Kan olie blive for gammelt!
Fra : Per

Dato : 26-09-04 00:38

Hej!

Kan en god olie blive for gammel?

Hvis den f.eks har stået 5 år uåbnet hos forhandleren - er der så noget galt
med den?

Eller kan den uden videre hældes på min cbr600f3.

Tænker her på en uåbnet oliedunk.

Hvad så når den er åbnet - er der forskel. Når jeg skifter olie inden
vinteren så er der mange gange en ½ liter til overs som jeg bruger året
efter - sker det noget ved det. Bliver olien nedbrudt når den står et års
tid i en åbnet oliedunk.

Mvh. Per!

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-09-04 01:09

> [...]
> vinteren så er der mange gange en ½ liter til overs som jeg bruger året
> efter - sker det noget ved det. Bliver olien nedbrudt når den står et års

Æhøm, den er jo xhundrede millioner år gammel, allerede ved 'aftapningen',
så nogen år fra eller til...... Men additiverne kan måske have et kortere
liv. Jeg vil ikke være betænkelig ved at bruge noget der er 5 år gammel,
ejheller slatten fra sidste år. I motoren kan vand og forbrændingsrester
ælde olien, så der skal den ikke være mere end et år.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen