Olie på Sierra 2,0i DOHC. - Skift fra 10W-~
Fra : Morten Lorenzen

Dato : 23-10-04 11:11

Olien er Shell Helix.

Kan det virkelig passe jeg kan mærke bedre motorgang, bedre
omdrejningsvillighed og bedre accelleration efter blot 100 km på ny olie?

Jeg skifter olie for hver 10.000 km.

-M

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-04 12:50

"Morten Lorenzen" <MortenLorenzenSPAM@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Olien er Shell Helix.
>
> Kan det virkelig passe jeg kan mærke bedre motorgang, bedre
> omdrejningsvillighed og bedre accelleration efter blot 100 km på ny olie?
>
> Jeg skifter olie for hver 10.000 km.

Ja... Det kan nemt passe! Det kan ikke betale sig at spare på olien!

Fra : Mogens

Dato : 23-10-04 13:15

"Jens" <-> skrev i en meddelelse

> Ja... Det kan nemt passe!

Samme i min bil - den "kører" hélt anderledes,
når olien er blevet skiftet (pr. 10.000 km)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-10-04 13:26

Hej!

Mogens wrote:
> Samme i min bil - den "kører" hélt anderledes,
> når olien er blevet skiftet (pr. 10.000 km)

Sjovt, jeg kan ingen forskel mærke når jeg hælder frisk 5W40 fuldsyntetisk på
Escorten... Og jeg er ellers normalt _meget_ nærtagende med hvordan tingene lyder.

Egentligt utroligt jeg kan være nogenlunde tilfreds med en Escort

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Mogens

Dato : 23-10-04 14:00

> Og jeg er ellers normalt _meget_ nærtagende med hvordan tingene lyder.

Har din kone aldrig talt om,
hvor ufølsom en sjæl du er?

> Egentligt utroligt jeg kan være nogenlunde tilfreds med en Escort...

Jow, jow...

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-10-04 14:03

Hej!

Mogens wrote:

> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse

> Har din kone aldrig talt om,
> hvor ufølsom en sjæl du er?

Det er vist kun fordi jeg ikke har nogen ;)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Mogens

Dato : 23-10-04 14:26

> Det er vist kun fordi jeg ikke har nogen

OK - gruppen hér kvæler jo også ethvert
initiativ af dén karakter !!

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-10-04 14:41

Hej!

Mogens wrote:
> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse

> OK - gruppen hér kvæler jo også ethvert
> initiativ af dén karakter !!

Tja, trods det forbliver jeg sgutte single resten af livet :)

Men man har jo prioriteter: musclecar og derpå quindfolk

--
Mvh, Kim (a man who's got his priorities straight )

Fra : Mogens

Dato : 23-10-04 14:46

> Tja, trods det forbliver jeg sgutte single resten af livet :)

He, he - vi får se.
Jo længere tid der går - jo sværere er de at opdrage!

> Men man har jo prioriteter: musclecar og derpå quindfolk

Hvad forstår du ved musclecar?
"Datidens" udgaver eller også amerikanere efter '85/'90?

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-10-04 16:59

Hej!

Mogens wrote:
> [...]

> Hvad forstår du ved musclecar?
> "Datidens" udgaver eller også amerikanere efter '85/'90?

Well, omkring '65 t.o.m. oliekrisens start i (mener det er) '72.

Ergo taler vi Plymouth GTX, Dodge Charger/Challenger, Ford Mustang, Ford Grand
Torino osv. :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Mogens

Dato : 23-10-04 17:02

> Well, omkring '65 t.o.m. oliekrisens start i (mener det er) '72.
> Ergo taler vi Plymouth GTX, Dodge Charger/Challenger, Ford Mustang, Ford
Grand
> Torino osv. :)

Tænkte det nok...
Så nutidige har ikke interessen?

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-10-04 17:13

Hej!

Mogens wrote:
> Tænkte det nok...
> Så nutidige har ikke interessen?

Well, de er alt, alt for dyre i forsikring så dét er ligesom udelukket. Men
bevares, jeg kunne da godt se mig selv i en BMW 850i :)

Anyway, der findes _mange_ lækre slæder fra 60'erne og så er SBI jo stort set
uvidende om hvordan bilen skulle have set ud originalt

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Mogens

Dato : 23-10-04 17:16

> Well, de er alt, alt for dyre i forsikring så dét er ligesom udelukket.

? - en Camero på gule plader koster intet.
hverken i vægtafgift eller forsikring...

> Men bevares, jeg kunne da godt se mig selv i en BMW 850i

? Musclecar er vel kun amerikanske...

> Anyway, der findes _mange_ lækre slæder fra 60'erne og så er SBI jo stort
set
> uvidende om hvordan bilen skulle have set ud originalt

jow, jow... :)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-10-04 17:19

Hej!

Mogens wrote:

> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse

> ? - en Camero på gule plader koster intet.
> hverken i vægtafgift eller forsikring...

Sikker? Jeg tror du glemmer, at jeg er i tyverne.... :-/ Kan du definere "intet"?

> ? Musclecar er vel kun amerikanske...

Jow, jow, dårligt eksempel. Kan bare ikke komme i tanke om så mange nye
amerikanere med stort motorvolumen hvis vi ikke taler trucks. Vi skal jo over
400 CUI før det rykker

> jow, jow... :)

Men ok, hvis der sidder en skruekompressor ½m op af motorrummet går den nok
ikke...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Mogens

Dato : 23-10-04 18:43

> Sikker? Jeg tror du glemmer, at jeg er i tyverne.... :-/ Kan du definere
"intet"?

6.000 i forsikring og 3.500 i vægtafgift...

> Jow, jow, dårligt eksempel. Kan bare ikke komme i tanke om så mange nye
> amerikanere med stort motorvolumen hvis vi ikke taler trucks. Vi skal jo
over
> 400 CUI før det rykker

5,7 liter og op efter er vel ok?

> Men ok, hvis der sidder en skruekompressor ½m op af motorrummet går den
nok
> ikke...

He, he...

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 24-10-04 08:57

Hej!

Mogens wrote:
> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse

> "intet"?
>
> 6.000 i forsikring og 3.500 i vægtafgift...

Hm, det er da rimeligt - især hvis det gælder en 27 årig. Så kan man bruge flere
penge på bensin og reservedele :)

Jow, jow :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Cosworth POWER

Dato : 24-10-04 15:33

> Hm, det er da rimeligt - især hvis det gælder en 27 årig. Så kan man
> bruge flere penge på bensin og reservedele :)

Så er du jo elitebillist....

--
Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - importguide

Fra : Leif Nielsen

Dato : 24-10-04 00:38

Ja egentlig er det jo utroligt, at nogen overhovedet kan være tilfreds
med en ford. Jeg kørte for nylig en længere tur i min svogers Escort
xr3i. Magen til skodøse har jeg da sjældent mødt, og den gik ellers
for at være et meget fint eksemplar af "racen"...Føj for en ulykke
hvor den dog skulle styres og have omsorg for bare at køre ligeud. Og
sikken en larm...nej, må jeg så bede om min egen Citroen XM. det er da
komfort der rykker, for min virker nemlig som den skal!

LN.

Fra : Cosworth POWER

Dato : 24-10-04 07:12

> [...]
> sikken en larm...nej, må jeg så bede om min egen Citroen XM. det er da
> komfort der rykker, for min virker nemlig som den skal!

Hmmm... nu er bilerne bygget til vidt forskellige formål. Sæt dig ind i en
Scorpio, så skal du nok opleve den samme/bedre komfort end i en XM.

XR3i er til sjov, det er en XM ikke.

Fra : Olesen

Dato : 24-10-04 08:36

"Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> XR3i er til sjov, det er en XM ikke.

*LOL*

Og hvis en XM når XR3i'ens alder,
så tror jeg såmænd den er værre og dyrere
at holde kørende...

Fra : Cosworth POWER

Dato : 23-10-04 14:34

> Kan det virkelig passe jeg kan mærke bedre motorgang, bedre
> omdrejningsvillighed og bedre accelleration efter blot 100 km på ny
> olie?

Ja nemlig ja - det skulle ik' være noget problem :)

Din bil er jo en ægte racer!

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-10-04 15:39

"Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja nemlig ja - det skulle ik' være noget problem :)
>
> Din bil er jo en ægte racer!

Er der ironi i det?. Bortset fra tvivlen, er jeg af samme mening; der er
forskel, og mest her om vinteren hvor olien er tykkere.

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 25-10-04 16:33

> Din bil er jo en ægte racer!

Øhm ja, den da ihvertfald max 120 hk...

-M

Fra : Olesen

Dato : 23-10-04 17:37

> [...]
>
> Kan det virkelig passe jeg kan mærke bedre motorgang, bedre
> omdrejningsvillighed og bedre accelleration efter blot 100 km på ny olie?

HVIS det er tilfældet, så har din motor lidt unødigt hidtil
-og det kan jeg ikke forestille mig den har med din foregående olietype.

Men en ren bil kører også bedre, tror det er samme mekanisme *S*

Jeg fik stillet mine ventier iforb. med skift af tandrem,
og selvom den gik aldeles lydefrit uden snakken fra
ventilerne, så gi den bare SÅ meget bedre efter
ventiljusteringen, jeg lagde mærke til, jeg
ubevidst skiftede til 4. gear 10 km/t. senere
end før. Det er simpelthen lækrere at høre
den tuller langsomt op, inden der blidt
lægges sidste gear ind..

Fra : Cosworth POWER

Dato : 23-10-04 22:50

> end før. Det er simpelthen lækrere at høre
> den tuller langsomt op, inden der blidt
> lægges sidste gear ind..

Det er stadigvæk en Ford Sierra 1,6 der er tale om??

Fra : Olesen

Dato : 24-10-04 08:33

> Det er stadigvæk en Ford Sierra 1,6 der er tale om??

Årets bil i '83, ja

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 25-10-04 16:35

> HVIS det er tilfældet, så har din motor lidt unødigt hidtil

Måske, men fremover kører jeg aldrig på andet end fuldsyntetisk. - Nu har
jeg kørt nogle længere ture i den, og den trækker mere ubesværet end før.

> -og det kan jeg ikke forestille mig den har med din foregående olietype.

Det afhænger jo meget af kørestil. - Bedstefarkørsel kræver ikke eå god
olie, da der er mindre slid på motoren, hvorimod mere frisk kørsel kræver
bedre olie.

-M

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-10-04 16:47

> Det afhænger jo meget af kørestil. - Bedstefarkørsel kræver ikke eå god
> olie, da der er mindre slid på motoren, hvorimod mere frisk kørsel kræver
> bedre olie.

Er det nu helt rigtigt?
Bedstefar-kørsel => mere sod og affaldsstoffer som olien skal optage.
Frisk kørsel => en renere olie.

Er ovenstående helt hen i skoven?
Kommentarer ses gerne

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC (nysynet

Fra : Mogens

Dato : 25-10-04 17:31

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er det nu helt rigtigt?

Jeg tænkte det samme - at ML var forkert på den...

Fra : Olesen

Dato : 25-10-04 18:34

> [...]
>
> Er det nu helt rigtigt?
> Bedstefar-kørsel => mere sod og affaldsstoffer som olien skal optage.

Nej jeg er helt enig med dig.
Synes det lyder skræmmende, at
en forhenværende olie direkte
fik motoren til at gå træg, sammenlignet
med den olie, der benyttes nu.

Måske nogle kan forklare,
hvor denne forskel kommer fra.
Ikke bare, det er en mærkevareolie,
men mere dêt, den gamle, og sikkert
helt fine olie var SÅ meget dårligere...

Fra : Olesen

Dato : 25-10-04 18:33

"Morten Lorenzen" <MortenLorenzenSPAM@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Måske, men fremover kører jeg aldrig på andet end fuldsyntetisk. - Nu har
> jeg kørt nogle længere ture i den, og den trækker mere ubesværet end før.

Jeg synes det ville være alarmerende,
hvis min forrige olie fik motoren
til at gå træg, og den så pludselig roterer frit
med en anden olietype.
Den forskel i 'lethed' må jo ha
afsat sig som 'slid', 'varme', 'noget andet'
gennem ret mange tusinde kilometre, hvilket
burde ha' slidt den ganske unødigt.

> Det afhænger jo meget af kørestil. - Bedstefarkørsel kræver ikke eå god
> olie, da der er mindre slid på motoren, hvorimod mere frisk kørsel kræver
> bedre olie.

Jeg vil netop mene, at bedstefarkørsel er noget som netop
kræver en god olie, da sliddet her er større.
Og det er det vel også ofte på motoren,
som måske på gammelmands-manêr for lov
at sejtrække, og sjældent blir' renset ordentlig igennem.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 25-10-04 18:41

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev :

>Jeg vil netop mene, at bedstefarkørsel er noget som netop
>kræver en god olie, da sliddet her er større.

sludder.

>Og det er det vel også ofte på motoren, som måske på gammelmands-manêr
>for lov at sejtrække, og sjældent blir' renset ordentlig igennem.

Hehe - når du bliver ældre, vil du vide, at man hurtigt lærer at finde
det gear, hvor motoren er mindst larmende.

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-10-04 20:27

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Hehe - når du bliver ældre, vil du vide, at man hurtigt lærer at finde
> det gear, hvor motoren er mindst larmende.

Det gear findes vist ikke på Spirillen

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC (nysynet

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 25-10-04 21:37

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev :

>Det gear findes vist ikke på Spirillen

det er jo heller ikke nødvendigt (endnu)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Claus Fabritius

Dato : 23-10-04 20:26

"Morten Lorenzen" <MortenLorenzenSPAM@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Kan det virkelig passe jeg kan mærke bedre motorgang, bedre
> omdrejningsvillighed og bedre accelleration efter blot 100 km på ny olie?

Min kammerat oplevede det samme i går på hans Corolla 1.8 D. Den fik en
meget mere rolig motorgang, da vi havde skiftet olie på den. Desværre udblev
den effekt på min Mi16.
--
MVH
Claus Fabritius