Hvilken cykel? Moto Guzzi eller HD
Fra : Anna Margrethe Ander~

Dato : 18-10-04 14:51

Hej

Jeg påtænker at købe en ny cykel her inden for de næste ca. 4-6 måneder.
Det ser p.t. ud til at det kan blive en Moto Guzzi California eller en
HD Sportster 883.

Er der nogen der har erfaringer med de pågældende cykler? Hvad kan man
sige positivt/negativt om cyklerne?

Er der nogen der ved hvor jeg kan få lov til at prøve en MG California?

På forhånd tak

Anna

Fra : Jo

Dato : 18-10-04 15:55

"Anna Margrethe Andersen" <noname@domain.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sige positivt/negativt om cyklerne?
>
> Er der nogen der ved hvor jeg kan få lov til at prøve en MG California?

Hej Anna,

Uden selv at have kørt på de nævnte cykler, vil jeg alligevel klart
foretrække Guzzi'en.

Jo.

Fra : Claus Rittig

Dato : 18-10-04 21:17

"Jo" <jobookingSLETDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Uden selv at have kørt på de nævnte cykler, vil jeg alligevel klart
> foretrække Guzzi'en.

UDEN overhovedet at have kørt nogen af dem?!?
Det må du gerne uddybe.

Rittig
(Har kørt begge)

Fra : Hekto

Dato : 18-10-04 19:45

In article <1gluzjf.1s1aq821r2zptsN%noname@domain.dk>, noname@domain.dk
says...
> [...]
> sige positivt/negativt om cyklerne?
>
> Er der nogen der ved hvor jeg kan få lov til at prøve en MG California?

Pest eller kolera???

Jeg tog kørekort på en 883'er. Den kører da glimrende, uden at være
ophidsende. Slog selv blinklyset fra, og det var vist det mest moderne
ved den. Jeg har rodet lidt med en XLCH Sportster, og det er nogenlunde
samme teknologi som på en grå Ferguson! (sorry, Jan!)

Moto Guzzi undergår jo forbedringer for tiden. Køreegenskaberne er en
smule mere sporty, og jeg tror at reservedelene er lettere at
fremskaffe til rimelige priser. Prøv evt. i Moto Guzzi klubben.

Egentlig tror jeg der kun er få ligheder, ud over at begge er til
'tilbagelænet kørsel'.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Claus Rittig

Dato : 18-10-04 21:28

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse

> [...]

Lyder som et par dejlige ting at vælge mellem... (Bare det var mig).

Positivt? Oh, der er meget... Men det er bedre at prøvekøre dem, det siger
mere end en gang ord.

Nej, desværre. Men bare du kan prøve en eller anden Guzzi, så har du
ihvertfald et indtryk af motorgang og kørekultur. Måske skulle du maile
Guzzi-klubben?

> Jeg tog kørekort på en 883'er. Den kører da glimrende, uden at være
> ophidsende.

Sammenlignet med hvad?

> Jeg har rodet lidt med en XLCH Sportster, og det er nogenlunde
> samme teknologi som på en grå Ferguson! (sorry, Jan!)

Hvilket har den afledte effekt at man selv kan lave AL service på den med et
minimum af værktøj. Og gider man ikke det, koster det til gengæld næsten
ingenting. Det forholder sig lidt anderledes med kåbecykler

> Moto Guzzi undergår jo forbedringer for tiden. Køreegenskaberne er en
> smule mere sporty

Æh, du har ikke prøvet en California, vel?

> ...og jeg tror at reservedelene er lettere at
> fremskaffe til rimelige priser. Prøv evt. i Moto Guzzi klubben.

Mere rimelige end HD reservedels priser? DET lyder sgu utroligt. Og det
passer nok heller ikke. Et sæt stempler til en Sportster koster fx 800kr
komplet. Hvad mon de koster til en California? Løst gæt: 2500kr? Okay, den
sammenligning er ikke helt rimelig, for jeg går ud fra at man med Guzzier er
henvist til originale stumper, og det koster jo, mens man med en HD har et
stort udvalg af uoriginale stumper i meget høj kvalitet til rådighed, og kun
de færreste køber originale HD reservedele, da de er dyrere end uoriginale i
tilsvarende kvalitet.

> Egentlig tror jeg der kun er få ligheder, ud over at begge er til
> 'tilbagelænet kørsel'.

Jah, det har du nok ret i. Og dog. Begge har ne motor der kan mærkes når man
kører, og begge har et bundtræk der er ... dejligt! Men okay, det er lidt
"søgt"...

Rittig
(Tidligere HD kører, og min svoger kører Guzzi)

Fra : Hekto

Dato : 18-10-04 23:47

In article <417427c5$1@news.dansketelecom.com>,
ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com says...
> Sammenlignet med hvad?

De øvrige skolecykler, som XJ600 og GS500. Sammenlignet med min egen
LS650 var der lidt mere UMPHHH! Kørslen var problemfri, og man behøvede
ikke spekulere så nøje over om man var et gear for højt eller lavt; men
kunne koncentrere sig om udsigten og trafikken.
Sammenlignet med div. racere ... var der slet ingen lighedspunkter.

> Hvilket har den afledte effekt at man selv kan lave AL service på den med et
> minimum af værktøj. Og gider man ikke det, koster det til gengæld næsten
> ingenting. Det forholder sig lidt anderledes med kåbecykler

Jeg går ud fra at HD'erne måske er blevet en lille smule mere moderne,
siden XLCH'en!? Det mest irriterende er skruer og bolte i tomme-mål.
Ellers har du ret i, at landsbysmeden kan finde rundt i det!

> Æh, du har ikke prøvet en California, vel?

Nej, kun noggle forskellige udgaver af 'small block'.

> [...]
> de færreste køber originale HD reservedele, da de er dyrere end uoriginale i

Mine egne erfarringer med XLCH'en er at den er dyrere end Ducati'en jeg
har. Det gælder bredt over een kam, med stumper på f.eks. ebay.
Hvis Guzzi'en holder samme prisniveau, er det faktisk rimeligt billigt!

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-10-04 21:18

> De øvrige skolecykler, som XJ600 og GS500. Sammenlignet med min egen
> LS650 var der lidt mere UMPHHH!

Tjah, jeg synes så måske heller ikke det giver meget mening at sammenligne
en HD med en XJ600 eller en GS500.

> Jeg går ud fra at HD'erne måske er blevet en lille smule mere moderne,
> siden XLCH'en!? Det mest irriterende er skruer og bolte i tomme-mål.
> Ellers har du ret i, at landsbysmeden kan finde rundt i det!

Tomme mål er kun irriterende hvis man VIL lave et problem ud af det. Man
køber det værktøj man skal bruge en gang for alle, og så er den skid slået.
Løse bolte får man næppe brug for med ne nyere cykel, og får man brug for
nogle, kan de købes mange steder (men de er altid dyrere end mm bolte).

Landsbysmeden kommer næppe i kontakt med cyklen, men pointen er, at man har
mulighed for at få et andet forhold til sin motorcykel, når man kan lave de
fleste ting på den selv. Det kan man naturligvis fravælge, men det er nu
charmerende at man KAN vælge at lave sine service selv.

> Nej, kun noggle forskellige udgaver af 'small block'.

Jeg tror ikke der er mange af Guzzi's "tilbagelænede" modeller der har
sporty køreegenskaber, men jeg har jo kun prøvet en af dem.

> [...]
> har. Det gælder bredt over een kam, med stumper på f.eks. ebay.
> Hvis Guzzi'en holder samme prisniveau, er det faktisk rimeligt billigt!

Jeg kender ikke Ducatis prisniveau, men HD er klart blandt de billigste
cykler på markedet at købe stumper til - medmindre man partout skal have
originale HD dele, men det er der ingen grund til.

Rittig

Fra : Hekto

Dato : 19-10-04 23:01

In article <417576ee$1@news.dansketelecom.com>,
> [...]
> fleste ting på den selv. Det kan man naturligvis fravælge, men det er nu
> charmerende at man KAN vælge at lave sine service selv.

Der er mange måder at have MC på.
Jeg foretrækker også selv at klare service og reparationer selv. Så ved
man det er lavet som man vil have det, og det er sjældent voldsomt
kompliceret. Det kræver bare lidt interesse for sagen, og selv synes
jeg at det er mere interessant på den måde.

Man kan vel ikke kalde Guzzi's 'flydere' for egentlige sportsmaskiner;
men måske mere sporty end andre (HD) at køre på. Det skal ikke forstås
i retning af 'racer med højt styr'!!!

Fra : Jens B. Rasmussen

Dato : 18-10-04 21:39

> [...]
> sige positivt/negativt om cyklerne?
>
> Er der nogen der ved hvor jeg kan få lov til at prøve en MG California?

det afhænger jo lidt af de forhold hvor du skal parkere din mc - man kan
næsten ikke forsikre en HD hvis ikke man har en garage og kædelås samt alarm
& satelitovervågning - mener ikke de er helt så hysteriske med Moto Guzzi
(endnu)

Men ellers ville jeg med hjertet vælge HD, selvom jeg kun har prøvet en
night train

Jens Brauer Rasmussen
Suzuki RF900

Fra : Kim Nielsen

Dato : 19-10-04 13:39

> [...]
> sige positivt/negativt om cyklerne?
>
> Er der nogen der ved hvor jeg kan få lov til at prøve en MG California?

Med hjertet ville jeg vælge en Guzzi California. Det har altid været min
drømme mc.

Men objektiv er det nok noget med at prøve begge to, da sporsteren er en af
de få harleyer (bortset fra tysker-harleyn) som kan styre og ikke skraber på
hver gang den øjner et sving.

Du får også mulighed for at blære dig med du har en harley, der jo for
lægfolk står som noget stort (tilgiv dem , de ved ikke bedre).

Det er også nemmere at score damer på en harley end en guzzi - men det er
nok ikke så vigtigt for dig

Og endelig kan man sige at du ikke skal lægge en masse ekstra penge for
harley navnet når det er en sporster, det er først de større hd'er hvor man
tager røven på folk.

Mvh Kim

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 19-10-04 22:00

On Mon, 18 Oct 2004 15:51:21 +0200, noname@domain.dk (Anna Margrethe
Andersen) wrote:

> [...]
>sige positivt/negativt om cyklerne?
>
>Er der nogen der ved hvor jeg kan få lov til at prøve en MG California?

Når nu Moto Guzzi laver så mange fede motorcykler, hvorfor så vælge en
California? Indrømmet, jeg ikke meget for det dersens
custom/chopper/softchopper/hvad-pokker-det-hedder-fis - det er ikke
motorcykler, har aldrig været og vil aldrig blive det!! Men smag og
behag er jo heldigvis forskellig :)

Prøv at kigge forbi Guzzi-klubbens hjemmeside:
<http://www.motoguzzi.dk/> - der er et debatforum, hvor du måske kan
lokke nogen til at give en prøvetur. Vi, Guzzisti'er, er nemmerlig så
venlige :) Mon ikke også en forhandler kan lokkes til at give en
prøvetur? Dem finder du også lettest via hjemmesiden.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

'Wer bremst, hat Angst!' - Werner Beinhart

Fra : Anna Margrethe Ander~

Dato : 20-10-04 15:53

Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net> wrote:

> [...]
> venlige :) Mon ikke også en forhandler kan lokkes til at give en
> prøvetur? Dem finder du også lettest via hjemmesiden.

Tak for alle de gode svar. Jeg er ikke ligefrem kommet tættere på en
beslutning. Cyklerne er ret forskellige og jeg skal helt sikkert prøve
dem inden jeg bestemmer mig.

Jeg ville bare gerne lige høre om der var nogle af jer der kørte på een
af cyklerne + gode/dårlige ting om nolge af mærkerne; typiske fejl osv.
I må gerne skrive i tråden hvis i kommer på noget Jeg sender en
opdatering når jeg har prøvet maskinerne.

/Anna