Varmeapparat utæt igen !
Fra : Olesen

Dato : 28-10-04 17:40

For ca. halvandet år siden havde jeg dêt problem
med dug på ruderne pga. en utæt varmeapparat i Ford'en.
Der var denne specielle duft af kølervædske samt
en mindre pyt i bunden af bilen.

Fik nyt varmeapparat samt blæser (integreret ??)
og ny formodstand til 'trin 1'.

Prisen var ca. 4000,- alt incl.

Nu er den dog gal igen. Samme symptom,
dog i mindre grad, men duften er der, duggen ligeså,
men 'pytten på gulvet' er der ikke (endnu).

Hullet er sikkert betydelig mindre end første gang,
men burde selvklart ikke være der...)

Spørgsmålet er nu, hvilken form for garanti har
Ford på originale reservedele af dên type ?
Der er jo ikke tale om en sliddel som sådan,
så mon de har en kulance eller laver det
delvist u/b. som god kotûme/service ??
Kan de ha' sat en ombytter varmeapparat
i dêngang, som nu også er blevet utæt ?

Jeg snakker med dem fredag, og vender
tilbage med deres svar.

Er der een af jer, som evt. har
et billede af 'herligheden', så man
kan danne sig et indtryk af hvordan
sådant et varmeapparat ser ud.

Fra : Mogens

Dato : 28-10-04 17:48

> Spørgsmålet er nu, hvilken form for garanti har
> Ford på originale reservedele af dên type ?
> Der er jo ikke tale om en sliddel som sådan,
> så mon de har en kulance eller laver det
> delvist u/b. som god kotûme/service ??

I min afdeling yder vi 2 års reklamationsret
på en given reparation!

> Kan de ha' sat en ombytter varmeapparat
> i dêngang, som nu også er blevet utæt ?

Min første tanke - at du havde bedt dem om at
montere noget brugt
(Vestjylland, 5 km fra havet...)

Fra : Olesen

Dato : 28-10-04 17:58

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> I min afdeling yder vi 2 års reklamationsret
> på en given reparation!

Er du hos en Ford værksted, -altså
om det er normalt med 2 års reklamationsret på
sådan en tingest ??

Helst ikke *S*...men tanken var da
nærlæggende på sån' øse.:

Fra : Mogens

Dato : 28-10-04 18:24

> Er du hos en Ford værksted,

Nope - overhovedet ikke. Min kommentar var blot
ment som en bemærkning ift. andre brancher...

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-04 20:23

> Nope - overhovedet ikke. Min kommentar var blot
> ment som en bemærkning ift. andre brancher...

Det normale er dog 1 års garanti på rep. så du skal være heldig ......hvis
de yder kullance.
Jeg ville dog mene at de helt klart bør holde dig skadesfri

--
Tom

Fra : Peter

Dato : 29-10-04 10:43

[klip]

> Det normale er dog 1 års garanti på rep. så du skal være heldig ......hvis
> de yder kullance.

Hvad så når garantien er udløbet? Derefter er der jo 1 års reklamationsfrist
på selve reservedelen og endnu 4 år på selve arbejdet.

> Jeg ville dog mene at de helt klart bør holde dig skadesfri

I et eller omfang, ja.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-04 10:59

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message

> [klip]

> Hvad så når garantien er udløbet? Derefter er der jo 1 års
reklamationsfrist
> på selve reservedelen og endnu 4 år på selve arbejdet.

4 år på arbejdet??
Det lille lokale værksted som jeg frekventerer (så lidt som muligt) har de
et skilt hængende med at de giver et års fuld garanti på både reservedele og
reparationer.

> I et eller omfang, ja.

Med mindre at l*rtet er blevet utæt fordi toppakningen er røget

--
Tom

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 29-10-04 22:50

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev :

>og endnu 4 år på selve arbejdet.

Hvor i alverden dukker de 4 år op fra

(det er vel kun i tilfælde af en berettiget reklamation der kommer 5
år på tale ?)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Niels Bengaard

Dato : 30-10-04 09:12

> Hvor i alverden dukker de 4 år op fra
>
> (det er vel kun i tilfælde af en berettiget reklamation der kommer 5
> år på tale ?)

Det er fordi du læste det forkert.
Peter skriver at efter garantien på et år er udløbet er der endnu fire år på
selve arbejdet, altså ialt fem år.

Niels

Fra : Henrik B.

Dato : 28-10-04 21:41

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Min første tanke - at du havde bedt dem om at
> montere noget brugt

Varmeapp. kan ikke genbruges, med mindre de har ligget i et bad med
kølervædske. Et decideret ombytter apparat er akkurat lige så godt som et
nyt.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Henrik B.

Dato : 28-10-04 21:40

> [...]
> men burde selvklart ikke være der...)
>
> Spørgsmålet er nu, hvilken form for garanti har
> Ford på originale reservedele af dên type ?

Spørgsmålet er nok nærmere hvad årsagen er! Det er et typisk tegn på en
defekt toppakning, der så sætter kølesystemet under tryk. Dette tryk kan
varmeapp. ikke holde til og er det første der går. Er der vandforbrug på
bilen iøvrigt?

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Olesen

Dato : 28-10-04 22:24

> [...]
> defekt toppakning, der så sætter kølesystemet under tryk. Dette tryk kan
> varmeapp. ikke holde til og er det første der går. Er der vandforbrug på

Nej.
Har aldrig været en drukmås.

Men hvordan vil en defekt toppakning ellers vise sig ?
Den blæser ikke hvid røg eller lider under andre
skavanker. Tandrem + ventiler blev skiftet/justeret
for 2 mdr. siden, så mekaniker ville måske
ha' opdaget noget dengang.

Fra : Olesen

Dato : 28-10-04 22:31

> Spørgsmålet er nok nærmere hvad årsagen er! Det er et typisk tegn på en
> defekt toppakning, der så sætter kølesystemet under tryk. Dette tryk kan
> varmeapp. ikke holde til og er det første der går.

Hvis man forsigtig løsner skruelåget på expansionsbeholderen,
kan man så fornemme denne 'voldsomme mer'tryk' på
det pfssst der lukkes ud ??? (med varm motor naturligvis).

Fra : Henrik B.

Dato : 28-10-04 22:57

> Hvis man forsigtig løsner skruelåget på expansionsbeholderen,
> kan man så fornemme denne 'voldsomme mer'tryk' på
> det pfssst der lukkes ud ??? (med varm motor naturligvis).

Jep. Den vil jo lave ekstra tryk i systemet. Dette tryk vil også være der
ved kold motor - f.eks. en time eller mere efter en køretur.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Olesen

Dato : 28-10-04 23:07

> Jep. Den vil jo lave ekstra tryk i systemet. Dette tryk vil også være der
> ved kold motor - f.eks. en time eller mere efter en køretur.

OK...hvis det er topstykket og den laver overtryk,
vil man så ikke kunne høre eller se det i expansionsbeholderen
i tomgang eks. ? Noget urolig overflade eller anden tegn
på noget der 'pulserer' ????
-ved godt det ikke er så simpelt og en fejl
kan være svær at 'se' direkte, men måske..,o) ?

Fra : Henrik B.

Dato : 29-10-04 04:58

> [...]
> på noget der 'pulserer' ????
> -ved godt det ikke er så simpelt og en fejl
> kan være svær at 'se' direkte, men måske..,o) ?

Det nemmeste er vel at se om et tændrør har forskellig farve belægning, frem
for de andre.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-04 17:11

> "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> Det nemmeste er vel at se om et tændrør har forskellig farve belægning,
> frem for de andre.

Næh det er nemmere at stikke snøkeren hen til expansionsbeholderen og lugte
om der er udstødningsgasser, eller se om der er luftbobler i vandet

--
Tom

Fra : Olesen

Dato : 29-10-04 18:54

> Næh det er nemmere at stikke snøkeren hen til expansionsbeholderen og
lugte
> om der er udstødningsgasser, eller se om der er luftbobler i vandet

HVIS det bobler, hvad koster en ny toppakning så
og hvor meget skal afmonteres ?

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-04 20:17

> lugte
>
> HVIS det bobler, hvad koster en ny toppakning så
> og hvor meget skal afmonteres ?

Ved en huk-lademekaniker burde du kunne få det hele for små 2.000 Kr incl.
ny tandrem (igen)

--
Tom