Er det nødvendigt at tappe olie ved skift ~
Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 24-10-04 14:15

På en Vento 1,8GL (90 hk) skal jeg skifte ventildækselpakningen.

Står der olie oppe i ventildækslet så aftapning af olie er nødvendig inden
dækslet afmonteres eller kan jeg bare afmontere det uden at måtte forvente
en flod af olie ned over motoren?

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh
Claus

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-10-04 14:22

Claus Nygaard-Pedersen telepaterede følgende til sin PC:
> [...]
> inden dækslet afmonteres eller kan jeg bare afmontere det uden at
> måtte forvente en flod af olie ned over motoren?

Afmonter du bare. Det eneste du får ud af at tappe olien af, er at det
forsvinder fra bundkaret. Og det er jo et stykke væk fra ventilerne. Det
olie der er ved ventilerne vil løbe ned i bundkaret.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Kim Olsen

Dato : 24-10-04 14:36

> Står der olie oppe i ventildækslet så aftapning af olie er nødvendig inden
> dækslet afmonteres eller kan jeg bare afmontere det uden at måtte forvente
> en flod af olie ned over motoren?

Hej Claus

Hvis det er en alm. motor der "står op" så ventildækslet ligger øverst og
vandret, er det bestemt ikke nørvendigt at tappe olien af først.

Al din olie skulle meget gerne ligge i bundkarret når motoren har været
standset i noget tid. Selvfølgelig med lidt olie i lejer og oliekanaler.

Men oliespildet ved at pille ventildækslet af, kan vist klares med en klud.

Hilsen
Kim

Fra : phk

Dato : 24-10-04 14:38

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dækslet afmonteres eller kan jeg bare afmontere det uden at måtte forvente

Jeg ville skifte olie + filter umiddelbart efter så evt. skidt kommer ud af
motoren med det samme...

--
Per, Esbjerg

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 24-10-04 14:52

> Jeg ville skifte olie + filter umiddelbart efter så evt. skidt kommer ud
af
> motoren med det samme...

Tak for tippet! Nu regner jeg ikke med at fylde skidt i motoren med den er
jo åben. Måske man skulle lade den køre et øjeblik for at fange evt. skidt i
olien inden den aftappes.

Mvh
Claus

Fra : phk

Dato : 24-10-04 16:31

> [...]
> jo åben. Måske man skulle lade den køre et øjeblik for at fange evt. skidt

Netop. Der er måske også noget skidt ved pakningen hele vejen rundt ..

--
Per, Esbjerg

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 28-10-04 16:58

Claus Nygaard-Pedersen wrote:

> Står der olie oppe i ventildækslet så aftapning af olie er nødvendig inden
> dækslet afmonteres eller kan jeg bare afmontere det uden at måtte forvente
> en flod af olie ned over motoren?

Det kommer an på om du skifter pakningen med motoren tændt eller
slukket, hehe.. En mekaniker jeg kender havde engang stillet
ventiler på en gammel bil og havde derfor ventildækslet
afmonteret. Af en eller anden grund fik han trang til at se
ventilerne arbejde, så han bad mig om at køre et par omgange med
startermotoren. Jeg var nær kreperet af grin over hans fægten med
armene i et forsøg på at få olien til at blive nede i motoren,
hold fast et svineri..

Med motoren slukket gemmer olien sig nede i bundkarret, du checker
jo oliehøjden med oliepinden og den er langt fra nok til at nå op
til ventildækslet, så hiv du bare det af.. Når du monterer den nye
pakning, så dyp fingeren i den olie der ligger lidt af under
ventilerne og kør fingeren rundt på den nye pakning så den har et
tynd lag inden du monterer den..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-10-04 17:49

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

.. Jeg var nær kreperet af grin over hans fægten med
> armene i et forsøg på at få olien til at blive nede i motoren,
> hold fast et svineri..

He-he, så ka' han lære det, sikken pervers ide ;).

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 29-10-04 06:48

"Jørgen M. Rasmussen" wrote:

> . Jeg var nær kreperet af grin over hans fægten med
> >
> He-he, så ka' han lære det, sikken pervers ide ;).

Han var nu ellers en gammel, garvet rotte i faget, men jeg tror
det kom bag på ham at den lavede olietryk _så_ hurtigt.. Anyway,
kunden fik en gratis motorvask med i købet, og nej, jeg snakker
ikke om en vask i olie..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 29-10-04 08:20

> [...]
> startermotoren. Jeg var nær kreperet af grin over hans fægten med
> armene i et forsøg på at få olien til at blive nede i motoren,

På min gamle Kadett fra 1979 (motor 1,2 N) stillede man da ventiler med
motoren kørende. Ellers kunne man ikke indstille ventilspillerummet korrekt.
Man placerede dog en lille papplade i forkanten, som ragede små 5 cm op. Så
svinede det overhovedet ikke.

Hilsen
Peter Marlau