Billig fuldsynt. olie i Fakta
Fra : Henrik Olsen

Dato : 14-10-04 13:41

I hvert fald på Haraldsgade, set d.d. Det var 4 liter fuldsynt. API SL for
kun DKK 149,00. Det er da svjv temmelig billigt. Mener det var et
ESSO-produkt.

Der var for øvrigt også noget sortfarvet vinylopfrisker til omkring DKK 25,
hvis panelerne skal have en tur.

/Henrik

Fra : F.Sander

Dato : 14-10-04 14:16

. Det var 4 liter fuldsynt. API SL for
> kun DKK 149,00. Det er da svjv temmelig billigt. Mener det var et
> Esso........
-----------------------------
Agghhhhh - viste ikke Esso lavede "mad-olie" -jeg ville kun hælde det på min
kværn hvis den brugte olie.. Eller var er af mærket Suzuki !! ha,ha- kunne
ikke lade vær'e.....

Fuld-synt. olie er som luderen på hjørnet! hun kan give dig en fin ydelse
har og nu, men på længere sigt er det bedre at finde en der også tager
opvasken...

Hvis du har en slidt motor, eller kun en stempelring+oliering, eller ælder
Mc' så er mineralsk olie af god ( Not-Fakta/aldi ) kvalitet at
forestrække... ( det har skal jeg nok få på puklen for af andre 'herinde' )

Mvh. FS- gl. motor mek.og med 60 l. Bel-Ray EXR racing under filebænken..

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-04 15:05

F.Sander skrev i meddelelsen ...

>så er mineralsk olie af god ( Not-Fakta/aldi ) kvalitet at
>forestrække... ( det har skal jeg nok få på puklen for af andre 'herinde' )

Hvad er der galt med mærkevarer i lavpris varehusene ? Er det anden
sorteringsvarer ? NOT !

>Mvh. FS- gl. motor mek.og med 60 l. Bel-Ray EXR racing under filebænken..

Ja det forklarer jo alt...

mvh
Orla, som dog ikke handler i Aldi efter at have set hvordan de behandler
deres medarbejdere

Fra : rbk17

Dato : 14-10-04 19:39

On Thu, 14 Oct 2004 16:04:37 +0200, Orla Pedersen wrote:

>I hvert fald på Haraldsgade, set d.d. Det var 4 liter fuldsynt. API SL
>for kun DKK 149,00. Det er da svjv temmelig billigt. Mener det var et
>ESSO-produkt.

Det kan godt være at man skal være påpaslig med billig olie -
Men med mindre de fusker kan de jo ikke løbe fra at det er en SL
kvalitet (API - American Petroleum Institute)

http://api-ep.api.org/industry/index.cfm?bitmask=002007007004000000
er der en oversigt over S og C'erne...

.... Men derfor ville jeg nok alligevel ikke bruge den til andet end
"vinter" olie ...

Forresten - Hvor mange tage olien at cykelen og fylder en billig på
vinteren over og skifter igen, nå vjeret gør at man kan komme ud igen?

/holger

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-10-04 19:50

> Det kan godt være at man skal være påpaslig med billig olie -
> Men med mindre de fusker kan de jo ikke løbe fra at det er en SL
> kvalitet (API - American Petroleum Institute)

Spørgsmålet er så bare om alle egenskaberne er udtrykt i API SL normen.
Mener f.eks. at have hørt at nogle olier kan skumme en del, hvor andre ikke
gør det. Det er selvfølgelig ikke så smart i en MC-motor. Måske var
pågældende olie ikke lavet til en MC's højere omdrejninger ifht. en normal
bil.

> Forresten - Hvor mange tage olien at cykelen og fylder en billig på
> vinteren over og skifter igen, nå vjeret gør at man kan komme ud igen?

Jeg skifter altid olie lige inden cyklen stilles i vinterhi, men jeg kan jeg
ikke se den store grund til at skifte om foråret. Olien har jo slet ikke
kørt og er slet ikke slidt, så hvorfor ikke bare udnytte det resten af året
eller indtil det skal skiftes igen iht. serviceintervallerne?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-10-04 20:34

> Måske var
> pågældende olie ikke lavet til en MC's højere omdrejninger ifht. en normal
> bil.

Det er en skrøne. En turbo i en bil render en del flere RPM end en
motorcykelmotor.

Rittig

Fra : rbk17

Dato : 15-10-04 20:52

On Thu, 14 Oct 2004 20:49:44 +0200, Martin Sørensen wrote:

> Spørgsmålet er så bare om alle egenskaberne er udtrykt i API SL normen.
> Mener f.eks. at have hørt at nogle olier kan skumme en del, hvor andre

- hmmm, er det ikke tilsætnings stoffer til benzin? Men ja.
Og det fortæller måske heller ikke noget om hvor længe den
holder eller hvad der sker med egenskaberne hvis den bliver for varm
pga af en motor fejl.

> [...]
> ikke kørt og er slet ikke slidt, så hvorfor ikke bare udnytte det resten
> af året eller indtil det skal skiftes igen iht. serviceintervallerne?

Jeg tror argumentet er :
før vinter: pga. sod/svovl i benzinen bliver olien sur (syre) som spiser
motoren (pakinger?)

efter vintern: kondens i olien pga. kulde/varme (og hvad så? koger det
ikke af 1. gang den bliver lidt varm?)

/rbk17

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-04 15:41

"F.Sander" <Finn@dk.dk> wrote in message
> [...]
min
> kværn hvis den brugte olie.. Eller var er af mærket Suzuki !! ha,ha-

Øhhh selv ha!

> [...]
> Mc' så er mineralsk olie af god ( Not-Fakta/aldi ) kvalitet at
> forestrække... ( det har skal jeg nok få på puklen for af andre

Øhh nå...

> Mvh. FS- gl. motor mek.og med 60 l. Bel-Ray EXR racing under filebænken..

Hvis Bel-Ray ikke var så pokkers dyrt, så var det jo yderst velegnet i en 20
år gammel Briggs-Straton plæneklipper. Så kan jeg slet ikke se problemer i,
at søge i samme prisklasse efter olie, hvor det ikke er MC-Super-Racing-EXR
etiketter på flasken, men hvor man istedet har betalt for flaskens reelle
indhold (=oliens kvallitet).

.... og så er jeg for øvrigt ret ligeglad med, at skulle ned i Netto for at
hente ordenligt olie!

Hilsen
Lars

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-10-04 16:54

"Lars T. Thomsen" <ltth00[snabela]acoustics.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> indhold (=oliens kvallitet).
> ... og så er jeg for øvrigt ret ligeglad med, at skulle ned i Netto for at

Meget, meget enig.

Rittig

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-10-04 16:56

> ... og så er jeg for øvrigt ret ligeglad med, at skulle ned i Netto
> for at hente ordenligt olie!

Det kan godt være at jeg er mageligt anlagt, men jeg foretrækker nu
alligevel at bestille min olie ved Louis. Selv inkl. porto er det billigere
end de gode tilbud herhjemme, og så behøver jeg ikke engang at forlade
lejligheden, men får varen bragt til døren, og skal blot rejse mig op for at
tage imod pakken.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-04 17:39

Hej Martin,

> [...]
> end de gode tilbud herhjemme, og så behøver jeg ikke engang at forlade
> lejligheden, men får varen bragt til døren, og skal blot rejse mig op for

Tjoo, men jeg er bare sjældent hjemme når postbuddet ringer på døren, så
skal man jo alligevel til at rejse sig og finde overtøj/sko og vade ind på
det lokale posthus (hvor man sjældent kommer og ellers ikke har noget, at
komme efter) for at hente olien. Så er det IMO langt smartere, at nuppe en
dunk i forbifarten, når man nu alligevel har en masse dagligvarer i kurven.

Hilsen
Lars

Fra : Henrik Olsen

Dato : 14-10-04 19:07

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message

> Det kan godt være at jeg er mageligt anlagt, men jeg foretrækker nu
> alligevel at bestille min olie ved Louis. Selv inkl. porto er det
> billigere end de gode tilbud herhjemme...

Har ikke set fuldsyntetisk så billigt hos Louis, men måske jeg bare ikke har
set godt nok efter. Mener det plejer at ligge omkring 25 euro + porto når
jeg tidligere har købt deres DELO.

/Henrik

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-10-04 19:39

> Har ikke set fuldsyntetisk så billigt hos Louis, men måske jeg bare
> ikke har set godt nok efter. Mener det plejer at ligge omkring 25
> euro + porto når jeg tidligere har købt deres DELO.

Jeps, det er rigtigt, de kan ikke helt følge Faktas tilbud, det kan jeg godt
se, men Louis' olie er heller ikke på tilbud lige nu. Jeg mener det har
været nede og rundt 16-17 Euro en overgang. Et normalt tilbud på
fuldsyntetisk olie, er det ikke ca. 250 kr. herhjemme?

Spørgsmålet er så hvilken der er bedst? Jeg er lige ved at tro at en
fuldsyntetisk API SL olie til 149,- for 4L er for godt til at være sandt
(specielt med de danske afgifter). Det kan godt være at prisen ikke altid er
proportional med kvaliteten, men i dette tilfælde tror jeg næsten at der må
være en sammenhæng. Nogle der har førstehåndskenskab til denne olie? Der er
en del herinde der har udtrykt deres tilfredshed med Delo 10W-50 olien, men
Esso'en har jeg af gode grunde aldrig rigtigt hørt noget om..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : F.Sander

Dato : 14-10-04 17:17

> Øhhh selv ha! :-
> Øhh nå...
>-----------
roollliigg !! har du /i ingen humor? eller er i bare "vinter-negative".. tag
nu og læs indlæggene med et gran salt ik'.

For år tilbage kunne en konsulent for et navn-given olie produkt påvise at
en olie der den gang blev parallel importeret af at discount firma, var
beregnet til syd-amerika mm, godt nok opfyldte det alle sta. som jo er fint,
men der er ingen regler for hvor lang tid efter i-brug-tagen det stadig skal
overholde dette.

Det olie der var lavet til Europa kom ikke fra "samme" hane på farbrikken-og
var bedre osv.

Dette er den korte historie, da jeg er meget dårlig boglig orker jeg ikke
den lange, MEN billig kan værre god nok og af samme kvalitet, bla. så længe
man kan se hvem der har fremtildet den, u-korante (navn-løse )olie-er best
egent til "mad-olie"..

Men alle har jo ret til deres mening.

ps- feks!! Bel-Ray behøver da ikke værre dyr, jeg køber min(e) tromler i
tyskland ,uden olie-retur-afgift mm ( dog blive min 'forhandler' ikke oplyst
her )

FS

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-04 18:59

> roollliigg !! har du /i ingen humor? eller er i bare "vinter-negative"..
tag
> nu og læs indlæggene med et gran salt ik'.

Hvem har ikke humor?

> [...]
længe
> man kan se hvem der har fremtildet den, u-korante (navn-løse )olie-er best

Jojo, vi er skam enige om, at det ikke er hvilken-som-helst snask, der bør
hældes i sumpen. Det eneste jeg siger er blot, at man ikke (pr. automatik)
skal tro på høj kvallitet af produktet, at hvis det er dyrt og der står
noget smart (og alligevel intetsigende) på etiketten. Mht. Fakta-olien, så
skal jeg ikke kunne sige noget om kvalliteten (jeg kender den ikke), nen jeg
har oplevet prisen for Bel-Ray og tænkt: Uha, dét må kunne gøres billigere,
uden andre kompromiser!

> ps- feks!! Bel-Ray behøver da ikke værre dyr, jeg køber min(e) tromler i
> tyskland ,uden olie-retur-afgift mm ( dog blive min 'forhandler' ikke
oplyst
> her )

Det var dog et ringe sammenligningsgrundlag, så hvordan kan du overhovedet
drage denne konklusion?
Det er da klart, at olien bliver billigere, hvis man køber tønder á 60 liter
i Tyskland og uden olie-retur-afgift. Men dét er vel sagen uvedkommende? Vi
er ihvertfald en del stykker, der vil få problemer (f.eks. i forbindelse med
opbevaringen), hvis det netop var dét, der skulle gøre Bel-Rays literpris
lavere.... så hellere investere i en anden tilsvarende/bedre olie til samme
literpris og som kan stå på hylden i reolen!

Hilsen
Lars

Fra : F.Sander

Dato : 14-10-04 21:11

> [...]
> samme
> literpris og som kan stå på hylden i reolen!

----------------
Olie er og bliver en "religion's sag" , jeg vil da gerne understrege jeg
ikke synes feks. Bel-Ray er bedre en andre af de kente mærker, jeg skiftede
egentlig pga. jeg kun har en stempelring+oliering og Motil øhh- tror den
comp.300 fuld synt., nå-ihvertefald åd begge mine motor' betydelig mere olie
end da jeg skiftede.

Mvh.
FS

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-10-04 21:38

"Claus Rittig" <ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> writes:

> Det er en skrøne. En turbo i en bil render en del flere RPM end en
> motorcykelmotor.

Lige netop den analogi er nok lidt ved siden af, da en turbo
svjv. ikke pisker olien rundt på samme måde som en motor. Ikke at
turboer ikke er hårde ved olien, for de har de vist med at varme den
ret kraftigt... men det er jo så en helt anden sag.

Nå pyt, så længe jeg får Louis' 10W50, API SL og JASO MA-olie for
20-25 euro, så gider jeg næsten ikke kigge efter andet
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 15-10-04 07:11

> Nå pyt, så længe jeg får Louis' 10W50, API SL og JASO MA-olie for
> 20-25 euro, så gider jeg næsten ikke kigge efter andet

Præcis mine ord. Halvdelen af klubben kører på den og er glade for den. Jeg
har selv kørt omkring 50.000km på den uden negative oplevelser.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 15-10-04 14:23

"F.Sander" <Finn@dk.dk> writes:

> Fuld-synt. olie er som luderen på hjørnet! hun kan give dig en fin
> ydelse har og nu, men på længere sigt er det bedre at finde en der
> også tager opvasken...

*LOL* Lige til citatsamlingen.

--
Mikkel | Today is a good day. Not because anything wonderful
motortosse.dk | is happening, so much, but because my definition of

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-10-04 14:39

Henrik Olsen skrev:

> I hvert fald på Haraldsgade, set d.d.

Odds-Herred? Vester-Nebel? Vejle?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-10-04 20:57

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> writes:

> Ålborg, Aalborg whatever det er sq det samme.

Ok, Marhtind Iåhandsæn

> Fuck det det gik man op i i gamle dage

Vrøvl, vås og bavl...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-10-04 21:28

Jes Vestervang skrev:

> Ok, Marhtind Iåhandsæn

ROFL

> Vrøvl, vås og bavl...

Nemlig ja.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-10-04 21:00

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Her gruppen er Ålborgenserne, som der også er en del af, ikke er spor
> bedre

Mener du aalborgensere?

Pudsigt nok har jeg slet ikke bemærket noget aalborgenseri, men det er
jo heller ikke så let at se 'indefra'.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-10-04 15:08

> Odds-Herred? Vester-Nebel? Vejle?

Jeg antager Nørrebro i København - det er nemlig den nærmeste
Haraldsgade fra hvor jeg bor (under 1 km, selv om Fakta vist ligger i
den anden ende og derfor er over 2 km væk ;)

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-10-04 15:23

Jacob Bunk Nielsen skrev:

> Jeg antager Nørrebro i København - det er nemlig den nærmeste

Nåh helt derovre *GG*

> Haraldsgade fra hvor jeg bor (under 1 km, selv om Fakta vist ligger i den
> anden ende og derfor er over 2 km væk ;)

Jeg må snart lære at nettet er for Københavnere

For mig der bor i Kolding er et simpelt vejnavn uden bybenævnelse et vidt
begreb

Jeg tror såmend ikke engang I gør det med vilje.. det er bare ikke noget
i tænker over.

Fra : Claus Rittig

Dato : 15-10-04 20:02

> Jeg tror såmend ikke engang I gør det med vilje.. det er bare ikke noget
> i tænker over.

Det var sguda flabet - siger du at københavnere ikke tænker før de taler?

Rittig
(Nordjyde. Taler helst ikke.)

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-10-04 20:39

On Fri, 15 Oct 2004 21:01:41 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> wrote:

>Det var sguda flabet - siger du at københavnere ikke tænker før de taler?

RITTIG!!!!!!!!

>Rittig
>(Nordjyde. Taler helst ikke.)

Steen - Der nøjes med at tænke

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-10-04 22:21

Claus Rittig skrev:

> Det var sguda flabet - siger du at københavnere ikke tænker før de
> taler?

I sådanne og lign. tilfælde JA så opfører Københavnere som om det kun
er dem der eksisterer.

Fra : Moller

Dato : 16-10-04 15:31

Martin Johansen [6000] wrote:

> I sådanne og lign. tilfælde JA så opfører Københavnere som om det kun
> er dem der eksisterer.

   Meget meget snævertsynet må man sige :) du er vel også en af dem som
mener at folk med bare en lille smule solbrændthede er som minimum
Muslim , teorist, eller pizzaria ejer :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-10-04 17:21

Moller skrev:

>    Meget meget snævertsynet må man sige :)

Jamen er det løgn?

> du er vel også en af dem som mener at folk med bare en lille smule
> solbrændthede er som minimum Muslim , teorist, eller pizzaria ejer :)

Ja!

Nej selvf. ikke.!

Men hvor tit ser du en skriver "Stedvej i København" ? Det benævnes ALTD
bare "Stedvej"...

Tror jeg vil gøre det samme. Noget for noget

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-10-04 08:48

Martin Johansen [6000] wrote:

> Men hvor tit ser du en skriver "Stedvej i København" ? Det benævnes
> ALTD bare "Stedvej"...
>
> Tror jeg vil gøre det samme. Noget for noget

Hvilken Jomfu Ane Gade?

--
vh
Torben

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-10-04 10:36

Torben Scheel skrev:

> Hvilken Jomfu Ane Gade?

Aner ikke om der findes flere men ellers gætter jeg på Ålborg.

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-04 15:39

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-10-04 16:45

Fra : Keld Hansen

Dato : 16-10-04 11:47

tænker de da efter?

keld

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-10-04 13:35

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> writes:

> Jeg må snart lære at nettet er for Københavnere

Kan du ikke nøjes med bare at lære at tænke lidt selv i stedet at
forvente at alle andre gør det for dig ?-)

> For mig der bor i Kolding er et simpelt vejnavn uden bybenævnelse et vidt
> begreb

Hvis du ikke kender vejen - i dette tilfælde en vej der hedder
Haraldsgade, og hvor der ligger en Fakta - så er det nok ikke relevant
for dig når det nu ikke specifikt er henvendt til dig. Brug dit
biologiske filter

Her gruppen er Ålborgenserne, som der også er en del af, ikke er spor
bedre, og det lever jeg fint med. Men det generer dig måske ikke fordi
de ikke er fra København (=øst for Lillebælt?)?

--
Jacob, københavner med rødder i Jylland | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*