billig olie ville det være fint.

Jeg vil da gerne hjælpe dig

Se at få skrottet de ulovlige knallerter, så er der ikke brug for olie.
Når knægtene ( og du selv) så er gamle nok til mc'er er du da velkommen i
gruppen.

--
Jørgen , Brøndby årgang '49
CB550F , den fine årgang 1975

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 21-10-04 16:54

Futte & Co. wrote:

> Jeg vil da gerne hjælpe dig
>
> Se at få skrottet de ulovlige knallerter, så er der ikke brug for olie.
> Når knægtene ( og du selv) så er gamle nok til mc'er er du da velkommen i
> gruppen.

De fleste af os er vel startet på en (ulovlig) knallert, jeg kan da
huske et par Puch modelller fra midt 70 erne der løb lidt mere end 30,
så lad da knægtene være i fred, at farmand så er gået i barndom er jo en
anden sag.

har iøvrigt ikke meget forstand på totakts olie
--
Keld Rasmussen
Triumph Trident T160

Fra : Henning Lund

Dato : 21-10-04 17:44

Keld Rasmussen skrev:

> at farmand så er gået i barndom er jo
> en anden sag.

Hvorfor skulle jeg være det?

Jeg troede bare man kunne få et seriøst svar her i gruppen hvor folk er
noget ældre end de knægte der sidder i knallertgruppen, evt. kunne det
være der var cross kørere som ved meget mere om hvilke olier der er
bedst egnet til højtydende totakt motorer, men måske jeg tog grusomt
fejl.

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 21-10-04 18:05

Henning Lund wrote:

> Hvorfor skulle jeg være det?

Jeg gættede på at den 3. Scooter i husstanden var din så det var
tilbage til knallertalderen i stedet for MC

> [...]
> være der var cross kørere som ved meget mere om hvilke olier der er
> bedst egnet til højtydende totakt motorer, men måske jeg tog grusomt fejl.

Det kommer såmænd nok også når totaktsguruerne ser dit indlæg.

--
Keld Rasmussen
Triumph Trident T160

Fra : Henning Lund

Dato : 21-10-04 18:24

Keld Rasmussen skrev:
> Jeg gættede på at den 3. Scooter i husstanden var din så det var
> tilbage til knallertalderen i stedet for MC

Nej det var sq fordi jeg kunne ikke engang køre på tanken og fylde
benzin på min MZér uden nogle fniste eller pegede fingre, så derfor blev
det en scooter, den griner de da i det mindste ikke ad, og jeg bliver
ikke våd når jeg skal til/hjem fra arbejde

> Det kommer såmænd nok også når totaktsguruerne ser dit indlæg.

De kommer nok ud af de blå tåger engang.

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-04 19:35

> [...]
> noget ældre end de knægte der sidder i knallertgruppen, evt. kunne det
> være der var cross kørere som ved meget mere om hvilke olier der er

10hk !! hehehehehehehe!

Hvis de ikke er brændt af endnu, så er den olie i bruger god nok.

Poul B-H

Fra : Henning Lund

Dato : 21-10-04 19:51

svar_i_gruppen skrev:

> 10hk !! hehehehehehehe!

Er det ikke godt nok til en scooter?

> Hvis de ikke er brændt af endnu, så er den olie i bruger god nok.

Prøv at kig tilbage i gruppen.

Fra : Hekto

Dato : 22-10-04 00:14

In article <4177e7b7$0$271$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
falsk_adresse@noget.invalid says...
> [...]
> være der var cross kørere som ved meget mere om hvilke olier der er
> bedst egnet til højtydende totakt motorer, men måske jeg tog grusomt

Hvad enten du tror det eller ej, så har du faktisk fået serøse svar i
den anden gruppe.
Du går da bare ned og køber noget fuldsyntetisk 2T-olie. De vil
allesammen opfylde de nødvendige specifikationer, og smører glimrende.
en 50cc med 10HK er kun 200Hk/liter, og det er ikke meget at prale af
nu tildags. Det er lidt i den høje ende, til hverdagsbrug; men så har
man jo selv bedt om problemerne, når der skal skrues!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Kasper friis

Dato : 21-10-04 17:04

--
Kasper Friis
ZX6R 636 04 i Kawa grøn :)

Fjern "FJERN" inden reply til mig
"Futte & Co." <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Se at få skrottet de ulovlige knallerter, så er der ikke brug for olie.
> Når knægtene ( og du selv) så er gamle nok til mc'er er du da velkommen i

Nå Nå... de fleste af os har vel haft en ulovlig knallert engang, min
kreidler løb da også en smule hurtigere end tilladt, selvom min far ikke var
meget for det..

Men olien har jeg ikke meget forstand på.. min kreidler kørte vist en smule
over 100, og det olie jeg fyldte på aner jeg ikke hvad var.. sikkert
gearolie.. :)

måske de faktisk har mere forstand over i knallert afdelingen *lol*

Kasper friis
ZX6R 636

Fra : Steen E.

Dato : 21-10-04 17:41

> Nå Nå... de fleste af os har vel haft en ulovlig knallert engang, min
> kreidler løb da også en smule hurtigere end tilladt, selvom min far
> ikke var
> meget for det..

ja, vi er vist mange med en fortid på lavtflyvende 1-cyl 50cc'er og i
min tid var der kun et mærke som duede : Castrol !
Og de laver stadig 2-T olier, som jo især skal kunne forbrænde uden at
efterlade slagger/aske etc.

Bruger du så meget så køb en tønde ad gangen (!)

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Henning Lund

Dato : 21-10-04 17:46

Kasper friis skrev:

> Men olien har jeg ikke meget forstand på.. min kreidler kørte vist en
> smule over 100, og det olie jeg fyldte på aner jeg ikke hvad var..
> sikkert gearolie.. :)

Ja eller den gamles motorolie til folkevognen, hehe det kan jeg huske at
jeg neglede til min Everton.

Fra : Henning Lund

Dato : 21-10-04 17:40

Futte & Co. skrev:

> Se at få skrottet de ulovlige knallerter, så er der ikke brug for
> olie. Når knægtene ( og du selv) så er gamle nok til mc'er er du da
> velkommen i gruppen.

Hm hvor gammel er du?

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-10-04 18:01

> [...]

> Se at få skrottet de ulovlige knallerter, så er der ikke brug for olie.
> Når knægtene ( og du selv) så er gamle nok til mc'er er du da velkommen i

Det va sguda et fattigt svar til en høflig forespørgsel!
Mon Futte føler sig usikker på sin maskulinitet, siden han ikke vil svare en
motorcyklist på et oliespørgsmål?

Nå, den olie der skal blandes i bensinen skal have en ordentlig kvalitet for
at holde lavt slid på hovedlejer og stempel/cylinder. Olien er sådan set den
samme som på motocross cykler, og den er IKKE billig.

En god halvsyntetisk burde være fint, og du finder den nok billigst hos
motocross forhandlerne (for motocross kørere har et stort forbrug af det
stads).

Mvh.
Rittig
(Med fortid på både crossere og tunede knallerter)

Fra : Henning Lund

Dato : 21-10-04 18:27

Claus Rittig skrev:

> Olien er sådan set den samme som på motocross cykler, og den er IKKE
> billig.

Tak for svaret.
Ja så er det bare hvilken der er bedst erfaring med, der findes et hav
af cross olier, jeg blev helt dårlig af at kigge på alle de mærker man
kunne slå op på nettet.

> (Med fortid på både crossere og tunede knallerter)

Du er en modig mand med den signatur, nogle kunne få det galt i halsen

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-10-04 19:52

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja så er det bare hvilken der er bedst erfaring med, der findes et hav
> af cross olier, jeg blev helt dårlig af at kigge på alle de mærker man
> kunne slå op på nettet.

Tjah...
Denicol S2 er god med dyr. Denicol A1 er okay, men soder meget, syns jeg.
Maxima er godt, soder meget lidt og sliddet er minimalt.
Castrol A747 lugter godt og er generelt god, men den kan ikke tåle frostvejr
(så skiller den).
Jeg kan ikke huske hvad jeg ellers har prøvet.

> Du er en modig mand med den signatur, nogle kunne få det galt i halsen

Nix, de kender mig herinde. Jeg bliver mødt med venlig overbærenhed

Rittig
(fast skribent på DFM i mange, mange år)

Fra : Henning Lund

Dato : 21-10-04 20:08

Claus Rittig skrev:

> Maxima er godt, soder meget lidt og sliddet er minimalt.

Lyder som et godt valg, hvad koster sådan en?

> Nix, de kender mig herinde. Jeg bliver mødt med venlig overbærenhed

Nå ok

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-10-04 21:24

> Lyder som et godt valg, hvad koster sådan en?

Det ved jeg faktisk ikke. Den helsyntetiske mener jeg kostede lige over
100kr/l men de har også en delsyntetisk som er ganske glimrende, og den var
lidt billigere. Tjek ved den lokal cross forhandler.

Rittig

Fra : Mads Stetter

Dato : 21-10-04 21:40

Henning Lund wrote:

> Lyder som et godt valg, hvad koster sådan en?

Hmm, den er faktisk ikke så dyr. Mener jeg gav lige under 100kr/L for den da
jeg kørte DT125R.. Og den kan købes i crossforretninger!

MVH MS

Fra : Xenon

Dato : 22-10-04 05:47

"Claus Rittig" <ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
> Castrol A747 lugter godt og er generelt god, men den kan ikke tåle
frostvejr
> (så skiller den).

Jeg mener at A747 er for tyk til olie punpen, den skal direkte i
benzinen, Castrol laver en der hedder TTS ( mener jeg at huske ) den er
fin til olie tanken.

Claus

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-10-04 16:26

"Xenon" <Mito.fjern@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener at A747 er for tyk til olie punpen, den skal direkte i
> benzinen, Castrol laver en der hedder TTS ( mener jeg at huske ) den er
> fin til olie tanken.

Ups, det er helt rigtigt! Jeg glemte lige at scootere har automatik til
olieblanding.

Rittig

Fra : Kim Olsen

Dato : 21-10-04 17:57

Hej

Jeg springer lige moralprædiken over - den har andre vist klaret......

Havde selv en 45 knallert inden jeg fik motorcykel, og mellem os sagt
sinkede den i hvert fald ikke trafikken.

Jeg har altid kørt på Biltema's 3 taktsolie. Som regel den syntetiske, men
ind i mellem også den mineralske, og min første motorcykel en CZ180 måtte
nøjes med den billigste.

Den kostede dengang ca 20-25 kr pr liter.

Meget billigere kan det nok ikke gøre.

Hilsen
Kim

Fra : Elbarto

Dato : 21-10-04 18:01

"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nøjes med den billigste.
>
> Den kostede dengang ca 20-25 kr pr liter.

3 takts olie? ;)

Går ud fra at det ikk lige er helt så lovlige scooter så en god
fuldsyntetisk olie så som statoils til puha 113.- literen (kan findes
billigere) eller castrol TTS eller R2 som skulle være dens afløser har
bla. fundet den på DK tanke og ved div. tunshops

Elbarto

Fra : Henning Lund

Dato : 21-10-04 18:29

Elbarto skrev:

> 3 takts olie? ;)

Har de ikke det i Kolding

> [...]
> findes billigere) eller castrol TTS eller R2 som skulle være dens
> afløser har bla. fundet den på DK tanke og ved div. tunshops

Ok så har jeg et par mærker at gå efter, har du brugt dem på SSMén eller
Italieneren?

Fra : Elbarto

Dato : 21-10-04 22:14

> Har de ikke det i Kolding

> Ok så har jeg et par mærker at gå efter, har du brugt dem på SSMén eller
> [...]

SSmen fik kun motul hvilket blev dens død
Typhoon fik som afdroslet statoils tow stroke low smoke 60kr literen ca
Da den fik tun på kørte jeg kun på statoils til 113kr eller TTS/R2
SRen fik noget IP sjv fra mini motor fuld synt

Elbarto

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 21-10-04 21:54

Elbarto wrote:

> [...]
> findes billigere) eller castrol TTS eller R2 som skulle være dens
> afløser har bla. fundet den på DK tanke og ved div. tunshops

Castrol dur ikke når vi kommer under 10 grader..
Rydberg MC anbefalede mig at holde mig fra Castrol netop pga. dette, og
fordi
de soder rigtig meget! Jeg har haft RIGTIG meget held med Agip cross og agip
racing
på hhv. min Piaggio SKR 172 og min lille Polini 911 50cc, hvor toppen af
stemplet nærmest ser ud som nyt, trods det er 4 år gammelt.!

> Elbarto
Thomas

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-10-04 18:07

> Jeg har altid kørt på Biltema's 3 taktsolie.

Er det ½ 2T og ½ 4T?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Kim Olsen

Dato : 21-10-04 20:44

> Er det ½ 2T og ½ 4T?
>
> signing off.. Martin Sørensen

Jeg undskylder - min PC må være blevet ordblind

Jeg tror vi holder fast i at vi taler om to-takts olie

Kim

Fra : Henning Lund

Dato : 21-10-04 18:08

Kim Olsen skrev:

> Jeg har altid kørt på Biltema's 3 taktsolie. Som regel den
> syntetiske, men ind i mellem også den mineralske, og min første
> motorcykel en CZ180 måtte nøjes med den billigste.
>
> Den kostede dengang ca 20-25 kr pr liter.

Nej det er da rigtigt, men det er vist et eller andet med hvornår olien
antændes man skal gå efter, en olie der antændes for hurtigt, smører
ikke optimalt, sådan har jeg forstået det.
På en lovlig maskine vil jeg vurdere at den skal antænde hurtigere for
ikke at sode.
Men det var erfaringer jeg jagtede, et er hvad firmaer skriver om deres
olie, et andet er erfaring med brugen af olien på hårdtydende maskiner.

Fra : dots

Dato : 21-10-04 18:01

> [...]
> Jeg gider ikke spørge i dk.fritid.knallert da det snart ikke er andet
> end 13 års knægte som sidder der og svarer øst og vest, men håber der

Hej Henning

Dette er ikke en sagkyndig, men jeg kører to-takt mc.

Jeg kører en Honda CRM125R, to-takts højt ydende offroader/enduro, nærmest
sammenlignelig er vel Honda's crosser CR125.
Og jeg bruger en dyr olie, Castrol TTS til olieblanding-koster ca 120/ltr
hos jeres knallertmand, Silkolene Light Gear Oil til motoren.

dots

Fra : Henning Lund

Dato : 21-10-04 18:14

dots skrev:

> [...]
> Og jeg bruger en dyr olie, Castrol TTS til olieblanding-koster ca
> 120/ltr hos jeres knallertmand, Silkolene Light Gear Oil til motoren.

OK vi har brugt Castrol Super TT men den er vist ikke så god som navnet
lyder, den har også givet et par revne stempler samt et stort slid på
cylindre, og det er ikke fordi benzinblandingen er for mager. Jeg kan
ikke engang se på dunken, hvilken norm den overholder ;o(

Fra : dots

Dato : 21-10-04 18:22

Henning Lund wrote:

> [...]
> cylindre, og det er ikke fordi benzinblandingen er for mager. Jeg kan
> ikke engang se på dunken, hvilken norm den overholder ;o(

Ok, men jeg kender én der ved det og han er med her.

dots

Fra : Henning Lund

Dato : 21-10-04 18:41

dots skrev:

> Ok, men jeg kender én der ved det og han er med her.

Ok så må vi se hvad dommen er.

Fra : dots

Dato : 21-10-04 18:47

dots wrote:

> [...]

Nu har jeg hentet dunken. den siger: Castrol TTS Extreme Protection. Fuld
syntetisk. Så står der en masse om: API TC, JASO FC, ISO-L-EGD.
Det aner jeg ikke noget om
Men jeg tror Rittig véd det.
Jeg har kørt mér end 20.000 km på min bette 125'er fra '92, uden problemer
af nogen art. Og deraf nogen gange seriøs off-road, og min bette maskine
bliver ikke sparet for noget, saltoer i Finderup eller et træ....
Den kører stadig og er 100% trofast.

dots

Fra : Henning Lund

Dato : 21-10-04 19:05

dots skrev:

> Nu har jeg hentet dunken. den siger: Castrol TTS Extreme Protection.

Det er nok en storebror til den Super TT vi bruger.

> [...]
> bette maskine bliver ikke sparet for noget, saltoer i Finderup eller
> et træ.... Den kører stadig og er 100% trofast.

Okai, hvad koster sådan en olie?

Fra : dots

Dato : 21-10-04 19:21

Henning Lund wrote:

> Okai, hvad koster sådan en olie?

Ca 120kr/liter

dots

Fra : Henning Lund

Dato : 21-10-04 19:45

dots skrev:

> Ca 120kr/liter

Takker.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-10-04 18:04

> Jeg gider ikke spørge i dk.fritid.knallert da det snart ikke er andet
> end 13 års knægte som sidder der og svarer øst og vest, men håber der
> er en sagkyndig oliemand herinde.

Dem er her sikkert flere af, og de er ikke nødvendigvis enige.

> [...]
> på sådan en totakter, hvilken olie skal man gå efter når de yder
> omkring 10hk ved en frygtelig masse omdrejninger?

Så voldsomt mange omdrejninger tager en scooter heller ikke i forhold til en
pumpet 2T-MC. De larmer bare mere.

> Jeg talte i en anden forbindelse med et tyskt firma som sælger stumper
> til scootere, de omtalte at en olie med flammepunkt på 165 grader
> ville være fin, men hvad skal den så hedde?

Flammepunktet hænger sammen med forbrændingstemperaturen i
topstykke/cylinder. Er flammepunktet for lavt, brænder olien af for hurtigt,
og er flammepunktet for højt, soder den motor og udstødning til. Derfor, kig
på stempeltoppen og i udstødningen for at se om den nuværende olie er
passende til motoren.

> Vi har 3 scootere i huset så der går en del olie til, så hvis man kan
> købe en rimelig billig olie ville det være fint.

Hvis en af dem f.eks. kun kører 45km/t, skal den måske køre på en anden olie
end dem der kan køre >100km/t, så der findes ikke nogen olie der duer
perfekt i alle motorer.

> Nogen som kan hjælpe?

Mon ikke Louis.de kan hjælpe? De har olie i god kvalitet til billige priser.
Jeg kender dog ikke deres 2T-produkter, men deres 4T-produkter er ihvertfald
gode. De har f.eks. en dyr Castrol med nummer 10038204 og en billig ProCycle
med nummer 10038562. Og husk så, at en højere pris ikke nødvendigvis betyder
at den er bedre til lige netop jeres scootere.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-10-04 18:08

> Mon ikke Louis.de kan hjælpe? De har olie i god kvalitet til billige
> priser. Jeg kender dog ikke deres 2T-produkter, men deres
> 4T-produkter er ihvertfald gode.

Og nu skal i andre endelig bryde ind med jeres erfaringer med Louis' 2T
olie, da jeg som sagt intet kender til det.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Moller

Dato : 23-10-04 13:40

Martin Sørensen wrote:

> Og nu skal i andre endelig bryde ind med jeres erfaringer med Louis' 2T
> olie, da jeg som sagt intet kender til det.

   Den virker fint, og smøre fantastisk... og så ryger den ik så meget :)
har haft taget Cyll. og stempel af nogen gange, for at kigge, og den er
altid flot velsmurt :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Henning Lund

Dato : 23-10-04 18:41

Moller skrev:
> Den virker fint, og smøre fantastisk... og så ryger den ik så meget :)
> har haft taget Cyll. og stempel af nogen gange, for at kigge, og den
> er altid flot velsmurt :)

Gu ved om man kan få brug for det senere i livet

Fra : Henning Lund

Dato : 21-10-04 18:36

Martin Sørensen skrev:

> Dem er her sikkert flere af, og de er ikke nødvendigvis enige.

Njae

> [...]
> hurtigt, og er flammepunktet for højt, soder den motor og udstødning
> til. Derfor, kig på stempeltoppen og i udstødningen for at se om den

Castrol´s olie som vi har brugt kan du slet ikke se aflejringer af på
topstykket, så jeg formoder den brænder af inden den når at smøre.

> Hvis en af dem f.eks. kun kører 45km/t, skal den måske køre på en
> anden olie end dem der kan køre >100km/t, så der findes ikke nogen
> olie der duer perfekt i alle motorer.

Det var jetjagerne som trænger mest, min egen som ikke er tunet er der
aldrig mas med, så kan jeg bare finde en olie som dækker de 2 ville jeg
være glad, og kunne være inde ved konen om aftenen, i stedet for at
ligge under en pokkers scooter.

> [...]
> nummer 10038204 og en billig ProCycle med nummer 10038562. Og husk
> så, at en højere pris ikke nødvendigvis betyder at den er bedre til

Nu er det sådan at jeg jagtede piger i tysktimen i stedet for at følge
med, så jeg kan kun et ord på tysk, nemlig øl, så jeg er lidt på herrens
mark med den hjemmeside.

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-10-04 19:57

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse

> Castrol´s olie som vi har brugt kan du slet ikke se aflejringer af på
> topstykket, så jeg formoder den brænder af inden den når at smøre.

Hæ, ja den tanke ku man godt få...
Men den halvsyntetiske Maxima som jeg synes er den bedste olie jeg har haft
i brug til motocross/enduro lavede heller ingen synlige aflejringer på
topstykket - og sådan skal det være! Når sliddet alligevel var minimalt, var
det fordi olien smurte som den skal. Jeg er ikke sikker på man kan slutte så
meget ud fra aflejringer (eller mangel på samme), for olien skal brænde af -
OVER stemplet. Men der skulle vel også gerne være varmere end under
stemplet?

Rittig

Fra : Henning Lund

Dato : 21-10-04 20:06

Claus Rittig skrev:

> Men den halvsyntetiske Maxima som jeg synes er den bedste olie jeg
> har haft i brug til motocross/enduro

Er det Castrol?

Fra : Mads Stetter

Dato : 21-10-04 21:46

Henning Lund wrote:

> Er det Castrol?

Nopes, mærket er MAXIMA Måske rittig ved hvor den kan fåes nu om dage?

MVH

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-10-04 17:07

"Mads Stetter" <m_stetter@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nopes, mærket er MAXIMA Måske rittig ved hvor den kan fåes nu om dage?

LC Cross er vistnok genåbnet (efter at det brændte ned), mon ikke de har det
igen?
Ellers, ring rundt til de lokale cross forhandlere, nogle af dem har det.

Rittig

Fra : Henning Lund

Dato : 22-10-04 18:29

Claus Rittig skrev:

> [...]

> har det igen?
> Ellers, ring rundt til de lokale cross forhandlere, nogle af dem har

Hva dæwlen er det futtet af, gu ved om det er Børge der har været henne
i sit gamle "hjem" og lege med tændstikker, eller hvordan skete det?

Fra : Soren Lindholt

Dato : 22-10-04 10:16

"Claus Rittig" <ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> wrote in message
> [...]

af -
> OVER stemplet. Men der skulle vel også gerne være varmere end under

En gang nede ved LC criss viste de mig et stempel der lige var pillet ud, og
der var en fin oliefilm på det, efterladt af olien, og det blev brug som
argument for at vist nok MAximaen var god, og ku bruges med kun 2% blanding.

Søren

Fra : Henning Lund

Dato : 22-10-04 18:49

Soren Lindholt skrev:

> [...]
> ud, og der var en fin oliefilm på det, efterladt af olien, og det
> blev brug som argument for at vist nok MAximaen var god, og ku bruges

Ja det kunne lyde sådan.

Fra : Armand

Dato : 23-10-04 22:50

Soren Lindholt <lindholt@person.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4178cfb8$0$248$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> [...]
> der var en fin oliefilm på det, efterladt af olien, og det blev brug som
> argument for at vist nok MAximaen var god, og ku bruges med kun 2%

Siger ikke særligt meget alligevel:
Ved premix behøver man iblande den mængde som motoren maksimalt behøver,
og dette vil være for fuld roulade og max rpm.
Er motoren kørt blot kortvarigt ved lavere belastning end det er der en
markant mermængde i brændstoffet end nødvendigt og det kan være dén som
man har kunnet spore på det afmonterede stempel :-/

--
Armand

Fra : Asger Steffensen

Dato : 21-10-04 20:20

> Nu er det sådan at jeg jagtede piger i tysktimen i stedet for at følge
> med, så jeg kan kun et ord på tysk, nemlig øl, så jeg er lidt på herrens
> mark med den hjemmeside.

Jamen så vil jeg da hjælpe lidt.
10038562 er ProCycle halvsyntetisk der koster 16,95 EUR for 4 liter. Ca. 125
kr. Den overholder JASO FC, TISI.

10038204 er Castrol fuldsyntetisk der koster 47,95 EUR for 4. liter ca. 360
kr.
Den overholder JASO FC, ISO EGD

10038207 er Castrol "for scooter" halvsynt. der koster 10,95 EUR for 1
liter, ca. 80 kr.
Den overholder JASO FC, ISO EGD.

Asger
V-Strom

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-10-04 00:12

> Castrol´s olie som vi har brugt kan du slet ikke se aflejringer af på
> topstykket, så jeg formoder den brænder af inden den når at smøre.

Eller også er den helt fin til motoren. Den rigtige olie skal netop ikke
give aflejringer. Hvis den ikke smurte tror jeg godt at du kunne regne med
at stemplet havde sat sig for længe siden.
Har i da haft problemer med smørelsen på de tunede, dvs. har stemplet før
sat sig eller været lige ved? Hvis den har været lige ved kan det normalt
ses på stemplet ved at den får langsgående ridser og måske en sort plamage
der strækker sig forbi stempelringen. Er der tegn på dette, så skal i måske
bruge en anden olie eller måske bare ændre blandingsforholdet hvis det kan
lade sig gøre.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Henning Lund

Dato : 22-10-04 18:48

Martin Sørensen skrev:

> Har i da haft problemer med smørelsen på de tunede, dvs. har stemplet
> før sat sig eller været lige ved?

Ja. Flere gange.

Fra : Armand

Dato : 23-10-04 22:49

Martin Sørensen <mos@laxity.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cl9fo7$1ldo$1@news.cybercity.dk...

> Eller også er den helt fin til motoren. Den rigtige olie skal netop ikke
> give aflejringer. Hvis den ikke smurte tror jeg godt at du kunne regne med
> at stemplet havde sat sig for længe siden.

Den væsentligste smøring foregår også under(!) stemplet, á plejl-lejer
såvel som cylindervæggen (akkurat som motorolien klarer jobbet på en
firetakter). Eftersom at olien er tilsat brændstoffet afgør flammepunktet
i hvilken grad at olien forbrændes eller ender som løbesod i udstødningen
og svære sodrester på stempeltoppen er et dårligt tegn i den forbindelse!

Tidligere(*) har det dog været nævnt at flammepunktet kán være for lavt,
hvilket jeg dog tvivler på. lavere flammepunkt hænger sammen med produktet
(á mineralsk, delsynt. hhv. fuldsynt.) og den deraf forekommende pris,
hvilket giver mig indtrykket af at det kun er ens egen villighed til at
ofre tegnebogen der sætter grænsen for hvor omstændigt et produkt man
behøver - Underforstået at hvis man har viljen er vejen fri for at bruge
den dyreste olie med det laveste flammepunkt :-/
Korriger mig grundigt hvis jeg er fejl på dette!

(*)
Kom i min søgen derom faktisk lige forbi den tråd hvor Rittig for længe
siden blev anbefalet andetsteds omtalte Maxima

--
Armand.

Fra : Mich@el

Dato : 21-10-04 20:25

Hej.

> [...]
> Vi har 3 scootere i huset så der går en del olie til, så hvis man kan købe
> en rimelig billig olie ville det være fint.

Min Øvert 45 som også kører rimeligt hurtigt, kører på olie fra Thansen.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=323663032&n=323261216&pn=520897185

Koster 89 kr. pr. liter, og fås af og til på tilbud til 69 kr.

Mvh.
Michael

XV 1100 Virago

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-10-04 00:49

Mich@el skrev:

> Min Øvert 45 som også kører rimeligt hurtigt, kører på olie fra
> Thansen.
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=323663032&n=323261216&pn=520897185

Den kører jeg også på.

> Koster 89 kr. pr. liter, og fås af og til på tilbud til 69 kr.

Og billigere fåes det snart ikke hvis kvali skal være iorden.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 21-10-04 21:48

Henning Lund wrote:

> Nogen som kan hjælpe?

Hej Henning..
Jeg har selv lavet min Piaggio SKR 150 om til en 172 cc raket, med ca 20HK
på en motor der har præcis samme opbygning som en alm 30 eller 45 scooter.
Inden den blev lavet om med bla. Malossi cylinderkit, 25mm Karburator og
diverse andre småting, kørte jeg med Shell fuldsyntetisk olie i olietanken.

Efter tuningen tog jeg den beslutning at koble oliepumpen fra. Den leverer
ALT for lidt olie til en tunet scooter, og desuden er drivhjulet til pumpen
lavet er nylon som ikke kan holde til alle disse omdrejninger. Så nr 1 er at
blande benzinen selv!

Det havde jeg prøvet før, fra dengang jeg havde en tunet 30'scooter!!!, så
det var jo ik noget problem.
Eneste problem var at jeg den gang brugte Castrol TTS 2t olie. Den dur bare
ikke til at blande selv. Den skiller sig fra benzinen når der bliver koldt
som der er nu. Det skulle angiveligt være et problem for alle Castrols
produkter. Jeg blev anbefalet AGIP, og jeg bruger pt AGIP RACING, til 139kr
pr. liter.
Den er en anelse dyr, og min motor bliver desværre ikke varm nok. Så jeg går
ned og bruger Agip Cross som er noget billigere, men en all-around olie der
er virkelig god. Og så kokser den ikke så meget som Castrol TTS.

Så jeg kan kun anbefale AGIP og Shell. Er scooteren ikke voldtunet, så kan
man godt bruge blanderen på scooteren. Men vær lige opmærksom på hvilke
olier der egner sig til blanderen !!!

Thomas

Fra : Henning Lund

Dato : 22-10-04 18:33

Thomas Buus Andersen skrev:

> Den er en anelse dyr, og min motor bliver desværre ikke varm nok. Så
> jeg går ned og bruger Agip Cross som er noget billigere,

Hvor hulen køber du den, jeg havde i ørerne på NDI idag da jeg stadig
har konto hos dem efter jeg lukkede biksen, men de havde den ikke, og
kunne heller ikke skaffe den, det mest irreterende er: Jeg har fået et
(tror jeg) pokkers godt tilbud på TTS olien fra en forhandler jeg før
har arbejdet sammen med, men det du siger om TTS olien bekymrer mig da.
Knægtene kører på den her måde, oliepumpen bruges og så blandes der 1
til 2 % ekstra olie i benzinen.

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 23-10-04 10:44

Henning Lund wrote:

> [...]
> har arbejdet sammen med, men det du siger om TTS olien bekymrer mig
> da. Knægtene kører på den her måde, oliepumpen bruges og så blandes

Jeg købte den sidste dunk hos Special MC i Aalborg. Men deres priser er
noget ulogiske.
Agip Speed koster 138kr og Agip Racing koster 139kr. Det er de to "bedste"
olier i deres sortiment.
Ringer man over grænsen, eksempelvis motoline-racing
(www.motoline-racing.com) kan man få dem for ca 100kr.
Jeg vil anbefale dig at prøve Agip Cross eller Agip speed og så holde lidt
øje med deres scootere. Det eneste de skal være opmærksomme på, er at den
ikke
dur til selvblanderen på scooteren. De skal altså selv blande det HELE! Men
hvis de alligevel blander lidt, så kan de jo lige så godt
blande det hele. Så af med remmen til pumpen !

Mvh Thomas

Fra : Henning Lund

Dato : 23-10-04 18:32

Thomas Buus Andersen skrev:

> [...]
> HELE! Men hvis de alligevel blander lidt, så kan de jo lige så godt
> blande det hele. Så af med remmen til pumpen !

Ok jeg snager lidt i tyskland næste gang vi drager ned til Fleggaard.

Fra : Armand

Dato : 23-10-04 22:58

Henning Lund <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:417944ce$0$211$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Knægtene kører på den her måde, oliepumpen bruges og så blandes der 1
> til 2 % ekstra olie i benzinen.

Livrem og seler!

Lyder for mig ligeså paradoksalt som i alle andre henseender :-|
Skulle pumpen stå af er pre-mix'et sikkert ikke tilstrækkeligt alligevel
og premix'et har den bagdel at det er fuldt tilstede ved alle
brugs-situationer, også når motoren går i tomgang og omtrent ikke har
behov for olie, hvorved man kun overfordrer med løbesod til følge!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 24-10-04 08:18

In article <clek61$u57$1@abbeden.bunk.cc>, armand@mc-chaufforerne.dk
says...
> [...]
> brugs-situationer, også når motoren går i tomgang og omtrent ikke har
> behov for olie, hvorved man kun overfordrer med løbesod til følge!

- Og forudsat at den er dyset korrekt, vil der så køres med 1-2% mere
mager blanding, hvilket kan afstedkomme katastrofen!

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 24-10-04 08:58

Armand wrote:

> [...]
> alle brugs-situationer, også når motoren går i tomgang og omtrent
> ikke har behov for olie, hvorved man kun overfordrer med løbesod til

Jeg tror næppe en scooter går længe i tomgang uden olie.
Olien er med til at smøre som du selv nævner. Men den er lige så meget med
til at overføre varmen fra stempel til cylindervæggen !

Jeg ville ihvertfald ikke prøve på det ..

Thomas

Fra : Hekto

Dato : 24-10-04 09:33

In article <417b6074$0$23057$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, t-
buusSLET@stofanet.dk says...
> [...]
> til at overføre varmen fra stempel til cylindervæggen !
>
> Jeg ville ihvertfald ikke prøve på det ..

På 2T'ere med oliepumpe, er forskellen på tomgang og fuld last omkring
1:10! Hvis man med moderne olie regner fuld last til noget i retning af
3%, så er Armand jo ikke helt gal på den, når han siger at behovet for
olie er lig nul.
Det siger også noget om at smøreevnen i moderne totaktsolie ikke er
helt ringe. Faktisk er den så god at man tillader sig at tilsætte
polybuthene, som dels mindsker røgudviklingen; men også forringer
smøreevnen jfr. en undersøgelse lavet af Yamaha.

Ønsker man maksimal smøreevne, må vejen frem være en 'synthetisk' olie,
der ikke er tilsat polybuthene. En anden udvej er de vegetabilske olie
til premix. Skifter man til premix, skal man tage højde for at den
tilsatte mængde olie, erstatter benzin, og der derfor muligvis skal
dyses lidt op.

M.h.t. problemer omkring stempler der sætter sig på diverse scootere,
skal man være opmærksom på, at der findes cylindere i alm. jern, og med
hårdforkromning eller keramisk belægning. De sidstnævnte kører med
væsentligt lavere tollerancer til cylindervæggen p.gr.a. den ensartede
varmeudvidelse. Dette giver igen langt bedre køling af stemplet, end i
en jerncylinder, og deraf følgende mindre oliebehov.
Hvis man monterer et sådant stempel i en jerncylinder, må man håbe at
der ved montagen er taget højde for at boringen så skal være større,
for ellers sætter det sig på et eller andet tidspunkt, uanset hvilken
og hvor meget olie man tilsætter! Cylindere og stempler sælges, og
monteres, i flæng!!!

10HK på 50cc er som sagt kun 200Hk/liter, og ikke nogen voldsomt høj
ydelse. Ikke så høj, at moderne olie ikke kan klare opgaven, hvis
ellers at makanikken og kabureringen er iorden. Det går glimrende på
motorer med højere litereffekt. En RD'er blev 'opfundet' dengang der
kun var rygende mineralsk olie, og det var tilstrækkeligt til at smøre
dens ca. 200HK/liter. Den havde jernforinger, og var for så vidt
'gammeldags'.
Jeg tvivler på, at problemer med stempler der sætter sig, løses ved at
skifte olie, med mindre der er tale om enten fejl ved mekanikken, eller
at ydelsen/brugen er ekstremt hård.

Fra : Armand

Dato : 24-10-04 11:29

Thomas Buus Andersen <t-buusSLET@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:417b6074$0$23057$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...

> [...]
> til at overføre varmen fra stempel til cylindervæggen !
> Jeg ville ihvertfald ikke prøve på det ..

Med 1/10 omdrejninger vil der ikke være nær den samme varmeopbygning at
aflede :-|
Og det er jo ikke noget at prøve, men mere en kostanteringssag: Pumpen
regulerer oliemængden op med stigende omdrejninger (eller ned med faldende
omdrejninger om man vil!) - Det gør premix ikke, den giver fuld olie hele
tiden!
Hvis man virkelig vil forske i det er det enkelt at afmontere slangen fra
oliepumpen (brug premix under forsøget!) og notere sig hvilken mængde der
kommer ud på ét minut under hhv. tomgang delgas og fuld gas. Jeg forudser
at
du bliver overrasket over hvor lidt der bliver smurt ved tomgang :-|

Faktisk har tidlige Suzuki GT'ere oliepumpen monteret efter koblingen,
hvorved at den ikke er aktiv når der kobles ud, og dét er der ingen motor
der er brændt sammen af under udkoblet tomgang ved lyskryds o.lign.

--
Armand.

Fra : dots

Dato : 22-10-04 21:28

"Thomas Buus Andersen" <t-buusSLET@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som der er nu. Det skulle angiveligt være et problem for alle Castrols
> produkter. Jeg blev anbefalet AGIP, og jeg bruger pt AGIP RACING, til

Det var hulens, jeg bruger osse TTS til min CRM125'er.
Og jeg kører året rundt, både til hverdag og til off-road race.
Mener du jeg faktisk skal være bekymret for om olien dur? Min cykel har pt
aldrig stået af under nogen vejrforhold, ligefra +30 til -15, men det er
måske bare held?

dots

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 23-10-04 10:40

dots wrote:

> [...]
> Mener du jeg faktisk skal være bekymret for om olien dur? Min cykel
> har pt aldrig stået af under nogen vejrforhold, ligefra +30 til -15,

Jeg kørte med det på min gamle 70cc scooter med 12 hk. Problemet bestod i at
jeg en kold morgen kom kørende, og pludselig satte gassen sig.
Det var ikke sjovt. Jeg tjekkede det hele igennem, og så så at der var noget
"hvidt" klister i karburatoren. Det viste sig at være olien der skildte sig
fra benzinen og skiftede konsistens. Da jeg åbnede cylinderen var der ridser
ned langs siderne, og stemplet var helt sort ned forbi skyllekanalerne.

Efter den dag blev TTS ikke brugt på min scooter mere.

> dots
Thomas

Fra : Henning Lund

Dato : 23-10-04 18:37

Thomas Buus Andersen skrev:

> Det var ikke sjovt. Jeg tjekkede det hele igennem, og så så at der
> var noget "hvidt" klister i karburatoren. Det viste sig at være olien
> der skildte sig fra benzinen og skiftede konsistens.

Kan det ikke have været vand i benzinen i stedet, jeg har aldrig oplevet
det på nogle af mine totakter som har kørt med bla. Castrol Super TT,
Agip SSM (mener den hed sådan), THansens produkter billig som ½dyr, Fina
totakt og hvad ellers der kom i min besiddelse.

Fra : Moller

Dato : 23-10-04 13:35

Henning Lund wrote:
> Jeg gider ikke spørge i dk.fritid.knallert da det snart ikke er andet
> end 13 års knægte som sidder der og svarer øst og vest, men håber der
> er en sagkyndig oliemand herinde.

   Ja, herinde er de bare lidt ældre, men stadig børn der svare i øst og
vest ;)

> Jeg har de seneste år ikke fulgt med i totaktsolierne da min gamle MZér
> er solgt (ikke grine den var trofast) så jeg er lidt på herrens mark med
> hvilken olie der er bedst egnet.

   ??? solgt, hvorfor dog ??? og så igang med at køre på sløve øverter ...
pubad, det er da mere griner end at du har haft en MZ.

> [...]
> på sådan en totakter, hvilken olie skal man gå efter når de yder omkring
> 10hk ved en frygtelig masse omdrejninger?

   Ja, ja klap lige heste... hvis de yder 10Hk eller mere, så burde de
også ha styr på hvad olie osv. der skal til, eller ha kontakt med et
sted som har med cykler og gøre som kan sælge olien.

> Vi har 3 scootere i huset så der går en del olie til, så hvis man kan
> købe en rimelig billig olie ville det være fint.
> Nogen som kan hjælpe?

   Delo 2 takts olie fra www.louis.de ... det har lige ændret navn til
"MOTORENOEL PROCYCLE 2-T" det virker fint, og har ikke mødt nogen endnu,
som har haft problemer med denne endnu. købes der 4L af gangen, er det
lidt billigere.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Henning Lund

Dato : 23-10-04 18:40

Moller skrev:

> ??? solgt, hvorfor dog ??? og så igang med at køre på sløve øverter
> ... pubad, det er da mere griner end at du har haft en MZ.

Fordi jeg blev pissevåd når jeg kørte på arbejde hele året rundt, for
husfreds skyld beholder madammen bilen hjemme.

> Ja, ja klap lige heste... hvis de yder 10Hk eller mere, så burde de
> også ha styr på hvad olie osv. der skal til, eller ha kontakt med et
> sted som har med cykler og gøre som kan sælge olien.

Jamen sådan et sted har vi ikke her i byen, der er en mc forhandler og
han har kun en slags olie Motul, og det er guld for ham selv om det har
svedet et utal af scootere af

> [...]
> "MOTORENOEL PROCYCLE 2-T" det virker fint, og har ikke mødt nogen
> endnu, som har haft problemer med denne endnu. købes der 4L af

Hmmm jeg har brug for mindst en tolk ;o(