Opladning af batteri
Fra : Peter

Dato : 18-10-04 16:58

Jeg er ny på området, og skal lige sikre mig at der ikke sker noget ved at
oplade et MC-batteri med en almindelig lader til en bil ?

Peter

Fra : Carl Dragert

Dato : 18-10-04 17:51

"Peter" <FJERNESp_dahl@tiscali.dk> wrote in message
> Jeg er ny på området, og skal lige sikre mig at der ikke sker noget ved at
> oplade et MC-batteri med en almindelig lader til en bil ?

Nej, det har jeg aldrig hørt at en oplader tager skade af

Fra : MKS - 74

Dato : 18-10-04 18:09

On Mon, 18 Oct 2004 18:50:45 +0200, "Carl Dragert"
<fornavn@efternavn.dk> wrote:

>"Peter" <FJERNESp_dahl@tiscali.dk> wrote in message
>>

>Nej, det har jeg aldrig hørt at en oplader tager skade af

*LOL*....everyone's a comedian.

Nå men altså, strengt taget anbefales en oplader der lader med ca
10-15% af batteriets kapacitet pr. time , eks.-vis et 10Ah batteri
skal lades ca. 10-12 timer med 1 A, og nogle autoladere er lige lovlig
voldsomme til MC-brug hvis man bare lader det stå i evigheder uden
opsyn, jeg bruger dog altid min alm. autolader til den opgave efter at
ha' sikret mig at det nogenlunde passer med ladestrømmen. Det er dog
et emne der har været helt ekstremt gennemdiskuteret her og det vil du
kunne finde på Google (hvis folk ikke gider igen), eller måske den
lokale batteriwizard Gruby kan copypaste noget fra det han tidligere
har skrevet .

--
-Michael
No. 74 in limbo...

Fra : TA

Dato : 15-11-04 00:35

"MKS - 74" <mks74temp@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
> opsyn, jeg bruger dog altid min alm. autolader til den opgave efter at
> ha' sikret mig at det nogenlunde passer med ladestrømmen.

Uanset om man benytter en 'bil-lader' eller en billig, ureguleret
'mc-lader', er det forholdsvis enkelt at begrænse ladestrømmen ved at sætte
en strømbegrænser i serie med laderens plus-ledning.

Strømbegrænseren kan fx fremstilles med en LM 7805 spændingsregulator, der
har en indbygget strømbegrænsning på 1 ampere. En modstand på 10 ohm/5 watt
[*] forbindes mellem reference-benet (ben 2) og udgangsbenet (ben 3).
Regulatoren bør monteres på en lille alu-køleprofil (bemærk, der er spænding
på denne). That's it.

Når batteriet skal lades op, forbindes lade-apparatets plus-ledning til
regulatorens indgangsben (ben 1), og regulatorens udgangsben (ben 3)
forbindes til batteriets plus-pol. Lade-apparatets minus-ledning forbindes
som sædvanlig til batteriets minus-pol. Batteriet oplades nu med en max
strøm på 1 ampere. Pga spændingsfaldet over regulatoren reduceres
ladespændingen til max ca 14.2 volt (med mit lade-apparat).

Strømbegrænsningen er måske unødvendig, men på den anden side skader det
næppe at følge anvisningerne på batteriet (fx 1.2A * 5~10h eller 5A * 1h).

Elektronikstumperne koster vel omkring 25,- kr.

--
TA

[*] Andre modstandsværdier er sikkert ok.

Fra : Asger Steffensen

Dato : 18-10-04 18:00

"Peter" <FJERNESp_dahl@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er ny på området, og skal lige sikre mig at der ikke sker noget ved at
> oplade et MC-batteri med en almindelig lader til en bil ?

Det gør der ikke såfremt det er et almindeligt 12 volts batteri.

Mvh
Asger
V-Strom

Fra : Tommy Fer

Dato : 18-10-04 19:05

Peter wrote:
> Jeg er ny på området, og skal lige sikre mig at der ikke sker noget
> ved at oplade et MC-batteri med en almindelig lader til en bil ?
>
> Peter

Mange herinde påstår at hvis man giver den mere en 50mA (overdrevet ) så
bliver dit batteri kogt ned på 10 min.

Jeg vil påstå du sagtens kan lade med en normal autolader. Eftersom et
mindre batteri har en større indre modstand vil du ikke kunne lade så
kraftigt på det som på et større. Altså det regulere sig selv.

--
Mvh Tommy Fer
www.FOTOFer.dk

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 18-10-04 19:14

> Jeg er ny på området, og skal lige sikre mig at der ikke sker noget ved at
> oplade et MC-batteri med en almindelig lader til en bil ?

Forskellen i en bil- og MC-lader er gerne den maksimale ladestrøm, som
laderen kan levere. Batteriet er (i forvejen) vant til lidt af hvert, f.eks.
er den maksimale ladestrøm på MC'ens eget ladekredsløb sandsynligvis er
meget højere, end en gennemsnits bil-oplader(!) At bil-opladerens maksimale
ladestrøm er høj, betyder ikke nødvendigvis at der lades med en for høj
ladestrøm. For hvis batteriet er fladt, så lades der på fuld tryk (alt, hvad
laderen kan trække), men kun kortvarigt, hvorefter ladestrømmen stabilieres
og tilsidst bliver meget lav (endt opladning). Hvis batteriet blot syder
sagte (uden at koge!) i den første del af opladningsprocessen, så er
ladestrømmen ikke for høj.

Hilsen
Lars

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 19-10-04 01:23

> [...]
> Jeg er ny på området, og skal lige sikre mig at der ikke sker noget ved at
> oplade et MC-batteri med en almindelig lader til en bil ?

Som en anden skriver så gælder der med under 10 %, og jeg ville helst have
en oplader på 1 Amp, men den jeg har er den svageste biloplader/oplader jeg
kunne finde og den er på 3 Amp. Men jeg bruger den med måde, altså ikke
lader den stå under opladning natten over, men giver den et par timer af
gangen.

Husk på at du måske for din motorcykel skal klippe forbindelsen mellem
batteri og stel, altså jordledningen fra batteriet/akkumulatoren, under
opladning. Ihvertfald står der dette i papirer vedr. min BMW R100, og da
dette ikke blev gjort før jeg overtog den lader den en 0,3 - 0,5 Volt
mindre, hvilket ses under kørsel i mørke da den røde pære så ses at lyse
svagt. Og de 0,3 - 0,5 Volt er fundet ved måling.

Der kan også være nogen forskel på ladning af batterier og akkumulatorer.
Her forstået batterier, som tørbatterier der jo tit er i de nyere
motorcykler kontra akkumulatorer som jo er dem hvor man skal kontrollere
væskestanden. For mit tørbatteri på BMW er det fra forhandleren oplyst at
det kun må oplades et par timer med måneders mellemrum, kontra at vi jo for
akkumulatorer lader indtil viseren er kommet tæt til 0 stillingen.

Mvh. Gert
BMW R100, Honda VTR 1000, Honda VFR 400, Honda XR 250, Honda Wave 125.