Forrør ruster, hvad så?
Fra : mikkel paulsen

Dato : 04-10-04 21:07

hey
jeg har en XS 400 seca med stortset rustfrit udstødningssystem, den
blev købt i sommers, den er selvfølgeligt blevt pudset et par gange i
løbet af sommeren. Nu er forrørene begyndt at ruste serriøst, der er
kommet mange pletter iløbet af de sidste 3 uger, hvad kan jeg gøre for
at forhindre dette? jeg har førhen pudset den med autosol og lidt med
slipol.

Fra : Martin Faulkner

Dato : 04-10-04 22:32

"mikkel paulsen" <mikkel_paulsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> løbet af sommeren. Nu er forrørene begyndt at ruste serriøst, der er
> kommet mange pletter iløbet af de sidste 3 uger, hvad kan jeg gøre for

Intet, bortset fra at udskift de rusten del med rustfri stål!

Ja Mikkel, jeg har også et næsten komplet (hjemlavet) rustfri system på
savagen. De steder der ruster er malet med matt sort
varmbestændig maling og det holder læng!!
Ofte er det sådan at rustfri systemer ikke er komplet rustfri, og derfor
duer de ikke!
Mvh Martin.

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 05-10-04 07:00

Martin Faulkner wrote:
> "mikkel paulsen" <mikkel_paulsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Intet, bortset fra at udskift de rusten del med rustfri stål!

Og dog...

Du kan jo tage udstødningen af (potten undtaget), og rense rusten væk
med en stålbørste og derefter sandblæse det. Bagefter kan du så male det
med en sølvmaling, som kan tåle varmen.

Jeg gav mit eget system den behandling, og efter en 3-4 tusind km. ser
det stadig glimrende ud. Der er ikke slået skaller af malingen og den er
heller ikke blevet misfarvet af varmen. Jeg gav den omkring 8 lag -
indtil dåsen var tom.

Fra : Kenneth S

Dato : 05-10-04 07:27

> [...]
> kommet mange pletter iløbet af de sidste 3 uger, hvad kan jeg gøre for
> at forhindre dette? jeg har førhen pudset den med autosol og lidt med

Nu virker det ikke som om dine forrør er specielt rust-angrebne, i sådanne
tilfælde har jeg god erfaring med sort brændeovns-/kakkelovns-sværte, det er
flot sort, kan tåle varmen, lægger sig effektivt i rusten og blegner ikke
efter nogen tid, som andet high temperature maling.

my two cents...

Kenneth S

Fra : mikkel paulsen

Dato : 06-10-04 00:12

"Kenneth S" <kenneth@DetteSkalFjernes.krumling.dk> wrote in message news:<41623e3f$0$250$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> [...]
> flot sort, kan tåle varmen, lægger sig effektivt i rusten og blegner ikke
> efter nogen tid, som andet high temperature maling.

okay lige groft nok
de er slet ikke total rustne, jeg kan sagtens få det væk med slipol
eller autosol, men det krever bare lidt ekstra knofedt, det jeg mener
er bare at kromen næppe holder evigt hvis man skal pudse så meget?
jeg kunne bare ikke forstå at de var begynd at ruste meget mere her
sidst på året, kunne ikke forstå at vejret måske betød så meget. det
kunne være at i efterpolerede med noget af en art, som gjorde de ikke
rustede så meget.