Spm vedr. Betinget frakendelse
Fra : Finn

Dato : 17-10-04 20:13

Vi havde en lille diskussion her i weekenden hvor der blev snakket om
frakendelse af kørekort.

Spørgsmålet er:
Hvis man har fået en betinget frakendelse af kørekort i 3 år ved fx. at have
kørt 130 hvor man må køre 80 vil man så ikke få det taget helt hvis man
bliver taget med 90 km/h indenfor de 3 år? (Eller skal man over de 124 km/h
igen?)

Mvh
Finn

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-04 20:27

"Finn" <f.ix@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> man bliver taget med 90 km/h indenfor de 3 år? (Eller skal man over de 124

Jeg har ladet mig fortælle at man kun mister det helt hvis man laver noget
som også vil medføre en betinget frakendelse. Så svaret må være nej til
ovenstående, man mister ikke kortet på dette.

--
Tom

Fra : Finn

Dato : 17-10-04 20:42

> Jeg har ladet mig fortælle at man kun mister det helt hvis man laver noget
> som også vil medføre en betinget frakendelse. Så svaret må være nej til
> ovenstående, man mister ikke kortet på dette.

OK - tak!

Fra : Torben E

Dato : 17-10-04 20:46

> Jeg har ladet mig fortælle at man kun mister det helt hvis man laver noget
> som også vil medføre en betinget frakendelse. Så svaret må være nej til
> ovenstående, man mister ikke kortet på dette.

Yes, Tom har ret.
Men man mister det også hvis man ikke klarer teori eller køreprøven,
mange er ikke klar over man skal op til prøverne.

Torben E

Fra : Mogens

Dato : 17-10-04 20:50

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> Yes, Tom har ret.

Jeg kender een, der har prøvet det.
Han fik at vide, at han mistede kortet helt,
hvis han brød færdselsloven.

Altså - han kunne ingen fejl lave overhovedet!

Fra : Mikael L

Dato : 17-10-04 21:26

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kender een, der har prøvet det.
> Han fik at vide, at han mistede kortet helt,
> hvis han brød færdselsloven.
>
> Altså - han kunne ingen fejl lave overhovedet!

Det er da også fint hvis man kan skræmme ham og få ham til at følge loven.
Jeg har klippet lidt i færdselsloven.

Betinget frakendelse

§ 128. Betinget frakendelse sker på vilkår, at den pågældende i en prøvetid
på 3 år fra endelig dom ikke fører motordrevet køretøj under sådanne
omstændigheder, at førerretten skal frakendes ham. Ved betinget frakendelse
udsættes fastsættelsen af frakendelsestiden. Under særlige omstændigheder
kan der fastsættes en prøvetid på indtil 5 år for den betingede frakendelse.

§ 129. Begår den dømte i prøvetiden et nyt forhold, der medfører frakendelse
af førerretten, fastsætter retten en fælles frakendelse for dette forhold og
den tidligere pådømte lovovertrædelse.

Mikael

Fra : alexbo

Dato : 17-10-04 21:19

"Finn" <f.ix@iname.com> skrev

> [...]
> kørt 130 hvor man må køre 80 vil man så ikke få det taget helt hvis man
> bliver taget med 90 km/h indenfor de 3 år? (Eller skal man over de 124

Jeg kan se at du har fået det rigtige svar, men desværre også et forkert, så
du får lige et klip, fra Øresundsbroen.

mvh
Alex Christensen

>En betinget frakendelse betyder, at man beholder sit kørekort på betingelse
af, at man i de næste 3 år ikke må overtræde bestemmelser i færdselsloven,
som i sig selv vil kunne medføre frakendelse. I så fald mister man sit
kørekort.

Det er også en betingelse, at man består en såkaldt kontrollerende køreprøve
inden 3 måneder fra den dag, man er blevet dømt.

Det koster for tiden 870 kr. at gå op til en kontrollerende køreprøve efter
en betinget frakendelse. I prisen er lån af godkendt køretøj til køreprøven
og eventuel undervisning på en køreskole ikke medregnet. Yderligere
oplysninger om den kontrollerende køreprøve kan fås ved henvendelse til
Kørekortkontoret ved Københavns Politi på telefonnummer 33 14 14 48 eller på
den lokale politistation.

Ubetinget frakendelse

En ubetinget frakendelse betyder, at man får frataget sit kørekort, og at
man først kan tage kørekort igen efter en periode, som fastsættes af retten.
Perioden er mindst 6 måneder.

Man skal efter udløbet af denne periode tage teoretisk og praktisk
undervisning på en køreskole og aflægge køreprøve på samme måde, som når man
første gang tager kørekort.

Som man kan se, er det dyrt at bakke eller helt vende om, hvis man har
overset en frakørsel og er kørt for langt. Prisen for en returbillet over
Øresundsforbindelsen med en personbil er for tiden 450 kr. Yderligere
oplysninger om priser m.v. kan fås ved opslag på hjemmesiden
http://www.oeresundskonsortiet.dk