/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Gisp - dyr reparation.
Fra : Simon


Dato : 19-10-04 21:06

Min Ford Escort fra `96 (kørt 214.000) starter fint på kold motor, går så ud
efter ca. 30 sekunder og kan så startes igen efter ca. 2 min. Denne
procedure gentages et par gange til moteren er varm, hvorefter den kører som
en drøm uden black-outs. Har fået at vide at det er noget med ventiler
og/eller utæt topstykke. Kan man være sikker på at det er det der er galt.
Vil nødig ofre 10 - 15.000 kr. forgæves!!!

Simon




 
 
alexbo (19-10-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 19-10-04 22:03


"Simon" skrev

> Min Ford Escort fra `96 (kørt 214.000) starter fint på kold motor, går så
ud
> efter ca. 30 sekunder og kan så startes igen efter ca. 2 min. Denne
> procedure gentages et par gange til moteren er varm, hvorefter den kører
som
> en drøm uden black-outs. Har fået at vide at det er noget med ventiler
> og/eller utæt topstykke. Kan man være sikker på at det er det der er galt.
> Vil nødig ofre 10 - 15.000 kr. forgæves!!!

Jeg ville forsøge med en tyndere olie.
Ventilspillerumsudlignerne, som er nogle olietryksting der justerer
ventilerne, kan låse sig fast og holde ventilerne lidt åbne, indtil olie er
varm og tynd, det vil få netop den virkning der beskrives.
Ventilerne holdes åbne, bilen går i stå, olie trækker langsomt væk og bilen
kan startes.

mvh
Alex Christensen



JK (at mail dot dk) (20-10-2004)
Kommentar
Fra : JK (at mail dot dk)


Dato : 20-10-04 09:32

On Tue, 19 Oct 2004 22:06:09 +0200, "Simon" <SLETsivi@email.dk> wrote:

>Min Ford Escort fra `96 (kørt 214.000) starter fint på kold motor, går så ud
>efter ca. 30 sekunder og kan så startes igen efter ca. 2 min. Denne
>procedure gentages et par gange til moteren er varm, hvorefter den kører som
>en drøm uden black-outs. Har fået at vide at det er noget med ventiler
>og/eller utæt topstykke. Kan man være sikker på at det er det der er galt.
>Vil nødig ofre 10 - 15.000 kr. forgæves!!!
>

Har den motor hydrauliske ventilløftere ?

I så fald er det almindelig service og meget almindeligt med dit
kilometer-tal at skifte alle ventilløfterne.

Dette er ikke en særligt dyr operation (men 4 tusinde vel sagtens).
Dog skal knasten af og på. Topstykket kan blive siddende på, så ingen
ny toppakning. Nogle kan gøre det selv.

Man kan eventuelt skifte tandrem i samme operation. Dette i sig selv
tager de normalt 2000 kr. for.

Til VW koster originale ventilløftere 200 kr. pr. stk.

Jeg har talt med et værksted om de kunne anbefale de uoriginale
ventilløftere til 60 kr/stk. Svaret var nej (dyre lærepenge sukkede
han), men de kunne købe ventilløftere fra VW's underlevearndør til 150
kr. pr. stk.

Har din motor 8 eller 16 ventiler ? Gang det med 150, og du har
materiale udgiften til ventil-operationen.


Hvis det er ventil-løfterne, der er problemet, skal du _ikke_ skifte
til tyndere olie, men tykkere. F.eks. en af de billige Castrol,
halvsyntetisk eller mineralsk olie. Jeg er holdt op med at bruge Mobil
1, af samme grund. Passat, 8-ventilet 2-liters med 185000 km.

mvh

John

Ukendt (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-10-04 17:36


"Simon" <SLETsivi@email.dk> skrev i en meddelelse
news:cl3s2t$2aj1$1@news.cybercity.dk...
> Min Ford Escort fra `96 (kørt 214.000) starter fint på kold motor, går så
> ud
> efter ca. 30 sekunder og kan så startes igen efter ca. 2 min. Denne
> procedure gentages et par gange til moteren er varm, hvorefter den kører
> som
> en drøm uden black-outs. Har fået at vide at det er noget med ventiler
> og/eller utæt topstykke. Kan man være sikker på at det er det der er galt.
> Vil nødig ofre 10 - 15.000 kr. forgæves!!!

Var det ikke en idé at få det AFPRØVET først?
Man kan med en simpel kompressionstest finde ud af om ventiler er utætte.

Det kan være en million andre ting der gør at motoren går ud, så ........
Lige fra EGR ventil, snøftende magnetventiler osv osv osv.

Det må under ingen omstændigheder koste så meget, så er det vist fordi du
har hørt ved Ford om prisen

--
Tom



Rasmus (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 20-10-04 17:50


"Simon" <SLETsivi@email.dk> wrote in message
news:cl3s2t$2aj1$1@news.cybercity.dk...
> Min Ford Escort fra `96 (kørt 214.000) starter fint på kold motor, går så
ud
> efter ca. 30 sekunder og kan så startes igen efter ca. 2 min. Denne
> procedure gentages et par gange til moteren er varm, hvorefter den kører
som
> en drøm uden black-outs. Har fået at vide at det er noget med ventiler
> og/eller utæt topstykke. Kan man være sikker på at det er det der er galt.
> Vil nødig ofre 10 - 15.000 kr. forgæves!!!

Hvis din mekaniker anslår det koster 10-15.000 kr var det måske bedre at
skifte motoren? Det kan nok gøres for ca. samme pris (jeg kender en som lige
har fået skiftet motor i hans Seat fra ´98, det kostede vist omkring 12.000
inkl motor og arbejdsløn)

mvh
Rasmus



Henry (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Henry


Dato : 20-10-04 20:53

> Min Ford Escort fra `96 (kørt 214.000) starter fint på kold motor, går så
ud
> efter ca. 30 sekunder og kan så startes igen efter ca. 2 min. Denne
> procedure gentages et par gange til moteren er varm, hvorefter den kører
som
> en drøm uden black-outs. Har fået at vide at det er noget med ventiler
> og/eller utæt topstykke. Kan man være sikker på at det er det der er galt.
> Vil nødig ofre 10 - 15.000 kr. forgæves!!!
>
Spilder/bruger den olie?
Ryger den fra udstødningen (andet en hvis damp når den er kold), blå eller
sort røg?

Jeg ville kikke på nogle af alle de små vacuum slanger og andre små
spændende ting i motorrummet som kan have noget med åndedrættet af gøre.
For mig lyder det som chokeren eller tomgangsregulatoren som ikke virker
optimalt.

Har den fået regelmæssig service så har det ikke noget med olien at gøre,
med mindre du har fyldt gearkasse olie på

mvh
Henry



Simon (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Simon


Dato : 20-10-04 21:35

Tak for alle jeres glimrende svar. Noget kunne tyde på at jeg skulle
bestille et almindeligt seviceeftersyn i første omgang og så få tjekket
nogle af de ting I anbefaler.
Det er faktisk længe siden bilen har fået skiftet al olie (men har selv
suppleret med en liter for nylig) og bilen oser ikke når man starter den.
Ang. choker eller tomgangsregulator, så siger værkstedet (Ford) at dette
IKKE kan reguleres (det er vist noget med at det er elektronisk styret). Kan
det virkelig passe???

Tusind tak for hjælpen
Simon


"Simon" <SLETsivi@email.dk> skrev i en meddelelse
news:cl3s2t$2aj1$1@news.cybercity.dk...
> Min Ford Escort fra `96 (kørt 214.000) starter fint på kold motor, går så
ud
> efter ca. 30 sekunder og kan så startes igen efter ca. 2 min. Denne
> procedure gentages et par gange til moteren er varm, hvorefter den kører
som
> en drøm uden black-outs. Har fået at vide at det er noget med ventiler
> og/eller utæt topstykke. Kan man være sikker på at det er det der er galt.
> Vil nødig ofre 10 - 15.000 kr. forgæves!!!
>
> Simon
>
>
>



JK (at mail dot dk) (21-10-2004)
Kommentar
Fra : JK (at mail dot dk)


Dato : 21-10-04 12:47

On Wed, 20 Oct 2004 22:34:42 +0200, "Simon" <SLETsivi@email.dk> wrote:

>Tak for alle jeres glimrende svar. Noget kunne tyde på at jeg skulle
>bestille et almindeligt seviceeftersyn i første omgang og så få tjekket
>nogle af de ting I anbefaler.
>Det er faktisk længe siden bilen har fået skiftet al olie (men har selv
>suppleret med en liter for nylig) og bilen oser ikke når man starter den.
>Ang. choker eller tomgangsregulator, så siger værkstedet (Ford) at dette
>IKKE kan reguleres (det er vist noget med at det er elektronisk styret). Kan
>det virkelig passe???
>

Ja, der er ikke choker og kaburator på moderne biler. De har
benzin-indsprøjtning. Det styres via motorstyringen og en del følere.
Temperaturmåling og lambda sonde.

Programmet kan udskiftes (chip). Men jeg tror ikke, at der er
brugerindstilling.

mvh

John

Olesen (21-10-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 21-10-04 17:11


"JK (at mail dot dk)" <johnknuhtsen@address.invalid> skrev i en meddelelse
news:j98fn0t070s15l8d9tutmg73e0pbi6bqe6@4ax.com...


> Ja, der er ikke choker og kaburator på moderne biler. De har
> benzin-indsprøjtning. Det styres via motorstyringen og en del følere.
> Temperaturmåling og lambda sonde.

Hvor mange målere findes typisk og hvad hedder de ?
Kan det egentlig værre sværere at få en moderne
bil med 'alle disse sensorer' (er det ikke også en kaffemaskine ??),
til at gå pænere end en simpel een med schweitzermekanik (læs: gld.dags
kaburator) ?



Ukendt (21-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-10-04 19:05



> Ja, der er ikke choker og kaburator på moderne biler. De har
> benzin-indsprøjtning. Det styres via motorstyringen og en del følere.
> Temperaturmåling og lambda sonde.

Jow da, selv om der er indsprøjtning på (EFI) så sidder der da også en
choker på, der er bare elektronisk styret.

--
Tom



Jørgen M. Rasmussen (21-10-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 21-10-04 19:17


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Jow da, selv om der er indsprøjtning på (EFI) så sidder der da også en
> choker på, der er bare elektronisk styret.
>
Det kan man ikke rigtig sige, det er jo bare et sprgs om hvor meget fuel der
sprøjtes ind ifh til luftmængden. En choker forstår jeg som en særskilt
mekanisme, som giver fuel tilskud, og som enten er manuel el. aktiveret af
fx. et bimetal-element- til nød en termomodst. + motor.



Ukendt (21-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-10-04 19:25


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse
news:4177fd22$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
>
>> Jow da, selv om der er indsprøjtning på (EFI) så sidder der da også en
>> choker på, der er bare elektronisk styret.
>>
> Det kan man ikke rigtig sige, det er jo bare et sprgs om hvor meget fuel
> der sprøjtes ind ifh til luftmængden. En choker forstår jeg som en
> særskilt mekanisme, som giver fuel tilskud, og som enten er manuel el.
> aktiveret af fx. et bimetal-element- til nød en termomodst. + motor.

I de Ford'er jeg har haft har chokeren altid kun været et spjæld den lukker
for luften og et sådan sidder også i EFI.
Samtidig påvirker armen på chokeren også gas-spjældet så den får lidt mere
gas og det styres også elektronisk i EFI.
Jeg kan vitterlig ikke se nogen forskel andet end i kaburatorer er den enten
kabeltrukket eller styret via temp. i kølevandet og ved EFI er det
motorstyringen som drejer på spjældet sammen med gaspedalen.

--
Tom



Simon (07-11-2004)
Kommentar
Fra : Simon


Dato : 07-11-04 20:47

Hej igen.

Blot til orientering hvis der stadig er nogen der kigger her: Jeg har netop
haft bilen til service og fået skiftet olie, oliefilter, luftfilter og
benzinfilter. Og utroligt nok: Nu kører motoren helt normalt uden at gå
ud!!! Hvad mon forklaringen så var på at motoren gik ud???

Hilsen Simon

"Simon" <SLETsivi@email.dk> skrev i en meddelelse
news:cl3s2t$2aj1$1@news.cybercity.dk...
> Min Ford Escort fra `96 (kørt 214.000) starter fint på kold motor, går så
ud
> efter ca. 30 sekunder og kan så startes igen efter ca. 2 min. Denne
> procedure gentages et par gange til moteren er varm, hvorefter den kører
som
> en drøm uden black-outs. Har fået at vide at det er noget med ventiler
> og/eller utæt topstykke. Kan man være sikker på at det er det der er galt.
> Vil nødig ofre 10 - 15.000 kr. forgæves!!!
>
> Simon
>
>
>



alexbo (07-11-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 07-11-04 21:02


"Simon" skrev

> Blot til orientering hvis der stadig er nogen der kigger her: Jeg har
netop
> haft bilen til service og fået skiftet olie, oliefilter, luftfilter og
> benzinfilter. Og utroligt nok: Nu kører motoren helt normalt uden at gå
> ud!!! Hvad mon forklaringen så var på at motoren gik ud???

Prøv at læse mit svar på dit spørgsmål, der er mit bud, og nu har du fået
skiftet olien, det var faktisk det jeg foreslog.

mvh
Alex Christensen



Simon (07-11-2004)
Kommentar
Fra : Simon


Dato : 07-11-04 21:47

Hej Alex.

Ja, jeg har hele tiden syntes at din løsning lød fornuftig, men man bliver
jo forvirret når man 1) ikke har særlig viden om bilmotorer og 2) bliver
stillet over for en masse andre mulige løsninger!!

Vil herefter vægte dine svar højere, hvis det skulle blive aktuelt en anden
gang! Håber det luner .-)

Tusind tak for hjælpen
Simon

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:cmlv4v$gq0$1@news.cybercity.dk...
>
> "Simon" skrev
>
> > Blot til orientering hvis der stadig er nogen der kigger her: Jeg har
> netop
> > haft bilen til service og fået skiftet olie, oliefilter, luftfilter og
> > benzinfilter. Og utroligt nok: Nu kører motoren helt normalt uden at gå
> > ud!!! Hvad mon forklaringen så var på at motoren gik ud???
>
> Prøv at læse mit svar på dit spørgsmål, der er mit bud, og nu har du fået
> skiftet olien, det var faktisk det jeg foreslog.
>
> mvh
> Alex Christensen
>
>



alexbo (07-11-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 07-11-04 22:14


"Simon" skrev

> bliver stillet over for en masse andre mulige løsninger!!
Det er problemet med valgmuligheder, prøv bare at købe en vaskemaskine.

> Vil herefter vægte dine svar højere, hvis det skulle blive aktuelt en
>anden gang! Håber det luner .-)
Det kan også være farligt, fordi man har ramt rigtigt en gang, betyder det
ikke at man altid gør det.
Et af de mange svar skulle jo næsten være rigtigt, så får man svar nok får
man også det rigtige.

mvh
Alex Christensen





Simon (08-11-2004)
Kommentar
Fra : Simon


Dato : 08-11-04 18:09

OK, og faktisk kunne det vel stadig også have været et tilstoppet
luft/benzin/oliefilter kunne jeg forestille mig?!

Simon

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:cmm3dd$m7i$1@news.cybercity.dk...
>
> "Simon" skrev
>
> > bliver stillet over for en masse andre mulige løsninger!!
> Det er problemet med valgmuligheder, prøv bare at købe en vaskemaskine.
>
> > Vil herefter vægte dine svar højere, hvis det skulle blive aktuelt en
> >anden gang! Håber det luner .-)
> Det kan også være farligt, fordi man har ramt rigtigt en gang, betyder det
> ikke at man altid gør det.
> Et af de mange svar skulle jo næsten være rigtigt, så får man svar nok får
> man også det rigtige.
>
> mvh
> Alex Christensen
>
>
>
>



alexbo (10-11-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 10-11-04 21:00


"Simon" skrev

> OK, og faktisk kunne det vel stadig også have været et tilstoppet
> luft/benzin/oliefilter kunne jeg forestille mig?!

Helt ærligt nej,
Et stoppet bensinfilter viser sig ved, at motoren ikke får bensin nok, og
det er først og fremmest ved stor hastighed.
Et stoppet luftfilter viser sig næsten på samme måde, den får ikke luft nok,
og igen, den bruger mest luft når det går stærkt.
Hvis det er meget stoppet bliver motoren nærmest kvalt, men det bliver den
både kold og varm.
Et stoppet oliefilter viser sig slet ikke, olien løber udenom.

Der er forskel på ren gæt, og forslag baseret på den tilgængelige
information.
Derfor er det af betydning at fejlbeskrivelsen er så præcis og udtømmende
som muligt.

Din fejlbeskrivelse var god, hvis du havde skrevet " min bil går ud når den
er kold" så havde du fået et andet svar, eller slet intet.

mvh
Alex Christensen








Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste