Det kostede det at have DEN bil!
Fra : Ukendt

Dato : 21-10-04 07:33

Der spørges så tit, hvad koster det at have bil. Her er hovedtallene
fra 3 år og 9 måneder med en Saxo 1.4 i SX. Den blev købt med 10
måneder og 13000 km på bagen - nu står tælleren på 116000.

Det kostede 1,14 kr/km + benzin. Så er forsikring, service, rep, dæk,
vask, grøn ejerafgift, afskrivning og hvad der ellers har været af
udgifter på æsken regnet med. Afskrivningen står for ca. halvdelen, og
havde jeg haft en billigere forsikring (anciennitet!!), havde tallet
nok været ret præcist 1,00 kr/km + benzin. Totalt ligger
benzinøkonomien på 16,5 km/l, så det kan så i perioden gøres op til
0,50 kr/km. (der har været mange lange priskrige)

Det bliver spændende at se, hvad afløseren kommer til at koste. Det
bliver en Xsara Weekend HDi med 4 km på tælleren. Der var et svar
mere, så langt har en ny bil kørt . Den skal lige have skruet et
træk og nogle allerh....... dyre skilte på. Beregningen af prisen
starter ved en nøgen pris på 89000 - det var ikke lige der, den endte
*suk* Vinterskoene ligger i bagagerummet ved levering, men jeg vil
godt lige have lejlighed til at køre nogle ture i "dyret" med de
rigtige sko på før jeg skifter. Så kan jeg jo samtidig overveje, om
ikke den skal have en undervognsbehandling før vinteren.

--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI

Fra : Brizz

Dato : 21-10-04 09:30

> Det bliver spændende at se, hvad afløseren kommer til at koste. Det
> bliver en Xsara Weekend HDi med 4 km på tælleren. Der var et svar
> mere, så langt har en ny bil kørt .

Den kan rent faktisk godt have kørt meget mere. op til okring 100km. På
mercedes fx kan du nulstille tælleren 2 gange så man ialt kan køre omkring
100km uden det kan ses på klokken. Netop fordi den skal forskellige steder
rundt først og det er jo ikke fedt at købe en ny bil med 100km på tælleren
fx. Men tillykke med det nye dyr

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-04 09:52

On Thu, 21 Oct 2004 10:29:46 +0200, "Brizz" <nogen@microsoft.com>
wrote:

> [...]
>rundt først og det er jo ikke fedt at købe en ny bil med 100km på tælleren

Jeg ved det, men godt ser det jo ud . Men det var den sidste han
havde, så der blev flyttet et par biler for at få den ud af
udstillingen, så chancen er der. Hvad jeg ikke ved, kan jeg ikke have
ondt af.
At vi så snart fylder nogle flere tal på tælleren er en helt anden
historie. (noget der ligner Jylland rundt om 14 dage)
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI

Fra : Henrik B.

Dato : 21-10-04 11:47

"Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> rundt først og det er jo ikke fedt at købe en ny bil med 100km på tælleren

Og hvad så!? Jeg fatter ikke den fokusering på om en ny bil har kørt en
kortere strækning. Det betyder INTET for bilen, motoren eller ejerskabet.

Derudover er mange nye biler stillet UNDER 0 km fra fabrikken, da man véd at
bilen vil køre et kort stykke. Står der 4 km på tælleren, så har den med
garanti kørt under 10 km.

Nu du nævner Mercedes, så kan jeg fortælle dig at du ikke kan købe en ny
Mercedes uden at den har kørt 200 km, inden du får den. For alle
Mercedesbiler bliver kørt en teststrækning på 200 km inden de forlader
fabrikken - hvad vil du gøre ved det?

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-04 12:23

On Thu, 21 Oct 2004 12:47:26 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>"Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse

<klip>

>Og hvad så!? Jeg fatter ikke den fokusering på om en ny bil har kørt en
>kortere strækning. Det betyder INTET for bilen, motoren eller ejerskabet.

Undskyld jeg bragte det på bane, det var bare et forsøg på en sjov
henvisning til en tidligere tråd om emnet. Det kan nu betyde noget,
hvis du køber en "demobil", der har været ude og få tæsk et antal
gange, men ellers har du da ret.
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI

Fra : Henrik B.

Dato : 21-10-04 13:00

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

> Undskyld jeg bragte det på bane, det var bare et forsøg på en sjov
> henvisning til en tidligere tråd om emnet.

Det var nu mere end henvisning til Brizz's indlæg - ikke dit.

> Det kan nu betyde noget,
> hvis du køber en "demobil", der har været ude og få tæsk et antal
> gange, men ellers har du da ret.

Der bliver solgt over 100.000 nye biler i Danmark om året - hvor mange af
dem tror du er demobiler? Derudover bliver demobiler solgt billigere, da der
er afgiftsreduktion på dem.
Og køber man en alm. famileskøjte, er der nok ikke de helt store tæsk i de
km den har kørt. Det er mere i specialbiler. Men fordi en bil har fået en
smule tæsk, betyder det fortsat intet for bilens levetid.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : BJ

Dato : 21-10-04 13:01

KLIP

> Livet er for kort til lange overhalinger

Så ta' da nødsporet...)

Bjørn Jørvad

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-04 21:22

On Thu, 21 Oct 2004 13:59:47 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Livet er for kort til lange overhalinger

Mon ikke jeg slipper for det problem - el's tror jeg en herre ved navn
Landberg kan hjælpe *gg*. Den virker sq ret kvik af en 1250 kg kasse
at være, men jeg skal ikke køre lyskrydsræs, det ved jeg godt.
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI

Fra : Thomas Landberg

Dato : 21-10-04 21:36

Mon ikke jeg slipper for det problem - el's tror jeg en herre ved navn
> Landberg kan hjælpe *gg*. Den virker sq ret kvik af en 1250 kg kasse
> at være, men jeg skal ikke køre lyskrydsræs, det ved jeg godt.

Det kan jeg godt, men koblingen i en Xsara 110hk HDi er ikke den stærkeste,
så det er ikke helt problemløst.

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Spritny hjemmeside med en hidtil uhørt detaljeringsgrad

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-04 21:55

On Thu, 21 Oct 2004 22:36:02 +0200, "Thomas Landberg"
<thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote:

> Mon ikke jeg slipper for det problem - el's tror jeg en herre ved navn
>
>Det kan jeg godt, men koblingen i en Xsara 110hk HDi er ikke den stærkeste,
>så det er ikke helt problemløst.

Hvorfor f........ skriver du ikke det på din hjemmeside? .......nå,
okay...plejer ikke at skifte kobling både i tide og utide, så jeg må
nok nøjes.........

--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-04 22:11

On Thu, 21 Oct 2004 22:36:02 +0200, "Thomas Landberg"
<thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote:

<snip>

>Det kan jeg godt, men koblingen i en Xsara 110hk HDi er ikke den stærkeste,
>så det er ikke helt problemløst.

Lidt mere seriøst. Har jeg et designproblem?..forstået på den måde, at
koblingen står af i utide? Eller kan den holde til den ekstra ydelse,
forudsat der ikke fyres af fra bunden?

--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI

Fra : Thomas Landberg

Dato : 21-10-04 22:58

> Lidt mere seriøst. Har jeg et designproblem?..forstået på den måde, at
> koblingen står af i utide? Eller kan den holde til den ekstra ydelse,
> forudsat der ikke fyres af fra bunden?

Har overvejet at skrive det på min hjemmeside, men det er vel også forkert
at lade være med at sælge bokse til den bil når der nu også er mange som er
godt tilfreds?

Du har vel på et eller andet niveau et designproblem. Der er ALDRIG
problemer med koblingerne i de andre 110hk HDi'er, men lige netop i Xsara
virker det som om man har taget koblingen fra en 90hk HDi. Jeg tror dog ikke
koblingen står af i utide. Den kan også godt fedte lidt på 90hk HDi, men det
er nu sjældent så voldsomt at koblingen decideret brænder af. Der hvor
koblingen glider er når man giver bundgas ved 80-90km/t i højeste gear og
koblingen således får "glæde" af det høje moment. Det har derfor ikke noget
at gøre med om man kører pænt eller fyrer den af fra bunden. Hvis du endelig
skal have en boks på vil jeg anbefale den type som sidder med et stik på
hver enkelt dyse. Den giver et fint blidt træk som ikke belaster koblingen
alt for hårdt. Har netop talt med en kunde i går med samme bil og han var
fuld af lovprisninger

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-04 08:08

On Thu, 21 Oct 2004 23:58:05 +0200, "Thomas Landberg"
> [...]

>alt for hårdt. Har netop talt med en kunde i går med samme bil og han var

Tak for dit uddybende svar, hvis jeg vil vide mere, må vi hellere gå
over til mails. Det var iøvrigt den "bløde" boks, jeg har tænkt på,
fordi jeg for to år siden prøvede en Xsara HDI 110 hos en forhandler.
Den var meget grov fra bunden af - faktisk var det svært at undgå at
lave hjulspin i 1 uden at file på koblingen. Det gør den nye heldigvis
ikke, den er om ikke silkeblød, så meget meget omgængelig, men
naturligvis med væsentlig mere kraft ved 1500 o/min end Saxoen .
Formålet med boksen vil mere være at få bedre økonomi end at skulle ud
og spille med musklerne - det er jeg stort set vokset fra Men den
lille dreng kigger frem en gang imellem
Iøvrigt gik det op for mig, at det var et dumt spørgsmål med hensyn
til, hvor det var værst for koblingen - selvfølgelig er det i højgear,
var lidt træt. Men forhandleren skal da have lov at svare på, om de
har fået modificeret koblingen for nylig. Mht. hjemmesiden var det
mere gas - du kan ikke skrive sådan noget uden iskolde beviser,
Citroen vil jo forfølge sagen.
--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 22-10-04 09:39

Ivan Madsen wrote:
> [...]

> Den var meget grov fra bunden af - faktisk var det svært at undgå at
> lave hjulspin i 1 uden at file på koblingen.

Hej.

Tillykke med din nye bil.

Du skal da have to bokse på !, en på dysserne og en på trykføleren til
Railbaren, WROOMM

Og hvis du spørger om hvorfor !, så er svaret enkelt.......fordi man
kan.........

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 22-10-04 09:49

> Du skal da have to bokse på !, en på dysserne og en på trykføleren til
> Railbaren, WROOMM
>
> Og hvis du spørger om hvorfor !, så er svaret enkelt.......fordi man
> kan.........

Ja kender faktisk en enkelt med en Xsara med den kombination. Om han har
standardkoblingen på ved jeg dog ikke.

Fra : Peter

Dato : 22-10-04 18:07

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> ikke, den er om ikke silkeblød, så meget meget omgængelig, men
> naturligvis med væsentlig mere kraft ved 1500 o/min end Saxoen .

Ja, det med meget moment ved lave omdrejninger kan godt drille lidt.

> Formålet med boksen vil mere være at få bedre økonomi end at skulle ud
> og spille med musklerne - det er jeg stort set vokset fra Men den
> lille dreng kigger frem en gang imellem

Du skal ikke købe en boks for at få bedre økonomi. Du skal købe den for de
ekstra kræfter og hvis der kommer en økonomisk gevinst i form af bedre
dieseløkonomi så kommer den oven i.

Jeg kan på det varmeste anbefale Landbergs bokse - jeg valgte den lidt mere
rå boks, altså den på trykføleren. Fordelen ved boksen fremfor en chip er at
man kan tage den af hvis der er det mindste problem med motoren - jeg har
selv brugt det et par gange. Og seneste ved syn

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Thomas Landberg

Dato : 22-10-04 18:13

> Du skal ikke købe en boks for at få bedre økonomi. Du skal købe den for de
> ekstra kræfter og hvis der kommer en økonomisk gevinst i form af bedre
> dieseløkonomi så kommer den oven i.

Hørt!!

> [...]
> chip er at man kan tage den af hvis der er det mindste problem med
> motoren - jeg har selv brugt det et par gange. Og seneste ved syn

..... samt at man kan bytte boksen relativt billigt når man køber bil

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-04 19:20

On Fri, 22 Oct 2004 19:06:51 +0200, "Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>
wrote:

><Ivan Madsen> skrev i en meddelelse
>
>[klip]

>Ja, det med meget moment ved lave omdrejninger kan godt drille lidt.

Jeg tror at der enten var tale om en "skamkørt" demobil eller også
havde man "bokset" den for at sælge. Den var godt nok rå, ikke lige
til at køre i garagen - der er ikke for meget plads i forvejen .
Den "lille ny" lægger sig pænt i selen, men på en helt anden måde.

>Du skal ikke købe en boks for at få bedre økonomi. Du skal købe den for de
>ekstra kræfter og hvis der kommer en økonomisk gevinst i form af bedre
>dieseløkonomi så kommer den oven i.

Økonomi sælger bedst på hjemmefronten , ekstra kræfter er
naturligvis en rar ting, somme tider kunne man jo godt ønske sig, at
man lige kunne mule "Brian" lidt. Men Landbergs bemærkninger om
kobling bekymrer en smule, selv om Citroen fortæller, at de nyeste
koblinger har fået et andet reservedelsnummer -håber det dækker over
en forbedring.

> [...]
>man kan tage den af hvis der er det mindste problem med motoren - jeg har
>selv brugt det et par gange. Og seneste ved syn

Jeg har efterhånden set så mange uafhængige anbefalinger af Landbergs
bokse, at hvis Xsara'en skal have en, bliver det derfra. Desuden
deltager han her i gruppen på en måde, som jeg personligt godt kan
lide. Han lægger ikke skjul på, at han sælger bokse, men virker ikke
anmasende.
--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-04 19:35

> [...]

>virker det som om man har taget koblingen fra en 90hk HDi. Jeg tror dog ikke

Jeg talte med sælger af bilen om hvorvidt den brændte koblingen. Han
fortalte at de havde skiftet et par stykker i forbindelse med brug af
campingvogne, men at de nyeste koblinger havde fået et andet
reservedelsnummer - jeg håber så, at det dækker over en forbedring.
Jeg tror jeg vil prøve at tale med Citroen Danmark om emnet.
--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI

Fra : Thomas Landberg

Dato : 22-10-04 20:28

> [...]
> reservedelsnummer - jeg håber så, at det dækker over en forbedring.
> Jeg tror jeg vil prøve at tale med Citroen Danmark om emnet.

Måske jeg skulle gøre det samme

Fra : anders majland

Dato : 21-10-04 20:04

> Der bliver solgt over 100.000 nye biler i Danmark om året - hvor
> mange af dem tror du er demobiler? Derudover bliver demobiler solgt
> billigere, da der er afgiftsreduktion på dem.

Hvor meget rabat får de - hvordan regnes den ud ?

Jeg ved at den skal være indregistreret i min 3 måneder
--
Anders dot Majland at jyde dot dk - der har købt en demobil
email address in header is not valid

Fra : Henrik B.

Dato : 22-10-04 10:13

meddelelse news:4178bc8c$0$77007$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvor meget rabat får de - hvordan regnes den ud ?

Jeg ved det ikke, men kan finde ud af det...

> Jeg ved at den skal være indregistreret i min 3 måneder

Jep.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Brizz

Dato : 21-10-04 14:58

> [...]
> Mercedes uden at den har kørt 200 km, inden du får den. For alle
> Mercedesbiler bliver kørt en teststrækning på 200 km inden de forlader

Vil ikke gøre noget ved det. Gjorde blot manden opmærksom på det.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Basil

Dato : 21-10-04 14:32

Brizz wrote:

> [...]
> rundt først og det er jo ikke fedt at købe en ny bil med 100km på tælleren

He he, jeg var så "heldig" at have 500km på klokken da det _også_ gik i
stykker i min Saxo, så det jeg fik sat et nyt i, kørte jeg virkelig fra
værkstedet med 0.00km på klokken.
Kai

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 21-10-04 10:01

[snip]
> rigtige sko på før jeg skifter. Så kan jeg jo samtidig overveje, om
> ikke den skal have en undervognsbehandling før vinteren.

Tillykke med handlen!

Jeg synes bare du sku' ta' og få dem til at klaske en gang Pava/Dinitrol på
den bil før du udsætter den for et Jysk efterår... Det er sådan en latterlig
lille udgift i forhold til de to stykker aluminium for og bag, og bilen
bliver aldrig mere tør i hulrummene end før den kommer på gaden!

Under alle omstændigheder god fornøjelse

Mvh
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-04 10:40

On Thu, 21 Oct 2004 11:01:11 +0200, "Michael Jørgensen"
<andersand@mail.dk> wrote:

> [...]
>bliver aldrig mere tør i hulrummene end før den kommer på gaden!
>
>Under alle omstændigheder god fornøjelse

Takker!
Du har ret, men det glemte vi i farten. Beslutningen om at handle var
truffet, niveauet for byttepris besluttet ud fra bud på den veltjente
Saxo, men lige pludselig stod vi ved siden af noget nær den sidste bil
af typen i DK de næste 8 uger (iflg. tre andre forhandlere som ikke
kunne fremtrylle sådan en bil). Da forhandleren efter nogle ture rundt
på stolen accepterede vores bud (sådan skal han jo gøre), var der ikke
andet at gøre end at tage kuglepennen frem og sætte nogle kragetæer.
Den får turen inden ret lang tid, man skal jo passe på bankens fine
bil
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI

Fra : Lars

Dato : 21-10-04 10:54

Hej Ivan,

<Ivan Madsen> wrote in message

> Det bliver spændende at se, hvad afløseren kommer til at koste. Det
> bliver en Xsara Weekend HDi med 4 km på tælleren. Der var et svar
> mere, så langt har en ny bil kørt .

Tillykke med den! Det er altså en lækker bil... Har haft et par stykker af
slagsen (en Weekend Exclusive og en VTS) - savnede klart baggagerumspladsen
i VTS'en!

** Lars

Fra : Thomas Landberg

Dato : 21-10-04 11:21

> Tillykke med den! Det er altså en lækker bil... Har haft et par stykker af
> slagsen (en Weekend Exclusive og en VTS) - savnede klart
> baggagerumspladsen
> i VTS'en!

Du brød dig ikke om det noget større bagagerum i Weekenden?

Fra : Lars

Dato : 21-10-04 11:43

Hey,

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote in message

> Du brød dig ikke om det noget større bagagerum i Weekenden?

Ahh.. Hehe.. Det går ikke helt flot i dag.

Det var pladsen i stationcar'en jeg manglede, selvsagt

** Lars

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 21-10-04 12:56

Ivan Madsen wrote:
> [...]
> benzinøkonomien på 16,5 km/l, så det kan så i perioden gøres op til
> 0,50 kr/km. (der har været mange lange priskrige)

Det var da egentligt ikke så galt, for en "ny" bil.
Jeg prøvede lige (for sjov) at se hvordan det ser ud for en gammel bil (Ford
Sierra 1,6 årg. 1987 med træk) som min.
Jeg har haft den i ca. 1,5 år og kørt ca 17000 km ialt.
Jeg har sat benzin prisen til 8,50 kr. og km/l til 11,5.
Det ser så sådan her ud:
Hvis jeg sætter bilens nuværende værdi til 0,- kr. så har det kostet mig kr.
1,72 pr. km, dette er incl. benzin og kr. 0,98 excl. benzin.
Hvis jeg så sætter bilens værdi til f.eks. kr. 12000,- så har det kostet mig
kr. 1,01 pr. km, incl benzin og kr. 0,27 excl. benzin.
Så der er jo alligevel lidt forskel

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-04 13:07

On Thu, 21 Oct 2004 13:56:25 +0200, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

<snipper lige mig selv>

> [...]
>Hvis jeg så sætter bilens værdi til f.eks. kr. 12000,- så har det kostet mig
>kr. 1,01 pr. km, incl benzin og kr. 0,27 excl. benzin.

Til gengæld har mit hjemmearbejde bestået i at løfte oliepinden en
gang imellem - alt andet har værkstedet taget sig af. Men jeg ved
godt, at man kan blive særdeles billigt kørende ved at købe en
velholdt ældre vogn. Jeg er bare ikke tryg ved tanken om at købe en
brugt dieselhakker(det er så en af mine fordomme) - men der kan
selvfølgelig købes uhyggelig meget benzin for prisforskellen
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI

Fra : Brian

Dato : 21-10-04 21:38

Hejsa

Ivan Madsen skrev:
> Jeg er bare ikke tryg ved tanken om at købe en
> brugt dieselhakker(det er så en af mine fordomme) - men der kan
> selvfølgelig købes uhyggelig meget benzin for prisforskellen

Den prisforskel får du hurtigt udlignet, hvis du vil rende og fodre en
mini-traktor med benzin

Tillykke med bilen forøvrigt, man får jo selv lyst til at købe andet

/Brian

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 22-10-04 09:24

> [...]

> rigtige sko på før jeg skifter. Så kan jeg jo samtidig overveje, om
> ikke den skal have en undervognsbehandling før vinteren.

Dejlig bil. Den bliver du glad for.

Da vi købte en magen til (inkl. træk og vintersutter) for små to år
siden kom "fornøjelsen" til at koste ialt 255 KKr. Jeps, prisen på de
der skilte er noget der tager ved :-/

Ebbe

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-04 10:19

On 22 Oct 2004 01:24:13 -0700, ebbe@ekologic.dk (Ebbe Kristensen)
wrote:

<klip Xsara>

>Dejlig bil. Den bliver du glad for.
>
>Da vi købte en magen til (inkl. træk og vintersutter) for små to år
>siden kom "fornøjelsen" til at koste ialt 255 KKr. Jeps, prisen på de
>der skilte er noget der tager ved :-/

Så er den ikke steget ret meget de sidste 2 år. Men nu ved jeg da,
hvor jeg kan spørge, hvis der er noget, jeg er i tvivl om
--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 25-10-04 09:32

Ivan Madsen <> wrote in message news:<23khn01s2go1otr7dfn0r0dg87o3bairqn@4ax.com>...

> Så er den ikke steget ret meget de sidste 2 år. Men nu ved jeg da,
> hvor jeg kan spørge, hvis der er noget, jeg er i tvivl om

Tjaeh, vi har ikke haft nogen problemer med den siden vi fik den. Og
en af mine venner, der har en seks år gammel Xsara Weekend (dog med
benzinmotor) har heller ikke haft nogen problemer.

Så jeg tror ikke der bliver så meget at spørge om

Ebbe