Honda CBR600 som første motorcykel?
Fra : kokos

Dato : 16-10-04 20:25

Jeg skal ud og købe min første motorcykel nogensinde. Jeg har set mig varm
på Hondas CBR600F. Det er ikke fordi jeg har brug for dens
sportslige-egenskaber, da min kørsel er meget rolig. Spørgsmålet er så, om
jeg kommer til at slå mig selv ihjel på denne maskine på grund af manglende
erfaring. Eller gælder det kun uerfarne folk som udfordrer maskinens
(for)mange kræfter?

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 16-10-04 20:52

"kokos" <kokos@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
manglende
> erfaring. Eller gælder det kun uerfarne folk som udfordrer maskinens

Hvis du ikke kører ordentlig, kan du også slå dig selv ihjel på en trehjulet
cykel!
Jeg vil anbefale dig at tage på et manøvrekursus, f.eks et af dem som DMC
arrangerer. Derved lærer du din nye maskine godt at kende.
Hilsen Matthias

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-10-04 21:19

"kokos" <kokos@mailme.dk> writes:

> [...]
> jeg kommer til at slå mig selv ihjel på denne maskine på grund af manglende
> erfaring. Eller gælder det kun uerfarne folk som udfordrer maskinens

Det kommer helt an på hvordan du kører!

Er du typen der lader dig provokere i trafikken, og altid lige skal se
om den nu også kan køre på baghjul hver gang du accelererer ud af et
lyskryds og den slags, så vil jeg anbefale dig at starte på noget
mindre.

Er du rolig af natur, og kan køre fornuftigt (det kan dog inkludere at
at accelere hurtigt ;) - også når nogen forsøger at provokere dig, så
ser jeg bestemt ikke noget galt i at starte på en CBR600, som jo trods
alt er en meget letkørt motorcykel - i hvert fald den ene af slagsen
jeg har prøvet.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : MKS - 74

Dato : 16-10-04 21:41

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> [...]
> ser jeg bestemt ikke noget galt i at starte på en CBR600, som jo trods
> alt er en meget letkørt motorcykel - i hvert fald den ene af slagsen

Jeg ved nu ikke rigtigt selvom det er korrekt at en CBR600 er letkørt og
relativt tilgivende overfor begynderfejl så kan det let blive et tveægget
sværd der kan forlede nogle til at overvurdere deres egne evner og så
bliver en sådan cykel farlig for en begynder - og ja jeg er godt klar over
at det nok også ligger lidt implicit i dit svar. Der er så også lige det
med forsikringen og priserne på CBR-plastic skulle man være uheldig. Jeg
har nu haft 5-6 CBR600'ere og hver eneste gang en cykel er solgt og en
begynder har henvendt sig har jeg forsøgt at tale dem fra det . Min
holdning er lidt at vil man ikke udnytte dens sportslige kvaliteter
overhovedet, hvorfor så overhovedet købe den slags cykler og vil man
(forsøge) som begynder er det heller ikke alt for godt....se'fø'li kan man
da sagtens overleve det, men nogen god begynder er det ikke IMO -
Fantastisk MC, men køb den som nr. 2 eller 3 cykel.

--
-Michael

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-10-04 20:38

MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk> writes:

> Tænkte nu mere på El presidente JJ-Bager's , glemte helt at i også
> har den anden JJ.

Prez har ikke nogen CBR ... men det var ganske rigtigt den tidligere
prez' CBR jeg gav baghjul - i hvert fald op til ca. 100 km/t, hvor jeg
slækkede på gassen.

> Ellers er hans CBR vist _meget_ syg...

Eller også er den bare højere gearet end en Bandit.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : MKS - 74

Dato : 17-10-04 20:39

On Sun, 17 Oct 2004 21:37:48 +0200, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

>Prez har ikke nogen CBR ... men det var ganske rigtigt den tidligere
>prez' CBR jeg gav baghjul - i hvert fald op til ca. 100 km/t, hvor jeg
>slækkede på gassen.

Jamen så tror jeg på det uden yderligere kommentarer

--
-Michael
No. 74 in limbo...

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 18-10-04 07:20

> Jamen så tror jeg på det uden yderligere kommentarer

Jeg vil så lige pointere, at jeg overhovedt ikke kan huske situationen, men
Jacob, du skal da være så hjerteligt velkommen til at stille op. Selv om min
CBR har gået 129.000km er den ikke syg!

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85

Fra : MKS - 74

Dato : 18-10-04 10:19

On Mon, 18 Oct 2004 08:20:29 +0200, "Jens Jacob Bager Jensen"
<bager@abl1926.dk> wrote:

>Jeg vil så lige pointere, at jeg overhovedt ikke kan huske situationen, men
>Jacob, du skal da være så hjerteligt velkommen til at stille op.

Vi venter i åndeløs spænding på offentliggørelsen af resultatet -
Taberen er ydmyget for tid og evighed, og vil herefter kun være kendt
som "Svagpisseren"

>Selv om min
>CBR har gået 129.000km er den ikke syg!

37,2 og normal afføring ?

Er det ikke snart tid til et skifte Bager, du må da kende den ud og
ind efterhånden ? Et tidligt fejeblad koster vel efterhånden ikke så
meget mere og de er ret sjove...

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele til salg på:

Fra : Snusken

Dato : 18-10-04 16:22

Ikke flere indlæg for at få niveuet lavere ned ?

Fra : MKS - 74

Dato : 18-10-04 16:43

On Mon, 18 Oct 2004 17:21:53 +0200, Snusken
<snusken@ko_og_kyllingpc.nu> wrote:

>Ikke flere indlæg for at få niveuet lavere ned ?

Well jow da for niveauet kan _altid_ komme længere ned - Specielt når
man gør sig umage , der er absolut ingen bundgrænse men det kræver
dog lidt udspil først...Hvis du synes at indlægget var plat og
infantilt så har du helt evident ret, hvorfor tror du ?

*Pssst* - Overvej lige om det er mægtig snu at citere hele indlæg og
følg også gerne std'en med at svare under det du citerer, Så bliver de
fleste glade og så gør det ikke så meget hvis du fejlfortolker enkelte
indlæg .

--
-Michael
No. 74 in limbo...

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-10-04 22:28

mks74temp@tiscali.dk (MKS - 74) writes:

> [...]
> bliver en sådan cykel farlig for en begynder - og ja jeg er godt klar over
> at det nok også ligger lidt implicit i dit svar.

Nu findes der jo mennesker der godt kan beherske sig - men jeg tror
dybest set vi er enige.

> Der er så også lige det med forsikringen og priserne på CBR-plastic
> skulle man være uheldig.

Hos IDA (Tryg) er en CBR600 da overkommelig at forsikre, hvis blot man
er over 25 år - ikke billig, men overkommelig.

Hvis man har en fin garage at stille den i om natten, så er det jo
også tænkeligt at man kan nøjes med en ansvarsforsikring.

Er man 40+, elitebilist og ellers god forsikringskunde vil man også
tit kunne finde urimeligt billige forsikringer på motorcykler

> Min holdning er lidt at vil man ikke udnytte dens sportslige
> kvaliteter overhovedet, hvorfor så overhovedet købe den slags cykler

Det har du naturligvis ret i. Hvad køber man så, hvis man gerne vil
have en letkørt MC med lidt kraftoverskud og fuldkåbe? Så ser jeg ikke
den store vej uden om en (halv)sportslig 600.

> [...]
> godt....se'fø'li kan man da sagtens overleve det, men nogen god
> begynder er det ikke IMO - Fantastisk MC, men køb den som nr. 2

Forskellen er at jeg tror at der er forskel på begyndere

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : MKS - 74

Dato : 16-10-04 23:09

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Forskellen er at jeg tror at der er forskel på begyndere

Klart nok, men jeg kender desværre alt for mange eks på folk der trods
gode intentioner ikke kunne beherske sig selvom de mente de kunne. En af
mine cykler blev solgt til en begynder - jeg forsøgte som altid at
anbefale noget andet men han ville ha' sådan en og forsikrede mig om han
da sagtens kunne styre sig - 3 uger senere var cyklen crashet...

Uanset hvordan synes jeg man er bedre tjent med f.eks en CBF600 eller
lign. som begynder. Mange er underligt nok af den opfattelse at det er en
større livsomvæltning at skifte cykel - det er det ikke, det behøver ikke
engang at koste noget særligt. Start lidt moderat og skift så når man
føler tiden er moden, for nogle tager det et par år for andre måske kun
3-4 mdr. Motiverne til en CBR600 som 1. cykel kan være mange og
forskelligartede men jeg synes sjældent de holder til en nærmere analyse -
som sagt naturligvis _kan_ man gøre det med succes, men historien er fuld
af eks. på det modsatte - Der er mest valuta for pengene i en CBR600 når
der er lidt erfaring i bagagen.

--
-Michael

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 17-10-04 07:20

MKS - 74 wrote:
> [...]
> succes, men historien er fuld af eks. på det modsatte - Der er mest
> valuta for pengene i en CBR600 når der er lidt erfaring i bagagen.

Jeg kan ikke være mere enig.

Det må da være meget bedre at starte på en mindre cykel og kunne tilade sig
at bruge den, istedet for at købe en større og end ikke udnytte den 50%. Jeg
tro også det er en del sjovere at have en maskine man tør/kan bruge, end at
have en der bedst egner sig til dæksparkeri ved havne-iskoisken.

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + Klappersaki KLR250 + MZ TS250/2)

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-10-04 18:33

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@abl1926.dk> writes:

> Jeg vil så lige pointere, at jeg overhovedt ikke kan huske situationen, men
> Jacob, du skal da være så hjerteligt velkommen til at stille op. Selv om min
> CBR har gået 129.000km er den ikke syg!

Du har nok bare fortrængt den

.... det var oppe i Helsingør (hvor motorvejen starter) på vej hjem fra
Skotland.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Johnny Johansen

Dato : 17-10-04 05:59

> [...]
manglende
> erfaring. Eller gælder det kun uerfarne folk som udfordrer maskinens

Jeg startede selv på en Yamaha YZF R6, og blev af alle herinde rådet til at
lade være!! Men som en herinde sagde, ville jeg nok gå hen og købe den
alligevel og det gjorde jeg....tsk tsk. Jeg har dog ikke fortruft det 1.sek.
Den er meget let kørt og let at kaste rundt med og jeg har ikke (7-9-13)
styrtet i denne sæson og håber heller ikke det sker i fremtiden. Jeg har
prøvet en kammerats FZR 600, og det er da som at sidde på en pakke pølser i
forhold til R6. Den er meget lettere kørt og ikke så tung at danse med. Det
samme tror jeg vil gøre sig gældende for en nyere CBR. Jeg synes du skal
købe den hvis det er stik mod alt fornuft, da det jo er sådan en du altid
har drømt om :) Hvis du kan holde lidt igen med rullen det første stykke
tid, og ta´det med ro skal det nok gå. Med hensyn til forsikring kan jeg
oplyse at jeg er 27 havde 4 års skadefri kørsel fra bil og skulle gi´ 11.500
for kasko hos Tryg for min R6.

Hilsen Johnny

Fra : Kasper friis

Dato : 17-10-04 14:18

--
Kasper Friis
ZX6R 636 04 i Kawa grøn :)

Fjern "FJERN" inden reply til mig
"Johnny Johansen" <ale@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tid, og ta´det med ro skal det nok gå. Med hensyn til forsikring kan jeg
> oplyse at jeg er 27 havde 4 års skadefri kørsel fra bil og skulle gi´

Jeg er lige startet i år i juli, og min første maskine er en helt ny Grøn
ZX6R 636, og må ærligt sige at de første par uger var jeg sikker på jeg
havde valgt forkert, dæmperne er knald hårde (har prøvet en vens R6 og den
er jo en ren sofa cykel i forhold til) styringen er hård og kontant, og
løfter hurtigt forhjulet hvis man giver lidt gas i 1 gear.. uden tvivl en
ren racer, den var lige det modsatte af den GS500 man kørte på til MC
køretimer, men efter en måneds tid blev jeg alligevel glad for den, og nu
synes ikke det er så slemt mere, den den er stadig hård i dæmperne vil nok
overveje og få stillet på den til foråret, men ud over det er den ikke svær
og køre på.. MEN!! jeg ville ikke anbefale den til andre begyndere.. hvis
ikke værdi tabet var blevet for stort, kunne jeg godt have fundet på at
sælge den allerede efter en uge, den gav mig godt nok nogen chok de første
par køreture, også var mine håndled helt ødelagte allerede efter 5-10 km
bykørsel.. :)
Men idag er jeg super glad for den.. den er ikke blevet kedelig med tiden,
den kan stadig rive så hårdt så adralinen pumper, det kunne en GS500 eller
CB500 næppe hvis jeg havde købt sådan en :)

Så er det bare super trist at det er ved at blive for koldt nu og det regner
hele tiden :( om 2 uger ryger den til opbevaring også frem igen i
marts/april.. :)

Fra : Sanne Johansson

Dato : 19-10-04 08:22

Kasper friis wrote:

ZX636R som förste mc??? Det ville jeg nu også sige liiige var i
overkanten...
Har selv lige köbt en for et par måneder siden efter at have kört på en
CB500 med fuldkåbe i et par år. -Og det ville jeg ikke ha väret foruden.
CB500 er et udemärket köretöj, og nok for en begynder (selvfölgelig
afhängig af hvor meget dödsforagt man har det förste stykke tid. Man
bliver ikke straffet på samme måde på en sådan cykel, hvis (når!) man
laver nogle märkelige manövrer i fx. sving, som på en större sportscykel.
Men! nu hvor jeg så har väret i trafikken og kört nogle tusinde km på en
begyndercykel er det også helt fantastisk at komme over på en större
cykel, hvor accelerationen, styreegenskaberne og ikke mindst
bremseegenskaberne er SÅ meget bedre. Men jeg tror heller ikke jeg ville
nyde det så meget, hvis jeg ikke fölte jeg bare havde lidt erfaring i at
köre mc fra tidligere cykel. Men sådan er vi jo så forskellige -jeg er som
pige nok også lidt mere forsigtig i min körsel og vil gerne föle at jeg
har nogenlunde kontrol over hvad jeg laver...
Så mit råd er til alle begyndere, der skal köbe 1. mc -der er ingen grund
til at forcere noget, man skulle jo gerne köre i et helt liv Der er
masser af tid, så start på noget mindre og arbejd dig op

Vh Sanne -som har fået nok kräfter til MANGE år endnu ) -men stadig
mangler at köre på baghjulet :-/

Fra : Jens Aage Holm

Dato : 17-10-04 16:04

On Sun, 17 Oct 2004 07:59:22 +0200, Johnny Johansen wrote:
> [...]
> det nok gå. Med hensyn til forsikring kan jeg oplyse at jeg er 27 havde
> 4 års skadefri kørsel fra bil og skulle gi´ 11.500 for kasko hos Tryg

Jeg er lige startet på en FZR 600 og synes at vi lige skal sætte tingene
lidt i perspektiv. En R6 er en 10 år nyere konstruktion og deraf skulle
den også gerne være bedre.
Efter hvad man læser så er en FZR en ganske habil konstruktion ift. dens
alder (ihvertfald mindre en pakke pølser ift. så mange andre maskiner af
den alder) og jeg er også godt tilfreds med min - selvom jeg da skal
indrømme at ikke på nogen måde udnytter den endnu. Jeg vil også mene at
det er passende at inddrage lidt økonomi i det - en R6 er antageligvis en
bedre MC end FZRen men den koster vel også mindst det dobbelte - og så er
der jo studerende som mig der ikke har frihed til at vælge helt frit. Og
jeg er heller ikke så gammel at forsikringsselskaberne er til at snakke
med hvorfor at der kun er ansvar på og hvis der er nogen der løber med den
så er det lidt nemmere at bære.

Mht. om den er for stor eller hvad den er som begynder så synes jeg som
andre nævner at det er rart at der er lidt at gøre godt med engang
imellem - jeg ved godt at der lidt drengerøvs agtigt men lige at fyre
"raketten" af engang imellem på tør, lige vej uden sideveje kilder altså
alle de rigtige steder og giver smil op til begge ører.
Det med at skrabe fodhvilere i svingene må lige vente lidt endnu - men
følelsen er sikkert også god

Jeg må desværre melde mig ind i klubben af folk der har haft MCen nede og
ligge - men det var med ca. 20 km/t. hvor der blev hevet rigeligt i
forbremsen med let drejet hjul og udfaldet havde nok været det samme om
man havde kørt på en GN 250 eller den aktuelle FZR 600 (selvom der
selvfølgelig blev skrabet lidt i plastikken i det sidste tilfælde).
Ergo var det føreren der manglede rutine og der skal også hankes op i et
bronzekursus til foråret.

Mvh.
Jens Åge

Fra : Snusken

Dato : 17-10-04 09:07

En cykel i 600-klassen er et fint begynder valg (som såkaldt stor MC).
Hvis man har hang til offensiv kørsel (KAN være aldersbetinget !...) er
det, alt andet lige, lettere at komme til skade, uanset cykel.
Køb den cykel, som du har set dig varm på, det vil alligevel være noget
i den stil der senere står på ønskesedlen !

mvh eric

Fra : Moller

Dato : 17-10-04 09:29

kokos wrote:
> [...]
> jeg kommer til at slå mig selv ihjel på denne maskine på grund af manglende
> erfaring. Eller gælder det kun uerfarne folk som udfordrer maskinens

   Det er 100% dig der afgøre om det er et godt køb eller ej :) hvis du
smider gode dæk på, passer den fornuftigt, så er det dine og ikke dens
begrænsninger som afgøre om du blir smidt af :)

   Men som i de fleste tilfælde så ender nystartede med at lægge deres for
store maskiner ned, eller de blir så skræmt fra dem, så de kun kan køre
lige ud med lav hastighed... men det er alt sammen ting, som den
fornuftige nybegynder kan indøve sig for ikke at opleve ved at tage et
broncekursus, nogen banedage osv. Men en ting skal være klart :) vi alle
er nede at ligge mindst en gang i vores liv, på en eller anden måde :)
og typisk sker det i starten af ens kariere oftere, og derved bør valget
af cykel være en som ikke gør så ondt i pengepungen at vælte på :)
   Af eksempler kender jeg til en begynder på en ZX-9'er som smuttede ned
pga. bus eller lignende efter 1-2mdr., en i år smuttede med sin Bandit
1200 efter at ha kortet i 2mdr. jeg selv røg på røven på MZ'en efter ½
år... men det var nok meste pga. første dag med isglatteveje, og snevejr
:) men igen så behøver det ikke at være en stor maskine for at man vælter :)

   Og som min kørelære altid sagde, "Acepter at i vælter mindst en gang,
indtil da har i ikke lært at køre MC" ... men det var jo under de gamle
regler hvor man ku tage det samlede kort på 6-7timer :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Steen E.

Dato : 17-10-04 10:42

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> Det er 100% dig der afgøre om det er et godt køb eller ej :) hvis du
> smider gode dæk på, passer den fornuftigt, så er det dine og ikke dens
> begrænsninger som afgøre om du blir smidt af :)

hmm - jeg er enig med de andre at du naturligvis skal købe det du kan
li'.
Og hvis du lærer den at kende før du (evt.) fyrer den af så skal det nok
gå.
Men hvis "du ikke har brug for dens sportslige egenskaber" hvad er det
så ved CBR'en som du har set dig varm på ?
Teknik ? Udseende ? Køreegenskaber ? Sexappeal ? Kørestilling ?
Jeg ville da ellers nok have sendt mine spareskillinger andetsteds hvis
jeg havde en rolig kørestil ? F.x en Bandit eller V-Strom fra Suzuki, en
Hornet fra Honda eller (naturligvis!) en Fazer fra Yamaha ?

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Dan

Dato : 17-10-04 13:32

> Og som min kørelære altid sagde, "Acepter at i vælter mindst en gang,
> indtil da har i ikke lært at køre MC" ... men det var jo under de gamle
> regler hvor man ku tage det samlede kort på 6-7timer :)

Jeg går sgu lige ud og vælter på min cykel..Ses om 30 min..og i næste uge
kan i se mig på eurosport give rossi baghjul..Sikke en gang pladder..
Erfaringer kan gøres uden at vælte/styrte..Styrter man uden andre eller
andet indblandet, har man gået for hurtigt frem..

Dan

Fra : Kenneth S

Dato : 17-10-04 13:55

> [...]
> Erfaringer kan gøres uden at vælte/styrte..Styrter man uden andre eller
> andet indblandet, har man gået for hurtigt frem..

Hvis ikke du overskrider grænsen, hvordan ved så hvor den er?

Er du motorcyklist i længere tid, så tilter du også på et tidspunkt, og det
kan skam være lærerigt nok.

Mit gæt er, at du enten ikke har kørt særlig lang tid eller du som regel
bare kører morfar (..hvilket ikke er at kimse ad).

mvh
Kenneth S (..som har været nede at ligge)

Fra : Moller

Dato : 17-10-04 15:14

Kenneth S wrote:

> Hvis ikke du overskrider grænsen, hvordan ved så hvor den er?
>
> Er du motorcyklist i længere tid, så tilter du også på et tidspunkt, og det
> kan skam være lærerigt nok.

   Præcis det der var pointen i den sætning, og noget som man først
forstår den dag man har lavet et mindre uheld, og derefter finder ud af
at det vare ens dårlige køreegenskaber, og ikke maskinen der var skyld i
uheldet.

> Mit gæt er, at du enten ikke har kørt særlig lang tid eller du som regel
> bare kører morfar (..hvilket ikke er at kimse ad).

   :) dyb respekt for folk der bruge en masse penge på en MC, og vælger at
ikke bruge en promille af dens egenskaber :) alt respekt for dem, og
deres for mange penge.

> mvh
> Kenneth S (..som har været nede at ligge)

   Velkommen i klubben :) må man spørge om hvad var ca. årsagen til det ?
og er det noget du har lært af ud over det gør ondt i ens Helte Factor
og pengepung :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Kenneth S

Dato : 18-10-04 16:44

>    Velkommen i klubben :) må man spørge om hvad var ca. årsagen til det ?
> og er det noget du har lært af ud over det gør ondt i ens Helte Factor
> og pengepung :)

Jae, jeg har da i et sving kørt op på fortov, gennem grus, forbi hus (på
havegang), gennem have, gennem blomsterbed for at slutte af med svinge
bagende rundt.

..og det var pga nissen i vejkanten, dvs jeg greb bremsen i stedet for
bare at lægge cyklen en tand længere ned, så det var rent og skær
panik-tøsedreng.

En anden gang kørte jeg direkte ind i siden på en taxa, stort set uden
bremnsning, men det var nu helt og holdent taxaens skyld, da chaufføren
bare ikke så sig for.

Så jeg har da både lært at undgå bremnsning i sving og lært ekstra
påpasselighed overfor svingende bilister. De sidste 11-12 år har jeg dog
været forskånet for uheld der har tvunget mig i jorden, men man lærer
selvfølgelig hver dag alliwl, heldigvis.

Kenneth S

Fra : anders majland

Dato : 18-10-04 12:16

> Hvis ikke du overskrider grænsen, hvordan ved så hvor den er?

Hvis man er "heldig" redder man den og har kun streger i underhylerne
som bevis på at man var over grænsen .. Som f.eks den forhjulsblokade
jeg nævnte i sidste uge.... Men jo tættere man kører på grænsen jo
større er risikoen jo altså også for at bide i græsset.

> Mit gæt er, at du enten ikke har kørt særlig lang tid eller du som
> regel bare kører morfar (..hvilket ikke er at kimse ad).

Jeg kører mest morfar - ihvertfald temmeligt defensivt og har da "kun"
været nede en gang (på offenlig vej) på godt 80000km og 6år. Dengang var
det også en kikset nedbremsning der fik mig ned (en bil der kom på tværs
i tæt trafik i kbh.)

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Denise

Dato : 18-10-04 15:40

anders majland wrote:

> [...]
> været nede en gang (på offenlig vej) på godt 80000km og 6år. Dengang
> var det også en kikset nedbremsning der fik mig ned (en bil der kom

Ja, så må jeg jo køre mormor. Jeg har også kun været nede een gang, dengang
der var sporvognsskinner til, hvor man jo i København kørte på kryds og
tværs af disse. Det var en ret stor udfordring, især i regnvejr, og næsten
uovervindelig i snevejr. Jeg fik min allerførste cykel, da jeg bestod
køreprøven efter 6½ køretime. Det var en gammel MZ som jeg helst glemmer.
Med den blev jeg hængene i sporvognsskinnen og væltede. Kunne dog køre
videre bagefter noget fortumlet. Det er 7-9-13 ikke gået galt hverken på den
gamle Yamaha - hvor jeg absolut ikke kørte mormor, snarere som om jeg havde
stjålet den - og den Yamaha jeg har i dag. Har dog at tabt den 2 gange,
hvilket skyldes det dér med at nå jorden .

--
Hilsen Denise
http://dfmc.dk/Denise_Reindel

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 17-10-04 10:50

Det er ikke MC'en som slår ihjel............ Den kan som regel kører
hurtigere end føren!!

Så hvis du kan "styrer dig" ser jeg ikke noget problem. Den er rimelig let
kørt. Men nogen vil opfatte den som meget voldsom og blive forskrækket over
de mange kræfter, og dermed aldrig blive rigtig glad for at kører MC. Men
det er lidt op til dig selv at vurdere. Kender en som stoppede igen efter få
mdr og aldrig vil sidde på en MC igen...

Jeg startede selv på en XJ600. Den mener andre jo også er for stor. Men jeg
synes det er individuelt. Så ud og prøv.

Nu ved jeg ikke om du har noget ancinitet fra bil, hvis ikke, kan
forsikringen blive dyr...

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-10-04 12:40

> [...]
> anbefale noget andet men han ville ha' sådan en og forsikrede mig om han
> da sagtens kunne styre sig - 3 uger senere var cyklen crashet...

Kedeligt!

Jeg kan jo naturligvis bedst forholde mig til min egen situation. Jeg
startede på den Bandit 600 jeg stadig er den glade ejer af. Til at
starte med lå jeg og tøffede rundt i relativt lave omdrejninger (og
syntes den trak helt vildt), men efterhånden som erfaringen er vokset
kan den godt få lidt flere omdrejninger når vejene svinger lidt og vi
er på klubtur.

På min MC-ferie i sommers var der faktisk et par af andre der mente at
jeg da fulgte overraskende godt med deres 600-plastikraketter ...

Jeg har (7-9-13) endnu ikke haft andre uheld med den end at den blev
væltet af en fuld idiot i foråret mens den stod ud for hvor jeg bor.

Efter jeg havde købt den og meldt mig ind i en klub hørte jeg ellers
fra flere at en Bandit 600 var en lidt stor begyndercykel, det synes
jeg ikke jeg har oplevet den som.

> Uanset hvordan synes jeg man er bedre tjent med f.eks en CBF600 eller
> lign. som begynder.

Hvis jeg endelig skulle købe en Honda, så tror jeg nok hellere jeg
ville købe en Hornet end en CBF, men det er nok bare mig.

> Mange er underligt nok af den opfattelse at det er en større
> livsomvæltning at skifte cykel - det er det ikke, det behøver ikke
> engang at koste noget særligt.

Det koster altid lidt tid, og hvis man render og pusler lidt om sin
cykel, så kan det da være irriterende at man skal til at starte forfra
med en ny cykel.

> [...] Der er mest valuta for pengene i en CBR600 når der er lidt
> erfaring i bagagen.

Sådan er det jo med de fleste cykler med mere end 20 HK. Spørgsmålet
er bare hvad man gør sine erfaringer på.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : MKS - 74

Dato : 17-10-04 15:30

On Sun, 17 Oct 2004 13:39:38 +0200, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

>Hvis jeg endelig skulle købe en Honda, så tror jeg nok hellere jeg
>ville købe en Hornet end en CBF, men det er nok bare mig.

Det ville jeg skam også , men nu er det jo hverken dig eller mig der
er tale om, en Hornet er lidt en *loonbike*, heller ikke vanvittigt
begynderegnet og iøvrigt også en cykel der er ofte crashet, en bandit
eller f.eks CBF har et meget mere begynderegnet image - det betyder
også noget at man ikke har noget at leve op til, kører man på en CBR
eller lign. er der mange "udfordringer" fra både biler og MC'er....

>Det koster altid lidt tid, og hvis man render og pusler lidt om sin
>cykel, så kan det da være irriterende at man skal til at starte forfra
>med en ny cykel.

Se det er lidt det der jeg oppnonerer imod, man skal IMO _ikke_ starte
forfra, andre mennesker passer skam også på deres cykler, jeg skifter
meget tit cykel og har haft 6 forskellige bare i år , ikke nogen
udgift (tværtimod) og bestemt heller ikke særlig tidskrævende - Mange
er utroligt nervøse for at en købt cykel hurtigt skal blive for
kedelig og vil hellere købe noget de ved de kan "vokse med", som om de
hang på den resten af livet, et skifte kan være nemt og billigt.

>Sådan er det jo med de fleste cykler med mere end 20 HK. Spørgsmålet
>er bare hvad man gør sine erfaringer på.

Akkurat ja , alt andet lige er der IMO mest værdi for den enkelte
ved at lade evnerne følge valget, men _vil_ man starte på en CBR og
føler at intet andet har værdi skal man naturligvis også bare gøre
det, man skal nok bare være ærlig over for sig selv og indse hvad det
i virkeligheden er der styrer valget.

--
-Michael
No. 74 in limbo...

Fra : Hekto

Dato : 17-10-04 16:21

In article <k6v4n0dc20ruoq7icm3p25n66gf7n7dvtk@4ax.com>,
mks74temp@tiscali.dk says...
> [...]
> kedelig og vil hellere købe noget de ved de kan "vokse med", som om de
> hang på den resten af livet, et skifte kan være nemt og billigt.

Helt enig!
Det 'mest normale' er vel at man har dem en sæson eller to, og så
opgraderer. Passer man på cyklen,kommer pengene stort set hjem igen. Er
man god til at købe billigt, kan man komme over et skift, uden at have
sat en krone til!

Så behøver man ikke spekulere på om man nu kan håndtere den, og får
samtidig prøvet forskellige cykler, og draget erfaringer deraf.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-10-04 16:49

> [...]
> også noget at man ikke har noget at leve op til, kører man på en CBR
> eller lign. er der mange "udfordringer" fra både biler og MC'er....

Jeg synes nu nok ellers at jeg tit nok oplever at biler vil køre om
kap selv om jeg kører på en Bandit. Jeg er også let at provokere, hvis
forholdene er til det, og de får baghjul hver eneste gang

> Se det er lidt det der jeg oppnonerer imod, man skal IMO _ikke_ starte
> forfra, andre mennesker passer skam også på deres cykler [ ... ]

Der er altså også mange der ikke gør ud over at sende den til det
obligatoriske eftersyn på værksted en gang om året. Derfra er der jo
lang vej til ligefrem at have en velkørende motorcykel.

Hvor mange kører ikke rundt med alt for gamle bløde bremseslanger,
døde kronrørslejer, alt for gammel forgaffelolie osv.

.... alle de ting tager tid at skifte (og koster også lidt).

> [...]
> hurtigt skal blive for kedelig og vil hellere købe noget de ved de
> kan "vokse med", som om de hang på den resten af livet, et skifte

Det virker som om du i vid udstrækning skifter cykel fordi du synes
det er sjovt, og fordi du måske endda kan tjene en sjat på det. Det er
også fint, men jeg kan nu meget godt lide at have min motorcykel lidt
mere fast. Jeg bruger den jo trods alt til den daglige transport i
sommerhalvåret.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : MKS - 74

Dato : 17-10-04 17:08

On Sun, 17 Oct 2004 17:48:36 +0200, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

>Jeg synes nu nok ellers at jeg tit nok oplever at biler vil køre om
>kap selv om jeg kører på en Bandit. Jeg er også let at provokere, hvis
>forholdene er til det, og de får baghjul hver eneste gang

Men sikkert ikke mange små "lortecykler" der lige skal prøve vel ,
når jeg kører på min Skrammelsuki er der stort set ingen der gider
(det gør jeg så heller ikke), på mine CBR'ere er der temmelig mange
der lige vil køre træk og det kræver lidt "hvilen i sig selv" =
erfaring bare at ignorere den slags

>Der er altså også mange der ikke gør ud over at sende den til det
>obligatoriske eftersyn på værksted en gang om året.

Dem vælger man naturligvis bare fra...

>Hvor mange kører ikke rundt med alt for gamle bløde bremseslanger,
>døde kronrørslejer, alt for gammel forgaffelolie osv.
>
>... alle de ting tager tid at skifte (og koster også lidt).

Igen, den slags kan man i vid udstrækning kontrollere før køb...som
sagt har jeg skiftet et antal gange i år og ingen af cyklerne krævede
den store investering efter købet.

> [...]
>også fint, men jeg kan nu meget godt lide at have min motorcykel lidt
>mere fast. Jeg bruger den jo trods alt til den daglige transport i

Ja, men det var bare slet ikke pointen hvorfor eller hvorfor ikke
_jeg_ gør det, mere at det er nemt og ikke nødvendigvis specielt dyrt
hvilket jeg ved _fordi_ jeg har skiftet så ofte (og nej det er
selvfølgelig ikke normalt at skifte så tit). Det eneste et skifte
kræver er viden og har man den ikke selv (f.eks som begynder) kan man
da oftest alliere sig med nogle der har den fornødne indsigt.

--
-Michael
No. 74 in limbo...

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-10-04 17:30

MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk> writes:

> Men sikkert ikke mange små "lortecykler" der lige skal prøve vel ,

Nej, kun en GSX-R 400 og en CBR 600 fra klubben ... de fik også
baghjul

> Dem vælger man naturligvis bare fra...

Det er jo dem der er billige. Når man er studerende og fattigrøv som
mig, så er det jo sådan noget man må se efter, og så til gengæld selv
bruge lidt tid i værkstedet for at få cyklen i tip top stand. De
fantastiske regler omkring SU forbyder mig desværre at bruge den samme
tid på arbejdet og tjene pengene til at et eller andet værksted kan
lave min cykel.

> [...]
> kræver er viden og har man den ikke selv (f.eks som begynder) kan man
> da oftest alliere sig med nogle der har den fornødne indsigt.

Det er altså også meget rart at have sin cykel så længe at man når at
lære den at kende. Så kan man selvfølgelig som dig bare blive ved med
at skifte til samme model, men hvorfor så skifte?

Står man i løbet af sommeren og skal en tur på MC-ferie er det måske
heller ikke så fedt at skifte til en ny cykel lige inden (hvis ikke
skiftet er til en cykel der netop bør egne sig til feriekørsel). Jeg
kan se mange grunde til at det ikke er attraktivt at skifte MC hver
sæson.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : MKS - 74

Dato : 17-10-04 17:54

On Sun, 17 Oct 2004 18:30:08 +0200, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

>Nej, kun en GSX-R 400 og en CBR 600 fra klubben ... de fik også
>baghjul

*LOL*- Det _må_ da være JJ's så hva' ,

>Det er jo dem der er billige. Når man er studerende og fattigrøv som
>mig, så er det jo sådan noget man må se efter

Næh - det er jeg da også og jeg vælger da stadig den slags fra.

>Det er altså også meget rart at have sin cykel så længe at man når at
>lære den at kende. Så kan man selvfølgelig som dig bare blive ved med
>at skifte til samme model, men hvorfor så skifte?

Det har ikke været samme model men forskellige, selv CBR'erne var
forskellige, målet er at prøve hele serien (dog ikke F1'ere - det
gider jeg trods alt ikke) og ja det er mest fordi det er sjovt - Omend
jeg stadig håber at fabrikkerne begynder at tage sig sammen og lave
nogle kvalificerede 4-500 cc'ere i stedet en RCV400 f.eks kunne jeg
godt bruge...

> [...]
>skiftet er til en cykel der netop bør egne sig til feriekørsel). Jeg
>kan se mange grunde til at det ikke er attraktivt at skifte MC hver

Det siger jeg skam heller ikke at man _skal_ mere at hvis man man
_vælger_ det, behøver det ikke at være noget større problem....Som
nogle gerne vil gøre det til.

--
-Michael
No. 74 in limbo...

Fra : Moller

Dato : 17-10-04 18:51

MKS - 74 wrote:

> *LOL*- Det _må_ da være JJ's så hva' ,

   JJ, kære nu TL1000r, du ved det gule larme monster :)

   Og for at kommentere Banditten lidt... da jeg havde S fronten på hvor
der står 1200 på, var der absolut ingen der ville køre træk :( men efter
denne er fjernet, så ligner den en helt uskyldig 600 Bandit, hvis man
ikke ved det med Alubagsvinger, og sort farvet motor :) er en 12'er...
og nu flokkes både madkasser, taxispader, gamle oliekølet gixxere
750'ere osv... om at få lov til at give baghjul :) hæhæ, så Jacob bar
ret i at en Bandit opfordre til lyskryds acc.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Anders Bang

Dato : 17-10-04 18:29

Starter lige en ny tråd i tråden (sorry): Hvad mener I om en Suzuki SV650S
som første MC?

Mvh
Anders

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-10-04 20:15

> [...]

han ikke havde givet fuld gas ...

> Næh - det er jeg da også og jeg vælger da stadig den slags fra.

Så har du nok flere penge end jeg ... godt for dig.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : MKS - 74

Dato : 17-10-04 20:29

On Sun, 17 Oct 2004 21:15:06 +0200, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

> [...]

>han ikke havde givet fuld gas ...

Ellers er hans CBR vist _meget_ syg...

>Så har du nok flere penge end jeg ... godt for dig.

Tror det næppe, men umuligt at sige, jeg indretter mig nok nærmere
bare væsentlig anderledes...

--
-Michael
No. 74 in limbo...

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-10-04 20:16

"Anders Bang" <anders.bang@remove_this.post1.tele.dk> writes:

> Starter lige en ny tråd i tråden (sorry): Hvad mener I om en Suzuki SV650S
> som første MC?

Det er skam en ganske glimrende begynder-MC - den er dejlig let. Dog
skal man være opmærksom på at man sidder meget foroverbøjet på
S-modellen, og derfor måske let kommer til at tro at man er den
vildeste racerkarl.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : MKS - 74

Dato : 18-10-04 11:30

On Sun, 17 Oct 2004 21:16:05 +0200, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

>Det er skam en ganske glimrende begynder-MC - den er dejlig let.

Det er jeg forsåvidt enig i.

> Dog
>skal man være opmærksom på at man sidder meget foroverbøjet på
>S-modellen, og derfor måske let kommer til at tro at man er den
>vildeste racerkarl.

Og det er der rigtig-rigtig mange SV650S'-ejere der har gjort, det_er_
en typisk 1.-gangskøber (og iøvrigt også pige-, så er man lidt af en
tøs passer den fint cykel, men hvor talrige er blevet snydt af
dens letkørthed og blevet narret til at overvurdere egne evner,
eksemplerne bare her i denne NG er virkelig mange....Men jow ellers
fin begynder-MC.

--
-Michael
No. 74 in limbo...

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-10-04 10:27

sanne_son@yahoo.com (Sanne Johansson) writes:

> Vh Sanne -som har fået nok kräfter til MANGE år endnu ) -men stadig
> mangler at köre på baghjulet :-/

Mere gas! Ellers er jeg overbevist om at Jon nok skal vise dig hvordan
du skal gøre.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Sanne Johansson

Dato : 19-10-04 16:48

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Mere gas! Ellers er jeg overbevist om at Jon nok skal vise dig hvordan
> du skal gøre.

Jeg skrev jo heller ikke noget om at jeg havde forsögt mig på at köre på
baghjulet Det bliver först til foråret, når vejene er mere sikre...
Jeg syntes lige jeg ville läre dyret at kende först
(Men Jon får givetvis den debut på min cykel för mig alligevel