/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Er dette virkeligt noget der sker i virkel~
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 29-10-04 07:50

Hej gruppe,

Foranlediget af Thomas Strandtofts beretninger om en mekaniker som startede
motoren uden ventildæksel, kom jeg til at tænke på noget fra et tysk forum
jeg læser med på.
Dernede skulle det efter sigende være sket ofte, at vordende gds'ere
klokkede gevaldigt i det ved olieskift - det skulle ganske ofte forekomme at
folk kravlede under bilen - fjernede bundproppen (til gearkassen....) -
ventede til al olien var løbet af - monterede bundproppen igen - kravlede
ud - påfyldte motoren det antal liter motorolie der stod opgivet i
instruktionsbogen.... - efter den første lille tur stod de så med en
ruineret motor OG gearkasse.
Er der nogen her som har hørt (oplevet) lignende tilfælde ? (ikke et ord om
de stevnske oliekilder)

mvh

Andreas M. Hansen


 
 
Per Beer Hansen (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 29-10-04 08:55

Andreas M. Hansen wrote:
> Hej gruppe,
>
> Foranlediget af Thomas Strandtofts beretninger om en mekaniker som
> startede motoren uden ventildæksel, kom jeg til at tænke på noget fra
> et tysk forum jeg læser med på.
> Dernede skulle det efter sigende være sket ofte, at vordende gds'ere
> klokkede gevaldigt i det ved olieskift - det skulle ganske ofte
> forekomme at folk kravlede under bilen - fjernede bundproppen (til
> gearkassen....) - ventede til al olien var løbet af - monterede
> bundproppen igen - kravlede ud - påfyldte motoren det antal liter
> motorolie der stod opgivet i instruktionsbogen.... - efter den første
> lille tur stod de så med en ruineret motor OG gearkasse.
> Er der nogen her som har hørt (oplevet) lignende tilfælde ? (ikke et
> ord om de stevnske oliekilder)
>

Jeg kendte en kvinde engang (en kasmmerats mor), som engang for en del år
siden skulle tjekke olie og vand på hendes Mascot.
Hun kører ind på en tankstation og hiver oliepinden op, oliestanden var god
nok.
Så tog hun kølerdækslet af, og den manglede en hel del vand, hun kunne ikke
se noget i hvert fald.
Så hende fat i en vandkande og begynde at fylde på.
Den manglede rimeligt meget, men til sidst fik hun da fyldt den helt op.
Så kunne det jo ikke gøres bedre, så hun satte sig ind i bilen igen og
startede og forlod tanken.
Hun kørte dog ikke særligt langt, førend motoren begyndte at sige underlige
lyde og mistede helt trækkraften.
Det viste sig at det hun troede var et kølerdæksel det var
oliepåyldningsproppen, så hun havde lige fyldt hele motoren op med rent
vandt og det døde den af

Da jeg stod i lære fik jeg fortalt at en svend, kort forinden jeg startede,
skulle (ifm et service) justere ventiler på en gammel lastvogn.
Han havde så taget ventildækslet af, og af bekvemmelige årsager valgte han
at tørne motoren på starteren i stedet for med håndkraft.
Da han trykkede på starter knappen gik maskinen igang, og når først den type
maskine startede uden ventildæksler monterede, så blev det til en "evigheds"
maskine, forstået på den måde at motorolien automatisk løb over fra
ventilmekanismen og til indsugningen.
Så tog maskinen en masse omdrejninger, men ikke ret længe, og så døde den
med et brag, efter at den havde drukket alt motorolien.
Så fik kunden en ny motor af værkstedet

Jeg var engang med til at lave et "forsøg".
Det var en gammel Audi 100 5E der skulle skrottes og så skulle vi jo lige
have lidt "sjov" først.
Vi lavede et væddemål om hvor længe maskinen kunne køre uden motorolie på.
Af med alt olien og starte maskineriet.
Først lod vi den stå i tomgang, men da den havde kørt i ca. en halv times
tid, blev det "kedeligt".
Der skete ikke andet end at den blev "lidt" varmere end normalt.
Først da den fik lidt pedal, så døde motoren.

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Hans L. Jørgensen (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 29-10-04 11:09

Per Beer Hansen wrote:
>
> Da jeg stod i lære fik jeg fortalt at en svend, kort forinden jeg
> startede, skulle (ifm et service) justere ventiler på en gammel
> lastvogn.
> Han havde så taget ventildækslet af, og af bekvemmelige årsager
> valgte han at tørne motoren på starteren i stedet for med håndkraft.
> Da han trykkede på starter knappen gik maskinen igang, og når først
> den type maskine startede uden ventildæksler monterede, så blev det
> til en "evigheds" maskine, forstået på den måde at motorolien
> automatisk løb over fra ventilmekanismen og til indsugningen.
> Så tog maskinen en masse omdrejninger, men ikke ret længe, og så døde
> den med et brag, efter at den havde drukket alt motorolien.
> Så fik kunden en ny motor af værkstedet
>
Den mekaniker har da vist ikke så forfærdeligt meget forstand på bilmoterer


Jeg har mange gange finjusteret ventiler på både lastvogn, traktor og
bilmoterer uden ventildæksel med motoren kørende i tomgang, altså en
topventilet motor med stødstænger.

Det sker der da absolut intet ved, det er da ikke noget med at der løber
stride strømme af motorolie deroppe, akslen hvorpå stødstængerne sidder er
med et lille hul ud til den faste bøsning og selve nikketøjet, i nikketøjet
er der ligeledes en udboring som går ud til skålene hvor stødstængerne
påvirker nikketøjet, hvori der fremføres olie til smøring af disse.

Så det med en "evighedsmaskine" er med udgangspunkt i ventiljustering noget
fordrukken sludder, der er og bliver aldrig mere tryk i ventildækslet end
der er i krumtaphuset på en firetaksmotor.

Hvis den er løbet løbsk er der tale om helt andre årsager.

Det med at olien løber til indsugningen _kan_ aldrig forekomme med
ventildæksel afmonteret, oliedampe i indsugningen kommer først som resultat
af slidte stempelringe og cylinderforinger, som resulterer i at noget af
kompresionen går ned i ktumtaphuset, og slet ikke uden ventildæksel da det
er trykket fra krumtaphuset der befordrer oliedampe til indsugningen
> Jeg var engang med til at lave et "forsøg".

> Det var en gammel Audi 100 5E der skulle skrottes og så skulle vi jo
> lige have lidt "sjov" først.
> Vi lavede et væddemål om hvor længe maskinen kunne køre uden
> motorolie på. Af med alt olien og starte maskineriet.
> Først lod vi den stå i tomgang, men da den havde kørt i ca. en halv
> times tid, blev det "kedeligt".
> Der skete ikke andet end at den blev "lidt" varmere end normalt.
> Først da den fik lidt pedal, så døde motoren.

Volvo's testmotorkrav var tidligere at en motor som smed al olien på een
gang med varm motor, skulle kunne holde til en halv times kørsel uden
smøring på 50% belastning, oplyst af motorspecialist ved Volvo
motorfabrikken.

Kan da udmærket tænkes at der i dag er slækket lidt på dette krav da der jo
i dag findes meget og mere avanceret motorovervågning end for 20-30 år
siden.



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Per Beer Hansen (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 29-10-04 11:25

Hans L. Jørgensen wrote:
>>
> Den mekaniker har da vist ikke så forfærdeligt meget forstand på
> bilmoterer
>> o)
>
> Jeg har mange gange finjusteret ventiler på både lastvogn, traktor og
> bilmoterer uden ventildæksel med motoren kørende i tomgang, altså en
> topventilet motor med stødstænger.
>
> Det sker der da absolut intet ved, det er da ikke noget med at der
> løber stride strømme af motorolie deroppe, akslen hvorpå
> stødstængerne sidder er med et lille hul ud til den faste bøsning og
> selve nikketøjet, i nikketøjet er der ligeledes en udboring som går
> ud til skålene hvor stødstængerne påvirker nikketøjet, hvori der
> fremføres olie til smøring af disse.
>
> Så det med en "evighedsmaskine" er med udgangspunkt i ventiljustering
> noget fordrukken sludder, der er og bliver aldrig mere tryk i
> ventildækslet end der er i krumtaphuset på en firetaksmotor.
>
> Hvis den er løbet løbsk er der tale om helt andre årsager.
>
> Det med at olien løber til indsugningen _kan_ aldrig forekomme med
> ventildæksel afmonteret,

Har du nogen sinde skruet på gamle Mercedes lastvogne ?
I så fald ville du vide at selve indsugningskanalen er en del af
ventildækslet.
Så når dækslet afmonteres er der åbnet direkte til indsugningen, så der skal
ikke meget olie til for at det løber det forkerte sted hen.

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Hans L. Jørgensen (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 29-10-04 11:56

Per Beer Hansen wrote:
>
> Har du nogen sinde skruet på gamle Mercedes lastvogne ?

Ja - 312 - 1313 med og udeen turbo -

> I så fald ville du vide at selve indsugningskanalen er en del af
> ventildækslet.
> Så når dækslet afmonteres er der åbnet direkte til indsugningen, så
> der skal ikke meget olie til for at det løber det forkerte sted hen.

Hvilke modeller??



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Per Beer Hansen (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 29-10-04 12:02

Hans L. Jørgensen wrote:
> Per Beer Hansen wrote:
>>
>> Har du nogen sinde skruet på gamle Mercedes lastvogne ?
>
> Ja - 312 - 1313 med og udeen turbo -
>
>> I så fald ville du vide at selve indsugningskanalen er en del af
>> ventildækslet.
>> Så når dækslet afmonteres er der åbnet direkte til indsugningen, så
>> der skal ikke meget olie til for at det løber det forkerte sted hen.
>
> Hvilke modeller??

Uha, jeg husker ikke hvilke modeller det var (det er jo en del år siden
efterhånden).
Men jeg mener i hvert fald at det var på 813 og 913 modellerne.

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Hans L. Jørgensen (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 29-10-04 12:27

Per Beer Hansen wrote:
>
> Uha, jeg husker ikke hvilke modeller det var (det er jo en del år
> siden efterhånden).
> Men jeg mener i hvert fald at det var på 813 og 913 modellerne.

Under alle omstændigheder kan jeg ikke forestille mig at andet end at rummet
over ventilhuset og indsugningkanalerne er seperat, og ikke i samlet
tilstand har indsugning gennem ventilrummet. Da der jo er undertryk (vacum)
på indsugningssiden.



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



ena (29-10-2004)
Kommentar
Fra : ena


Dato : 29-10-04 12:57

En Diesel har ikke vacum i indsugningsmanifolden, der er intet gasspjæld den
suger alt den luft den kan det er mængden af indsprøjtet diesel der afgør
ydelse og omdr.


"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:FMpgd.2633$Wx3.2079@news.get2net.dk...
> Per Beer Hansen wrote:
>>
>> Uha, jeg husker ikke hvilke modeller det var (det er jo en del år
>> siden efterhånden).
>> Men jeg mener i hvert fald at det var på 813 og 913 modellerne.
>
> Under alle omstændigheder kan jeg ikke forestille mig at andet end at
> rummet
> over ventilhuset og indsugningkanalerne er seperat, og ikke i samlet
> tilstand har indsugning gennem ventilrummet. Da der jo er undertryk
> (vacum)
> på indsugningssiden.
>
>
>
> --
> Hans L. Jørgensen
> 8660 Skanderborg
>
>
>




Hans L. Jørgensen (30-10-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 30-10-04 03:46

ena wrote:
> En Diesel har ikke vacum i indsugningsmanifolden, der er intet
> gasspjæld den suger alt den luft den kan det er mængden af
> indsprøjtet diesel der afgør ydelse og omdr.
>

Guø' f@nden har den da vacum, der vil altid være vacum efter
indsugningsfiltret.


--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Per Beer Hansen (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 29-10-04 13:35

Hans L. Jørgensen wrote:
>
> Under alle omstændigheder kan jeg ikke forestille mig at andet end at
> rummet over ventilhuset og indsugningkanalerne er seperat, og ikke i
> samlet tilstand har indsugning gennem ventilrummet.

Det er helt korrekt, men hvis du forestiller dig at ventildækslet har 2
"rum" der er adskilt af en "væg", når du så tager det af, så er der fri
adgang til begge og olien kan defor snildt rende over i indsugningen.

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Henning Præstegaard (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Henning Præstegaard


Dato : 29-10-04 22:13

Per Beer Hansen wrote:

> Har du nogen sinde skruet på gamle Mercedes lastvogne ?
> I så fald ville du vide at selve indsugningskanalen er en del af
> ventildækslet.
> Så når dækslet afmonteres er der åbnet direkte til indsugningen, så
> der skal ikke meget olie til for at det løber det forkerte sted hen.
>
Jeg havde en kolega der fortalte om et ligende tilfælle fra hans læretid
med en Hanomag. Som Mercedes som bekendt opkøbte.

mvh
Henning



Ukendt (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-10-04 22:28


"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.valid> skrev i en meddelelse
news:4182b24b$0$177$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Per Beer Hansen wrote:
>
>> Har du nogen sinde skruet på gamle Mercedes lastvogne ?
>> I så fald ville du vide at selve indsugningskanalen er en del af
>> ventildækslet.
>> Så når dækslet afmonteres er der åbnet direkte til indsugningen, så
>> der skal ikke meget olie til for at det løber det forkerte sted hen.
>>
> Jeg havde en kolega der fortalte om et ligende tilfælle fra hans læretid
> med en Hanomag. Som Mercedes som bekendt opkøbte.

Ikke et ondt ord om hannomag.........som var min først bil

gav 7.800 Kr for den og solgte den for 9.000 Kr 4-5 år senere uden at ofre
ret meget på den

--
Tom



Anders Houmark (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 29-10-04 11:15

Per Beer Hansen wrote:

> Jeg var engang med til at lave et "forsøg".
> Det var en gammel Audi 100 5E der skulle skrottes og så skulle vi jo
> lige have lidt "sjov" først.
> Vi lavede et væddemål om hvor længe maskinen kunne køre uden
> motorolie på. Af med alt olien og starte maskineriet.
> Først lod vi den stå i tomgang, men da den havde kørt i ca. en halv
> times tid, blev det "kedeligt".
> Der skete ikke andet end at den blev "lidt" varmere end normalt.
> Først da den fik lidt pedal, så døde motoren.

Jeg har også set sådan et eksperiment engang, det var bare en Kadett af den
firkantede type (tror den hedder e eller d)
Al motorolie blev tappet, bilen blev klodset op og der blev smidt en mursten
på speederen.. Efter 10 minutter begyndte folk at fryse og ville ind igen,
så noget skulle der jo ske med bilen.. Motorblokken var blevet pænt varm,
det samme med udstødningsmanifold den oplyste græsplænen under bilen ....
Det var først da motoren fik nogle slag med en stor hammer den gik i
stykker.. Sådan noget gammel Opel motor holdte forbløffende godt!


--
Anders Houmark
www.AndersH.dk
www.chipsguiden.dk



Ukendt (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-10-04 11:37


"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

Sådan noget gammel Opel motor holdte forbløffende godt!
>
Det er sgu' da klart, der er så meget "slup" at olien hverken gør fra el.
til ))).



Ukendt (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-10-04 17:02


"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:41821c96$0$183$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
>
> Sådan noget gammel Opel motor holdte forbløffende godt!
>>
> Det er sgu' da klart, der er så meget "slup" at olien hverken gør fra el.
> til ))).

Eller vente lidt længere så var tandremmen alligevel knækket

--
Tom



Uffe Ravn (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 29-10-04 21:25


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev

> > Sådan noget gammel Opel motor holdte forbløffende godt!
> > Det er sgu' da klart, der er så meget "slup" at olien hverken gør fra
el.
> > til ))).
> Eller vente lidt længere så var tandremmen alligevel knækket

Gamle Opelmotore har ikke nogen tandrem!

Mvh.




Ukendt (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-10-04 21:33


"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse
news:4182a741$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev
>
>> > Sådan noget gammel Opel motor holdte forbløffende godt!
>> > Det er sgu' da klart, der er så meget "slup" at olien hverken gør fra
> el.
>> > til ))).
>> Eller vente lidt længere så var tandremmen alligevel knækket
>
> Gamle Opelmotore har ikke nogen tandrem!

Mener da E model har

--
Tom



Uffe Ravn (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 29-10-04 22:02


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev

> >> > Sådan noget gammel Opel motor holdte forbløffende godt!
> >> > Det er sgu' da klart, der er så meget "slup" at olien hverken gør fra
> > el.
> >> > til ))).
> >> Eller vente lidt længere så var tandremmen alligevel knækket
> > Gamle Opelmotore har ikke nogen tandrem!
> Mener da E model har

Er den Kadet E da gammel?

Rekord E har forkæde.

Mvh.



Thomas Strandtoft (30-10-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 30-10-04 08:20

Anders Houmark wrote:

> Jeg har også set sådan et eksperiment engang, det var bare en Kadett af den
> firkantede type (tror den hedder e eller d)
> Al motorolie blev tappet, bilen blev klodset op og der blev smidt en mursten
> på speederen.. Efter 10 minutter begyndte folk at fryse og ville ind igen,
> så noget skulle der jo ske med bilen.. Motorblokken var blevet pænt varm,
> det samme med udstødningsmanifold den oplyste græsplænen under bilen ....

Jeg har set en Morris Marina lave det stunt. Efter 17 minutter med
bundgas trak motoren sig i stå. Da den havde fået en halv times
tid til at køle af, tog den lige et kvarter mere..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Henrik B. (31-10-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 31-10-04 21:25


"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:4181f761$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Da jeg stod i lære fik jeg fortalt at en svend, kort forinden jeg
> startede, skulle (ifm et service) justere ventiler på en gammel lastvogn.
> Han havde så taget ventildækslet af, og af bekvemmelige årsager valgte han
> at tørne motoren på starteren i stedet for med håndkraft.
> Da han trykkede på starter knappen gik maskinen igang, og når først den
> type maskine startede uden ventildæksler monterede, så blev det til en
> "evigheds" maskine, forstået på den måde at motorolien automatisk løb over
> fra ventilmekanismen og til indsugningen.
> Så tog maskinen en masse omdrejninger, men ikke ret længe, og så døde den
> med et brag, efter at den havde drukket alt motorolien.
> Så fik kunden en ny motor af værkstedet

Motorolie kan ikke drive en dieselmotor...

--
M.v.h.
-----------------------------
Det handler om at ha' TRYK



Martin Rise Christen~ (31-10-2004)
Kommentar
Fra : Martin Rise Christen~


Dato : 31-10-04 22:12


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:41854a32$0$40054$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> news:4181f761$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Da jeg stod i lære fik jeg fortalt at en svend, kort forinden jeg
>> startede, skulle (ifm et service) justere ventiler på en gammel lastvogn.
>> Han havde så taget ventildækslet af, og af bekvemmelige årsager valgte
>> han at tørne motoren på starteren i stedet for med håndkraft.
>> Da han trykkede på starter knappen gik maskinen igang, og når først den
>> type maskine startede uden ventildæksler monterede, så blev det til en
>> "evigheds" maskine, forstået på den måde at motorolien automatisk løb
>> over fra ventilmekanismen og til indsugningen.
>> Så tog maskinen en masse omdrejninger, men ikke ret længe, og så døde den
>> med et brag, efter at den havde drukket alt motorolien.
>> Så fik kunden en ny motor af værkstedet
>
> Motorolie kan ikke drive en dieselmotor...
>
> --
> M.v.h.
> -----------------------------
> Det handler om at ha' TRYK
Tænk - så lavede jeg i dag et umiligt forsøg.... Var på kursus i
bådmotorvedligehold, vi prøvede med vilje at fodre en varm dieselmotor med
motorolie - det gik da fint.........

Mvh,

Martin Rise Christensen



Janner (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Janner


Dato : 29-10-04 09:04


> Er der nogen her som har hørt (oplevet) lignende tilfælde ? (ikke et ord
> om
> de stevnske oliekilder)
>
> mvh
>
> Andreas M. Hansen


Knap så slemt men ved en af Aalborgs større forhandlere af et par tyske
mærker købte jeg engang en nyerere brugt bil.

Da jeg fik den leveret og glæde strålende parkerede på mine fliser uden for
til fremvisning konstaterede jeg at den dryppede en anelse olie, kontaktede
omgående forhandlere og ville have set på det ASPA , men nej det skulle
vente en dags tid ....

Kommer så flyvende på motorvejen da alt bagved pludseligt er væk i en tåge
..... bilen havde smidt bundproppen som de så ikke havde fået strammet
korrekt til efter klargøring af bilel.

Med Falck bliver en noget knotten undertegnede bragt til forhandleren ...
H'mm og gode undskyldninger var forklaringen... de ville ikke yde ekstra
garanti, end på det tidspunkt fyrstlige 3 måneder.... Fortryder stadigt den
dag idag jeg ikke fortsatte en halv kilometer længere hen ad vejen og fik en
frisk motor sat i.

Efterfølgende var der flere gode episoder på samme værksted. Bilen havde en
bette rustplet som skulle udbedres, det tog kun 4 gange at få til ligne bare
lidt.
Fik skiftet bremse skiver, kom lidt før den aftalte tid for hente bilen da
en mekaniker lærlign kom med rygende dæk og bremser ind på parkerings
pladsen efter endt prøve tur. Bilen gav sig og røg og tikkede efter
virkeligt have fået smæk ....... Her så salgs chefen noget stram ud da jeg
konfronterede ham med fakta, men ingen undskyldning eller lignende.

Ikke flere underholdende historier idag, men kunne nok fiske en del mere op
ad ærmet efter jeg senere kom til køre fransk bil ... uha uha


Hygge

Jan



Søren R (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Søren R


Dato : 29-10-04 10:19

On Fri, 29 Oct 2004 10:04:28 +0200, "Janner"
<jan@nospam_spørg_efter_rigtig_adresse.dk> wrote:

>
>> Er der nogen her som har hørt (oplevet) lignende tilfælde ? (ikke et ord
>> om
>> de stevnske oliekilder)
>>
>> mvh
>>
>> Andreas M. Hansen
>
>
>Knap så slemt men ved en af Aalborgs større forhandlere af et par tyske
>mærker købte jeg engang en nyerere brugt bil.

Hvis det er den forhandler jeg tror det er, har jeg stadig ikke hørt
en eneste positiv beretning om. Alle dem jeg kender der har købt bil
der, er utilfredse med dem...
--
Søren R - Honda Civic 96'
¤ Træt af reklamer? http://www.hadereklamer.dk ¤
¤ http://www.esportnews.com ¤

Klaus G. (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 29-10-04 12:24

> Ikke flere underholdende historier idag, men kunne nok fiske en del mere
op
> ad ærmet efter jeg senere kom til køre fransk bil ... uha uha
>
Jooo kom nu, fortæl fortæl :)


--
Klaus G. / Seth-Enoch

2004spam@daydreamer.dk <---hvor meget spam kan den mon samle på ét år?



LL (29-10-2004)
Kommentar
Fra : LL


Dato : 29-10-04 09:13


bilen - fjernede bundproppen (til gearkassen....) -
> ventede til al olien var løbet af - monterede bundproppen igen - kravlede
> ud - påfyldte motoren det antal liter motorolie der stod opgivet i
> instruktionsbogen.... - efter den første lille tur stod de så med en
> ruineret motor OG gearkasse.
> Er der nogen her som har hørt (oplevet) lignende tilfælde ? (ikke et ord
> om
> de stevnske oliekilder)

Jeg kender faktisk én der har lavet det trick på sin Mazda 323F. Han tømte
gearkassen og fyldte x antal liter olie på motoren. Da bilen skulle ud of
køre for 1. gang derefter syntes han godt nok at den kørte lidt trægt, så
den fik noget pedal - den trængte jo nok til at blive "trykket af". Først da
han så den sorte røgsky bag ham, slog det ham, hvad han kunne have gjort
galt. Så han vendte bilen, trillede hjem gennem olietågen og rigtig nok -
da han kom under bilen igen var gearkasen tømt for olie og motoren
overfyldt. Han tømte så motoren og fyldte den påskrevne mængde olie på,
ditto ved gearkassen og bilen trillede igen. Den eneste "skade" den pådrog
sig under denne "olieskift" var en anelse "knas" mellem 1. og 2. gear - og
bilen har kørt over 140.000 km siden - så det behøves ikke at gå helt
galt... Men da jeg fik det fortalt var jeg ved at dø af grin...

L. Lauridsen



Per Wildau (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Per Wildau


Dato : 29-10-04 09:15

Andreas M. Hansen sprak:

[..]

> Er der nogen her som har hørt (oplevet) lignende tilfælde ? (ikke et
> ord om de stevnske oliekilder)

Jeg kendte faktisk en som købte en knaldhamrende go' bil, sådan en her:

http://www.resursadefun.ro/imagini/dacia.jpg

En dag ville han skifte olie. Så han tappede olien af gearkassen, og hældte
den foreskrevne mængde olie på motoren. På vej hjem (ganske få kilometer)
stod gearkassen af.

.... og det er ingen vandrehistorie.... Det er min gode ven Palle, som
således foldede sig ud som servicemand... LOL

--
Per Wildau
22 999 066
psykolog@perwildau
http://www.perwildau.dk/



phk (29-10-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 29-10-04 09:19


"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4181e816$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Flere gange inden for det år har jeg fået skiftet olie hos et
"olieskiftningsfirma". En gang smed den en masse olie - jeg kørte til
firmaet for at se om oliefilteret var spændt fast. Desværre stod jeg ikke
ved siden af for at kontrollere - men på mirakuløs vis holdt bilen op med at
spilde olie fra det øjeblik.

En anden gang - efter nyt olie+filterskift - kørte jeg til en anden
mekaniker i en anden by for at få checket for oliespild. Oliefilteret sad
løst - meget løst.

Jeg får ikke skiftet olie+filter dér mere.

Grunden til jeg ikke selv skifter - sidste gang fik mekanikeren meget sort
hår og fingre. Oliefilteret blev lige krænget ud fra sin plads og der var
selvfølgelig olie i :)
--
Per, Esbjerg



Maria Frederiksen (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 29-10-04 18:26

> Er der nogen her som har hørt (oplevet) lignende tilfælde ? (ikke et ord
om
> de stevnske oliekilder)


Ok, så får i denne at grine af.
Jeg havde af en eller anden grund fået tiltusket noget viden om at
kaburatorsprit var en en god ting at komme på bilen, så da jeg for nogle år
siden holdt på en Q8, og de reklamere med at man kunne spare dunken og bruge
tanken, så gjorde jeg det. Det var jeg jo vældig stolt af, så det fortalte
jeg derhjemme. Husbond og knægten kiggede på hinanden og på mig, og sagde
helt underligt. Så fik jeg et kursus i at der er forskel på kaburatorsprit
og spinkler - hvor skulle jeg vide det fra? Det stod jo ikke på standeren.

Den hoppede nu sjovt de næste 200 km indtil der blev plads til
kaburatorsprit og mere benzin, og jeg har siden fået forbud mod at åbne
motorhjelmen

Mvh Maria
- kvinder og biler, jeg ved det.



Ukendt (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-10-04 18:32



> Den hoppede nu sjovt de næste 200 km indtil der blev plads til
> kaburatorsprit og mere benzin, og jeg har siden fået forbud mod at åbne
> motorhjelmen
>
> Mvh Maria
> - kvinder og biler, jeg ved det.

710

))

--
Tom



Cosworth POWER (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Cosworth POWER


Dato : 29-10-04 19:49

>> - kvinder og biler, jeg ved det.
>
> 710

Hehe ;)

--
Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - importguide



Ukendt (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-10-04 20:18


"Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse
news:clu3ad$omt$1@news.cybercity.dk...
>>> - kvinder og biler, jeg ved det.
>>
>> 710
>
> Hehe ;)

Det er det som skiller fårene fra bukkene

--
Tom



Fly Christensen (01-11-2004)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 01-11-04 20:25

On Fri, 29 Oct 2004 19:32:16 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>> Mvh Maria
>> - kvinder og biler, jeg ved det.
>
>710

LOL!

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Per Beer Hansen (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 29-10-04 18:36

Maria Frederiksen wrote:
>
> Ok, så får i denne at grine af.
> Jeg havde af en eller anden grund fået tiltusket noget viden om at
> kaburatorsprit var en en god ting at komme på bilen, så da jeg for
> nogle år siden holdt på en Q8, og de reklamere med at man kunne spare
> dunken og bruge tanken, så gjorde jeg det. Det var jeg jo vældig
> stolt af, så det fortalte jeg derhjemme. Husbond og knægten kiggede
> på hinanden og på mig, og sagde helt underligt. Så fik jeg et kursus
> i at der er forskel på kaburatorsprit og spinkler - hvor skulle jeg
> vide det fra? Det stod jo ikke på standeren.
>
> Den hoppede nu sjovt de næste 200 km indtil der blev plads til
> kaburatorsprit og mere benzin, og jeg har siden fået forbud mod at
> åbne motorhjelmen

Hvem skal så tjekke om der mangler blinklys væske ?

>
> Mvh Maria
> - kvinder og biler, jeg ved det.

Hmm, ja ja vi siger ikke noget

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Thomas Strandtoft (31-10-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 31-10-04 07:41

Maria Frederiksen wrote:

> jeg derhjemme. Husbond og knægten kiggede på hinanden og på mig, og sagde
> helt underligt. Så fik jeg et kursus i at der er forskel på kaburatorsprit
> og spinkler - hvor skulle jeg vide det fra? Det stod jo ikke på standeren.

Jeg har hørt om en gut der fyldte kølervædske på
sprinklerbeholderen, det skulle have givet en pænt fedtet
forrude.. En kollega fyldte benzin på en dieselbil.. Selv har jeg
splittet karburatoren på min motorcykel ad og renset den fordi
motoren havde udsættere. Efter jeg havde samlet skidtet igen og
opdaget at det ikke havde hjulpet en dyt, kiggede jeg i tanken og
så at den var næsten tom..

> Den hoppede nu sjovt de næste 200 km indtil der blev plads til
> kaburatorsprit og mere benzin, og jeg har siden fået forbud mod at åbne
> motorhjelmen

Hvordan pokker skal du så hitte ud af tingene? Jeg synes din
husbond og knægt lyder lidt som nogle kyllinger når de kan få
kolde fødder over så lidt..

Burde det egentlig ikke være tankdækslet du fik forbud mod at
åbne, i din historie var du jo ikke under motorhjelmen? Økonomisk
set kan der jo være visse fordele for dig forbundet med ikke at
måtte åbne tankdækslet, det afhænger lidt af hvordan I har skruet
jeres budgetter sammen..

> - kvinder og biler, jeg ved det.

Det ved jeg ikke så meget om, jeg undrer mig bare over at "kvinder
og trafik" rimer perfekt med "kaos og panik", hehe..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Uffe Ravn (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 29-10-04 22:10


"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev

> Dernede skulle det efter sigende være sket ofte, at vordende gds'ere
> klokkede gevaldigt i det ved olieskift - det skulle ganske ofte forekomme
at
> folk kravlede under bilen - fjernede bundproppen (til gearkassen....)

En af mine venner, syntes at hans Rekord E var begyndt at larme lidt i
gearkassen, så vi bevæbnede os med Haynes og værktøj, blot for at konstatere
at bundpladen på gearkassen sad løst, den blev strammet og der blev påfyldt
gearolie, hvorefter støjen var forsvundet.
Bilen kørte fint i årene efter.

En anden af mine venner havde en sjov oplevelse, i England hørte de rundt
med en af deres venne der havde lånt bilen, han skulle så påfylde
sprinklervædske, hvilket de da også fik gjort, og i expansionsbeholderen til
kølersystemet. Efter en mindre køretur måtte de dog stoppe, og da de åbnede
kølerhjælmen blev de mødt af synet af en bilmotor der skummede og boblede.

Mvh.



Henning Præstegaard (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Henning Præstegaard


Dato : 29-10-04 22:25

Uffe Ravn wrote:

> En anden af mine venner havde en sjov oplevelse, i England hørte de
> rundt med en af deres venne der havde lånt bilen, han skulle så
> påfylde sprinklervædske, hvilket de da også fik gjort, og i
> expansionsbeholderen til kølersystemet. Efter en mindre køretur måtte
> de dog stoppe, og da de åbnede kølerhjælmen blev de mødt af synet af
> en bilmotor der skummede og boblede.
>
Hmm. Da jeg hældte sprinklervæske på køleren på min gamle lada havde
det da ingen bivikninger.

Noget med Q8 en mørk nat og tog fejl af beholderne, men jeg kom heller
ikke så tit under motorhjelmen på den bil


mvh
Henning



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste