1-axlet hestetrailer forulykket
Fra : Ukendt

Dato : 01-11-04 21:19

A propos Folmers indlæg for kort tid siden der gav en megalang tråd, bla.
gående ud på, at hestetrailere altid havde to aksler og at chaufførene med
hestetrailer altid viste hvad de havde med at gøre

Her er en med 1 aksel og to heste:
Og det er ikke almindelige slagteheste

http://www.localeyes.dk/article2084.html

Så der er vist nogle der skal sig pænt undskyld til Folmer )
--
Møller

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-04 21:24

"Møller" <eam_host_g2n_dot_dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og det er ikke almindelige slagteheste
>
> http://www.localeyes.dk/article2084.html
>
> Så der er vist nogle der skal sig pænt undskyld til Folmer )

Jeg skal ikke

Hestebøffer smager også rædselsfuldt

--
Tom

Fra : Rasmus

Dato : 01-11-04 21:45

"Møller" <eam_host_g2n_dot_dk> wrote in message
> [...]
> gående ud på, at hestetrailere altid havde to aksler og at chaufførene med
> hestetrailer altid viste hvad de havde med at gøre

.....den har sku da 2 aksler.

mvh
Rasmus

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 01-11-04 22:11

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev :

>....den har sku da 2 aksler.

det ser unægteligt sådan ud..

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-04 10:41

<jan@fedtegreven.dk> wrote in message

> det ser unægteligt sådan ud..

så må jeg lige se den igen, jeg kunne kun få øje på en, sorry
Men jeg kan stadig kun få øje på en, men jeg har lige bestilt tid hos min
optiker

--
Møller

Fra : Ole Axelsen

Dato : 02-11-04 11:05

> [...]
>
> så må jeg lige se den igen, jeg kunne kun få øje på en, sorry
> Men jeg kan stadig kun få øje på en, men jeg har lige bestilt tid hos min

Omkring 0:20 / 2:42 ses to hjul. Hen mod slutningen (2:19 / 2:42), der hvor
trialeren er læsset på "fejebladet" ses det helt tydeligt, at der er to
aksler.

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-11-04 11:49

Møller telepaterede følgende til sin PC:
> A propos Folmers indlæg for kort tid siden der gav en megalang tråd,
> bla. gående ud på, at hestetrailere altid havde to aksler

Passer ikke. Jeg har i hvert fald set ældre modeller med 1 aksel... Om
reglerne så er ændret eller man er blevet mere fornugtige, skal jeg ikke
kunne sige...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-04 13:25

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
> [...]
>
> Passer ikke. Jeg har i hvert fald set ældre modeller med 1 aksel... Om
> reglerne så er ændret eller man er blevet mere fornugtige, skal jeg ikke

Korrekt.
Jeg udtrykte mig uklart, Folmer skrev, at han havde set en enakslet
hestetrailer, og mente, at det var groft uforsvarligt.
Herefter udviklede der sig en længere meningsudveksling, der som
hovedprincip havde, at chauffører med hestetrailere var fornuftige folk, der
aldrig ville udsætte deres dyr for fare, modsat hvad visse lastbilchauffører
køremønster.

Og så må jeg nok også lige korrigere mig selv, hvor nødigt jeg end vil, men
jeg mener stadig at kunne se, at traileren der ligger i grøften kun har en
aksel, men jeg vil indrømme, at den der ses i baggrunden på et fejeblad har
2 aksler (2:19 / 2:42), men er det den samme?, den i grøften ser en del
mere kvæstet ud.
--
Møller

Fra : Jan Jensen

Dato : 02-11-04 16:14

Uden at ville gøre mig klog på det fornuftige med kørsel med en- eller
to-akslede traillere eller på om det er den samme trailler på alle billeder
er jeg sikker på at det er en to-akslet trailler, der ligger i grøften med
hestene indeni.
Det er faktisk 2 pænt store heste og de ligger ikke engang særligt proppet.
De en-akslede heste-traillere, man kunne købe før i tiden, var simpelt hen
ikke af en størrelse, hvor der kunne være 2 heste i af denne størrelse. De
var i praksis kun til en hest, eller evt. 2 meget små, ponyer.

Venligst

Jan

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-11-04 16:55

Jan Jensen telepaterede følgende til sin PC:

Nemlig..

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Leo Jensen

Dato : 02-11-04 19:02

meddelelse news:41876614$0$33731$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>
> Passer ikke. Jeg har i hvert fald set ældre modeller med 1 aksel... Om
> reglerne så er ændret eller man er blevet mere fornugtige, skal jeg ikke

Der er ingen regler, der siger at en hestetrailer skal have 2 aksler, der er
bare ikke økonomi at lave trailere på over 1300 kg med kun en aksel. Og ja,
jeg har arbejdet med at konstruere trailere (indtil 2001). En 1- akslet
trailer er i øvrigt ikke dårligere end en 2-akslet mht stabilitet og den
slags (indtil den punkterer...)

MVH Leo

Fra : phk

Dato : 05-11-04 08:32

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
>. En 1- akslet trailer er i øvrigt ikke dårligere end en 2-akslet mht
>stabilitet og den slags (indtil den punkterer...)

Jeg forestiller mig ellers at en 2-akslet trailer har sværere ved at komme i
slyng end en enakslet. Alt andet lige er den da nemmere at få til at løbe
ligeud.

--
Per, Esbjerg

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-11-04 10:46

On Tue, 2 Nov 2004 19:01:51 +0100, "Leo Jensen"
<maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> wrote:

> [...]

>jeg har arbejdet med at konstruere trailere (indtil 2001). En 1- akslet
>trailer er i øvrigt ikke dårligere end en 2-akslet mht stabilitet og den

Mht. regler for hvor mange aksler en hestetrailer skal have, har du
ret. Det er kun et spørgsmål om hvor mange heste der er plads til i
traileren.

Jeg er lidt mere bekymret over den sidste del af dit indlæg.

Jeg véd ikke helt hvad dit udsagn om at have været med til at
konstruere trailere dækker over? Det kan jo være hvadsomhelst, lige
fra at sidde ved tegnebordet og til at montere sidefjælene.

Det bekymrer mig dog, at du postulerer, at der ingen forskel er i
stabiliteten på en én-akslet trailer og en fler-akslet ditto. Det er
formentlig ikke en idé du har fået efter testkørsler IRL?

Jeg skal ikke komme ind på mine egne erfaringer med hver enkelt
trailer jeg har kørt gennem 37 år. Det bliver nok for omfattende.

Jeg kan bare fortælle dig, at du nemt kan afprøve dine teorier ved at
køre en tur sammen med en chauffør der har en trailer med
trippelaksel, hvor man kan løfte én eller to aksler, afhængigt af
belæsning. Dér er det meget nemt at konstatere at dit udsagn om
stabilitet ikke holder vand. Du kan også bare med en forvogn prøve at
køre med boogien henholdsvis oppe og nede. der er du heller ikke i
tvivl om hvad der er mest stabilt.

Og jo, det er sammenligneligt med de mindre hestetrailere, fordi
principperne er de samme.

Det eneste tidspunkt jeg kan komme i tanker om, hvor flere aksler kan
give mindre stabilitet er når der er "spurrillen". Det kan godt give
lidt slinger i valsen, og forlede bagvedkørende til at tro, at man har
indtaget et par angstfordrivere før kørslen.

Så skulle den ged være barberet.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Leo Jensen

Dato : 07-11-04 17:14

[snip]

> [...]
> konstruere trailere dækker over? Det kan jo være hvadsomhelst, lige
> fra at sidde ved tegnebordet og til at montere sidefjælene.

Ingeniør i udviklingsafdelingen hos Brenderup Trailers 1995-2001

> Det bekymrer mig dog, at du postulerer, at der ingen forskel er i
> stabiliteten på en én-akslet trailer og en fler-akslet ditto. Det er
> formentlig ikke en idé du har fået efter testkørsler IRL?

Det er det faktisk. En trailer op til 3500kg (O1-O2) med korrekt kugletryk
(mindst 4% af trailerens aktuelle vægt eller min. 50kg over 2000kg) opfører
sig temmelig ens med 1 eller 2 aksler. En lille (750-1500kg) overlæsset
trailer opfører sig tit bedre på 2 aksler end på 1, men det er fordi dens
dæk og aksler ofte er overdimensionerede i forhold til tilladt totalvægt.

> [...]
> stabilitet ikke holder vand. Du kan også bare med en forvogn prøve at
> køre med boogien henholdsvis oppe og nede. der er du heller ikke i

Sådan nogle små potter som jeg har arbejdet med løfter ikke nogen som helst
aksler. Stabiliteten har meget at gøre med lasten på hver aksel/hjul, så jeg
kunne forestille mig at det har lidt indflydelse på det du beskriver.

> Og jo, det er sammenligneligt med de mindre hestetrailere, fordi
> principperne er de samme.

Mit postulat har i det mindste ikke den fjerneste indflydelse på situationen
på landevejene, kunderne vil have 2 aksler. Min egen 1000 kgs, 1-akslede
trailer har jeg haft oppe på 150 km/t fuldt lastet, og den kører bare
stabilt. Med en 1-akslet autotransporter på 1500 kg total har jeg været med
til at køre sidelæns, også uden problemer, til gengæld har jeg kørt BMW 540
og Audi A6 med 2500-3500 kgs 2-akslede trailere på krogen, og det føltes
ikke stabilt. På testbane forstås, ude i virkeligheden er det nok lidt for
meget last til sådan et par biler.

> [...]
> lidt slinger i valsen, og forlede bagvedkørende til at tro, at man har
> indtaget et par angstfordrivere før kørslen.

Jow deeet

> Så skulle den ged være barberet.
>
> Venlig hilsen
> Folmer

MVH Leo

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-11-04 11:00

On Mon, 1 Nov 2004 21:18:30 +0100, "Møller" <eam_host_g2n_dot_dk>
wrote:

> [...]
>Og det er ikke almindelige slagteheste
>
>http://www.localeyes.dk/article2084.html
>
>Så der er vist nogle der skal sig pænt undskyld til Folmer )

Det skal du ikke tænke på, Møller.

Mit indlæg var såmænd kun baseret på hvad jeg ude i trafikken har
kunnet se med det blotte øje.

Jeg har set konsekvenserne af punkteringer på overlæssede svenske
trailere, lastet med øl, og med den ildhu svenskerne lægger for dagen,
skal det nok nogenlunde svare til vægten på en hest.

Ligeledes har jeg on location bemærket at mange af disse hestetrailere
er enakslede, hvilket har undret mig.

Min forholdsvis lange erfaring siger mig, at det må være usundt at
være hest(e) ved en punktering på sådan en ekvipage.

Er det i øvrigt ikke liiige på kanten at køre med to heste i en
enakslet trailer? Hvor er akslen på en hestetrailer forskellig fra en
aksel på en almindelig "Bilka-trailer"?

Jeg mener at nyttelasten på en "Bilka-trailer" ligger omkring 3- 500
kg., og et par krikker samt påbygningen på en hestetrailer vejer dog
adskilligt mere.

Der må enten være tale om andre aksler, eller grove forseelser for
overlæs?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Karsten Andersen

Dato : 05-11-04 14:23

Fri, 05 Nov 2004 11:00:08 +0100, skrev Folmer Rasmussen, på 44 linier,
i <b0jmo09b2584jv57hblsfovcfl4de7r2pa@4ax.com>, :

>Er det i øvrigt ikke liiige på kanten at køre med to heste i en
>enakslet trailer? Hvor er akslen på en hestetrailer forskellig fra en
>aksel på en almindelig "Bilka-trailer"?

Kun hvis de vejer mere end den vægt den må køre

> [...]
>adskilligt mere.
>
>Der må enten være tale om andre aksler, eller grove forseelser for

Jeg har da kørt med en autotrailer med 1 aksel .
+ der er flere 1 akslede trailere der må køre med mere end 1T

Så mon ikke der er forskel på dem.
En bilka Model brækker jo sammen ved denne vægt.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Leonard

Dato : 05-11-04 15:39

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Der må enten være tale om andre aksler, eller grove forseelser for
>overlæs?

Jeg har 4 trailere stående:
1-akslet alm. trailer, 500 kg totalvægt (har fået oplyst at akslen er
den samme på en 750 kg),
2-akslet maskintrailer, 2000 kg totalvægt (den har bladfjedre som
affjedring),
1-akslet bådtrailer, 1600 kg totalvægt,
1-akslet bådtrailer, 1900 kg totalvægt (ifølge de amerikanske papirer
til den, den er ikke indregistreret).

Der findes mange typer aksler og de fås til næsten lige den vægt du
vil have, det er kun et spørgsmål om pris og hvad dækkene kan bære.

--
Leonard