Gælder dette mon også MCér
Fra : dsadas

Dato : 09-10-04 07:42

Fra : AW på ZRX

Dato : 09-10-04 07:56

Det er jeg overbevist om at det gør.

Men det er nok svært at finde en ny cykel billigere end i DK (uden afgift).

Allan
ZRX 1200
(SZR 660 til salg)

Fra : MKS - 74

Dato : 09-10-04 08:24

On Sat, 9 Oct 2004 08:56:24 +0200, "AW på ZRX" <allanfjern@malwis.dk>
wrote:

>Det er jeg overbevist om at det gør.
>
>Men det er nok svært at finde en ny cykel billigere end i DK (uden afgift).

Rent faktisk ikke så svært igen, tidligere gav fabrikanterne store
rabatter på råprisen til DK for langt de fleste modeller, men for en
række modeller er denne pist forsvunden og da de samme modeller ofte
sættes drastisk ned i udlandet, specielt i slutningen af sæsonen eller
for 1-2 år gamle modeller (det gælder analogt at der er en
overproduktion af MC'ere på verdensmarkedet), ville det faktisk godt
kunne lade sig gøre at spare en pæn skilling på visse
parallelimportede nye MC'er. Der er dog i samme forbindelse også
visse andre ting man skal gøre sig klart, som f.eks moms skal betales
i brugerlandet, for import fra Tyskland skal der således adderes 9%
(25-16) til prisen, der bliver naturligvis også noget med
garanti/reklamationer ved at forbigå den officielle importør, cyklerne
skal hentes, en evt storimportør skal gøre sig klart at markedet i DK
er lille osv-osv. Samtidig er det ret klart at der snart, formentlig
efter et snarligt valg vil ske en afgiftsomlægning (men til hvad ?)
hvilket også gør det hele lidt usikkert. Men er man fokuseret og _vil_
prøve det af som en oplevelse så _er_ der bestemt muligheder.

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele til salg på:

Fra : Richard

Dato : 09-10-04 18:00

AW på ZRX wrote:

> Men det er nok svært at finde en ny cykel billigere end i DK (uden afgift).

Ikke nødvendigvis; prøv at se gadepriserne på cykler som CBR1000RR, R1
m.fl. i fx USA, D og UK. De amerikanske er langt under de danske før
afgift - fabrikkerne har tilsyneladende ikke kunne justere prisen efter
dollarfaldet forrige år.

Men ud over fragt, EU-told og moms, skal den nyimporterede cykel jo
overholde Euro2-normerne, hvilket de amerikanske modeller næppe gør -
det skal fabrikkerne nok sørge for ikke at miste muligheden for at styre
priserne på de enkelte markeder

Så det skal altså være en ny cykel fra et andet EU-land, hvis reglen
skal efterprøves med en mc

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Flemming Kold

Dato : 09-10-04 08:20

Man kan da håbe.

F.Kold
Kawasaki ZZR 1100

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-10-04 11:56

dsadas wrote:
> http://www.jp.dk/login?url=erhverv/artikel:aid=2659576

Jeg har hørt om en der har købt en ny Enfield i Indien (han var vist
alligevel på de kanter). Han fik den fragtet til Danmark med skib. Han slap
væsentlig billigere i afgift (og alt i alt) end hvis han havde købt en dansk
importeret. Desuden var reservedele/gejl meget billigere dér.

Fra : Richard

Dato : 09-10-04 17:52

Torben Scheel wrote:
> [...]
> væsentlig billigere i afgift (og alt i alt) end hvis han havde købt en dansk
> importeret. Desuden var reservedele/gejl meget billigere dér.

Yep, sidste sommer mødte jeg en gut på den lokale tankstation, hvor han
var ved at læsse en spritny Hindu-Enfield af en lejet trailer. Han og
5-6 andre havde købt hver en ny Enfield i Indien og fået fragtet dem
samlet til Esbjerg, hvor han så havde hentet sin. Hans besparelse ifht
at købe den her var 6-8 kkr, eller ca. 10 pct af nyprisen. Så må man
blot håbe, han ikke får brug for stumper på garantien...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-10-04 12:46

On Sat, 9 Oct 2004 12:55:32 +0200, "Torben Scheel"
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

Hej.

> [...]
>væsentlig billigere i afgift (og alt i alt) end hvis han havde købt en dansk
>importeret. Desuden var reservedele/gejl meget billigere dér.

Jeg så den med bilerne (undskyld --- FIAT) i TV, hvilket fik følgende
tankerække til at udvikle sig i mit snørklede hovede:

Det åbner virkelig nogle perspektiver mht. pris, afgift, garanti,
service og reservedele.
Samtidig er det ikke udenfor mulighederne at det også kommer til at
gælde for brugtimport, idet lavere importpriser også vil have
afsmitning på brugtprisen, og dermed også afgiftsberegningen af
brugtimport.
Sådan som afgiften på brugtimport "beregnes" i dag vil jeg kalde den
for en misundelsesafgift fastsat af T&S nidkære embedsmænd, ud fra det
de, stærkt hjulpet af forhandlerne, betragter som en opnåelig
brugthandelspris.
Når T&S kan finde ud af at beregne afgift af indkøbsprisen på nye
køretøjer, hvad forhindrer dem så i at anvende samme metode for
brugtimport?
T&S vil formentlig hævde at vi så begynder at operere med fiktive
beløb på kviteringerne, hvilket heller ikke helt kan udelukkes.
Men når T&S nu kan finde ud af at forholde sig til danske
brugthandelspriser skulle det vist være en smal sag for dem at
omstille sig til at anvende prisniveau'et i andre EU lande som
retningsgivende, hvis viljen ellers er til stede.
Når vi andre kan finde ud af www.mobile.de og andre lignende sider,
burde intilligensniveau'et hos T&S være så højt at de også kan.

Noget andet er så situationen omkring garanti, service og reservedele.
Importørene vil gøre alt for at beskytte deres marked og deres
forhandlere.
Tidligere var det meget nemt idet parallelimport ikke kunne betale sig
mht. afgiften, den hindring er nu fjernet.
Så er der den med garantien, men her er det fastslået at garantien
skal dække selv om der er foretaget service på et uautoriseret
værksted.
Hvorledes klarer man nu den?
Joh, enkelt - Alle moderne køretøjer har en computer til at styre
mororen, så det nærliggende er at anvende BMW metoden.
Computeren skal nulstilles ved hvert service, og betjeningspanelet
udleveres kun til autoriserede værksteder.
Hvis et lille værksted foretager service på et køretøj og ikke kan
nulstille computeren kan importøren, i tilfælde af en garantisag,
hævde at der ikke er foretaget service med de foreskrevne intervaller.
Omvendt vil de mindre værksteder kunne påstå at den frie konkurrance
er sat ud af kraft da de ikke kan købe det rigtige værktøj.
Det bliver en hård nød at knække, og kommer vist til at koste et par
holmgange for retten før det falder på plads.
På den anden side kan fabrikkerne ikke holde hånden over importørene
hvis det går ud over deres salg således at deres markedsandel falder.
Så vil importørene være under pres fra to sider, og det kan de ikke
holde ud i længden.

Så er der lige den med reservedelene.
Importørene kan igen spænde ben ved kun at ville sælge til
autoriserede værksteder - Men pyt.
Der bliver blot parallelimporteret nogle flere køretøjer der må lade
livet som reservedele, hvilket de bestemt ikke bliver dyrere af.
Samtidig fås de fleste sliddele som uoriginale, så den sag er også
klaret.
Sat i system vil reservedelsmarkedet nemt være dækket.
Det kunne f.eks. være et eller flere af de nuværende ophug der bliver
pudset lidt af til formålet.

Vi går sandelig interessante tider i møde

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo