Skal vi have fartgrænser på motorveje?
Fra : Ukendt

Dato : 29-10-04 16:48

Ja jeg stiller mig godt nok spørgsmålet om det overhovedet er en mening med
at have fartgrænser på motorveje når tilsyneladende ingen (eller kun få)
alligevel overholder dem.

Hvad med at lave som i tyskland med fri hastighed og så en vejledende
hastighed på 130 Km/t samt at selvrisikoen ved ulykker over 130 Km/t stiger
i takt med hastigheden?

En skal blot nævne folk der ikke gider følge loven:
Mary
Alexandra
Joakim
Frederik
Henrik
Kong gustav
ministerbilerne
politiet selv (som bare sletter deres egne fartbøder)
buksti
og så alle de andre som vi bare aldrig hører om
(incl mig selv)

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-04 16:55

> Hvad med at lave som i tyskland med fri hastighed og så en vejledende
> hastighed på 130 Km/t samt at selvrisikoen ved ulykker over 130 Km/t
stiger
> i takt med hastigheden?

Super fed ide efter min mening, jeg ville nok alligevel som normalt kun køre
140-150kmt.. det synes jeg er passende hvis der er plads..
Bimmeren ligger også pisse godt på vejen ved den hastighed
Det fede ved tyskland er at man kan få racet af en gang imellem.. det er sq
sjovt at blæse forbi en strømervogn med 200 )

Jeg støtter ideen 100% og landeveje burde ligge på 90, det er mere passende
synes jeg..

Mvh
Morten

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 29-10-04 17:46

On 10/29/2004 17:55:05 "Juel" wrote:

> [...]

Giv lige en melding når du stiller op til statsminister. Så skal jeg sku
nok finde stemmepennen frem!

> Jeg støtter ideen 100% og landeveje burde ligge på 90, det er mere
> passende synes jeg..

70-120 synes jeg ville være passende. 70 hvor der er sideveje uden
svingbaner, 90 hvor der sideveje med svingbaner og 120 hvor vejen bare
fortsætter ligeud uden hindringer. Realistiske fartgrænser skaber
respekt omkring de laveste grænser. Urealistiske generelle fartgrænser
fjerner al respekt for dem - hele tiden.
--
Jacob

Fra : Mikael L

Dato : 29-10-04 17:56

"Jacob Jorvang" <email@slash-dot-dash-dot-slash.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> respekt omkring de laveste grænser. Urealistiske generelle fartgrænser
> fjerner al respekt for dem - hele tiden.

Jeg kan ikke være mere enig.

Mikael

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-11-04 13:58

Jacob Jorvang wrote:

> [...]
> respekt omkring de laveste grænser. Urealistiske generelle
> fartgrænser fjerner al respekt for dem - hele tiden.

Ganske uenig - landevejene benyttes af alt lige fra fodgængere til F40'ere.
Hvis du har prøvet en cykeltur på en landeveje, ville du vide hvor
ubehageligt og farligt det er når en bil stryger tæt forbi dig med 80-90.
Der er IMHO rigeligt med motorveje der er egnet til højere hastigheder - vi
har ikke brug for de ekstra trafikdrab det vil medføre.

--
vh
Torben

Fra : Cosworth POWER

Dato : 29-10-04 17:00

> Hvad med at lave som i tyskland med fri hastighed og så en vejledende
> hastighed på 130 Km/t samt at selvrisikoen ved ulykker over 130 Km/t
> stiger i takt med hastigheden?

Det lyder som en god ide - tror den er prøvet før ;)

--
Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - importguide

Fra : TGD

Dato : 29-10-04 17:03

> [...]
>
> Hvad med at lave som i tyskland med fri hastighed og så en vejledende
> hastighed på 130 Km/t samt at selvrisikoen ved ulykker over 130 Km/t

Nu er deres motorveje også anerledes end vores synes ikke fri hastighed er
nogen god ide, jeg er sikker på jeg selv er ganske udemærket bilist men der
findes sku så mange psykopater derude der ikke vil kunne håndtere det, men
130 på alle danske motorveje med variabel hastighed så man feks. siger
motorringvejen rund om kbh. 100 om morgnen frem til 18 tiden hvor man så
giver den de 30% ekstra, bare generelt lave hastigheder efter hvor mange
der er på vejen.

For det er sgu lidt til grin at køre fra sdr. jylland og til kbh. om natten
med 110-130 og det er først omkring Vejle/Fredericia man møder nogen og det
er lastbiler.

> [...]
> politiet selv (som bare sletter deres egne fartbøder)
> buksti
> og så alle de andre som vi bare aldrig hører om

Hvem der bare havde immunitet hulk hulk.

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-04 17:16

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> motorringvejen rund om kbh. 100 om morgnen frem til 18 tiden hvor man så
> giver den de 30% ekstra, bare generelt lave hastigheder efter hvor mange

Hvorfor skulle danmark have flere psykopater end tyskland?
Jeg kan overhovedet ikke se at de tyske motorveje skulle være anderledes end
de dansk, det skulle da lige være at ind- og ud-kørslerne til motorvejene er
meget kortere i tyskland.

> For det er sgu lidt til grin at køre fra sdr. jylland og til kbh. om
> natten med 110-130 og det er først omkring Vejle/Fredericia man møder
> nogen og det er lastbiler.

Er der nogen der gør det?

--
Tom

Fra : Tue

Dato : 29-10-04 19:46

On Fri, 29 Oct 2004 18:16:00 +0200, Tom wrote:

> "TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

--------------------------
/| /| | |
||__|| | Please don't |
/ O O\__ feed |
/ \ the trolls |
/ \ \ |
/ _ \ \ ----------------------
/ |\____\ \ ||
/ | | | |\____/ ||
/ \|_|_|/ | __||
/ / \ |____| ||
/ | | /| | --|
| | |// |____ --|
* _ | |_|_|_| | \-/
*-- _--\ _ \ // |
/ _ \\ _ // | /
* / \_ /- | - | |
* ___ c_c_c_C/ \C_c_c_c____________

> Hvorfor skulle danmark have flere psykopater end tyskland?
Det håber jeg ikke der er

> Jeg kan overhovedet ikke se at de tyske motorveje skulle være anderledes end
> de dansk, det skulle da lige være at ind- og ud-kørslerne til motorvejene er
> meget kortere i tyskland.

1. Tyske motorveje består generelt af meget lange lige veje og med store
barrierer af træer på hver side.
2. Danske motorveje er snoede således det ikke føles behageligt at køre
meget mere end det tilladte.
3. Desuden har tyskere en helt anden trafikkultur end den dansk og der vil
formentligt gå et par årtier før vi i DK har samme trafikkultur. Så jeg
gætter på mange trafikdræbte de første år.
4. Mange af de øde motorveje i Jylland hvor der er plads til at give noget
gas er kun to(fire?)-sporet. Og jeg er ikke sikker på at gamle fru danmark
er klar på at blive overhalet med 200+ km/t. på en tosporet vej.
5. Desuden er der økonomien i det. Hastighedsbegrænsninger blev indført for
at mindske forbrugt. Det var måske ikke så dumt endda.

--
Tue Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-04 20:22

> 1. Tyske motorveje består generelt af meget lange lige veje og med store
> barrierer af træer på hver side.

Det gør de da også i jylland, man kan da køre fra grænsen til Ålborg stort
set uden at dreje

> [...]

> formentligt gå et par årtier før vi i DK har samme trafikkultur. Så jeg
> gætter på mange trafikdræbte de første år.

Selvsamme danskere drager ofte sydpå på en eller anden ferie og har da ingen
problemer (sådan da) med at klimatisere sig til tyske forhold.

> 4. Mange af de øde motorveje i Jylland hvor der er plads til at give noget
> gas er kun to(fire?)-sporet. Og jeg er ikke sikker på at gamle fru danmark
> er klar på at blive overhalet med 200+ km/t. på en tosporet vej.

Det samme er de fleste tyske motorveje. Det er kun omkring storbyerne at der
er 3 spor

> 5. Desuden er der økonomien i det. Hastighedsbegrænsninger blev indført
> for
> at mindske forbrugt. Det var måske ikke så dumt endda.

Økonomi er jo op til den enkelte

--
Tom

Fra : Tue

Dato : 29-10-04 21:23

On Fri, 29 Oct 2004 21:22:27 +0200, Tom wrote:

> Det gør de da også i jylland, man kan da køre fra grænsen til Ålborg stort
> set uden at dreje
Alle nyere stræk i dk består af kurver(med mindre det ikke kan lade sig
gøre). F.eks. på den nyere del af motorvejen mellem Aalborg og Aarhus
finder du ikke en lige strækning. Den består alle steder af kurver. Netop
for at holde hastigheden nede (og undgå at føren falder i staver). Og at
give fri hastighed på en motorvej med kurver der er dimensioneret til en
hvis max hastighed mener jeg er uansvarligt.

> Nå

> Selvsamme danskere drager ofte sydpå på en eller anden ferie og har da ingen
> problemer (sådan da) med at klimatisere sig til tyske forhold.
Fordi en dansker kører gennem tyskland to gange årligt ud uheld kan vel
næppe sammenligens med at benytte den tyske motorvej dagligt/jævnligt.

> Det samme er de fleste tyske motorveje. Det er kun omkring storbyerne at der
> er 3 spor

> Økonomi er jo op til den enkelte
Jeg tænkte nu ikke så meget i privat økonomi. Jeg mener det er et
samfundsmæssigt spg./prob.

--
Tue Jensen
SV650S - DT125LC

Fra : Anders Houmark

Dato : 30-10-04 16:32

Tue wrote:
> [...]
> noget gas er kun to(fire?)-sporet. Og jeg er ikke sikker på at gamle
> fru danmark er klar på at blive overhalet med 200+ km/t. på en

De har på TV for nylig sagt, at motorvejene i nordjylland faktisk ikke er så
øde som mange folk går og tror ...
Der kører mindre biler på Stevns motorvejen(e?) end der gør i nordjylland :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 30-10-04 16:47

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev :

>De har på TV for nylig sagt, at motorvejene i nordjylland faktisk ikke er så
>øde som mange folk går og tror ...

Så er de da fordi de tælelr folk og fæ med ;)

>Der kører mindre biler på Stevns motorvejen(e?) end der gør i nordjylland :)

Bortset fra at der ikke findes en Motorvej på stevns ... hehe

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Mogens

Dato : 30-10-04 16:42

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> De har på TV for nylig sagt, at motorvejene i nordjylland faktisk ikke er

> øde som mange folk går og tror ...

Næppe korrekt!

> Der kører mindre biler på Stevns motorvejen(e?) end der gør i nordjylland
:)

De har ikke en eneste motorvej på Stevns! -> www.krak.dk

Fra : Anders Houmark

Dato : 30-10-04 17:29

Mogens wrote:
> "Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Næppe korrekt!

Jov det er korrekt nok, de sagde det selv på TV2
Det bliver bare svært for mig at bevise, jeg kan nemlig ikke huske hvilken
udsendelse det blev vist i.. Tror dog det var Nyhederne, men er ikke 100%
sikker.

> De har ikke en eneste motorvej på Stevns! -> www.krak.dk

Se, dette gør det også langt sværrere for mig at bevise det ..... Men jeg
er helt sikker på, at der findes en motorvej som er mindre trafikkeret end
de nordjyske strækninger.. Det er så bare lige at finde ud af hvilken..
Har søgt på google i en 5 minutters tid, men kan simpelthen ikke finde
noget.. Hvis nogle ligger inde med noget viden om / links til
motorvejs-trafik statistik, skal i endelig ikke holde jer tilbage :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 30-10-04 17:34

On 10/30/2004 18:29:12 "Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk>
wrote:

[SNIP]

> [...]
> simpelthen ikke finde noget.. Hvis nogle ligger inde med noget viden om /
> links til motorvejs-trafik statistik, skal i endelig ikke holde jer

Har godtnok ikke noget link, kun min hukommelse, men: Det er langt flere
biler på E45 omkring Aalborg end på E20 ved for Kolding.
--
Jacob

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 30-10-04 18:09

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev :

>Se, dette gør det også langt sværrere for mig at bevise det ....

Du blev vist ramt af det, vi i vor familie kalder Daffy_Syndromet

;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-10-04 19:12

> så

> Næppe korrekt!

17.000 biler i døgnet på den sydligste del af motorvejen fra Aalborg til
Hirtshals- såvidt jeg husker - og det eér mere, end mange folk troede på -
også eksperterne "ekspertene", da vejen blev projekteret..

> :)

He-he-he...

/Jan W Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 30-10-04 22:07

"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> skrev :

>17.000 biler i døgnet på den sydligste del af motorvejen fra Aalborg til
>Hirtshals- såvidt jeg husker - og det eér mere, end mange folk troede på -
>også eksperterne "ekspertene", da vejen blev projekteret..

kun 17.000 ? Det er sgu'tte noget der bare nærmer sig trafik ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 30-10-04 16:45

On 10/30/2004 17:31:36 "Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk>
wrote:

> De har på TV for nylig sagt, at motorvejene i nordjylland faktisk ikke er
> så øde som mange folk går og tror ... Der kører mindre biler på
> Stevns motorvejen(e?) end der gør i nordjylland :)

Så bilerne på Stevns motorvejen er altså større?
--
Jacob

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 30-10-04 16:48

On 10/30/2004 17:44:47 Jacob Jorvang <email@slash-dot-dash-dot-slash.com>
wrote:

> Så bilerne på Stevns motorvejen er altså større?

Ja, altså i nordjylland selvfølgelig... (der gik den pointe i vasken)
--
Jacob

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 30-10-04 17:04

>Ja, altså i nordjylland selvfølgelig... (der gik den pointe i vasken)

Den slap du rigtigt skidt fra ;)

Men - Joehh, der kører nok flere Pontiac Full size'er på Stevns, end
der gør i vendsyssel

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Anders Houmark

Dato : 30-10-04 17:34

Jacob Jorvang wrote:

> Så bilerne på Stevns motorvejen er altså større?

Heheh ikke drille
Undskyldningen på det dårlige sprog må være, at jeg er lidt træt.. Stod op
kl. 7 for at komme op til en ven på nordvest fyn og derfra videre til
Kolding i en Ford Fiesta 1.1 med en trailer læsset med en motocross
maskine.. Med 3 personer + udstyr + skiftetøj + kamera + varmt tøj og hvad
vi ellers kunne finde af ting at proppe ind i bilen, så er sådan en 1.1
motor en anelse død i optrækket.. Vi havde dog en dejlig tur alligevel

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 30-10-04 17:38

On 10/30/2004 18:33:51 "Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk>
wrote:

> Heheh ikke drille Undskyldningen på det dårlige sprog må være, at
> jeg er lidt træt..

Ja, jeg skulle vist også lige have snuppet en ekstra kop kaffe først, da
det ikke gik helt godt med at få meningen formidlet

> [...]
> tøj og hvad vi ellers kunne finde af ting at proppe ind i bilen, så er
> sådan en 1.1 motor en anelse død i optrækket.. Vi havde dog en dejlig

Lyder fedt! Du fik vel så afreageret på crosseren i stedet
--
Jacob

Fra : Anders Houmark

Dato : 30-10-04 19:23

Jacob Jorvang wrote:

> Lyder fedt! Du fik vel så afreageret på crosseren i stedet

Nej jeg prøvede "desværre" ikke i dag :)... Der var jo mudder og pløre over
hele banen og jeg havde det lige så dejlig varmt i mit tøj.. Efter en omgang
på banen var min ven total gennemblødt, der var intet som var tørt på ham,
hverken underbukser eller sokker.. Da han var færdig tømte han støvlerne for
vand før de kom i bilen
Og så har jeg heller ingen licens.. samt jeg nok er lidt af en tøsedreng,
ved ikke hvordan jeg ville have det ved at tonse rundt på en hidsig 2takts
maskine som vejer under 100 kg (vist nok, er ikke 100% sikker :) med 60HK..
Den var temmelig hidsig, fra tomgang i 3. gear til baghjulskørsel på
nul-komma-meget-kort sekund

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-04 23:05

> [...]
> hverken underbukser eller sokker.. Da han var færdig tømte han støvlerne

Det er sådan det skal være

> [...]

> 60HK..
> Den var temmelig hidsig, fra tomgang i 3. gear til baghjulskørsel på

Ja der er ingen gade biler der kan følge sådan en crosser fra 0-100 )

--
Tom

Fra : Torben E

Dato : 31-10-04 08:06

> Ja der er ingen gade biler der kan følge sådan en crosser fra 0-100 )

Jeg vil skyde på ca 3.5 fra 0-100, som en god MC i 1000
klassen.

Torben E

Fra : Peter Weis

Dato : 30-10-04 18:47

> [...]

> er så øde som mange folk går og tror ...
> Der kører mindre biler på Stevns motorvejen(e?) end der gør i

Så vidt jeg husker gik sammenligningen på Øresundsbroen. Den er jo også
kendt for sin manglende trafik.

mvh
Peter

Fra : TGD

Dato : 29-10-04 21:46

<KLIP>

> Er der nogen der gør det?

Schhhh det var med 150 og en trailer fuld af bajere og andet godt man ikke
skal nyde når man kører , jeg blev overhalet af 2 biler kl. 3 om natten
og overhalede ingen selv, spild af asfalt.

Fra : Thor

Dato : 29-10-04 18:14

> [...]
> politiet selv (som bare sletter deres egne fartbøder)
> buksti
> og så alle de andre som vi bare aldrig hører om

Ja selvfølgelig skal vi det. Så længe at:

1. Danskerne er så dårlige billister som de er.
2. Danskerne ikke tager hensyn til andre.
3. Danskerne ikke holder afstand.

--
Thor

Fra : Jonas R.

Dato : 29-10-04 18:19

Tom wrote:
SNIP

Subscribe

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-10-04 18:18

> Ja jeg stiller mig godt nok spørgsmålet om det overhovedet er en mening
med
> at have fartgrænser på motorveje når tilsyneladende ingen (eller kun få)
> alligevel overholder dem.

Du må være jyde - det er det eneste sted i landet, hvor hastighedsgrænsen på
motorvejene betyder noget som helst. I HT-området er der en begrænsning på
110 km i time næsten alle steder, og det er i praksis umuligt at overtræde
den mellem kl 6 og 19, og resten af tiden er det alligevel for mørkt til
hurtig kørsel.

Næ, jeg vil heller have RET til at køre mindst 60 km på motorvejene, og hvis
jeg ikke kan det, så må de bygges ud.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-04 18:31

> [...]
> den mellem kl 6 og 19, og resten af tiden er det alligevel for mørkt til

Ja jeg er jyde
og på "vores" veje er der nogle tidspunkter hvor de ikke er særlig
trafikerede

> Næ, jeg vil heller have RET til at køre mindst 60 km på motorvejene, og
> hvis
> jeg ikke kan det, så må de bygges ud.

Så kan du bare flytte til jylland, her er det en folkeret at have mindst ét
spor frit

--
Tom

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 29-10-04 19:00

On 10/29/2004 19:30:32 "Tom" wrote:

> Så kan du bare flytte til jylland, her er det en folkeret at have mindst
> ét spor frit

Det er sgu som man tager det. E45 mellem Kolding og Aalborg er da proppet
med biler meget af dagen. E20 vest for Kolding derimod - Mmmmm, men hold
øje med lasere...
--
Jacob

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-10-04 19:52

> Det er sgu som man tager det. E45 mellem Kolding og Aalborg er da proppet
> med biler meget af dagen.

Proppet?!? Du kommer ALDRIG under 60, end ikke kl 16.15, på den strækning.
Proppet betyder "holder stille i mere end et minut". "Meget trafik" betyder
at hjulene ruller hele tiden, "trafik" betyder at man mindst kører 60 km/t
hele tiden, "trafik" betyder at man kan holde 110 i 90% af tiden.

Og "kø" er ikke, når man ikke når over for grønt lys første gang Det er
når bilen holder stille i mere end 5 minutter på motorvejen.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-04 20:27

> [...]
> at hjulene ruller hele tiden, "trafik" betyder at man mindst kører 60 km/t
> hele tiden, "trafik" betyder at man kan holde 110 i 90% af tiden.

Jeg har ikke engang været under 80 (pga. lastbiler) ellers går det da snildt
110 selv i myldretiden. Den eneste gang jeg har oplevet en rigtig proppet
E45 var da jeg var så dum at tage til legoland, den første fredag i
industriferien.

I tyskland er det hverdagskost ligesom det er omkring KBH.

--
Tom

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 29-10-04 20:39

On 10/29/2004 20:52:08 "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote:

> [...]

> Og "kø" er ikke, når man ikke når over for grønt lys første gang
> Det er når bilen holder stille i mere end 5 minutter på motorvejen.

*SLAP* Avvvv, for fa'en...

Det er nok godt jeg ikke kører der ovre. Det har jeg slet ikke
tålmodighed til... Langsom trafik er når der er en masse biler foran
én, og de ikke flytter sig selvom man vil køre hurtigere.

Kø er når folk venter til der bliver grønt med at flytte foden fra
bremsen.

;-P

Men spøg til side så har jeg faktisk, når jeg har kørt ved KBH, syntes
at det var fantastisk rart med de 3 spor. 2 er bare 1 for lidt, da folk
så ikke kan finde ud af at skride væk fra det venstre.
--
Jacob

Fra : Rasmus Bojsen

Dato : 29-10-04 20:46

On Fri, 29 Oct 2004 20:52:08 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

> [...]
>at hjulene ruller hele tiden, "trafik" betyder at man mindst kører 60 km/t
>hele tiden, "trafik" betyder at man kan holde 110 i 90% af tiden.

Jeg vil da anbefale dig at tage E45 og køre nordpå så du rammer Vejle
ca ved myldretiden, der kan du nemt komme under 60.

Men det er da korrekt at man ikke holder så meget stille. Dog ses der
ofte ca. 5 Km kø i nordgående retning uden at der er sket
færdselsuheld.

>Og "kø" er ikke, når man ikke når over for grønt lys første gang Det er
>når bilen holder stille i mere end 5 minutter på motorvejen.
>
>Mvh Maria

mvh.
Rasmus Bojsen
Sydjylland.
bojsen@vejen-net.dk

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 29-10-04 22:34

On Fri, 29 Oct 2004 19:59:52 +0200, Jacob Jorvang
> [...]

>med biler meget af dagen. E20 vest for Kolding derimod - Mmmmm, men hold

E45 Fra vejle og nordpå er da ikke ret slem be"folket" over hele dagen.
Flemming Jacobsen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 30-10-04 04:46

Thunderbird [7100] wrote:

> E45 Fra vejle og nordpå er da ikke ret slem be"folket" over hele
> dagen.

Mon ikke du skal en tur forbi optikkeren. Hvis du havde sagt fra
Randers/Hobro og nordpå ville jeg nok give dig ret.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 30-10-04 08:27

On Sat, 30 Oct 2004 05:46:12 +0200, "Hans L. Jørgensen"
<hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

>Mon ikke du skal en tur forbi optikkeren. Hvis du havde sagt fra
>Randers/Hobro og nordpå ville jeg nok give dig ret.

Jeg har altså ofte kørt på den motorvej og kan ofte fint få den venste
vejbane "for mig selv" uden at skulle slåes for at kunne komme derud.
Flemming Jacobsen

Fra : Jan

Dato : 30-10-04 05:57

> [...]
med
> at have fartgrænser på motorveje når tilsyneladende ingen (eller kun få)

selvfølgelig skal loven laves om, og nu vi er igang, kan vi også give hårde
stoffer fri, der er alligevel mange der ikke overholder loven om stoffer og
hvad med våben, lad os tillade at tage håndvåben og knive med når man skal
ud og fulde sig det er der alligevel mange der gør trods loven, og
tilladelse til at slå dem ned man ikke kan li eller hvis nu man bare føler
for det gør også det tilladt LoL

Hvad f..... er det med os danskere??? hvis der er en lov skal den sq da
overholdes og hvis man vælger at bryde den har man selv bestemt sig for at
give et indskud til statskassen, den er da ikke længere, så kør du bare løs
men husk at betale og lad være med at hyle når der skal betales
Hvis vi skulle lave loven om hvergang den alligevel bliver brudt er der
ingen lov tilbage tilsidst og så er vi helt sikkert bombet tilbage til det
vilde vesten.

Skulle bare af med det er ved at være træt af at klynkeriet omkring
vores lovgivning og at den skal laves om.

Kører selv "lidt" for stærkt ind imellem, men jeg hyler ikke op når jeg
bliver standset og syntes ikke fartgrænserne skal laves om (så er der jo
ikke nogen at overhale tilsidst LoL)

Jan

Fra : Thor

Dato : 30-10-04 08:13

> [...]
> politiet selv (som bare sletter deres egne fartbøder)
> buksti
> og så alle de andre som vi bare aldrig hører om

Selvfølgelig skal fartgrænserne IKKE sættes op fordi:

1. Danskerne er for dårlige billister.
2. Danskerne er for kyniske og egoistiske i trafikken.
3. Danskerne ikke kan finde ud af at holde afstand.
4. Dansker ikke kan finde ud af at holde afstand.
5. Danskerne ikke ved hvor farligt det er at køre bil.
6. Mange danske biler er stadig i for dårlig stand.
7. Hastighedsforskellen på den danske motorveje er for stor. Nogen vil
stadig køre 80 kmt. Hvilket er lige så galt.

Ovenstående set i forhold til tyske gennemsnitsbillister.

--
Thor

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-04 08:17

> [...]
> stadig køre 80 kmt. Hvilket er lige så galt.
>
> Ovenstående set i forhold til tyske gennemsnitsbillister.

Så må vi håbe at selvsamme danskere bliver i skandinavien når de har ferie.

--
Tom

Fra : Bernhard Ege

Dato : 30-10-04 08:36

Thor wrote:

> [...]
> stadig køre 80 kmt. Hvilket er lige så galt.
>
> Ovenstående set i forhold til tyske gennemsnitsbillister.

Jeg vil så mene at danskerne aldrig lærer ovenstående før
hastighedsgrænsen øges.

mvh Bernhard

Fra : Thor

Dato : 30-10-04 08:59

http://www.frolund-net.dk
"Bernhard Ege" <bernhard@NOSPAMege.cc> skrev i en meddelelse

> Jeg vil så mene at danskerne aldrig lærer ovenstående før
> hastighedsgrænsen øges.
>
> mvh Bernhard

????? Learning by doing, er det det du mener? Eller er det med den her: Så
kan du lære det, kan du!
Højere fartgrænser ER lig med flere døde og tilskadekomne. Tvivl ikke på
det. Så det vil så sige at når danskerne opfatter at folk faktisk dør af
det, så lærer de det nok? Den tror jeg altså ikke meget på du.

Jeg kører på den fynske hver dag, og hvor er der mange der tumler afsted,
uden at tænke på at det faktisk ikke kun er dem selv det går ud over hvis
det går galt. Og det går jo faktisk galt for mere end én om dagen, der må
stille træskoene.

Hvis du i forvejen har overskredet hastighedsbegrænsningen med 20 kmt. og
kører 130 kmt i en overhalning, så er sansynligheden for at en og anden
Brian lærling kommer bagfra med 170 kmt og først bremser ned 3 meter bag din
kofanger, med alle Marchal lygterne tændt, fordi han mener at yderbanen er
hans.

Måske skulle man indføre et motorvejs-kørekort, hvor et af kravene er at man
er fyldt 25. Billister over 70, skulle også fratages retten til
motorvejskørsel. Så der ville allerede 50% af de dårlige billister falde
fra. Derefter skulle man omdirrigere det meste af godstrafikken til jernbane
og coaster, som man havde i gamle dage, så vi slap for alle de lastbiler som
sænker farten i indersporet. Derefter skulle minimumsfarten sættes op til
100 kmt.

Efter ovenstående tiltag kunne man så begynde at diskutere fri hastighed.

Thor

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 30-10-04 09:55

On Sat, 30 Oct 2004 09:59:11 +0200, "Thor" <clausfrolund@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>kofanger, med alle Marchal lygterne tændt, fordi han mener at yderbanen er

Så inorerer man bare Brian og gør sin overhaling færdig og så er den
skid ude

> [...]
>sænker farten i indersporet. Derefter skulle minimumsfarten sættes op til

Nej du, man brude inddrage kørekortet fra brokrøve som dig ;). At
begynde at snakke om at begrænse folks kørekort, så at folk har 3-4
forskellige kørekort gennem livet holder ikke.

Men jeg er "tilbøjelig" til at give dig ret i nogle af dine udsagn. Men
vil ikke sige at det er generalt alle danskere der er sådan. Jeg tror på
at mange herinde faktisk er hensynsfulde billister.

men vik an jo ikke gøre for at resten af de danske billister (altså den
andel der kører som om at de ejer vejen) ikke kan kører bil eller kører
utroligt aggresivt.
Flemming Jacobsen

Fra : Thor

Dato : 30-10-04 10:33

> Så inorerer man bare Brian og gør sin overhaling færdig og så er den
> skid ude

Ja selvfølgeligt da.

> Nej du, man brude inddrage kørekortet fra brokrøve som dig ;). At
> begynde at snakke om at begrænse folks kørekort, så at folk har 3-4
> forskellige kørekort gennem livet holder ikke.

Jeg brokker mig ikke. Jeg fremfører blot kolde facts. Jeg er da udmærket
klar over at det ikke er løsningen, men det er en af mange.

> Men jeg er "tilbøjelig" til at give dig ret i nogle af dine udsagn. Men
> vil ikke sige at det er generalt alle danskere der er sådan. Jeg tror på
> at mange herinde faktisk er hensynsfulde billister.

Det tror jeg da også at der er, men som alt andet er det mindretallet der er
den ødelæggende faktor. Det er også et mindretal der overfalder gamle damer,
men på trods af det, har vi mere politi.

> men vik an jo ikke gøre for at resten af de danske billister (altså den
> andel der kører som om at de ejer vejen) ikke kan kører bil eller kører
> utroligt aggresivt.

Nej, der har du ret. Men for et halvt år siden da hastigheden og dermed også
bøderne steg, da kørte billisterne pænt. Det er ved at være glemt nu

Thor.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 30-10-04 16:51

"Thor" <clausfrolund@hotmail.com> skrev :

>Jeg brokker mig ikke. Jeg fremfører blot kolde facts. Jeg er da udmærket
>klar over at det ikke er løsningen, men det er en af mange.

Hmmmm.. du skrev da ellers

"Og det går jo faktisk galt for mere end én om dagen, der må
stille træskoene."

Rent faktuelt er det forkert

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Thor

Dato : 30-10-04 17:16

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Hmmmm.. du skrev da ellers
>
> "Og det går jo faktisk galt for mere end én om dagen, der må
> stille træskoene."
>

> Rent faktuelt er det forkert

Nej det er ej, Iflg. Danmarks Statistik blev:

432 mennesker dræbt i trafikken i 2003. Heraf er de 310 mænd.

0-17 år = 38 dræbte.
18-24 år = 67 dræbte.
25-44 år = 144 dræbte
45-64 år = 84 dræbte
65- år = 99 dræbte

Slå det selv op. Tallene er tilgængelige for alle.
Et må jeg dog gi' dig. Statistikken er for alle veje.

Thor

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 30-10-04 18:14

"Thor" <clausfrolund@hotmail.com> skrev :

>Slå det selv op. Tallene er tilgængelige for alle.
>Et må jeg dog gi' dig. Statistikken er for alle veje.

Og de nye fartgrænser er vist først indtruffet i år - så tallene fra
sidste år, underbygger ikke ret meget

(og da slet ikke at farten i sig selv, har indflydelse på antallet af
dræbte i ulykkerne)

den del af de grimme ulykker sidste år, skete jo ved lav fart, men i
tæt tåge

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-04 21:38

> den del af de grimme ulykker sidste år, skete jo ved lav fart, men i
> tæt tåge
ja, og havde farten været højere var det vel gået endnu mere galt!?

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 30-10-04 22:09

".Mads [2400]" <mads snabel-a alber prik dk> skrev :

>ja, og havde farten været højere var det vel gået endnu mere galt!?

Det ved vi jo ikke, men hvad der skete sidste år, under daværende
fartgrænser, har vist ikke den store relation til debatten om
grænserne i dag, og fremtiden

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Nicolai

Dato : 05-11-04 00:07

"Thor" <clausfrolund@hotmail.com> wrote in message news:<4183be39$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> <jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse
> >
> Nej det er ej, Iflg. Danmarks Statistik blev:
>
> 432 mennesker dræbt i trafikken i 2003.

"Trafikken" er jo mange andre ting end lige kørsel i personbil på motorvejene.

mvh
Nicolai

www.nk-h.dk

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 30-10-04 15:14

On 10/30/2004 09:59:11 "Thor" <clausfrolund@hotmail.com> wrote:

> ????? Learning by doing, er det det du mener? Eller er det med den her:
> Så kan du lære det, kan du! Højere fartgrænser ER lig med flere døde
> og tilskadekomne. Tvivl ikke på det.

Det gør jeg så alligevel, da det er komplet forkert. Fartgrænser som
ikke bliver overholdt gør /ingen/ positiv forskel. Er det ikke temmelig
logisk? Tværtimod giver det nogle mennesker en følelse af at de gerne
må chikanere andre så længe de selv holder sig under 'det magiske tal'.
Kørsel skal ikke ske efter et ufleksibelt regelsæt, men efter sund
fornuft, og unødig tvang er /ikke/ sund fornuft.

I øvrigt er hastighed ikke kvart så farligt som hastighedsforskel, som du
selv kommer lidt ind på længere nede.

> Så det vil så sige at når danskerne opfatter at folk faktisk dør af
> det, så lærer de det nok? Den tror jeg altså ikke meget på du.

Har du set en væsentlig stigning i antallet af trafikdræbte siden vi
måtte køre 130? Næh. Jeg har set en væsentlig bedre trafikkultur,
både på 110 og 130 strækningerne.

> [...]
> afsted, uden at tænke på at det faktisk ikke kun er dem selv det går ud
> over hvis det går galt. Og det går jo faktisk galt for mere end én om

Nogle dage hører jeg om 5 større eller mindre trafikulykker på
indfaldsveje og ringveje bare i Århus. Skal fartgrænsen så sættes ned
til 10km/t? Vi kan da også bare afskaffe biler, da folk jo tydeligvis
dør af at køre i dem.

> [...]
> Brian lærling kommer bagfra med 170 kmt og først bremser ned 3 meter bag
> din kofanger, med alle Marchal lygterne tændt, fordi han mener at

Sådan en nar skulle da også bare have nogle flade, men jeg kan ikke se
hvad hans kørsel har at gøre med fartgrænserne.

> [...]
> at man er fyldt 25. Billister over 70, skulle også fratages retten til
> motorvejskørsel. Så der ville allerede 50% af de dårlige billister

Har du overvejet om en af de ting som gør en 'god bilist' kunne være
øvelse?

Gad vide om du er mellem 25-70 år gammel... Det er jo altid nemmest at
lade det gå ud over de andre, ikke?

> [...]
> coaster, som man havde i gamle dage, så vi slap for alle de lastbiler som
> sænker farten i indersporet. Derefter skulle minimumsfarten sættes op

HELT enig.

> Efter ovenstående tiltag kunne man så begynde at diskutere fri
> hastighed.

Delvist enig. Det ville da helt klart være en god ide at fjerne de
langsommeste, da det ville nedsætte hastighedsforskellen.

Hvis man vil gøre langsomt kan man jo bare tage landevejen.
--
Jacob

Fra : Bernhard Ege

Dato : 30-10-04 17:19

Thor wrote:
> http://www.frolund-net.dk
> "Bernhard Ege" <bernhard@NOSPAMege.cc> skrev i en meddelelse

> ????? Learning by doing, er det det du mener?

Ja, det er stort set det jeg mener. Teori er een ting, men i praksis
viser det sig at øvelse gør at man klarer kørslen på mere betryggende
vis fordi man kan overskue mere komplekse situationer hurtigere.

> [...]
> det. Så det vil så sige at når danskerne opfatter at folk faktisk dør af
> det, så lærer de det nok? Den tror jeg altså ikke meget på du.

Tjaa, det betyder ikke så meget hvad du tror på, men mere hvad
erfaringerne faktisk viser og situationen er nu sådan at tyskerne som
genetisk set ca. lige som danskerne klarer visse situationer bedre end
danskerne, såsom højere hastigheder på motorvejen. Da forskellen på
ligge i opdragelsen og/eller i den praktisk erfaring på vejene vil jeg
mene at een af måderne man lærer at køre ved højere hastigheder er at
gøre det. Ganske enkelt. Og faktisk ligesom man gør på i en køreskole.
Det har da vist sig at virke og hvorfor skulle det lige pludselig ikke
virke blot fordi hastigheden sættes op? Folk kan lære det, men kan også
selv sige fra idet man jo ikke tvinges til at køre med den hastighed
bilen nu kan køre med.

> [...]
> det går galt. Og det går jo faktisk galt for mere end én om dagen, der må

Jeg kender ikke fartgrænsen på den del af motorvejen, men jeg antager at
der har været meget trafik. Hvis det er tilfældet så er
hastighedsgrænsen muligvis ikke engang nået og i sådant et tilfælde har
de pågældende personer jo ikke engang kørt efter forholdene. Så er det
klart at de stille træskoene. Problemet her er selvfølgelig at de
risikerer at tage andre med sig.

> [...]
> kofanger, med alle Marchal lygterne tændt, fordi han mener at yderbanen er

Hvad har det med hastighedsgrænsen at gøre? "Lærlingen" kører ikke efter
forholdene og den værste overskridelse er tydeligvist den manglende
afstand til forankørende. "Lærlingen" er en agressiv bilist som
fortjener at miste kortet.

> [...]
> sænker farten i indersporet. Derefter skulle minimumsfarten sættes op til

LOL! Er du seriøs? Indlæringen foregpr meget hurtigere hos yngre folk
end hos ældre. Med det argument kunne man sige at hvis man skal have et
kørekort, så er maksimal alderen 25 år. Er man ældre så er det slut. Man
kan selvfølgelig beholde kortet når det er taget.

Folk kan ikke lære noget de aldrig får mulighed for at bruge. Hvordan
skulle de ellers vide at de har lært det?

> Efter ovenstående tiltag kunne man så begynde at diskutere fri hastighed.

Efter din mening måske, men i hvert fald ikke min.

Hvis hastigheden blev givet fri på motorvejen, så tror jeg ærlig talt
ikke at der ville opstår betydelig flere uheld og muligvis ville
uheldstallet endda falde. Fordelen er nu at ingen bilister kan lege
politibetjent og bare trække ud uden at se sig tilbage blot fordi de
kører den maksimale tilladte hastighed. De er nu tvunget til at tænke og
se sig om før de laver et vognbaneskift. Den potentielle store
hastighedsforskel betyder at bilisten får mere ansvar lagt på sine
skuldre. Og ansvar er nøgleordet i denne sammenhæng! Manglende ansvar
giver skødesløshed. Derudover slipper vi for den monotone hastighed på
motorvejen. Dette luller folk i søvn (måske endda bogstavelig talt).

I den forbindelse tror jeg dog det er godt at vi nu er tvunget til at
blinke før vi skifter bane. Når det er indlært, så kan vi håbe at det at
vise hensyn ved vognbaneskift har en positiv afsmittende virkning på
afstanden til forankørende. Dette vil så igen tillade højere hastigheder.

mvh Bernhard

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 30-10-04 16:49

"Thor" <clausfrolund@hotmail.com> skrev :

>3. Danskerne ikke kan finde ud af at holde afstand.
>4. Dansker ikke kan finde ud af at holde afstand.

glemte du ikke punkt 8 ?

danskerne kan ikke tælle ?

<grin>

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : alexbo

Dato : 30-10-04 12:32

"Tom" skrev i
> Ja jeg stiller mig godt nok spørgsmålet om det overhovedet er en mening
med
> at have fartgrænser på motorveje

Et godt spørgsmål, der bare bliver ødelagt af at blande alle mulige
mennesker ind i det.
Mener du at vi skal kigge på hvad Mary og Fredrik gør og så lade det være
lov?

Du kunne lige så godt spørge om hvad vi skal med færdselsloven, når nu så
mange ikke overholder den.
At nogle kører over for rødt, er da vel ikke en grund til at afskaffe
pligten til at standse for rødt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-04 13:29

> [...]
> mennesker ind i det.
> Mener du at vi skal kigge på hvad Mary og Fredrik gør og så lade det være

Nu er det vist ikke kun hvad mary og fredirik laver. Det var også fordi min
kollega blevet taget i forgårs nat.....2000 Kr.

> Du kunne lige så godt spørge om hvad vi skal med færdselsloven, når nu så
> mange ikke overholder den.

Eller hvorfor vi lever når vi alligevel skal dø

> At nogle kører over for rødt, er da vel ikke en grund til at afskaffe
> pligten til at standse for rødt.

Nu gik det også kun på hastigheden på motorveje og ikka at ALT hvad der
hedder lov skal afskaffes. Det er jo ikke sort og hvidt det hele.

Jeg har ikke set tal der viser at ulykkerne er steget fordi vi er gået fra
110-130, men jeg husker tydelig argumenterne imod dette.

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 30-10-04 14:24

"Tom" skrev

> Nu er det vist ikke kun hvad mary og fredirik laver. Det var også fordi
min
> kollega blevet taget i forgårs nat.....2000 Kr.

Det bliver værre og værre, fartgrænserne skal fjernes fordi din kollega er
blevet taget i at køre for stærkt.

Problemet med fartgrænser er at de er generelle, uanset føre og trafik.
Der vil altid kunne findes steder og tider hvor de enten er for lave eller
for høje.
Men hvis man overlader det til bilisternes egen dømmekraft, hvilken
hastighed der er passende netop der hvor de kører, så bliver man tvunget til
at overlade det til en politimands dømmekraft, om det er for meget.
Så kan man få bøder, bare han synes man har bedømt forkert.

Jeg kørte skråt gennem landet i går aftes, fra Hanstholm til Roskilde, i
regn det meste af tiden, og efter min mening kørte mange alt for stærkt.
På rute 26, en lille landevej, kører man rask væk 100-110 i bulrende mørke
og regnvejr.
På motorvejen gik det rigtig stærkt, når det eneste man kan se er regntågen
fra de forankørende, er det ganske enkelt tåbeligt at man ikke engang kan
overholde de 130.
På storbæltsbroen blinkede lygterne for sidevindsadvarsel, men det er der
ikke mange der tager alvorligt.
Den trygge fornemmelse man har i en bil, får mange til at tro at intet ondt
kan ramme dem.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Houmark

Dato : 30-10-04 16:29

Tom wrote:
> [...]
>
> Hvad med at lave som i tyskland med fri hastighed og så en vejledende
> hastighed på 130 Km/t samt at selvrisikoen ved ulykker over 130 Km/t

Det sker ikke foreløbig.. Vi har "lige" fået lov til at køre 130 på ca.
halvdelen (?) af alle motorvejsstrækninger.
Udover det er der flere faktorer som spiller ind på om vi kan få højere
hastighed, den første jeg lige kommet til at tænke på er støj. Jo højere
fart jo mere larm vil der jo nok komme fra motorvejen både via dækstøj og
motorlarm. .... Og det betyder så, at vi skal til at høre på en masse
mennesker som bor tæt på motorvejene klynke over larmen :)

Jeg synes selv at farten på motorvejen er helt i orden.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Henning

Dato : 30-10-04 19:21

On Fri, 29 Oct 2004 17:47:40 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Ja jeg stiller mig godt nok spørgsmålet om det overhovedet er en mening med
>at have fartgrænser på motorveje når tilsyneladende ingen (eller kun få)
>alligevel overholder dem.

Du kører ikke meget på Sjælland - ikke kun Storkøbenhavn?
Kører jeg til Storebælt med præcis den hastighed jeg må, 110-130,
fartpilot og GPS, overhaler jeg ~90% af alle biler! Både morgen, midt
på dagen, aften og nat! Folk er blevet så skræmte over politiets
fartkontrol at de hellere kører 10km for langsomt end 5 for hurtigt.
Da jeg var i Slagelse i onsdags talte jeg på strækning fra Ballerup 4
eller 5 radarkontroller på motorvejsbroerne.
Så længe folk ikke kan finde ud af at holde til højre efter endt
overhaling, kigge i spejle og over skulder inden overhaling, ikke tro
at et tændt blinklys giver ret til at skifte bane uden at kigge bagud
vil det være alt for farligt med højere hastighed. Lastbiler og biler
med trailere kører med ~80 km i timen, når man kommer med 130 skal der
ikke mange uopmærksomme øjeblikke til en ulykke, når en bil med
campingvogn vil overhale en lastbil uden at følge ovennævnte punkter.
Så forestil dig du kommer med 150-160-200...

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 30-10-04 22:11

Henning <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev :

> [...]
>at et tændt blinklys giver ret til at skifte bane uden at kigge bagud
>vil det være alt for farligt med højere hastighed.

egentligt temmelig enig - folk flest er sgu'tte dygtige nok endnu

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : phk

Dato : 31-10-04 04:24

> En skal blot nævne folk der ikke gider følge loven:
> Joakim

Joakim har fået hævet sin immunitet i forbindelse med sit giftermål med
Alexandra. Så der skulle nok være mulighed for at komme efter ham hvis han
f.eks. kører mere end 30 i hans traktor.

--
Per, Esbjerg

Fra : John Sahl

Dato : 31-10-04 10:11

phk wrote:
> Joakim har fået hævet sin immunitet i forbindelse med sit giftermål
> med Alexandra. Så der skulle nok være mulighed for at komme efter ham
> hvis han f.eks. kører mere end 30 i hans traktor.

Det er kun i nogle specifikke sager immuniteten er ophævet.
Ikke omkring fartforseelserne f.eks.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : phk

Dato : 31-10-04 10:47

> Det er kun i nogle specifikke sager immuniteten er ophævet.
> Ikke omkring fartforseelserne f.eks.

Allright ... så går statskassen glip af en del penge, dér ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-10-04 06:58

> [...]

> Hvad med at lave som i tyskland med fri hastighed og så en vejledende
> hastighed på 130 Km/t samt at selvrisikoen ved ulykker over 130 Km/t

Så længe kun 3 % af dansker med kørekort og bil kan køre fornuftigt, så dur
det ikke med fri hastighed.

Dansker har en elendig trafikkultur.

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
Jeg har lavet en ny hjemmeside http://milli.dk/

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 31-10-04 12:27

En helt masse bits fra "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> til
dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Hvad med at lave som i tyskland med fri hastighed og så en vejledende
> hastighed på 130 Km/t samt at selvrisikoen ved ulykker over 130 Km/t stiger
> i takt med hastigheden?

Jeg tror ikke den går. Ikke på grund af den danske vognpark eller de danske
motorveje. Men på grund af danskerne...

Nogle danskere er simpelthen så rethaveriske at det desværre vil gå galt.
Nogle folk vil insistere på at køre stærkt og andre på at holde sig til de 110
km/t der var i "gamle dage" - og helst i ydersporet.
Og ind i mellem kommer alle os som mig der syntes at 130-160 km/t er en
passende hastighed, men som alligevel må opleve at folk og lastvogne trækker
ud i ydersporet med <100 km/t og samtidig med kommer Brian M.W. og
Opel-Anders og insisterer på at køre 180 km/t i ydersporet og sat'me om de
vil risikere at skulle slippe speederen - nej så hellere blinke med lyset og
fyre hornet i bund samt lufte højre langefinger...

Danske billister (og trafikanter generelt) er for egoistiske, for
retshaveriske, for intollerante og for hensynsløse til at det vil virke.
Desværre...

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Women, can't live with them... end of sentence!"
-- Eric McCormack as Will Truman in 'Will & Grace'