olie - bilka
Fra : Bernhard

Dato : 30-09-04 22:13

Havoline (Texaco) fuldsynt. 5W/40 er den ikke et godt valg til en VFR 750F?

Selvom bogen fra 1989 anbefaler 10/40 (API SE/SF)er der jo bedre olier på
markedet i dag!

I øvrigt kører jeg i ydersæsonen fra tid til anden, så en lavere viskositet
ved koldstarter er at foretrække

Specifikationer (API : SJ/CF)..husker noget med at over SG kan give probl.
med kobling(?)

Nogle erfaringer?

Wheeler
VFR 750F
TDR 125R

Fra : www_dinmc_dk

Dato : 01-10-04 11:02

Olie fra Bilka er givetvis ganske udemærket til din bil...men vær opmærksom
på at næsten alle japanske MC har vådpladekobling, og derfor er en rigtig
MC-olie tilsat additiver som kan håndtere vådpladekoblinger absolut at
foretrække. Mange oplever ingen problemer ved at bruge bil-motor-olie på
deres MC, medens andre oplever alt lige fra koblinger der "fedter" til
koblinger der der ikke rigtig vil "slippe". MVH www.dinmc.dk

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-04 16:33

> [...]
> foretrække. Mange oplever ingen problemer ved at bruge bil-motor-olie på
> deres MC, medens andre oplever alt lige fra koblinger der "fedter" til

På dette punkt, så er der nok ikke to MC'er, der opfører sig ens, derfor
kræver det jo nok et dødbringende eksperiment, hvis dette skal testets på en
bestemt MC. Men hvis en MC kører fint med biloile, så får man IMO højere
kvallitet til færre penge, frem for dén "plæneklipper-olie", som man kan få
lov til, at købe til overpris. Jeg véd ikke helt, nogengange mistænker jeg
MC-oliefabrikanter for, at digte generaliserende historier, så de kan komme
af med det snask. For det er jo nok ikke ligefrem _alle_ bilolier, der
ligefrem får MC-koblingen mv. til at revne/eksplodere og lave bål og brænd!

Er der forresten ikke noget med, at der findes traktorer med
vådsump-kobling? - Hvilket problemer har de haft med alm. gear- eller
motorolie? Eller findes der også en speciel "traktor-olie"?
Hilsen
Lars

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 03-10-04 07:33

"Lars T. Thomsen" wrote:

> Er der forresten ikke noget med, at der findes traktorer med
> vådsump-kobling? - Hvilket problemer har de haft med alm. gear- eller
> motorolie? Eller findes der også en speciel "traktor-olie"?

Der findes faktisk en en universal traktorbondemandsolie der kan anvendes på
alle steder. Motor, gear og hydraulik. Årsagen til denne olie netop de mange
tilkoblinger af forskellige redskaber. Og her går det ikke med mange typer olie.

Men nu vi er ude på et lille sidespor. Jeg var ude for et tilfælde med en Toyota
4X4, der larmede i bagtøjet når man drejede om hjørner. Sådan en er udstyret med
spær på bagtøjet. Sådan en spær ligner en mc-kobling. Bliver differencen på
baghjulene for stor skal den "skride". Der var hældt alm. gearolie på, som ikke
havde friktionsnedsættede additiver. Da den rigtige olie kom på forsvandt lyden.
Moralen må være at det man bør følge de anvisninger som fabrikanten kræver.

Ib Jakobsen