/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Mærkelig ryk efter gearskift
Fra : Peter F. Poulsen


Dato : 09-10-04 23:00

Hej NG,

Jeg ville her til aften ud på en lille tur inden min GS500 skal
opmagasineres for vinteren...men, men, men allerede efter ganske få hundrede
meter fik jeg noget af en forskrækelse.

Lige efter gearskift, især skift til 2. gear syntes jeg, gav maskinen nogle
meget besynderlige ryk. Den kørte jævnt og så klunk..klunk. Når jeg så
skifter videre op i gear forsvinder det mere eller mindre og ved god jævn
hastighed (90-100 km/t) mærkes absolut intet.

Er der nogen der har nogen ide om hvad det kan være? Skidt i karburatoren
eller hvad? Jeg er helt ny på mc (har kun haft kort i en uge) så jeg håber
da virkelig ikke, at der allerede skal det helt store eftersyn til.

Det skal måske lige bemærkes at jeg har fyldt olie på for ca. 600 km siden.

Nogen der kan greje det?

På forhånd tak for alle input.

--
Venlig hilsen,
Peter F. Poulsen



 
 
Keld (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Keld


Dato : 10-10-04 11:54

Prøv at tjekke kæden, måske et samleled der er ved at gå i stykker ????

/////// Keld



Peter F. Poulsen (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Peter F. Poulsen


Dato : 10-10-04 13:15


> Prøv at tjekke kæden, måske et samleled der er ved at gå i stykker ????

Hej Keld,

Søreme jo. Det var kæden, da jeg mærkede midt på kunne de give sig 5-6 cm i
hver retning. Nu er den strammet og væk er de mystiske ryk. Tak :)

Vh Peter



Ukendt (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-10-04 13:47


Peter F. Poulsen skrev i meddelelsen
<416927c9$0$202$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>
>> Prøv at tjekke kæden, måske et samleled der er ved at gå i stykker ????
>
>Hej Keld,
>
>Søreme jo. Det var kæden, da jeg mærkede midt på kunne de give sig 5-6 cm i
>hver retning. Nu er den strammet og væk er de mystiske ryk. Tak :)


Skift ! SKIFT ! Din kæde har strukket sig langt ud over hvad der er
forsvarligt.

mvh
Orla

>
>Vh Peter
>
>



Peter F. Poulsen (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Peter F. Poulsen


Dato : 10-10-04 15:08

Tak til Jer alle. Jeg har strammet så den nu kan give sig små 2 centimeter.
Men ja Orla du har nok ret i at jeg hellere må skifte.

--
Venlig hilsen,
Peter F. Poulsen


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:41693420$0$294$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Peter F. Poulsen skrev i meddelelsen
> <416927c9$0$202$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> >
> >> Prøv at tjekke kæden, måske et samleled der er ved at gå i stykker ????
> >
> >Hej Keld,
> >
> >Søreme jo. Det var kæden, da jeg mærkede midt på kunne de give sig 5-6 cm
i
> >hver retning. Nu er den strammet og væk er de mystiske ryk. Tak :)
>
>
> Skift ! SKIFT ! Din kæde har strukket sig langt ud over hvad der er
> forsvarligt.
>
> mvh
> Orla
>
> >
> >Vh Peter
> >
> >
>
>



Ukendt (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-10-04 15:39


Peter F. Poulsen skrev i meddelelsen
<41694250$0$156$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>Tak til Jer alle. Jeg har strammet så den nu kan give sig små 2 centimeter.
>Men ja Orla du har nok ret i at jeg hellere må skifte.


Når jeg er så kontant, så er det fordi at jeg selv har måttet føle
resultaterne af en sprængt kæde. Jeg var faktisk uhyggeligt heldig, kæden
havde svirpet baglæns rundt om baghjulsnavet, den har været inde i egerne,
den har på sin "tur" også flækket bagskærmen. Det er rent held, at den ikke
låste baghjulet. Jeg slap med nogle afbrækkede beslag på motorblokken,
dybest set skulle motorblokken have været fornyet, men jeg slap fra at
reparere skaderne selv, det tog mange timer. Den kæde der sprang for mig var
ikke nær så slidt som det Du fortæller om

mvh
Orla



>--
>Venlig hilsen,
>Peter F. Poulsen




Rasmus Hauch (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Rasmus Hauch


Dato : 10-10-04 21:40

Den kæde der sprang for mig var ikke nær så slidt som det Du
> fortæller om
>
Nu er en kæde jo ikke pr definition slidt fordi den skal justeres op.
Det kan jo også være en spritny kæde som den tidligere ejer ikke har
monteret korrekt.
Så inden du skifter kæde, Peter, så tjek lige om den er slidt.
Det er jo ikke helt billigt at købe et kædekit..(-:
Mvh
Rasmus ZX9R-C



Ukendt (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-10-04 22:42


Rasmus Hauch skrev i meddelelsen <76had.4108$yM1.1352@news.get2net.dk>...
> Den kæde der sprang for mig var ikke nær så slidt som det Du
>> fortæller om
>>
>Nu er en kæde jo ikke pr definition slidt fordi den skal justeres op.
>Det kan jo også være en spritny kæde som den tidligere ejer ikke har
>monteret korrekt.
>Så inden du skifter kæde, Peter, så tjek lige om den er slidt.
>Det er jo ikke helt billigt at købe et kædekit..(-:


Og Peter beskriver hvordan han for 600 Km. siden påfyldte olie, han har nok
ikke tjekket kæden siden, (måske har han heller ikke set efter dengang), og
hvordan kæden nu pludselig skabte sig da han ville køre en lille tur. Jeg er
sikker på at kæden "kammede over" ifølge Peters beskrivelse, dvs. kæden er
så strukket, at den ligger helt ude på spidserne af det forreste kædehjul
:-/

En kæde der ikke er slidt vil aldrig "kamme over" uanset hvor løst opspændt
den er. Men det er da en simpel sag at kigge ind bag kædedækslet, og
forvisse sig om tingenes tilstand.

mvh
Orla


>Mvh
>Rasmus ZX9R-C




Armand (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-10-04 16:56


Rasmus Hauch <ditrasSLET@greennet.gl> skrev i en
nyhedsmeddelelse:76had.4108$yM1.1352@news.get2net.dk...
> Den kæde der sprang for mig var ikke nær så slidt som det Du
> > fortæller om
> >
> Nu er en kæde jo ikke pr definition slidt fordi den skal justeres op.
> Det kan jo også være en spritny kæde som den tidligere ejer ikke har
> monteret korrekt.

Mnjaeh :-/

Friske tandhjul og en frisk og derfor temmelig stiv O-ringskæde fordrer en
efterspænding efter kort "tilkørsel", men ellers har jeg aldrig skullet
justere kæde indenfor de dæknedslidnings-distancer som jeg har holdt mig
(= et givet behov for justering er i praksis blevet udført ved genmontage
af baghjul efter dækskifte!) - Først umiddelbart inden at kæden (skulle
vise sig at) stod for udskiftning blev vedvarende kædejustering nødvendig!
Derfor er det ikke helt galt at regne en O-ringskæde der fordrer
justering, for at være tæt på enden :-|

--
Armand.


Jacob Bunk Nielsen (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 10-10-04 13:29

"Peter F. Poulsen" <peter@dotpeter.dk> writes:

> Søreme jo. Det var kæden, da jeg mærkede midt på kunne de give sig 5-6 cm i
> hver retning. Nu er den strammet og væk er de mystiske ryk. Tak :)

Husk at den skal kunne give sig lidt. Den må ikke være helt stram. På
min MC passer det godt hvis den kan give sig et par centimeter, så går
gearskiftene også helt perfekt.

Jeg nævner det blot fordi du andetsteds skrev at du var ny
motorcyklist.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177512
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408599
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste