Boblelyde/utæt kølesystem.
Fra : Troels B. Pedersen

Dato : 01-11-04 20:52

Hej i gruppen.

Så kom turen vist desværre til mig. Min gode gamle Sierra 2.0i DOHC med
233.000 km på bagen er begyndt at boble fra varme apparetet/kølesystemet :(

Men hvad er galt, er det toppakningen eller en utæthed i kølesystemet?
Bobleriet opstår umiddelbart efter motoren er faldet til ro ved
tomgangshastighed, da kommer der et skvulp i systemet, som kan høres, og ses
i expansionsbeholderen. Problemet er der stort set kun med kold motor.

Jeg har mærket lidt på køleslangerne, og de bliver ikke hårdere når motoren
kører. Trykker man slangerne bobler det også rundt i systemet.

Der forsvinder ikke væske fra systemet, motoren bruger ikke olie og den
ryger hverken hvid, blå eller sort. Der er heller ikke vand i olien eller
olie i vandet. Motoren opfører sig heller ikke anderledes end den plejer.

Hvad er galt? Og hvad kan jeg gøre?

Hvis jeg tager oilielåget af idet motoren kører, er der et tydeligt
undertryk, er dette normalt?

--
MVH Troels Pedersen
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 02-11-04 22:42

"Troels B. Pedersen" <troels_p@12mail.dk> skrev i en meddelelse

> Så kom turen vist desværre til mig. Min gode gamle Sierra 2.0i DOHC med
> 233.000 km på bagen er begyndt at boble fra varme apparetet/kølesystemet
> :(

Tag det roligt, min har kørt 20.000 km denne lyd, og der bruger hverken
vand, olie eller har ryger på nogen måde. :)

-M

Fra : Troels B. Pedersen

Dato : 03-11-04 12:56

Morten Lorenzen wrote:
> Tag det roligt, min har kørt 20.000 km denne lyd, og der bruger
> hverken vand, olie eller har ryger på nogen måde. :)

Tja, det gør jeg også lidt endnu. Men det er sku irreterende at høre på!
Har du fået din undersøgt, var der ikke noget med du fik den
kompressionstestet?

--
MVH Troels Pedersen
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 03-11-04 23:16

> Tja, det gør jeg også lidt endnu. Men det er sku irreterende at høre på!
> Har du fået din undersøgt, var der ikke noget med du fik den
> kompressionstestet?

Læser også med på sidelinien
Min har det samme endnu

Har ikke haft energi til et 3. motorskifte endnu.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC (nysynet

Fra : Troels Pedersen

Dato : 05-11-04 17:37

Uffe Bærentsen wrote:
> Læser også med på sidelinien
> Min har det samme endnu
> Har ikke haft energi til et 3. motorskifte endnu.

Jeg forstår du ikke gider at skifte endnu en gang, selvom du efterhånden må
være i træninig

Jeg fandt ud af at min havde en flænge i en kølerslange, den der går fra
varmeapparatet og til vandpumpe - Og ja, det var jo liiiige den du fik fra
Flys
Jeg fik dog skåret de 2 cm dårlig slange af (Det stykke der gik over studsen
på pumpen) og sat den på igen. Nu blev det tæt(ere) og boble lydene er langt
mindre tydelige. Men det er stadig som om den ikke er kommet helt af med
luften. Jeg hører ikke længere noget når jeg accelerere, kun ved start med
kold motor... Så det er tegn på bedring. Jeg undersøgte forresten sagen med
en ny slange istedet for den med flængen... 365 kr. incl momos - Fyføj!

Så næste projekt er at gå alle køleslanger efter med lys og lygte og fikse
alt hvad der måtte være!

--
MVH Troels
Ford Siera 2.0i DOHC

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 05-11-04 22:02

"Troels Pedersen" <troels_p@fjernogsaaunderscoren_12mail.dk> skrev i en
meddelelse news:418bac35$0$215

> Så næste projekt er at gå alle køleslanger efter med lys og lygte og fikse
> alt hvad der måtte være!

Hiv motoren ud, så er meget lettere at komme til

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC (nysynet

Fra : Troels Pedersen

Dato : 05-11-04 22:37

Uffe Bærentsen wrote:
> Hiv motoren ud, så er meget lettere at komme til

Så tror jeg lige jeg kommer forbi for at låne en vis giraf!

--
MVH Troels
Ford Siera 2.0i DOHC

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 04-11-04 22:43

> [...]

> Tja, det gør jeg også lidt endnu. Men det er sku irreterende at høre på!
> Har du fået din undersøgt, var der ikke noget med du fik den

Jo, den blev testet, og den lå ganske flot, husker det ikke, men har testen
et sted.
Jeg synes også det lyder ad helvede til, men går med andre planer, før vi
skifter toppen. - Men på et tidspunkt bliver den da skiftet, eller også
bliver hele bilen skiftet til en anden Ford, evt. med noget 16V og måske
også træk på alle hjul. :)

-M
Der er sindssyg glad for sin Sierra :)

Fra : Troels Pedersen

Dato : 05-11-04 17:33

Morten Lorenzen wrote:
> [...]
> eller også bliver hele bilen skiftet til en anden Ford, evt. med
> noget 16V og måske også træk på alle hjul. :)

Det lyder som en plan der er til at forstå... Sker der ikke snart mere?

--
MVH Troels
Ford Siera 2.0i DOHC